וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סיפור כיסוי": הספר הראשון שמאגד עטיפות תקליטים מקומיים

3.10.2014 / 10:09

הספר "סיפור כיסוי" הוא שיר הלל לתרבות הוויניל המקומית וכולל 300 עטיפות תקליטים מקומיים. "זה ספר שמתעד תקופה שבה התקליט היה המלך", כך אומר בראיון המפיק והדי.ג'יי עופר טל

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עטיפת הספר "סיפור כיסוי"/מערכת וואלה!, צילום מסך

"עד לשנים האחרונות, ההתעניינות העולמית בתקליטים ישראליים היתה מצומצמת והגיעה בעיקר מאספני רוק פסיכדלי שחיפשו את אלבום הבכורה של הצ'רצ'ילים, מחובבי מוזיקת סול אמריקאית שחיפשו את תקליטיהם של שליחי הנשמה מדימונה, ומג'אזיסטים שתרו אחר עותקים של רימונה פרנסיס. לאחרונה אנו עדים למגמה גלובלית של התעניינות בסצנות מוזיקליות מקומיות שפעלו במקביל לסצנות של מערב אירופה וצפון אמריקה בעיקר במהלך שנות השישים והשבעים. חובבי רוק פסיכדלי מהעולם צדים אחר עותקים של אלבום הבכורה של שלמה גרוניך וחנטריש שלוש ורבע של דני בן ישראל. אספני הפסיכדליה הטורקית לא יכלו להתעלם מההקלטות של נינו ניקולאידיס וגרציה, שיצאו אף הן במהדורה מחודשת לאחרונה בהוצאת הלייבל המקומי פורטונה. חובבי ג'אז אתני מוצאים עניין בצביה אברבנאל, בסדנת הג'אז ובברירה הטבעית; ביטמייקרים מסמפלים את אריק איינשטיין, אושיק לוי, יורם ארבל, קצת אחרת וששת; ותקליטני ניו?ווייב וסינת' מנגנים עותקים של כרומוזום וז'אן קונפליקט".

***

הטקסט הזה לקוח מתוך ההקדמה לספר "סיפור כיסוי", המאגד לא פחות מ-300 עטיפות תקליטים מהכותרים הנחשקים והנדירים ביותר בהיסטוריה של המוזיקה הישראלית. הספר שיודפס במהדורה מוגבלת, יראה אור ביום ראשון הקרוב, ה-5 באוקטובר, באירוע השקה שיתקיים בפופ-אפ בר התדר בבית רומאנו בתל אביב. האירוע הינו חלק מפרויקט רחב יותר שנקרא PUMA LOVES VINYL - שבליבו מושק הספר בחסות המותג פומה שהחליט להתערבב קצת עם מגניבי העיר, בשביל הספורט כמו שאומרים.

הספר "סיפור כיסוי" הוא מעין שיר הלל לתרבות הוויניל המקומית, ועל עריכתו הופקדו שתי אושיות שמבינות בנושא דבר אחד או שניים: עופר טל וערן ליטוין. ליטוין, עורך מוזיקלי ותיק, עמל על תיעוד הקלטות ישראליות נושנות ונחשב למומחה בתחום. טל, מפיק מוזיקלי ודי.ג'יי, הוא איש התפוחים ורדיוטריפ ושועל אספנות וותיק בפני עצמו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התקליטן שהוא גם ספרן. עופר טל/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אני וערן עובדים על זה מאז שאנחנו ילדים, כי אנחנו אוספים תקליטים מגיל שפם בר מצווה", מספר טל בראיון לוואלה! תרבות רגע לפני ההשקה החגיגית של הספר. "בעצם, את המחקר שלנו על תקליטים ישראליים עשינו כסוג של תחביב שהפך למקצוע במשך בעצם כמה עשרות שנים. ערן הפך לעורך מוזיקה ראשי בקול ישראל ואני הלכתי לכיוון התקלוט ויצירת מוזיקה".

כשהשניים ערכו את הספר, עמדו לנגד עיניהם המטורת הבאות: העטיפות הכי יפות, שמאחוריהן עומדת המוזיקה המעניינת ביותר, והצגתן לקהל מבוגר שחווה את המוזיקה בזמן אמת, והן לאספנים צעירים בארץ והן לחובבי תקליטים מחוץ לישראל. לספר נכנסו כאמור 300 עטיפות תקליטים שלדברי טל וליטוין "עמדו במבחן הזמן, תקליטים שסללו דרכים מוזיקליות, פרצו גבולות והיוו השראה לדורות הבאים של מוזיקאים מקומיים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אחת מדמויות המפתח הבולטות בספר. אריס סאן/מערכת וואלה!, צילום מסך

על "סיפור כיסוי" הם עבדו במהלך השנה החולפת, כאשר עיקר העבודה נעשתה במהלך הקיץ הלא מאוד נעים שעבר על תושבי הלבנט. האם רסיסי הלחימה בעזה השפיעו בצורה כלשהי על איסוף החומרים לספר או צורת העבודה עליו?
"המלחמה הזאת לא היתה נוכחת בספר", אומר טל, "אבל יש מלחמות אחרות שנוכחות בספר, בעיקר ששת הימים, מלחמת יום הכיפורים ומלחמת לבנון, שסביבן יש גם המון מוזיקה ישראלית שהושפעה בין היתר גם מהן".

- איזה עטיפות בספר מייצגות את זה?

"למשל תור הזהב של הלהקות הצבאיות שהחל לאחר מלחמת ששת הימים ונגמר אחרי מלחמת כיפור. אז קודם כל, יש לנו בספר פרק על להקות צבאיות שבו אנו מציגים את תקופת האופוריה הזאת. מעבר לזה, מגמות מוזיקליות ישראליות הושפעו גם מהמצב שהיה פה בארץ, אבל גם מלהקות מבחוץ".

יש לציין את כל המידע הזה לא תצטרכו לזכור בעל-פה, כי ספר הצילומים מלווה כמובן בטקסטים של טל וליטוין, שהרחיבו מעט על כל תקופה. הפרק עליו מדבר טל כולל פירוט "על זה שבין השנים 1967-1973 פרחה כאן סצינה של גרוב ישראלי שבאה לידי ביטוי גם בלהקות צבאיות וגם בהרכבים אזרחיים, למשל אריק איינשטיין, אושיק לוי, עוזי והסגנונות, ועוד", מסביר טל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השפעות מפנים וחוץ. החלונות הגבוהים/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פרק מתוך הספר/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתוך הספר/מערכת וואלה!, צילום מסך

הספר כולל עטיפות מוכרות יותר ופחות, ומכיל כמה פנינים מסקרנות, ביניהן עטיפת הפסקול לסרט "השוטר אזולאי" ("שלא יצא מעולם על דיסק וזה אחד מהתקליטים הישראליים המבוקשים והנדירים", מבהיר טל) שציירה צילה מנוסי, אלמנתו של דידי מנוסי, ועטיפת התקליט "מלכת אמבטיה", מחזהו של חנוך לוין. את העטיפה האחרונה עיצב דוד טרטקובר. "אין שום אימג' אחר על העטיפה למעט טקסט נאצה על המחזה מעיתון 'מעריב' מסוף שנות השישים", אומר טל.

- כיסיתם תקופה ענקית. איך ידעתם במה להתמקד?

"עשינו ספוטלייט על שני מעצבים בכירים: הראשון הוא אבנר כץ, שהיה בעצם מעצב התקליטים המקצועי הראשון בארץ. הוא עיצב עטיפות אייקוניות כמו 'מזל גדי' של אריק איינשטיין ו'שלכם, שולה חן'. המעצב השני זה דוד טרטקובר, שלקח את עיצוב התקליטים לשלב הבא".

- מאיזו בחינה?

"הוא יצר עטיפות פורצות דרך מבחינה אמנותית ואווירתית. חוץ מעטיפת התקליט 'מלכת אמבטיה' שכבר הזכרנו, הוא יצר גם את 'מחכים למשיח' של שלום חנוך עם המאפרה המפורסמת ואת העטיפה עם פעמון הדלת לתקליט השני של מתי כספי, את העטיפה של 'פוזי' ועוד רבים וטובים".

- מהן העטיפות האהובות עליך בספר?

"משה ענקי, 'חפלה אצל משה ענקי' בפרק של מוזיקה תימנית. עטיפה צבעונית ושמחה. 'הקוורטט עם ציון', ועוד עטיפה אהובה היא של המחזמר 'קפוץ' - מחזמר מאוד חשוב בהיסטוריה ולחנים ראשונים של דני סנדרסון. העטיפה היתה ניסיון לעשות משהו ברוח 'שיער' ועל העטיפה יש עירום מלא. (טל מוסיף בשעשוע כי העטיפה הכי 'מכוערת' היא של האלבום 'דופקים את הלבנים' של להקת הפאנק קילר הלוהטת. "רואים שם תחת גברי לא מחמיא על העטיפה", הוא צוחק). אגב, לקוורטט עם ציון יש שיר מאוד מגניב בשם "נערה בכתום". נתקלתי בו לראשונה במהלך העבודה על הספר ובואי נגיד שקשה להפתיע אותי".

- אפשר בבקשה לשאול מהו הסכום הכי גבוה שאתה כאספן שילמת על תקליט?

"1800 שקלים, על 'אני אבצע את השלכת בירוק', האלבום של יורם ארבל. כמובן שכבר הציעו לרכוש ממני את התקליט ביותר מ- 4000 שקלים. אגב, התקליט של הצ'רצ'ילים הוא התקליט הישראלי הכי נדיר ומבוקש גם בעולם. ההוצאה הראשונה של התקליט הזה נמכרה במעל ל- 3000 דולר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חפלה אצל משה ענקי, איפה נרשמים?/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הספר כולל מספר פרקים (לפי סדר כרונולגי): "קליפסו, טוויסט, שייק ורוקנרול מוקדם", "להקות הקצב ותחילת הרוק הישראלי", "הלהקות הצבאיות", "גרוב ישראלי", "השגעון היווני טורקי", "מוזיקה תימנית מרוקאית ותחילת הרוק המזרחי", "ג'אז ורוק מתקדם ישראלי" ו"Pאנק וגל חדש".

התקליטון הראשון בישראל שיצא עם עטיפה, ראה אור בשנת בשנת 1959 – זה היה "שיר הקטר" של אריק לביא. התקליט האחרון שיצא בישראל יצא בשנת 1992, "מפלצות התהילה" של משינה, וזו העטיפה האחרונה שנכנסה לספר", אומר טל. "בשנת 1993 הפסיקו לייצר תקליטים בארץ".

הפסיקו לייצר בארץ, אבל לא בעולם. חולים לדבר ואודיופילים אובססיביים לא מופתעים מעלייתו החדשה והמוחצת של הויניל בשנים האחרונות. "אני לא מזלזל בהתעוררות המחודשת ואני חלק ממוביליה, אבל זו תקופה שנגמרה והתקליטים משמשים לפונקציה קצת אחרת. אנחנו התעסקנו בתקופה שבה הפורמט המרכזי לשמיעת מוזיקה היה התקליט. היום הפורמט המרכזי הוא לא תקליט, אלא דיגיטלי. התקליט הוא איזשהו סממן ממורביליה נוסטלגי בעיצוב מאוד מצומצם לאוהבי הפורמט, שעדיין מחזיקים את הפורמט חי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זוכרים את זה?/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עטיפת "מלכת אמבטיה" בעיצוב דוד טרטקובר/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתוך הספר./מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סטייל./מערכת וואלה!, צילום מסך

"אבל אסור להתבלבל. כשיצא 'פוזי', לא יכולת לקנות אותו - לא בקסטה ולא בקומפקט דיסק ולא לשמוע ביוטיוב או להוריד בסולסיק. אם לא היה לך את התקליט, היית צריכה לחכות לשיר ברדיו. לכן היום השימוש בתקליט הוא שונה. זה נושא מאוד מורכב אבל אני יכול להגיד באופן אישי שמה שאני רואה, זה שעם ישראל מאוד אוהב נוסטלגיה. 'סיפור כיסוי' הוא ספר שמתעד תקופה שבה התקליט היה המלך".

מחיר "סיפור כיסוי" עומד על 120 שקלים במכירה מוקדמת ו-140 שקלים לאחר מכן. למשך שבוע ה-4-11 באוקטובר, יימכר "סיפור כיסוי" בחנות הפופ-אפ בתדר ולאחר מכן יהיה זמין לרכישה באתר התדר.

רוצים ללכת להשקת הספר "סיפור כיסוי"? לחצו כאן לדף האירוע באתר התדר.

יש לכם סיפור כיסוי משלכם? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully