וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסטיבל קאן 2014: "שנת חורף" הטורקי הוא הזוכה הגדול

24.5.2014 / 19:59

"שנת חורף" של נורי בילג'ה צ'יילן זכה בדקל הזהב, הפרס החשוב ביותר של פסטיבל קאן. ג'וליאן מור קטפה את פרס השחקנית, טימותי ספול את פרס השחקן, וישראל יצאה בידיים ריקות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"שנת חורף" הוא הזוכה הגדול/מערכת וואלה!, צילום מסך

פסטיבל קאן, אירוע הקולנוע היוקרתי בעולם, הסתיים הערב (שבת) בטקס חלוקת הפרסים של התחרות הרשמית. דקל הזהב, הפרס החשוב בפסטיבל, הוענק ל"שנת חורף" של הטורקי נורי בילג'ה צ'יילן, המספר במשך לא פחות משלוש שעות ורבע על התפוררות הנישואים של אינטלקטואל יהיר ומרוכז בעצמו. את הדקל הגישו קוונטין טרנטינו ואומה תורמן, שחזרו לריביירה עשרים שנה לאחר שכבשו אותה ב"ספרות זולה".

הסרט, שגם בידי מבקרי הקולנוע הוכתר כגולת הכותרת של האירוע, נרכש להפצה בארץ בידי חברת סרטי אורלנדו. סביר להניח שיקיים את הבכורה שלו במסגרת פסטיבל ירושלים או פסטיבל חיפה. אולי זה יקרה בנוכחות הבמאי עצמו, שכבר קיבל בעבר בקאן שלושה פרסים משניים יותר על עבודותיו הקודמות – "היו זמנים באנטוליה", "שלושה קופים" ו"מרוחק". עכשיו, כפי שהיה צפוי הרבה לפני תחילת הטקס ולמעשה הרבה לפני תחילת הפסטיבל הזה, הוא זכה גם להתענג על הפרס החשוב מכולם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפרס השני בחשיבותו הוענק ל"פלאות"/מערכת וואלה!, צילום מסך

הגרנד פרי, הפרס השני בחשיבותו, הוענק ל"פלאות" של אליס רורוואכר, המגולל את סיפור התבגרותה הכואבת של ילדה מצפון איטליה. זוהי בסך הכל העבודה העלילתית הארוכה השנייה במספר של הבמאית, בת 34, שהגיעה למרכז הבמה בשלב מוקדם בקריירה שלה. סרטה הקודם, "גוף שמימי", לא הופץ מסחרית בישראל אך הוקרן בסינמטקים.

פרס חבר השופטים, השלישי בחשיבותו, חולק בין שניים – האחד של צעיר המתחרים, האחר של המבוגר שבהם. האוחזים בשלל הם "מאמי" של הקנדי קסבייה דולן (בן 25), העוסק במערכת היחסים בין נער עם הפרעות אישיות ואמו האאוטסיידרית גם כן; ו"שלום לשפה", סרט הקאמבק התלת-ממדי של ז'אן לוק גודאר (בן 83), שהבריז מוקדם יותר השבוע מהקרנת הבכורה וכמובן שלא הופיע גם לטקס.

את פרס השחקנית קטפה ג'וליאן מור, המגלמת ב"מפה לכוכבים" של דייוויד קרוננברג כוכבת דועכת שמוכנה לעשות הכל בשביל תפקיד חלומותיה. מור, שלא היתה נוכחת בטקס, כבר זכתה בעבר בפרסים דומים בוונציה וברלין, ועכשיו יכולה להוסיף את העיטור מקאן לארון התארים שלה, שכולל גם אמי, גלובוס זהב ופרס גילדת השחקנים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מר טרנר.
בפרס השחקן זכה טימותי ספול. "מר טרנר"

בפרס השחקן זכה טימותי ספול, המככב ב"מר טרנר" הביוגרפי של מייק לי כצייר פורץ הדרך וויליאם טרנר. הבריטי הכריז מעל הבמה בדמעות "פעמים רבות בחיי כבר הייתי שושבין. עכשיו, לראשונה, אני החתן". מיד לאחר הרגע המרגש הזה צלצל הטלפון שלו בקול מרעיש שהדהד באולם וסיפק לטקס אתנחתא קומית, ואז האריך הזוכה בנאומו והמשיך לדבר במשך עשר דקות – מן הנאומים הארוכים בתולדות קאן.

את פרס הבמאי בחר חבר השופטים להעניק לבנט מילר, מי שעמד בעבר מאחורי המצלמה ב"קפוטה" וב"מאניבול" המהוללים ועתה חזר עם "פוקסקצ'ר", דרמה המבוססת על הסיפור המוזר אך האמיתי של המיליארדר הפסיכוטי (סטיב קארל) שפרש את חסותו על שני מתאבקים (צ'אנינג טאטום ומרק רופלאו). עתה נותר לראות האם כפי שחוזים רבים, היוצר האמריקאי יצליח לקבל הכרה גם בהמשך השנה ולזכות במועמדות לאוסקר. פרס התסריט הוענק ל"לוויתן" הרוסי, דרמה נגד השחיתות של משטר פוטין, שכתבו אנדריי זוויאגינצב (שגם ביים) ואולג נגין.

פרס מצלמת הזהב לסרט ביכורים הוענק ל"פרטי גירל", דרמה צרפתית של קלייר בורגר, סמואל דאייס ומרי אמשוקלי-בארסק על אשה שבילתה את כל חייה כרווקה הוללת, אבל רגע לפני שמאוחר מדי מחליטה שאולי הגיע הזמן לנסות להתמסד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ישראל יוצאת בידיים ריקות. מתוך "הרחק בהיעדרו"/מערכת וואלה!, צילום מסך

ההפתעה הגדולה בטקס היתה ההדרה של האחים דארדן, היוצרים הבלגים שחזרו השנה לפסטיבל עם "יומיים ולילה אחד", סרטם החדש בכיכובה של מריון קוטיאר, אך בניגוד לכל הביקורים הקודמים שלהם, הפעם יצאו מן הריביירה בידיים ריקות. השניים יחפשו עתה נחמה בתל אביב, אליה הם אמורים לבוא בעוד כשבוע בתור אורחי כבוד של פסטיבל הסטודנטים. נוסף להם, ברשימת המאוכזבים נותרו כמה יוצרים בעלי שם נוספים שהשתתפו בתחרות הרשמית, ובהם קן לואץ', טומי לי ג'ונס ומישל הזנוויציוס

בראש חבר השופטים של התחרות הרשמית עמדה הבמאית ג'יין קמפיון, ויחד עמה ישבו בין השאר סופיה קופולה, ווילם דפו, גאל גרסיה ברנל, הבמאי ניקולס וינדינג רפן ("דרייב") והשחקנית האירנית לילא חתאמי, כוכבת "פרידה", שעוררה את כעס הרשויות והארגונים הרדיקלים במדינתה לאחר שנישקה על הלחי את נשיאו היהודי של הפסטיבל, ז'יל ז'קוב, במהלך ערב הפתיחה

יש לציין גם כי חמישה סרטים באורך מלא תוצרת הארץ הוקרנו במסגרות שונות של הפסטיבל, ואף שכמה מהם זכו לשבחים רבים ולחוזי הפצה ברחבי העולם, אף אחד מן הישראלים לא זכה בשום פרס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully