וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסום ראשון: רדיו א-שמס עתרה לבג"ץ בבקשה שיתיר לה לשדר ביום כיפור

2.10.2014 / 11:47

תחנת הרדיו האזורית א-שמס עתרה לבג"צ בבקשה שיתיר לה לשדר ביום כיפור, שחל השנה באותו יום עם חג הקורבן המוסלמי. מנכ"ל הרדיו: "לאלץ אותנו לא לשדר ביום כיפור זו כפייה דתית". בג"צ הורה למדינה להגיב עד מחר (שישי) בבוקר

רדיו ישן. cibar, Creative Commons
מנכ"ל רדיו א-שמס: "לאלץ אותנו לשדר ביום כיפור זו כפייה דתית"/Creative Commons, cibar

תחנת הרדיו האזורית א-שמס, המשדרת לאוכלוסייה הערבית, הגישה הבוקר (חמישי) לבית המשפט העליון עתירה דחופה בבקשה שיתיר לה לשדר ביום כיפור, שחל השנה באותו יום עם חג הקורבן המוסלמי. חוקי התקשורת אוסרים על גופי התקשורת לשדר ביום כיפור. בג"צ הורה למדינה להגיב עד מחר ב-10 בבוקר.

העתירה הוגשה על ידי רדיו א-שמס, "אעלאם" – מרכז תקשורת לחברה ערבית בישראל ו"עדאלה" - המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, כנגד שר התקשורת, הרשות השניה לטלוויזיה ולרדיו, מועצת הרשות השנייה לטלוויזיה והרדיו ויושב ראש הרשות השנייה לטלוויזיה והרדיו. העותרים ביקשו מבג"צ לבטל את האיסור שהוטל על רדיו א שמס לשדר ביום כיפור. בעתירה נטען כי האיסור לשדר במהלך יום כיפור פוגע בשורה של זכויות יסוד של בעלי תחנת הרדיו וציבור המאזינים, רובו ככולו מקרב האוכלוסייה הערבית בישראל. על פי החוק, צוין בעתירה, אין לכפות על האוכלוסייה הערבית ימי מנוחה בחגים של העדות האחרות במדינת ישראל, קל וחומר בשעה שהאיסור השנה יחול בעת חג הקורבן. בעתירה, שהוגשה על ידי עורכי הדין נדים שחאדה ממרכז עדאלה ועלאא עבדאללה ממרכז אעלאם, נטען בין השאר: "כפייה כזאת אינה פוגעת רק בעותר (...) אלא בכל אוכלוסיית המאזינים שרובם ככולם נמנים על האוכלוסייה הערבית בישראל. הפסקת שידורי תחנת הרדיו הערבית היחידה במשך יממה ובמיוחד השנה כאשר היא מזדמנת עם עיד אלאדחא (חג הקורבן – ש.ב) מהווה פגיעה חמורה בחופש הביטוי ובזכות לכבוד של קהל המאזינים הרחב (...) מדובר בכפיית מועדי וחגי דת אחת על בני עדה אחרת כאשר עצם השידור בערבית ולאוכלוסייה הערבית אינו פוגע כלל ועיקר ברגשי דת של האוכלוסייה היהודית (...) מבחינת האזרחים הערבים איסור לשדר באזוריהם בערבית ביום כיפור, שאינו יום מנוחתם ודתם, משדרת להם מסר כי לפיו מדובר באוכלוסייה במעמד נחות יותר שצרכיו אינם נלקחים בחשבון במיוחד כאשר אין בשידור מסוג זה כוונה כלשהי לפגוע ברגשי דת יהודיים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סוהיל כראם, מנכ"ל רדיו א-שמס/מערכת וואלה!, צילום מסך

סוהיל כראם, מנכ"ל הרדיו האזורי א-שמס, אומר לוואלה! תרבות: "פנינו לבג"ץ בבקשה לאפשר לנו לשדר ביום כיפור, כי על פי תקנות הרשות השניה אסור לנו לשדר. אנחנו מכבדים מאוד את יום כיפור, אבל לאלץ אותנו לא לשדר ביום כיפור זו כפייה דתית, כי זה לא יום לאומי אלא יום דתי. בנוסף, השנה הוא בא בכפיפה עם חג הקורבן, וקברניטי המדינה צריכים לחשוב על המרחב המשותף של הדתות השונות שחיות באותו מקום".

מוקדם יותר פנתה רדיו א-שמס למנכ"ל הרשות השנייה וביקשה אישור מיוחד לשדר ביום כיפור, אולם עד כה לא קיבלה את האישור המבוקש. "פנינו לרשות השניה, ואמרנו להם שאנחנו מודעים לכך שאסור לשדר ביום כיפור, אבל היות והשנה יום כיפור הוא גם היום הראשון של חג הקורבן של המוסלמים ושל הדרוזים, שהוא החג הגדול, אנו מבקשים ממכם לשקול מחדש את ההוראות ולאפשר לרדיו א-שמס לשדר ליותר מחמישית מאזרחי המדינה ביום חגם. הרשות השנייה אמרו שינסו לעשות סבב טלפוני כדי לאפשר לנו לשדר, אבל היא עוד לא חזרה אלינו עם תשובה חיובית. כתוצאה מהלחץ עלינו גם מהסיטואציה שנוצרה וגם מהמגזר שמבקש לשמוח ביום חגו היינו חייבים לצאת לכיוון בג"ץ".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
זוהיר בהלול, מנחה אקטואליה ברדיו "א-שמס". רדיו א-שמס,
זוהיר בהלול, מגיש ברדיו "א שמס"/רדיו א-שמס

בניגוד למה שפורסם השבוע בכלי תקשורת אחר, לאורך השנים רדיו א-שמס שידרה בימי כיפור, מלבד שנה שעברה שבה הפסיקו את שידוריהם. החלטת רדיו א-שמס לא לשדר ביום כיפור, אני אומר למנכ"ל כראם, עוררה זעם רב במגזר הערבי, בין השאר בתגובות זועמות ברשתות החברתיות. "הפסקנו את השידורים ביום כיפור בשנה שעברה לאחר ששלחו לנו מכתב מהרשות השנייה שמודיע לנו כי אסור לכם לשדר", אומר כראם, "אז לא שידרנו. זאת כפיה דתית על אוכלוסייה ערבית שמאמינה בדת אחרת. אנחנו במדינה רב תרבותית, וצריך להיות מרחב מאוד גדול ומשותף בין האוכולוסיה הערבית והיהודית. יום כיפור השנה שבא השנה עם חג הקורבן הם שני חגים דתיים מאותו מקור, אבינו אברהם. ההתנגשות במרחב הציבורי, שבו יום כיפור הוא יום של צום וישיבה מול הבורא, וחג הקורבן יום של לעשות על האש, הופך אותו ליום נפיץ, יום שיכול לייצר חיכוכים לא נעימים. במכתב לרשות השניה אמרנו, כי שידורים באותו יום עשויים לדעתנו להיות גורם מפייס ומאחד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully