וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעצרו את העיר: ג'ולי שלז מספרת על הסצנה שחתכה מסרטה "תחנה סופית"

ג'ולי שלז

21.5.2014 / 8:19

הסרט התיעודי "תחנה סופית" עוסק במתחם התחנה המרכזית בתל אביב שהיא בית זמני למאות פליטים. ג'ולי שלז רצתה גם להציג את הצד האופטימי, אבל נאלצה לגנוז סצנה בגלל ההתפתחויות

יח"צ - חד פעמי

הרבה פעמים עברתי בתחנה המרכזית בדרכי ממקום למקום, עברתי, לא נכנסתי. כי היה חשוך, כי היה מפחיד, כי היה הרבה בלגן וצעקות וצפיפות ומוזיקה רועשת, לא נעתרתי להזמנה לצעוד במסדרונות המתפתלים והאין סופיים, עד שהחלטתי לעשות את הסרט הזה, ואז הבנתי בדיוק ממה פחדתי.

נבלעתי במסדרונות האינסופים נתתי לעצמי ללכת לאיבוד ובדרך נחשפתי לפסיפס אנושי מורכב שחיי במדינה מקבילה שיש בה עשרות שפות, צבעים וקודים סודיים. ניסיתי לפענח את הקודים, הרגשתי זרה חמש דקות מהבית.

יום אחד במסדרון צדדי ואפל כוייסתי, ומנקה זר דובר אנגלית מגאנה נחלץ לעזרתי ויחד ניסינו לרדוף אחרי הגנב שחמש דקות מוקדם יותר ביקש ממני סיגריה. זאת היתה ההיכרות שלי הראשונה עם אנדראו ועולם המנקים. לקומה מינוס 2 אין מדרגות ומעלית והדרך היחידה להגיע לשם היא במכוניות שמשמשות את פועלי הזבל. שם מתגלה עולם סמוי מן העין, נסתר ואפל שמתקיים במקביל לעולם הנורמטיבי וממש מתחת לרגליים שלכם.

שם, בקומה מינוס שתיים פגשתי את וויליאם בחור בן 24, פליט מסודן שגר שם בתוך מכולה. גם במה שיראה לצופה כגיהנום הוא ממשיך בשגרת חיים שנראית לכאורה נורמלית – הרבה הומור, אוכל ושירים. לעיתים שמחים ולרוב מלאי געגועים נדמה לכם שהוא מסכן? ממש לא, מהמכולה העטופה בפרסומות של בלונדיניות וויליאם מנהל את העולם, מבשל לחבריו שבאים לאכול איתו, הם רוקדים ושרים, וכשכולם הולכים הוא נתלה על צינורות הביוב כדי לחזק את שרירי הידיים. בלילה כשהתחנה ריקה וויליאם שוכב במכולה ושר שירי געגועים לבחורה שנותרה בסודן.

אנדראו הוא הבוס של וויליאם , בחור כבן 40 שהשאיר בגאנה אישה, שני ילדים ועסק כושל והגיע לישראל והחליט שכאן בקומה מינוס שתיים, נמצאת ההזדמנות לה המתין כל חייו: להיות איש עשיר. אנדראו עובד בניקיון במשך היום ובלילה הוא קונה סחורה מישראלים ושולח במכולות לאפריקה. "באפריקה אין אופנה אז אני תמיד מרוויח", צוחק אנדראו. בקרוב, כך הוא מאמין, הוא יתקדם בביזנס ויחזור למשפחה.

בביקורי במהלך השנתיים בתחנה, האווירה במרתף השתנתה. החיים במרתף הטחוב התנהלו במקביל, לחיים בקומות העליונות העבודה בניקיון והאלימות היומית שחקה אותם. וויליאם הפסיק לשיר ולרקוד ואת רוב הלילות בילה עם בקבוק ולבד. מכולת הזבל פונתה ונשארו רק הפוסטרים של הבחורות על הרצפה. וויליאם נעלם, אנדראו קנה אוטו והתחיל לעבוד בהסעות ילדי שגרירים. ולצערי נשארתי עם סצנה אחת מצולמת. קשה היה לוותר עליה כמו על סצנות רבות נוספות שנותרו בחדר העריכה, אבל הפרידה והוויתור היו כמו סיפור אנשי התחנה – חיים, אופטימיים, לוחמים, שורדים ולבסוף נעלמים.

"תחנה סופית" משודר הערב ב-yes דוקו. "סנג'ין", ו"באבא לובה", סרטים נוספים של שלז ישודרו במהלך סוף השבוע הקרוב ב-yes דוקו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully