וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם בזמן מלחמה - צופים מילאו את אולמות הקולנוע

8.8.2014 / 0:12

כשהתותחים רועמים המוזות אולי שותקות אבל הכרטיסים עדיין נמכרים - לפחות לקולנוע. "צוק איתן" גרם להפסדים בכל אפיקי התרבות, אבל עם ישראל המשיך לפקוד את אולמות הקולנוע - למה?

יח"צ - חד פעמי

לא מעט צופים בקולנוע בחודש האחרון עברו את אותה חוויה סוריאליסטית: באמצע הסרט, האקשן עובר פתאום לאולם עצמו. במהלך הקרנת הסרט נשמעת אזעקה; הקהל מתפנה – בדרך כלל דרך דלתות היציאה – ואחרי כמה דקות חוזר אל מושביו ואל הפופקורן. ברוב המקרים, הסרט אפילו לא מפסיק לרוץ ברקע.

אבל ככל שחוויית מתקפת הטילים באמצע הסרט היא מוזרה, העובדה המפתיעה באמת היא שאותם אולמות קולנוע בכלל פעלו, והיו רחוקים מלהיות ריקים. האיום בטילים והאזעקות התכופות נתנו את אותותיהם כמעט בכל תחום של החיים; הופעות בוטלו, מהטלויזיה הופקעו שעות רבות לטובת עדכוני חדשות – אבל בקולנוע, כך נדמה, העסקים נשארו פחות או יותר כרגיל. רובם המכריע של בתי הקולנוע בארץ המשיכו לפעול כרגיל ולהקרין סרטים במתכונת שגרה. האם באמת קהל צופי הקולנוע בארץ הוא חסין-טילים, ואזעקות לא מזיזות לו?

מבתי קולנוע לב נמסר: "כמו בכל התחומים, המלחמה נתנה את אותותיה גם באולמות הקולנוע והיו מספר ימים, בשיא הלחימה, שבהם היתה ירידה משמעותית. אולם לאחר אותם ימים, חלה מגמה של חזרה לשגרה, אולי בגלל שבתי הקולנוע היו כמעט המרחב המוגן התרבותי היחיד או בגלל הצורך של האנשים לצאת לנשום ולצרוך בידור ותרבות גם בימים הקשים. בעיקר בלטו לטובה מספר סרטים שכבר ביססו את עצמם לפני המלחמה כמו 'אפס ביחסי אנוש' ו'הזקן בן המאה שיצא מהחלון ונעלם' לעומת סרטים שיצאו לאקרנים תוך כדי הלחימה עצמה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ערבים ויהודים? זה לא הזמן. מתוך "ערבים רוקדים"/מערכת וואלה!, צילום מסך

ברשת רב חן ויס פלאנט מסכימים: "כמו כל עולם הבילוי, גם בבתי הקולנוע הורגשה ירידה ביחס לקיץ רגיל, עקב המצב הביטחוני. עם זאת , לאור העובדה שבתי הקולנוע ממוקמים במתחמים סגורים עם מרחבים מוגנים קרובים, יציאה לסרט היוותה אלטרנטיבה נוחה לילדים בחופש הגדול. באופן כללי הורגשה ירידה של כ-20% במספר הצופים, היות וההשוואה היא כנגד יולי של שנה שעברה. בסה"כ זה עדיין היה חודש עם מבקרים רבים בבתי הקולנוע".

בעקבות הירידה במספר המבקרים, ניתן היה לצפות שיציאתם לאקרנים של סרטים תידחה עד לתקופה שקטה יותר. אלא שבפועל, זה כמעט שלא קרה, והפצת רובם המכריע של הסרטים – כולל להיטי קיץ הוליוודיים – נותרה במועדה. ב"לב" מוסרים: ‏"התלבטנו רבות ולבסוף דחינו בשבוע אחד את הסרט 'פרנק'. בשאר הסרטים נשארנו בתאריך ‏שתוכנן, אם כי לא בלי היסוסים".‏

אחד הסרטים הבודדים שנדחו היה "ערבים רוקדים", סרטו של ערן ריקליס על פי ספרו של סייד קשוע. הסרט היה אמור לפתוח את פסטיבל ירושלים, ובמקביל לצאת לאקרנים בתחילת יולי, אך בעקבות מקרה החטיפה והרצח של שלושת הישראלים, והסערה שהתחוללה בעקבותיו, הפצתו נדחתה: בתחילה ל-24 בספטמבר, ולאחר מכן הפצתו נדחתה שוב, ככל הנראה לספטמבר. עם זאת, הקרנתו כסרט הפותח של פסטיבל ירושלים היתה אמורה להישאר על כנה - עד שפתיחת מבצע "צוק איתן" תקעה מקל גם בגלגל הזה. הקרנת הסרט נדחתה מערב הפתיחה של הפסטיבל אל שבוע מאוחר יותר, וגם מיקומה שונה – מבריכת הסולטן, האתר המסורתי להקרנות הפתיחה החגיגיות בפסטיבל, אל אולם הסינמטק הקטן יותר. יש לציין שהשינויים בהקרנת הסרט בפסטיבל נבעו ככל הנראה בעיקר משיקולי בטיחות, שמנעו התכנסות של אלפי אנשים במתחם תחת כיפת השמים בימי הטילים. עם זאת, ייתכן שדחיית הקרנתו המסחרית של הסרט קשורה גם לעצם העיסוק הטעון עוד יותר מהרגיל ביחסי ערבים ויהודים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתוך "קסם לאור ירח" של וודי אלן/מערכת וואלה!, צילום מסך

אז מה אוהבים הישראלים לראות כשהתותחים רועמים? בעיקר לצחוק, כך על פי קולנוע לב, לפחות. "סרטי הילדים תמיד עובדים בחופש הגדול, אבל בהחלט ניתן לומר שהפעם הז'אנר הקומי היה זה שבלט לטובה. הפתיחה השבוע של סרטו החדש של וודי אלן 'קסם לאור ירח' היתה מצוינת. ומצד שני גם סרט כמו הנסיך הירוק, שדן בסיפורו של בן החמאס ששתף פעולה עם ישראל, הצליח מאד בחודש האחרון". 'הנסיך הירוק' מוקרן בקולנוע לב כבר כמעט שלושה חודשים, הישג נדיר עבור סרט תיעודי – כך שנגד כל הסיכויים, נראה שישנם צופים הצורכים אקטואליה אפילו כשהם יוצאים לקולנוע.


האם אתם פקדתם את אולמות הקולנוע גם בזמן צוק איתן? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully