וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תופסות את ההגה: "מי נתן לך רישיון?" קומדיה ישראלית מפתיעה על נשים לא סטריאוטיפיות

לילך וולך

25.6.2014 / 0:02

אם השם "מי נתן לך רישיון?" גרם לכם לחשוש מעוד קומדיה ישראלית על נשים מהיסטריה גברים מהיגיון, אפשר לנשום לרווחה. ערוץ 1 הימרו באופן מפתיע על סדרה רעננה ולא מיינסטרימית

יח"צ - חד פעמי

קומדיות נשיות הן עדיין "קומדיות נשיות" בעצם היותן היוצא מן הכלל של קומדיות שכמובן אין צורך לציין שהן קומדיות גבריות, כי נו באמת מה את נעלבת מכל שטות? מעצם היות תוכניות מסוימות - אלו העוסקות בעולמן הלא-מרתק-מספיק של נשים - תוכניות נשיות מהונדסות לקהל נשים, הן מרגישות כורח המציאות לעסוק ביחסים על כל גוניהם הלא מגוונים מספיק. יחסים שבינו לבינה, יחסים בין נשים לאימהות שלהן, נשים לחברות שלהן, נשים לילדים שלהן. ובאופן כללי, אם לשאול כבר עכשיו מהתוכנית "מי נתן לך רישיון?" שבגללה אנחנו כאן, מדובר בהרבה מפטפט-פות. גברים כמובן מדברים, נשים מפטפטות, או מתלוננות, או מתבכיינות, וזה על רגל אחת כמעט כל מה שצריך לדעת על האישה הישראלית בדרך כלל.
והנה "מי נתן לך רישיון?" על שמה הקולע, היא תוכנית קצת אחרת, על נשים קצת אחרות, ובסיטואציה לא צפויה בהכרח.

שלוש נשים ישראליות על הכביש – אוריאלה הריץ' ביץ' (שמרית לוסטיג המשכנעת והמשעשעת), פרינססה מפונקת שמחליטה לזרוק את החבר העשיר עד צחנה שלה (נירו לוי), ויוצאת לעסק עצמאי של הסעת ילדי עשירים בלימוזינה שלה. חנין המוקדנית (מונא חוה מלאת החן) היא בתו של נהג מונית (לוטוף נוייסר גונב ההצגה), שלא מרשה לה לנהוג למרות שאין דבר שהיא רוצה יותר. וריקי (לירון וייסמן המוצלחת מאוד) היא מורה לנהיגה שמצפה לילד מבת זוגה (נעמי פרומוביץ') ובינתיים פוצחת ברומן עם תלמידה יפהפיה וסוערת (יוליה פלוטקין).

שלוש נשים וכבישי ישראל זו נקודת מוצא דרמטית וקומית די נוחה, ובכל זאת "מי נתן לך רישיון?" מצליחה שלא להיות בנאלית וצפויה מראש. תשכחו מקומדיה ישראלית על פרחות, פקאצות, ניג'סיות, דרמה קווינס, בכייניות, מתלוננות, מסרסות, נואשות לחתונה וכל שאר הדימויים הנשיים-ישראליים שאנחנו בדרך כלל מקבלים בשתיקה נכנעת מהערוצים הממלכתיים. אף אחת משלוש הדמויות שמככבות ב"מי נתן לך רישיון?" היא לא הסטריאוטיפ הנשי שהטלוויזיה מאכילה אותנו בכפייה – לא האישה שבועטת בהבטחה לחיי עושר ללא אושר, במין פמיניזם לא קלאסי ומרענן, שעדיין מרוכז בעצמו. לא הצעירה הערביה והקלאמזית שמנסה לכבוש את העצמאות שלה דרך דוושת הגז, ובטח שלא דמות הלסבית שלא מתכוונת לעשות עניין מזה שהיא לסבית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתוך "מי נתן לך רישיון?"/מערכת וואלה!, צילום מסך

אז "מי נתן לך רישיון?" מקורית, מסקרנת וכתובה היטב. החולשה העיקרית והמתמיהה שלה היא בנקודת המוצא – אנחנו אמורים להשתכנע שמדובר בשלוש חברות? לא סתם שלוש נשים שנקלעו זו לדרכה של זו, אלא ממש שלוש דמויות שחולקות עבר משותף? רק כדי להזכיר – מדובר בלסבית קולית, נהגת מונית ערביה ובת תפנוקים שמשכשכת בפריבילגיות. אי אפשר לדמיין שתהיה להן שפה משותפת גם אם היו נתקעות במקלט באמצע האפוקליפסה הישראלית. על השאלה הזו לא מקבלים תשובה גם בהמשך הפרקים הראשונים של הסדרה, וזה שיהוק תסריטאי משמעותי למדי שמערער את האמון.

אם מניחים לזה שלא להטריד את הצפייה, אז "מי נתן לך רישיון?" היא בכל זאת סדרה מבדרת ויש לה חוצפה ואטיטיוד שבדרך כלל לא מניחים שהמיינסטרים יצליח לבלוע. האם מפתיע שדווקא ערוץ 1 פרש את חסותו על הבחורות רק רוצות לכייף הזה? יכול להיות, ומצד שני לערוץ היו לפחות כמה גליצ'ים של הימורים מוצלחים באמנת הנמנום הרגילה שלו, (רק אחד מהם הוא "בואו לאכול איתי" המצוין, והרכישה המפתיעה של "vice"). אפשר רק לקוות שרצף השידור לא ייפגע בגלל מדיניות הדילוגים והשיבושים של הערוץ, ושהמגמה החדשה והבועטת הזו תמשיך לנסוע.

"מי נתן לך רישיון?" משודרת בערוץ 1, ימי ג' ב-22:00

ספרו לנו בפייסבוק מה אתם חשבתם על "מי נתן לך רישיון?"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully