וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גל תלונות: "אמא מחליפה" פוגענית, אלימה ומשפילה

11.9.2014 / 16:17

מאות פניות נזעמות הגיעו אל נציב פניות הציבור ברשות השנייה בתלונה על גזענות בתכנית "אמא מחליפה". "התביישתי בפרק הזה וטוב היו עושים לו היו גונזים אותו", כתב מתלונן

אמא מחליפה. קשת, צילום מסך
"התוכנית הייתה קשה לצפייה". "אמא מחליפה"/צילום מסך, קשת

מעל 150 צופים שלחו פניות חריפות אל נציב פניות הציבור ברשות השנייה, בעקבות הפרק של "אמא מחליפה" אתמול (רביעי) בערוץ 2. מאז שהחל שידורה החלו לזרום תלונות אל הנציב בעקבות אמירות גזעניות שהוטחו מספר פעמים כלפי אחת האמהות המחליפות, אישה מחבר העמים, והביעו את מחאתם על עצם שידור התכנית כפי שהיא וחוסר התערבות של ההפקה - בין אם על ידי בעל מקצוע ובין אם גינוי מפורש של ההתנהגות שהוצגה בפרק.

כמדי פרק הוחלפה האם של משפחה אחת באם של משפחה אחרת. הפעם היתה זו משפחה של שתי אחיות ממוצא רוסי המגדלות את ילדיהן כיחידה משפחתית אחת, ומנגד משפחה המונה גבר ואישה עם שתי בנותיהן. המפגשים בין האמהות ממוצא רוסי לבין המשפחה האחרת הניבו שלל ביטויי גזענות וסקסיזם אלימים, בכללם "רוסיה מסריחה".

"התעללות רגשית", "השפלה וזלזול", "פוגענית, אלימה ומשפילה" היו רק חלק מהביטויים שנמנו בפניות. "התביישתי והתעצבתי בצפייה בפרק וטוב היו עושים לו היו גונזים אותו מלכתחילה", כתב אחד המתלוננים, ואחרת תהתה, "האם המטרה להגדיל את הקיטוב והאיבה בין העדות בישראל? מדוע לא הייתה עריכה או הנחיה ראויה לתכנית?". אם אחרת נחרדה לראות את הדברים האלה בחברת ילדיה: "התכנית הייתה קשה לצפייה, בייחוד לאור העובדה שיש ילדים ערים בשעה כזו".

התלונות הביאו את נציב פניות הציבור ברשות השנייה, דוד רגב, אל הזכיינית "קשת" כדי לקבל את תגובתה. "צפייה ראשונית בקטעים עליהם הלינו הצופים מעוררת אי נוחות קשה. ככלל אני מתנגד לאמירות גזעניות נגד אוכלוסיות שונות בישראל. אין מקום לאמירה פוגעניות שכאלה ויש להתייחס אליהן באפס סובלנות", אמר רגב. ואילו מנכ"ל הרשות השנייה, שי באב"ד, אמר כי "מדובר בתכנים לא נעימים, שעושים שימוש ציני בסיטואציות אנושיות ובסבלם של אנשים. הרשות השנייה טיפלה בעבר בשידור אמירות פוגעניות במסגרת פרומו לתכנית 'סופר נני', ואף במקרה זה תפעל במלוא החומרה על מנת שלא לאפשר למקרה זה להישנות."

מקשת נמסר בתגובה: "'אמא מחליפה' מייצרת מפגש בין משפחות מרקע שונה. מדובר בתכנית לא מתוסרטת והמשפחות שבחרו להשתתף בה הביאו את הווייתן האמתית והאותנטית למסך. לעתים, כפי שקרה בפרק ששודר אמש, השוני בין שתי המשפחות מובהק עד שהמפגש נעשה טעון במיוחד ומציב מראה מול ההבדלים העמוקים של חלקים שונים באוכלוסייה הישראלית. בתוך כך עולות שאלות אמיתיות של רב תרבותיות: עד כמה אנו מקבלים את מי ששונה מאתנו ועד כמה אנחנו מכבדים איש את מקומו של האחר ואת זהותו כחלק מהחברה הישראלית. גם כשהתשובות קשות והמראה הניצבת מולנו שונה, יש חשיבות לעצם ההתבוננות בנקודה הזו. לא הייתה כל כוונה לפגוע ברגשות הצופים ואנו מצרים אם נעשתה פגיעה כזו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully