וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רומי חנוך, הבת של שלום: "כששואלים אותי 'מי זה אבא שלך?' אני אומרת: שלמה ארצי"

10.7.2014 / 16:00

שלום חנוך היה המורה של מעיין הירשביין (והפיק לה אלבום). מעיין היתה המורה של בתו רומי (ולימדה אותה פסנתר). כעת, הבת הרשמית ובת טיפוחיו של מלך הרוק מעלות מופע משותף

מעיין הירשביין ורומי חנוך. נמרוד סונדרס
"השיר של אבא, 'לאט לאט', הוא שיר אירוטי". רומי חנוך/נמרוד סונדרס

מעיין הירשביין היתה המורה לפסנתר של רומי חנוך, הבת של שלום. לאחר מכן, בפעולת תגמול נאה, הפך שלום חנוך למורה דרך של מעיין, המורה של הבת שלו. מעיין זכתה בכבוד נדיר להיות בת טיפוחיו של הרוקר האגדי, ששר איתה דואט בשתי הופעות ענקיות בסדרת "ארבע תחנות", פקד הופעות שלה יותר מכל הופעות של אמן אחר בארץ ובעולם, ואף היה חתום כמפיק השירה באלבום הבכורה שלה, "ממלכת עד ש".

כעת, הבת הרשמית ובת טיפוחיו של מלך הרוק סוגרות מעגל, ומעלות לראשונה מופע משותף, שיתקיים ביום ראשון הקרוב (13 ביולי), בצורה אינטימית על רצפת מועדון לבונטין 7 (במקום על הבמה) בתל אביב בשעה 20:00. באופן מפתיע, מעיין בחרה לשבץ את הופעתה דווקא בערב בו משודר גמר המונדיאל. זאת לאחר שההופעה הקודמת של מעיין, לבדה ולראשונה לאחר כשנתיים בהן לא הופיעה, בחרה לקיים ב-4 ביוני, שהוא גם יום הולדתה וגם הערב שבו הרולינג סטונס הופיעו בארץ. מיק ג'אגר מול מעיין הירשביין, ראש בראש. מעיין: "זה גרר מגוון תגובות כמו: באיזה קטע?? למה?? השתגעת? זה יום היסטורי". רומי: "מעיין אוהבת לשבץ הופעות בזמן שכל המדינה עושה דברים אחרים. חשוב להגיד שמי שירצה לראות את הגמר יכול לעשות את זה בבר העליון של הלבונטין".

מעיין הירשביין, כיום בת 34, נולדה וגדלה בקריית ביאליק. היא החלה לנגן בפסנתר בגיל 5 ונחשבה להבטחה גדולה במוזיקה קלאסית. היא התקבלה ללהקת חיל האוויר כזמרת וקלידנית. היא ליוותה את אביב גפן בלהיטים "מקסיקו" ו"לילות לבנים", את מאיר בנאי באלבום "לב סדוק" ואת שמוליק קראוס באלבום "יום רודף יום".

הקשר שלה עם עם משפחת חנוך החל בשיעורי הפסנתר שלימדה את רומי, בתם של שלום ולימור, שהיתה אז בת 12. "מעיין היתה המורה הכי טובה בעולם", אומרת רומי. "חשבתי שהיא מנגנת ממש יפה. אהבתי את השיער הארוך שלה. אהבתי את הדירות שלה. באחת מהן היה לה נוף לים. תמיד הייתי באה אליה בשקיעות. היה לה קוף על הפסנתר, שאלתי איך קראו לו ומעיין אמרה: "כי-חה". שאלתי למה, והיא אמרה: "כי הוא הכי-חמוד. מעיין היתה מורה מאוד טובה. אני הייתי תלמידה מזעזעת".

מעיין מחייכת, ומאשרת: "זה נכון".

רומי: "לעולם לא הייתי מתאמנת. לעולם".

מעיין: "אבל היא לא היתה מתנצלת כמו כולם".

רומי: "לא הרגשתי לא נעים בגלל זה. היתה לי מורה לפניה שלא כל כך אהבתי את השיעור שלה, המורה הקודמת לימדה אותי שיר של פינק פלויד. אני זוכרת שניסיתי להוציא אקורדים לשיר של רפאל מירילא מ'כוכב נולד', וזה היה לי נורא קשה. רציתי לעשות את זה בעצמי ושלא תעזרי לי בזה".

מעיין: "אחת החוויות מהשיעורים עם רומי, שהיא מאוד רצתה ללמוד, אבל מצד שני אמרה כל הזמן 'אני לבד! אני לבד!'".

רומי: "אני כזאת עד היום. בבית קפה שאני עובדת בו אני מתחילה ללמוד איך לעשות הפוך, איך להקציף חלב, ואני מחרבשת כל כך הרבה הפוכים. הייתי אולי תלמידה גרועה, אבל הייתי חמודה. מעיין תמיד שמחה שאני באה, ואני תמיד שמחתי לבוא".

מעיין: "זה היה מאתגר ללמד את רומי. היא היתה ילדה קטנה ואנטי ממסדית".

רומי חנוך. נמרוד סונדרס
"כוכב נולד רצו בי כגימיק". רומי חנוך/נמרוד סונדרס

איזה השראה הן קיבלו אחת מהשניה? מעיין אמרה שלמדה מרומי חנוך "לא לפחד לחלום". רומי כבר בגיל 12 שאפה להיות מוזיקאית ויוצרת מצליחה בחו"ל. "היא היתה כל כך נחרצת, שזה היה מעורר השראה. הנחרצות שלה היא אחד הדברים שמבדילים אותה מכל בן אנוש אחר". רומי, מצדה, אומרת: "מעיין תמיד אמרה לי לא לעשן. היא אמרה לי שאם מתחילים אז אי אפשר להפסיק. אמרתי לה: אל תדאגי".

מעיין: "אני עישנתי 40 סיגריות ליום והפסקתי. (צוחקת) זאת הסיבה שבגללה הבאתי ילד לעולם, כדי להפסיק לעשן. אני באמת זוכרת שדאגתי לך שתעשני. היית נורא קטנה, אבל תמיד היה נראה לי שיש מצב שעוד שניה תשבי עם סיגריה. אני זוכרת שבגיל 12 סיפרת לי איך בגיל 16 תופיעי בפאבים בלונדון".

רומי: "זה עוד לא קרה. ואני בת עשרים!!! הזיקנה. כן, אני ממש ידעתי מה אני רוצה לעשות מגיל מאוד קטן – לנסוע לחו"ל, ולכבוש את העולם עם מוזיקה, עם להקה. אני עובדת על זה. מקליטה אי-פי שאותו אנחנו מפיקים".


מעיין אומרת לרומי: "אחד הדברים שאני הכי נפעמתי מהם, זה שאת היית מגיעה אליי עם מונית וחוזרת עם מונית. גם היית מתקשרת תמיד להזמין מונית. אמרתי לך: את יכולה לרדת למטה, בבן יהודה יש מלא מוניות. ואת אמרת: לא, אני מזמינה ממקום ספציפי".

רומי: "כי בגיל 12 פחדתי שיאנסו אותי. פחדתי להכנס למונית שאני לא מכירה, להגיד לנהג לאן לנסוע, ואז הוא ייקח אותי למקום אחר ויאנוס אותי".

רומי חנוך (בת 19) מעידה על עצמה כמי שמתקשה עם מסגרות. "למדתי בתלמה ילין עד שהעיפו אותי. אבל קודם החלטתי שאני עוזבת", היא אומרת. מעיין: "לי אין בעיה עם מסגרות. אני נכנסת אליהן ומשנה אותן. ואם אי אפשר לשנות, אז מעיפים אותי, כמו שהיה בלהקת חיל האוויר". גם מערכת היחסים של הצבא ורומי ייורטה. "הסברתי לצבא את עצמי, מה אני, מי אני ואיך אני לא אשתלב במערכת שלהם", אומרת רומי, "בצבא אמרו: וואלה, אוקיי, אנחנו מבינים את זה, אנחנו מסכימים איתך, ונראה לנו שעדיף גם לך וגם לנו שלא יהיה בינינו קשר". מעיין: "הלוואי וזה מה שהיה קורה איתי. הכי גרוע זה לסבול במשהו שכולם נורא מקנאים בך, לסבול במשהו שכולם בטוחים שאתה אמור סופר להנות ממנו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
מעיין הירשביין. שיר דויד,
להורים שלה היה קשה לקבל את יציאתה מהארון. מעיין הירשביין/שיר דויד

שנים רבות לפני שנולדה רומי, הקדיש אביה את הקלאסיקה "מאיה" לאחותה הגדולה. "מגיל קטן נורא רציתי שיכתבו עליי שיר. בגיל 6 כתבתי שיר על עצמי, שהולך ככה: (שרה) 'רומי רומי אהובתי/ את תהיי כל כך רוגזת/ אל תקחי כל מה שאת מוצאת'. את השיר כתבתי בהשראת שרית חדד. כי יש לה את השורה הזאת שהיא שרה, 'לא לוקחת כל מה שאני מוצאת'". הבת של שלום חנוך יצרה שיר בהשראת שרית חדד? מאז שהתברר לי שבתו של יואב קוטנר מעריצה את וואן דיירקשן לא מצאתי הגדרה טובה יותר למרד נעורים.

אל חשש, רומי כתבה בעברית רק עד גיל 13, ומאז יצרה רק באנגלית. מעולם לא ביצעה על במה שיר מקורי שלה בעברית, אבל כן שרה גרסאות כיסוי בעברית – למשל כשהתארחה בהופעה של אביב גפן ושרה איתו את "השיר שלנו", וכשהתארחה בהופעה של אביה וביצעה איתו את הקלאסיקה "בגלגול הזה" (ראו ודאו). "אני לא כותבת בעברית כי אני פשוט לא מתחברת לשפה הזאת. אני לא אוהבת כל כך את איך שהיא נשמעת, ואני בעיקר לא אוהבת את איך שאני נשמעת בעברית. כשאני שרה בעברית אני נשמעת מוזר", אומרת רומי. זאת לא הביקורת העצמית היחידה שלה הנוגעת לשירתה. "יש לי אות שי"ן מוזרה בהגייה, שי"ן עם לשון בחוץ, קצת שורקת", אומרת רומי, "עד כתה בי"ת בכלל לא ידעתי להגיד שי"ן. לא הלכתי לקלינאית תקשורת, אמא של חברה לימדה אותי להגיד שי"ן". מעיין: "יש לך שי"ן מהממת! היא ייחודית, ספציפית כזאתי לך ונורא יפה בעיני".

לרומי יש להקה, Bar Vase שמה. בימים אלה היא עובדת על אי.פי ראשון עם חומרים באנגלית, בשלב זה בהפקה עצמאית. היא היתה בת זוגו של גיטריסט הלהקה, הם נפרדו אבל נשארו חברים באותה להקה. האם, אני שואל את רומי, אתם הדץ והדצה של עולם הרוק שנפרדו אבל ממשיכים לחלוק במה יחד? "והבסיסטית של הלהקה זאת הכבשה שושנה", היא אומרת. ואם מדברים על מערכות יחסים, אז "השירים הישנים שלי עוסקים רק באהבה", אומרת רומי, "והשירים של עכשיו יותר מגוונים, הם יותר עליי. יש לי שיר שנקרא `Home Alone` בו אני מדברת למישהו ואומרת לו: 'לך לא אכפת להיות בבית לבד, כי אתה לא שונא את עצמך'. אני כאילו לא אומרת מה זה אומר עליי, אבל זה כן אומר משהו עליי. כי אם מישהי ששרה את השיר אומרת על מישהו שהוא לא שונא את עצמו, אז כנראה שהיא שונאת את עצמה".

- מה הפסיכולוג שלך אמר על השיר הזה בפרט ועליך בכלל?

"זאת פסיכולוגית. הפסיכולוגית שלי אוהבת אותי. אין לי שריטות חמודות לספר עליהן. שריטות הן לא חמודות, דיכאון זה לא דבר חמוד. יש לי מודעות עצמית מאוד גבוהה"".

מעיין: "הקטע הזה של המודעות לגבות שלך הרג אותי".

רומי: "הגבות שלי הן נורא למטה. כשאני מרפה אותן לגמרי הן נורא נמוכות. אני כבר שנים חושבת על ניתוח פלסטי. עשיתי כבר ניתוח פלסטי אחד באוזניים, שלא עבד. הדוקטור היה גועל נפש. האוזניים שלי ממש בולטות, כמו קופיף (לוהגת כמו קוף)".

שלום חנוך ובתו רומי מבצעים ביחד את להיטו "בגלגול הזה"

- את מתייחסת בשירים שלך לנושא דימויי הגוף?

"יש שיר שפעם התחלתי לכתוב, אבל לא סיימתי, שכולל את המילים: Why do you eat so much, Romi?".

- מה כל אחת חושבת על המוזיקה של השניה?

רומי: "אני בכלל לא אוהבת זמרות. אבל אני זוכרת שכבר מההתחלה ממש אהבתי את המוזיקה של מעיין. למרות שאני בדרך כלל שונאת זמרות".

מעיין: "את ג'וני מיטשל בימים המאוחרים שלה שמעת?"

רומי: "אני לא אוהבת אותה".

מעיין: "אבל שמעת אותה בשנת 2012?"

רומי: "אני לא שמעתי. אני לא אוהבת אותה".

מעיין: "אבל את לא הקשבת לה! אתה רואה? זה מאתגר ללמד את רומי, זה מאתגר".

רומי אומרת שהשיר של מעיין שהיא הכי אוהבת הוא "רשימת מכולת". "אני מתחברת מאוד למלים של השיר, 'זה לא רוגע, זה דיכאון', זה מתאר גם אותי", אומרת רומי. מעיין אומרת כי היא אוהבת את שירה של רומי "Puppet on a String". רומי אומרת שאם מעלים בשלושה טונים את השיר הוא נשמע כמו שיר של ריהאנה. מעיין אוהבת גם את השיר "שאול" של רומי - אל חשש, הוא לא נכתב על שאול מזרחי, הבעלים של מועדון הבארבי. "שם השיר הוא בהשראת בחור שקוראים לו שאול ששמעתי אותו פעם בתיכון תלמה ילין מנגן משהו מאוד יפה על פסנתר", אומרת רומי, "נדלקתי על זה ממש ואז לקחתי את מה שהוא ניגן ושיניתי את זה קצת, אז קראתי לשיר שאול". מעיין: "למעשה את עכשיו אומרת שהשיר הזה גנוב משאול. לא רק קוראים לו 'שאול', אלא הוא גנוב משאול! לכן, במקום להגיד 'אני אוהבת את השיר שאול', הייתי צריכה אולי להגיד 'אני אוהבת את השיר של שאול'.

רומי: "לא שמעת את השירים החדשים שלי. השירים מפעם הרבה פחות מייצגים אותי".

מעיין: "את עוד לא יודעת, אבל הם הרבה יותר מייצגים אותך. (בחיוך) את לא יודעת כי את קטנה ולא מבינה".

רומי: "את בעצמך קטנה ולא מבינה!"

"רשימת מכולת", השיר של מעיין הירשביין שרומי חנוך הכי אוהבת

רומי, עד כמה מציקים לך בפניות מתכניות ריאליטי מוזיקליות, אני שואל את רומי. "לאחרונה זה גבר. אני מאוד משתדלת להיות נחמדה אליהם. אבל התכניות האלה (עושה תנועת יד של ביטול המלווה בפרצוף של פסילה)". עם זאת, רומי מודה כי פעם חשבה אחרת על "כוכב נולד", שבה אחותה מאיה עבדה כמעצבת הבמה. בנעוריה המוקדמים היא היתה צופה נלהבת של "כוכב נולד", הגם שהיה זה למשך עונה אחת בלבד – העונה הרביעית. "ג'קו היה מהמם בעונה הזאת, וזה נורא שלא שומעים עליו יותר כי הוא מוכשר בטירוף. באותה עונה הייתי גרופית של רפאל מירילא והתאהבתי בו". (מירילא שהגיע למקום השלישי ב"כוכב נולד 4". רק אמא שלו ורומי חנוך זוכרות את זה – ש.ב.); בנוסף היא מגלה כי עברה האפל כולל כמעט השתתפות בתכנית זו. "בעבר היה לי חלום להופיע בכוכב נולד, כי אחותי עבדה שם המון זמן", היא אומרת, "בתכנית החמישית רציתי לבצע את השיר שרפאל מירילא שר בתכנית, 'מכל האהבות' של עידן רייכל. הלכתי לפרה-אודישן, עברתי, הזמינו אותי לאודישן צולם, אבל אמרתי די. כי אני לא באמת רוצה להיות בכוכב נולד. אני לא באמת רוצה להיות בטלוויזיה".

- - האם אמרת לא לתכניות הריאליטי המוזיקליות כי חששת שרוצים להביא אותך כגימיק, בתור "הבת של שלום חנוך"?

"בוודאי שזאת מחשבה שחלפה בראש".

"Puppet on a String", השיר של רומי חנוך שמעיין הירשביין הכי אוהבת

- רומי, איך הרגשת כשמעיין, המורה שלך לפסנתר התחילה להסתובב אצלך בבית ולעבוד עם אבא שלך על אלבום?

"לא הרגיש לי מוזר, זה היה לי ממש כיף. זה היה ממש אדיר כי אני אוהבת את מעיין. היא גם היתה מאוד מנומסת ורגישה לדיירי הבית. היא התייחסה בהמון כבוד ובהמון הכרת תודה לזה שהיא הוזמנה לאולפן (הביתי - ש.ב.)".

- בהיותך אמנית ובת של אמן, מוזיקאית ובת של מוזיקאי, זמרת ובת של זמר, חשפה את האמנות שלך ליותר ביקורתיות מצד אבא שלך לעומת אמנית שהיא בת של יועץ מס, נניח?

רומי: "אם כבר אז אני הייתי ביקורתית כלפיו".

מעיין: "ההורים של רומי מעריצים אותה, מעריצים אותה". (רומי מחייכת במעט מדושנות, חיוך שמשדר: נו, ברור, איך אפשר שלא להעריץ אותי?). "רומי מנגנת שירים והם יושבים כאילו במבט של 'לא ראינו כזה דבר!'".

- האם שלום יזכה לנכד ממך בגלגול הזה, איזה גמד קטן עם שיער סגול כמו שהיה לך פעם?

"לי לא יהיו ילדים לעולם. אני מעדיפה לאמץ כלב ולצבוע לו את השיער. לא יהיה לי ילד. אני נגד הריון. זה גועל נפש. למרות שאמא שלי אומרת שההריון שלה היה מדהים".

מעיין (בחיוך): "אני לא סובלת את אמא שלך. לי היה הריון נוראי, זוועתי וקשה. אבל אני חלמתי שיהיה לי ילד כבר בגיל עשר".

- איזה שאלה הכי מעצבן אותך ששואלים אותך על אבא שלך?

"כל שאלה ששואלים אותי על אבא שלי מעצבנת אותי באותה רמה. בהתחלה זה היה מאוד מעצבן, ואז לאט לאט התרגלתי על זה. עכשיו אני כאילו רגילה לזה, אבל עדיין מעצבן".

- את יוצאת מזה בהומור?

"לפעמים, כששואלים אותי: מי זה אבא שלך? אני אומרת: שלמה ארצי".

מעיין הירשביין מארחת את שלום חנוך בהופעתה

מעיין היא לסבית מוצהרת, ובשיריה היא פונה לנמענת. "אני לא התחבאתי אף פעם", היא אומרת, "ברור שהשירים שלי מתייחסים לדמויות נשיות בחיי, שיכולות להיות מאהבות, אבל השירים שלי הם קודם כל ממני אליי. אני קודם כל מדברת אליי תמיד. כשכתבתי, למשל, את השורה 'אני לא צריכה אותך יותר' – כתבתי את זה לעצמי". מעיין ביצעה באלבום הבכורה שלה גרסת כיסוי מדהימה לשיר "לאט לאט" של שלום חנוך, וגם בו היא השאירה את הפניה לאשה. באחרונה רומי הקשיבה לאלבומה של מעיין ובחרה לדלג את האזנה לגרסת הכיסוי שלה ללהיטו של אביה. "בטח בתת מודע שלי אני בכוונה לא שמעתי את הקאבר הזה", אמרה. "בשיר המקורי, בכל אופן, הדבר שאני הכי אוהבת זה את ליין הגיטרה של רן שם טוב. אני מאוד אוהבת את רן שם טוב".

- מעיין, האם ניתן לייחס קונוטציות אירוטיות לסביות בגרסת הכיסוי שלך ל"לאט לאט"?

רומי: "זה שיר שגם כשגבר שר אותו הוא אירוטי".

מעיין: "בדיוק. אז ברור. אני לא התחבאתי אף פעם".

- למרות שאת מחוץ בארון, אמרת לי "אני לא מהקהילה". התבלבלתי.

מעיין: "יש לי בעיה עם המלה 'קהילה', כמו שיש לי בעיה עם המלה 'עם'. כי זה מיד מגדיר אותי באופן שהוא לא תמיד תואם את התוכן. יש בי עוד אי אילו תכנים חוץ מהתכנים שמיד קופצים לחברים של ההורים שלי בראש כשהם שומעים את המלה 'קהילה'. משם זה מגיע. וגם תמיד היתה לי איזושהי בעיה להשתייך לאנשהו. להורים שלי היה מאוד קשה לקבל אותי. אני לא מאשימה אותם שהיה להם קשה. היה לי קשה עם זה שקשה להם. לי אף פעם לא היה קשה עם עצמי, בגלל זה לא הבנתי אותם בעבר".

רומי: "אף פעם לא היה לך קשה עם עצמך? זה אדיר".

מעיין: "היה לי קשה עם עצמי במקומות אחרים, אבל לא היה לי קשה עם עצמי במקום הספציפי הזה, אף פעם לא כעסתי על עצמי על זה".

רומי: "זה לא נפוץ כל כך".

מעיין: "נכון, נכון. רוב האנשים שאני מכירה עוברים את השלב הזה של לכעוס על עצמם, נורא קשה להם עם עצמם. לוקח להם כל כך הרבה זמן לקבל את עצמם, ולכן זה בסדר שלהורים לוקח זמן לקבל אותם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מתעצבנת כששואלים אותי שאלות על אבא". שלום חנוך/מערכת וואלה!, צילום מסך

באחרונה השתתפה רומי חנוך לראשונה בסרט, "תופסת" שמו. "זה סרט מהמם של הבמאית העולה נטע יעקב בהשתתפות הדר גולד מ'ילדי החוץ', גלי רשף ואבי מצליח שהוא בחור מאוד מצליח. אני משחקת שם נערה בשם ירדן שמורדת באביה בזמן רצח רבין בנצרת עלית. אבא שלי בסרט הוא מאוד ימני. וזה מצחיק שקוראים לאבא שלי בסרט חנוך. ושם הדמות נקבעה לפני שלוהקתי. הדמות שאני משחקת פוגשת שני ילדי נרות, מגלה את עולם השמאל, חופש הבחירה והשיוויון. היא מורדת באביה. היא רוצה ללכת להפגנה למען השלום ואבא שלה אומר: מה זה השטויות האלה? בניגוד לדמות שלי, אני עצמי לא מרדתי כל כך בהוריי. לעזוב את הבית בגיל 19 זה נחשב למרידה? אני המרידה שלי היתה יותר בעולם מאשר בהורים".

מעיין: "רומי היא חננה מתל אביב, ואני חננה מקרית ביאליק".

מעיין הירשביין ורומי חנוך. נמרוד סונדרס
"בגיל 12 פחדתי להאנס". רומי חנוך ומעיין הירשביין/נמרוד סונדרס

- רומי, בראיון בגיל 15 אמרת "המוזיקה משנה אנשים, מעניין אותי לשנות את העולם". זו נאיביות של גיל 15?

"ממש לא. זאת עדיין המטרה, אני מקווה להגיע לשם".

- עוד מסר חשוב, לסיום?

רומי: "מאוד חבל לי שכבר אין אבוקדו".

מעיין: "אני לגמרי מסכימה איתך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully