וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"להרוג את היהודון" רצוף בקלישאות שואה בנאליות

26.10.2014 / 9:00

בניסיון לפרק פעם נוספת את היחסים בין היהודים, הגרמנים הצעירים והשואה, שי צלר נכנס לשדה מוקשים של קלישאות ודורך על כל אחת מהן באכזריות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שי צלר/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחד הסיפוקים הסמויים של ישראלים שמבקרים בגרמניה הוא להסתכל בעיניהם של מארחיהם ולזהות את הבעת הצער העמוקה שלהם על פשעי השואה. ככל שנוקף הזמן, כך ג?דלה התחושה שהדור הצעיר סופג יותר מעננת האשם והבושה. זו אינה מחשבה מופרכת או מוגזמת, הגרמנים אכן מתקשים לשאת את עברם, מפחדים מכל גילוי שיקשור אותם או את משפחותיהם לזוועות. ב"ארץ פרומה", שנכתב ב-1995 ומבקר דווקא את תרבות הפופ הגרמנית בת ימינו, ביטא כריסטיאן קראכט היטב את הגועל והסלידה לא רק מהצעירים בארצו, אלא גם מהזקנים: "מגיל מסוים כל הגרמנים נראים כמו מאה אחוז נאצים. צריך רק לנסוע למקומות מסוימים שיש שם הרבה מאוד פנסיונרים, ואז אתה יכול לראות את זה", כתב.

אולם האם משבר הזהות הגרמני שנוצר בעקבות מלחמת העולם שונה במהותו מזה היהודי, או שמא גם לגרמנים יש תהיות קיומיות "יהודיות"? שי צלר לא בטוח. בספרו השני, "להרוג את היהודון", צלר מציף תהיות קיומיות של שני אנשים זרים לחלוטין. האחת היא נעמה, במאית ותסריטאית בתחילת הדרך המנסה להתחקות בסרט דוקומנטרי בגרמניה אחרי אחד הניצבים, דתל"ש בשם אמיר. השני הוא תומאס, סטודנט לצילום ממינכן, שבטוח שהוריו הכה מושלמים למראית עין מסתירים ממנו סודות רבים. הוא מחליט לעקוב אחרי אביו כדי למצוא סדקים תחת מעטה הנשגבות הזה. החקר הנפשי העמוק של נעמה ותומאס גובה מהם מחיר לא פשוט, כשהוא מעמת אותם עם עובדות ואמיתות וחושף בפניהם מציאות שלא הכירו.

צלר פוסע ביודעין אל שדה מוקשים זרוע בפצצות של קלישאות, שהרי לא מעט נכתב על היחסים של יהודים צעירים לשואה ושל גרמנים צעירים לאילן היוחסין שלהם. למרבה הצער, הוא דורך על כל אחת ואחת מהקלישאות הללו. רעיון ההשוואה בין הצער הגרמני לצער היהודי הוא מרדני ומעניין, אך דרך הגשמתו רוויה בתבניות שבלוניות למכביר. הניסיון לאחד גורלות עשוי היה לצלוח, או לכל הפחות נחשב נועז, אלמלא היה רצוף כל כך בהגיגים בנאליים כאילו מהפכניים. החלום של נעמה על נאצי שיזיין אותה ("היתה לי תמיד פנטזיה כזאת, שבה אני הזונה של המחנה, ואיזה קולונל גס ואכזרי פורש עלי את חסותו ועושה אותי בזמן שהדוברמן שלו מלקלק לו את הביצים") נראה ומוגש בצורה ילדותית, ואת נקודת המבט של הגרמנים כקורבנות הציגו סופרי פוסט-מלחמה, בראשם גינטר גראס וקורט וונגוט, עוד משנות החמישים. לכל אורך העלילה שזורים סמלים ונקודות למחשבה שנידונו עשרות, אם לא מאות פעמים בספרות העולמית בכלל והישראלית בפרט לאורך השנים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כריכת הספר/מערכת וואלה!, צילום מסך

סיפורה של נעמה נפתח היטב, אך מתפוגג במהרה ומשאיר מכתשים של שיממון וחוסר רצון להמשיך, אולי משום שצלר לא נותן אמינות מספקת ומשכנע שאכן אישה היא המספרת. אצל תומאס הבעיה דומה - פשוט קשה לקנות את הרעיון שסיפורו מובא מפיו של גרמני, הוא נקרא יותר מנקודת המבט של המודל הגרמני האידיאלי מנקודת המבט היהודית – מתייסר, מתחבט, אכול עצב וחרטה.

אפשר שהבעיה של "להרוג את היהודון" טמונה בתכונה שמאפיינת כל כך את הסופרים הישראלים בני זמננו – הנטייה להיכנס לתהיות פילוסופיות כבדות ולהתפלפל בדיאלוגים מסורבלים. "ואז גלי הים הצוננים הופכים לפלסטיק שחור כמו הגלים בשיר ההתייפחות של ניק קייב", הוגה תומאס ומנסה להכניס אותנו לחור השחור בנשמתו, אבל כמו אצל ניק קייב, אחרי פעם אחת הבנת את השטאנץ ומהשנייה כבר קשה יותר להתלהב, עד שהעסק הופך למאוס ואתה מת שהדיסק ייגמר כבר. מצד שני, ביחס לקורותיה של נעמה שמאבדות במהירות אחיזה, תומאס איכשהו מצליח לתפוס בציפורניים עד לקו הגמר. הסיבה היא דמות מסתורית שהיא החוט המקשר בינו לבין נעמה, אולם זורמת טוב יותר עם הסיפור שלו.

הרושם שנשאב מתוך הררי הקלישאות שצלר מייצר אינו חיובי במיוחד. לזכותו ייאמר שהוא מנסה להדק את שני סיפוריו עם סיום סגור ומתאמץ להעניק להם מסגרת מלאה (במקרה או שלא, אחד הסופים מאוד דומה לזה של קראכט ב"ארץ פרומה"), אבל אי אפשר לקחת מ"להרוג את היהודון" הרבה יותר מזה. לכל היותר, מדובר ברומן שחציו האחד חביב והשני משמים. בכל מקרה, לא זה יהיה הספר שיגדיר מחדש את יחסי הגרמנים, היהודים ומה שביניהם.

שי צלר/ להרוג את היהודון, הוצאת ידיעות ספרים, 271 עמודים

האם תקראו את "להרוג את היהודון"? ספרו לנו בפייסבוק

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully