וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלעדי: קורבנות האונס והתקיפה המינית של חנן גולדבלט מזועזעות משובו לתיאטרון

קורבנות התקיפה המינית של חנן גולדבלט מזועזעות וכואבות את שובו לענף התיאטרון עם מחזמר חדש. אחת הנפגעות: "מזועזעת שנותנים במה לאנס. גולדבלט לא סופר את כאב הקורבנות שלו"

קורבנות התקיפה המינית והאונס של חנן גולדבלט מזועזעות משובו של עבריין המין המורשע לתיאטרון עם המחזמר "חבסה" שכתב ל"חג המחזמר" בבת ים/כתב: שגיא בן נון, צילום: אבי כהן, עריכה: יותם וקס

יום קשה לקורבנות האונס והתקיפה המינית הקשה של חנן גולדבלט. עבריין המין המורשע חוזר ל"זירת הפשע" – עולם התיאטרון, במסגרתו אנס וביצע עבירות מין שהתרחשו לאורך שנים רבות בנשים ובנערות אותן לימד משחק. כעת הוא עומד לעלות מחזמר חדש שכתב, "חבסה" שמו, ויעלה במסגרת "חג המחזמר" שיתקיים בדצמבר בבת ים. המחזמר מתאר את חייהם של חמישה אסירים לפני ובזמן המאסר, מבויים על ידי אלון אופיר, ומשחקים בו שי גבסו, אלון אופיר וגיא ברכה.

היום התקיימה מסיבת עיתונאים ל"חג המחזמר" במסגרתה התייצב גולדבלט מול מצלמות התקשורת. זמן קצר לפני מסיבת העתונאים, אחת הנשים בה גולדבלט פגע מינית בהיותה קטינה, העבירה דרך וואלה! תרבות את השאלה הבאה לגולדבלט: "עכשיו, כשאתה חוזר אל עולם הבמה, ששימש אותך במשך עשרים שנה לפחות בכדי לבצע עבירות מין חמורות בתלמידותיך ובנערות שהאמינו לשקריך, האם לא הגיע הזמן לבקשת סליחה כנה?". גולדבלט השיב למשפט האחרון: "אתם הייתם ברגע שיצאתי מהכלא, אחד המשפטים הראשונים שאמרתי זה היה המשפטים האלה" .

כתב וואלה! תרבות הוסיף ואמר לגולדבלט: הקורבנות בהן פגעת מרגישות שאתה עדיין מתנער מהפגיעה שלך בהן, שבקשת הסליחה אינה אמיתית. גולדבלט התחמק ממתן תשובה מלאה. "אני הייתי שמח אם לא הייתם שואלים אותי היום, זה לא המקום, זה לא הזמן וזה לא האירוע. אני חושב שהיה מה שהיה. שילמתי את חובי לחברה בגדול. אני רוצה לפתוח היום דף חדש. לכן זה לא המקום לדבר, הייתי רוצה להשאיר מאחורה את התקופה הזאת. וזהו, לפתוח דף חדש. כתבתי הצגה בכלא, וזהו, אני מקווה שתהנו".

כתבת של כלי תקשורת אחר, שאלה את גולדבלט האם ה"התנפלות הזאת של חלק מהשאלות" גורמת לו לחרטה או לחשש מהכניסה מחדש לעולם הבידור. גולדבלט ענה: "אני מקווה שכולכם, כמו שליוויתם אותי בדרך למטה, תלוו אותי עכשיו עם הדף החדש שאני פותח פה". לאחר מכן נשאל האם לדעתו הקהל מוכן לדף החדש שהוא מעוניין לפתוח, אמר גולדבלט: "אני מקווה שכן".

כתב וואלה! תרבות הפנה שאלה נוספת לחנן גולדבלט: איך אתה חושב שמרגישות הנשים שפגע בהן, כשהן צופות בו עכשיו? גולדבלט סרב לענות לשאלה, הפנה את הגב למצלמה, והלך.

עונשו של חנן גולדבלט קוצר ל-6 שנים. גדעון צנטנר
חנן גולדבלט/גדעון צנטנר

הנפגעות מסרו לוואלה! תרבות תגובות ראשונות לחזרתו של גולדבלט לתיאטרון. אחת מהן אמרה לנו היום: "אני לא מאמינה, אני לא מאמינה, זה לא ייגמר לעולם. זה שנותנים לו במה, הוא יכול לכתוב מחזמר וכולם אומרים, יאללה, בסדר, אני לא יכולה להבין את זה, אני לא יכולה להבין את זה. אני מזועזעת מכל אלו שנותנים לו את הבמה הזאת, זה מזעזע אותי. היו את כל הצקצקנים שאמרו 'הוא עוד לא הואשם', 'שופטים אותו' וכל זה. הבנאדם ישב בכלא. כבר הוכח שהוא אנס, לא אחת ולא שתיים, והיו גם המון מתיישנות. לי קשה להבין את כל אלה שנותנים לו במה, קשה לי להבין את כל אלה שנותנים במה לחברים שלו. אין לי בעיה שיעבוד, שיתפרנס, אבל למה אני צריכה לראות את הפרצוף שלו?! זה שיתק לי את היום, זה שיתק אותי. אני אומרת לך שאותי זה מזעזע. הוא בנאדם מזעזע בפני עצמו, ומזעזע אותי שמשתפים פעולה, שעושים מסיבת עיתונאים. אם נניח זה היה חנן גולדבלט שכותב מחזמר, מישהו היה מתייצב למסיבת עיתונאים שלו? מתייצבים למסיבת העיתונאים כי זה האנס, שהורשע באונס, ועכשיו הוא כותב מחזמר על כלא. וואו! זה כל כך צהוב! זה הכי צהוב שיש. ואף אחד לא מעניין אותו מה עובר על הבחורות האלה.

"אני יכולה להצר שאני גרה במדינה כזאת, שמתיימרת להיות כל כך מוסרית, כל כך לוחמת צדק ונרתמת למען החלשים. חברים שלו מכפישים אותי עד היום. מבחינתו, הוא לא אשם. במקום לבקש סליחה, הוא חושב שהוא הקורבן. אז ברור שהוא רוצה לחזור לבמה. הוא לא סופר את הכאב שלנו, ומי שנותנים לו את הבמה לא סופרים את הכאב שלנו. אנחנו ששמנו אותו בכלא, ששמנו עליו חותמת אשם, נותנים לו את הבמה, אז איזה מין חברה זאת? ושאף אחד לא יספר לי סיפורים ש'הוא כבר ריצה את עונשו'. זה נכון שהוא ריצה את עונשו, אבל בגלל שהוא דמות ציבורית ובגלל שזה במה, נותנים לו חשיפה. כי אם הוא לא היה דמות ציבורית לא הייתי שומעת ממנו יותר בחיים. כל הזמן הפרצוף שלו נמרח. אני מזועזעת שנותנים לאיש הזה במה. אם בית משפט קבע שהוא אשם, הוכח מעל לכל ספק שהוא אשם, ואחרי זה אנחנו נותנים לו את הבמה?! זה כל כך עלוב, וזה כל כך קשה. אני מצפה שהחברה שאמרה הוא עשה לך דברים נוראיים ושמה אותו בכלא – שהחברה הזאת תשמור עליי, אבל אף אחד לא שומר עליי. אני מצפה שהוא לעולם לעולם לא יוכל לעסוק שוב במקצועות במה. כי אני לא רוצה לראות את הפרצוף שלו, לא רוצה לראות את הבנאדם שעשה לי את הדברים הנוראיים האלה".

אשה אחרת שהיתה קורבן להתקפה מינית של גולדבלט אומרת לוואלה: "אין מקום לאנשים רמאים, נצלנים, אנסים, שמשתמשים במעמדם בצורה שלילית ופוגענית, שסיכנו נשים ונערות רבות, לקבל במה של אומנות, שהיא דבר שיש בו ערך תרבותי וחינוכי. זה נורא! הוא גרם הרס רב לי, למשפחתי ולסביבה שלי. להחרים את הדבר הזה מיד!"

אורי פסטר, המנהל האמנותי והיוזם של "חג המחזמר", אומר לוואלה! תרבות בתגובה לדברי המותקפות המינית: "אני לא הסניגור של חנן גולדבלט, ואף אחד לא יוציא ממני איזושהי אמירה המצדיקה חלילה את המעשים שלו. ועדה אמנותית רחבה, גלויה ודמוקרטית מצאה לנכון לאשר את המחזה שלו כבעל פוטנציאל גדול לשואו קייס. חנן לא משתתף בהצגה, וההצגה היא לא עליו. אני יכול לומר לך דבר אחד מאוד ברור: עשינו את כל הבדיקות בעולם כדי חלילה לא לפגוע במישהו. נאמר לנו וקיבלנו לידינו שהוא הודה במעשים שלו, ריצה את עונשו ואפילו ביקש סליחה ביום צאתו מהכלא. אני מתאר לעצמי שעל המעשים שהוא עשה קשה לסלוח, אבל אני לא יכול לתת לו דין נוסף ולא לעזור בשיקומו היצירתי. אני יכול להבטיח שבמחזמר אין שום דבר שקשור לדבר שהוא עשה. זה על קבוצה טיפולית בתוך בית הכלא, שדרכה יוצאים הסיפורים האישיים. חג המחזמר 2014 הולך לתת תמונת מצב ישראלית מאוד צבעונית ותיאטרלית. אנחנו במדינה דמוקרטית מתוקנת ולא יכולים לפסול מישהו אחרי שהוא שוחרר וביקש סליחה. אני לא יכול לעצור יוצר. לבי לבי עם הנאנסות אבל אני לא חושב שראוי לעמוד בעימות מולן".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
חנן גולדבלט בקבלת פסק הדין בבית המשפט, פברואר 2011. עומר מירון
חנן גולדבלט/עומר מירון

תגובות מזועזעות לחזרתו של גולדבלט לעולם התיאטרון נרשמו לא רק בקרב קורבנותיו. אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, אמרה הבוקר (שלישי) לוואלה! תרבות: "מתן בימה ציבורית לעבריין מין אשר מעולם לא התחרט על מעשיו היא מקוממת. בעוד הנשים שנפגעו מגולדבלט נאלצות לשאת את הצלקות הקשות הנפשיות של מעשיו כל חייהן, מתאפשר לו לחזור לזירה הציבורית כאילו לא היו דברים מעולם. מוטלת עלינו כציבור החובה לגנות את מעשיו של גולדבלט ולהצביע ברגלים. כך נעביר מסר חד משמעי של תמיכה בנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, נעודד נשים וגברים להתלונן ונמשיך להאבק באלימות המינית".

ורד סויד, מנכ"לית הרשות לקידום מעמד האשה, אמרה היום (שלישי) לוואלה! תרבות: "זה בעיניי חוסר התחשבות בקורבנות העבירה. נפגעות תקיפה מינית נושאות איתן צלקות מדממות לכל החיים, ולשמוע שמי שפגע בהן בעבר חוזר לעולם הבמה, זה פשוט לא לספור אותן ולא להבין את הכאב שלהן. עם כל הזכות שקיימת להשתקם, הנזק שעלול להיגרם לקורבנות העבירה הוא משמעותי יותר, ואני מצפה לקצת התחשבות ורגישות גם ממנו וגם ממי ששותף בפרויקט הזה. הצלקות של פגיעה מינית שונות מכל פגיעה אחרת, בעומק שלהן ובהשלכות מאוד מאוד קשות. אני רואה בזה חוסר הבנה וחוסר חרטה אמיתית כלפי הקורבנות. אני מצפה ממנו לא לחזור לאותו עולם תוכן שבו נערכו הפגיעות".

המחזמר של גולדבלט יעלה במסגרת "חג המחזמר" בבת ים, אותו מנהל אמנותית אורי פסטר, מנהלת מוזיקלית קרין בן יוסף וחברי הועדה האמנותית הם חני נחמיאס ואפרים סידון. מחזות זמר נוספים שישתתפו ב"חג המחזמר": המחזמר התנ"כי "יריחו" שכתב צפריר קולת, הלחין גיא וינגרטן, ביימה יוליה פבזנר ובו משחקים עדי כהן ואיילת רובינסון; המחזמר הקומי "חלום קוסטה ריקה" שכתבה אדיבה גפן, תמלל את השירים דניאל אפרת, הלחין עידו (זיגו) אופק ובו משתתפים תום אנטופולסקי, אסתי זקהיים ונירה רבינוביץ'; והמחזמר האופראי "גרטה והמרוץ לחלל" שכתבו ולריה זבילוצקי ויונתן כנען, שגם חתום על המוזיקה, ביימה שירית לי וייס ומשתתפים בו שרית וינו אלעד, אוהד שרגאי ודניאלה לוגסי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully