וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הכלכלה יערוך שימוע לסוהא עראף; השר נפתלי בנט לוואלה! תרבות: "התנהלותה לא הגונה"

24.8.2014 / 13:13

פרסום ראשון: משרד הכלכלה יערוך שימוע לבמאית סוהא עראף, שהציגה סרטה כפלסטיני לאחר שקיבלה כ-600 אלף ממשרד הכלכלה וכ-1.4 מיליון מקרן הקולנוע; בתום שימוע שנערך לקרן, אמר יו"ר הקרן: "מדובר בהונאה מצד היוצרת, נתבע את הכסף בחזרה מעראף"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השר נפתלי בנט על התנהלות עראף: "בלתי מתקבלת על הדעת ומעבר לכך גם לא הגונה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

פרסום ראשון: משרד הכלכלה יערוך שימוע ליוצרת והבמאית סוהא עראף, ושוקל לדרוש החזר של מלוא הסיוע הכספי שניתן לה מהמשרד. שר הכלכלה מגיב לראשונה לפרשה שנחשפה בוואלה! תרבות ועוררה סערה בציבור ובתעשיית הקולנוע, ואומר היום (ראשון) כי "הצגת סרט שמומן מכספי משלם המסים הישראלי על ידי יוצרים ישראלים כסרט פלסטיני היא בלתי מתקבלת על הדעת ומעבר לכך גם לא הגונה".

סוהא עראף קיבלה עבור סרטה "וילה תומא" (שנקרא קודם לכן "שלוש אחיות"), עליו היא חתומה כתסריטאית, במאית ומפיקה, תמיכה ממדינת ישראל בגובה של כ-2 מיליון שקלים, מתוכם כ-600 אלף ש”ח מהסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים של משרד הכלכלה, במסגרת תוכנית לתמיכה בתחומי המדיה הדיגיטליים המכונה גם "פרויקט פיילוט-חיפה", כ-1.4 מיליון ש”ח מקרן הקולנוע הישראלית הנתמכת על ידי משרד התרבות, ובנוסף מענק של 114 אלף ש"ח ממפעל הפיס. מתוך תקציב מוערך של כ-3 מיליון ש”ח של הסרט, רובו של הסרט - מעל לשני שלישים מתוכו - מומנו על ידי משלם המסים הישראלי.

עראף קיבלה את התמיכה כאזרחית המדינה, ממוסדות שתומכים בסרטים ישראליים, ולאחר שהסרט הוגש כישראלי, הגדירה עראף את סרטה כ"פלסטיני" כשהגישה אותו לפסטיבל ונציה, שם יוקרן הסרט בבכורה עולמית במסגרת שבוע המבקרים, המציגה סרטי ביכורים של במאים מרחבי העולם, וכן הגדירה את הסרט כפלסטיני בפי התקשורת. לאחר פרסום השערורייה בוואלה! תרבות והסערה שהתעוררה, הורדה המילה פלסטין משם מהפרסום באתר פסטיבל ונציה, אולם שמה של ישראל לא נוסף לפרסום הסרט באתר ולהצגתו בתקשורת.

וילה תומא, סוהא עראף.
יו"ר הנהלת קרן הקולנוע הישראלי, אורי דורי: "מדובר בהונאה מצד היוצרת". מתוך הסרט "וילה תומא"

לידי וואלה! תרבות הגיע מכתב שנשלח בשבוע שעבר מרן קויתי, מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים של משרד הכלכלה, אל סוהא עראף ואל החברה שלה, "בילסאן הפקת סרטים", בו נכתב כי הסוכנות החליטה לערוך לעראף שימוע בכתב "מאחר והיא שוקלת להמליץ לוועדת התוכנית לדון בביטול כתב האישור שניתן לחברה במסגרת התכנית שבנדון עבור הפקת הסרט, וזאת בשל כך שהסיוע אינו משמש למטרה שלשמה ניתן. סעיף 5.3.2 להוראת המנכ"ל קובע כי תנאי לקבלת הסיוע בתחום הקולנוע הינו, בין היתר, כי הסרט הינו 'סרט ישראלי' כהגדרתו בתקנות הקולנוע (הכרה בסרט כסרט ישראלי), התשס"ה-2005. במועד הגשת הבקשה על ידך הוצהר כי הסרט הינו אכן 'סרט ישראלי' כנדרש בכללי התכנית ולפיכך נדונה הבקשה בוועדת התכנית ובהסתמך על הצהרתך הנ"ל הוענק לך כתב אישור לקבלת כספי סיוע למימון עריכת הסרט. אולם, לאחרונה הובא לידיעתנו שהוצהר על ידך כי הסרט מהווה 'סרט פלסטיני' וכי כך הוא מוצג על ידך אף כלפי צדדים שלישיים. מכאן שהסרט אינו מהווה עוד 'סרט ישראלי' כנדרש בכללי התכנית". המכתב ביקש את תגובתה הדחופה של עראף עד ליום רביעי (27 באוגוסט), וציין כי "במידה ועד למועד שלעיל לא תתקבל תגובתך, הסוכנות תגיש לוועדת התכנית בקשה לביטול כתב האישור למפרע, תוך דרישת החזר מלוא הסיוע שניתן במסגרת התוכנית".

שר הכלכלה נפתלי בנט אמר היום (ראשון) לוואלה! תרבות: "הצגת סרט שמומן מכספי משלם המסים הישראלי על ידי יוצרים ישראלים כסרט פלסטיני היא בלתי מתקבלת על הדעת ומעבר לכך גם לא הגונה. הנחיתי את אנשי משרדי לבדוק את הנושא משפטית על מנת לבחון מה הפעולות העומדות לרשותנו וכך אכן נעשה".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הסרט "וילה תומא" שקיבל 2 מיליון ש"ח ממדינת ישראל, הוצג באתר פסטיבל ונציה כסרט פלסטיני. לאחר הפרסום בוואלה! והסערה, הוסרה המלה פלסטין, אבל ישראל עדיין לא זכתה בכבוד המגיע לה ושמה לא נוסף/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעקבות הפרסום בוואלה! תרבות, היועצת המשפטית של משרד התרבות קבעה כי עראף יצרה "מצג שווא" ופעלה ב"חוסר תום לב", והסמיכה את המשרד לדרוש מקרן הקולנוע הישראלי החזרת כ-1.4 מיליון שהשקיעה בו. מועצת הקולנוע התכנסה בתחילת החודש באופן מיוחד, וברוב של 12 תומכים מול 3 מתנגדים המליצה לשרה לבנת לדרוש לאלתר מקרן הקולנוע הישראלי החזר כספי התמיכה בסרטה של עראף, בכפוף להליך שימוע שייערך לקרן הקולנוע הישראלי. השרה לבנת הודיעה כי היא מאשרת את המלצת המועצה שהתכנסה לבקשתה. "אפתח באופן מידי בהליך להשבת כספי הציבור הישראלי שהושקעו בסרט", אמרה.

ביום חמישי (21 באוגוסט) התקיים במועצת הקולנוע שימוע לנציגי הקרן לקולנוע הישראלי, ובסופו הוחלט כי הקרן נדרשת להשיב את כספי התמיכה בסרט אותם העבירה לעראף בגובה של כ-1.4 מיליון ש"ח בצירוף ריבית והצמדה. זאת כיוון שלא שימשו למטרות לשמן ניתנו בהתאם לחוות הדעת של היועצת המשפטית של משרד התרבות. בנוסף הוועדה החליטה כי אין לכלול סרט זה במניין הסרטים הנחשבים לצורך ניקוד המועצה בבקשת התמיכה לשנת 2015.

יו"ר הנהלת הקרן, אורי דורי, אמר בדיון כי "מדובר בהונאה מצד היוצרת, מאחר שבהסכם בין היוצרת סוהא עראף לבין הקרן הסרט הוגדר כסרט ישראלי לכל דבר ועניין". יו"ר קרן הקולנוע אמר כי יתבעו את הכסף מהיוצרת, וזאת כדי להימנע ממצב שהסכום שיקוזז מהקרן לא יפגע ביוצרים אחרים.

קודם לכן, נשמעו ביקורות קשות מצד חברים במועצת הקולנוע על התנהלות קרן הקולנוע הישראלי והעומד בראשה, כתריאל שחורי, על כך שלא דרש מלכתחילה את החזר התקציב מיד עם היוודע על כוונתה של עראף להציג את סרטה כפלסטיני, על אף שמומן ברובו מכספי משרד התרבות, משרד הכלכלה ומפעל הפיס. שחורי שלח מכתב ליו"ר מועצת הקולנוע, פרופ' דוד אלכסנדר, ובו הודה כי עראף ביצעה "הפרה ברורה של ההסכם" בכך שהגישה את הסרט ל"שבוע המבקרים" בפסטיבל ונציה כסרט פלסטיני.

שרת התרבות, לימור לבנת, אמרה לוואלה! תרבות: "היוצרת של הסרט פעלה באופן חמור וציני בבואה לקבל הכרה ותמיכה בסרטה כסרט ישראלי בעוד שבחו"ל היא מציגה אותו כסרט שמדינת המקור שלו 'פלסטין'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully