וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיניים גדולות 07: המדריך המלא לקראת עונת האוסקרים

27.10.2014 / 1:01

קצת יותר מחודשיים לפני הכרזת המועמדויות לאוסקר, זה הזמן לעשות סדר ולבדוק איזה שמות צריך להכיר לקראת עונת הפרסים

מערכת וואלה!

התבגרות

במה מדובר? סרטו של ריצ'רד לינקלייטר שצולם בזמן אמת, ועוקב אחר משפחה טקסנית במשך 12 שנה דרך נקודת מבטו של הבן הצעיר בה.

מתי בארץ? יצא כבר לפני כמה שבועות.

על מה מתמודד? "בויהוד" ערך את הבכורה העולמית שלו כבר בינואר האחרון. לרוב, סרטים שיוצאים כל כך מוקדם שוקעים עם הזמן ובסופו של דבר נותרים בשוליים של עונת הפרסים. אבל מדי פעם יש יוצאים מן הכלל, ו"התבגרות" עשוי להיות כזה: גם מפני שכרגע אף מועמד פוטנציאלי אחר לא אסף סביבו כזה קונצנזוס, גם בשל ההערכה לעשייתו המיוחדת והתובענית, גם מפני שכל המעורבים בו חביבים אישית על האקדמיה ואולי גם ובעיקר משום שהוא ניצב בעיני האמריקאים כמעין יצירה מכוננת על איך ההתבגרות במדינתם צריכה להיות.

לאור כל זה, הדרמה המוערכת מסתערת כרגע על הטקס, כולל כמובן בקטגוריות הסרט, הבמאי והתסריט המקורי הטובים ביותר, וכן שחקן המשנה (איתן הוק) ועוד. גם אם בסופו של דבר תיפול בהן, נראה שפרס אחד מובטח לה – שחקנית המשנה הטובה ביותר (פטרישיה ארקט).

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פייבוריטית לשחקנית המשנה. פטרישיה ארקט ב"התבגרות"/מערכת וואלה!, צילום מסך

בירדמן

במה מדובר? קומדיה שחורה של אלחנדרו גונזלס איניאריטו ("בבל") עם מייקל קיטון בתור כוכב עבר שמנסה להמציא את עצמו מחדש.

מתי בארץ? 19 בפברואר.

על מה מתמודד? "בירדמן" הוא הלהיט היחיד שההתלהבות ממנו עד כה בכלל היתה קרובה להזכיר את ההיסטריה סביב "בויהוד". כמוהו, גם הוא חזק במירוץ על פרסי הסרט, הבמאי והתסריט המקורי הטובים ביותר, וגם בו שחקני המשנה (אדוארד נורטון ואמה סטון) צפויים לקבל מועמדות, אם כי ככל הנראה לא יזכו.

אבל האם "בירדמן" לא עלול להיתפס כמדי אמנותי ועוקצני בשביל האקדמיה, שבדרך כלל מעדיפה יצירות קצת יותר קלאסיות ושוחרות שלום? איניאירטו כבר הגיע בעבר לקו הסיום עם "בבל" והפסיד בפוטו-פיניש, וזה בהחלט עלול לקרות לו גם הפעם. מה שכן, הסרט לכל הפחות פייבוריט כרגע בשתי קטגוריות – השחקן הראשי הטוב ביותר (מייקל קיטון) והצילום.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פייבוריט לשחקן ראשי. מייקל קיטון ב"בירדמן"/מערכת וואלה!, צילום מסך

משחק החיקוי

במה מדובר? דרמה תקופתית עם בנדיקט קמברבאץ' כאלן טיורינג, המתמטיקאי הבריטי שפיצח את הצפנים הנאציים והציל בכך את בעלות הברית, אך נרדף בשל נטיותיו המיניות.

מתי בארץ? 8 בינואר.

על מה מתמודד? מאז ומעולם היו סרטים בריטים תקופתיים חביבים על האקדמיה האמריקאית, וזה כמובן לא משתנה גם השנה, אם כי "משחק החיקוי" לא מצליח בינתיים לצבור את המומנטום של "נאום המלך". עדיין, ואף שהבמאי מורטן טילדום עלול ליפול קורבן לאלמוניותו, הוא אמור לקבל מועמדויות בשלל קטגוריות – סרט, תסריט מעובד, שחקנית משנה (קירה נייטלי), תסריט מעובד וגם עיצוב הפקה וכדומה. במיוחד צריך לשים לב אליו בקטגוריית השחקן הראשי – קמברבאץ' מספיק לוהט כרגע כדי לתת למייקל קיטון קרב עד הסוף.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סרט בריטי ביוגרפי - איך לא יקבל מועמדויות? מתוך "משחק החיקוי"/מערכת וואלה!, צילום מסך

התיאוריה של הכל

במה מדובר? עוד ביוגרפיה בריטית, והפעם על סטיבן הוקינג (אדי רדמיין) ועל יחסיו המיוחדים מן הסתם עם רעייתו (פליסיטי ג'ונס). ביים ג'יימס מארש, שזכה בעבר באוסקר הודות לדוקו "אדם על חבל".

מתי בארץ? 15 בינואר.

על מה מתמודד? גם אם הוא נותר מעט בצל בגלל "משחק החיקוי" המוערך יותר, היות "התיאוריה של הכל" ביוגרפיה בריטית תקופתית וסוחטת דמעות אמורה לסמן בשבילו וי על כל המשבצות ההכרחיות בדרך לקבלת שלל מועמדויות בקטגוריות מרכזיות, ובראשן הסרט, השחקן והשחקנית הראשיים והתסריט המעובד. אך סיכויי זכייה ממשיים באחת מהן, כנראה שאין לו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סרט בריטי תקופתי - איך לא יקבל מועמדויות 2? מתוך "התיאוריה של הכל"/מערכת וואלה!, צילום מסך

בין כוכבים (אינטרסטלר)

במה מדובר? סרט המד"ב החדש של כריסטופר נולן שמבטיח להיות ה"אודיסיאה בחלל" של ימינו, עם מתיו מקונוהיי, ג'סיקה צ'סטיין, אן האת'וויי ומייקל קיין.

מתי בארץ? 6 בנובמבר.

על מה מתמודד? כפי שהוכיח "כוח משיכה" בשנה שעברה, האקדמיה עדיין אינה בשלה לפרגן עד הסוף לסרטי מדע בדיוני. עד שזה יקרה נצטרך לחכות לשנת 2104. בינתיים, "בין כוכבים" יכול לכל הפחות לשאוף לקבל מועמדויות בקטגוריות הסרט, הבמאי והתסריט המקורי, וכמו הלהיט פורץ הדרך של אלפונסו קוארון, ללכת על הקופה בקטגוריות ה"טכניות" – אפקטים וכדומה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יזכה רק באפקטים? "בין כוכבים"/מערכת וואלה!, צילום מסך

נעלמת

במה מדובר? המותחן של דיוויד פינצ'ר על הגבר (בן אפלק) שמואשם כי העלים את רעייתו (רוזמונד פייק) ואט-אט מתברר כי האמת מורכבת בהרבה.

מתי בארץ? עלה כבר והפך לשובר קופות.

על מה מתמודד? גם מותחנים בדרך כלל לא מגיעים רחוק מדי באוסקר, והסרטים של דיוויד פינצ'ר לרוב מצליחים יותר בתחזיות מאשר בתוצאות הסופיות, ובכל זאת – אי אפשר להתעלם מ"נעלמת", להיט מדובר, שנוי במחלוקת אך מוערך, שלפי כל ההערכות צפוי לקבל מועמדות בקטגוריות הסרט ואולי גם הבמאי, התסריט המעובד וכיוצא בזה. גם אם לא, כמעט ומובטח לרוזמונד פייק מקום בקטגוריית השחקנית הטובה ביותר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ייעלם מהפרסים כמו שבדרך כלל קורה לפינצ'ר? מתוך "נעלמת"/מערכת וואלה!, צילום מסך

פוקסקצ'ר

במה מדובר? לאחר "מאניבול", מגיש בנט מילר סרט נוסף המבוסס על סיפור אמיתי מעולם הספורט האמריקאי. במקרה זה, מדובר בטרגדיה של שני אחים ומתאבקים אולימפיים (מארק רופאלו וצ'נינג טייטום) שנלקחו תחת חסותו של מיליארד אקסצנטרי (סטיב קארל) ומכאן מתחיל רצף אירועים פסיכוטי.

מתי בארץ? 20 בנובמבר.

על מה מתמודד? "פוקסקצ'ר" ערך את הקרנת הבכורה שלו כבר בפסטיבל קאן, לפני כחצי שנה, ולכן היה לאחד השמות החמים הראשונים של עונת הפרסים. מאז כוכבו דעך מעט, אבל הוא עדיין צפוי לקבל מועמדויות בקטגוריות המרכזיות, ובעיקר אלה של התסריט המקורי, השחקן הראשי (סטיב קארל) ושחקן המשנה (מארק רופאלו או צ'נינג טייטום).

פוקסקצ'ר.
ה"מאניבול" של ההיאבקות. מתוך "פוקסקצ'ר"

וויפלאש

במה מדובר? סיפור מערכת היחסים בין מורה תובעני (ג'יי.קיי סימונס) ומתופף צעיר ושאפתן.

מתי בארץ? עלה כבר לפני כמה שבועות ונהיה להיט.

על מה מתמודד? "וויפלאש" אולי נחשב סרט קטן מדי בשביל להתמודד במגרש של הגדולים, אבל מספיק אהוד כדי להסתנן בקטגוריות התסריט המקורי והעריכה, וחשוב מכך – הוא צועד בביטחה בקטגוריית שחקן המשנה הטוב ביותר, בה ג'יי.קיי סימונס הוא כרגע הפייבוריט המובהק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פייבוריט לשחקן משנה. ג'יי.קיי סימונס ב"וויפלאש"/מערכת וואלה!, צילום מסך

Still Alice

במה מדובר? ג'וליאן מור מככבת בדרמה זו כאשה המתמודדת עם הגילוי שיש לה אלצהיימר.

מתי בארץ? מתישהו בחורף-אביב (בכל מקרה הוא נרכש להפצה ולבטח יופץ).

על מה מתמודד? זהו סרט יוצא דופן בעשירייה: היחיד שמדברים עליו בעיקר בהקשר של קטגוריה אחת בלבד, אבל זו לא סתם קטגוריה, אלא השחקנית הראשית הטובה ביותר. ג'וליאן מור כבר קיבלה בשני העשורים האחרונים על סרטים אחרים את גלובוס הזהב, את האמי, ואת פרס השחקנית בוונציה, ברלין והשנה גם בקאן. חסר לה רק האוסקר, לו היתה מועמדת בעבר ארבע פעמים אך הפסידה, ונראה שהתפקיד מעורר ההערכה הזה יסדר לה אותו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פייבוריטית לשחקנית ראשית. ג'וליאן מור ב"Still Alice"/מערכת וואלה!, צילום מסך

Unbroken

במה מדובר? סרטה של אנג'לינה ג'ולי על פי תסריט של האחים כהן, מבוסס על סיפורו של אלוף האתלטיקה האולימפי שהפך לשבוי במלחמת העולם השנייה, והצליח לשרוד תלאות במשך שנים.

מתי בארץ? 1 בינואר.

על מה מתמודד? זה הסרט היחיד ברשימה שטרם הוקרן בפסטיבל כלשהו או לעיתונאים. אך העובדה שהוא משתייך לז'אנר התקופתי-ביוגרפי ועוד מתרחש במלחמת העולם השנייה אהובת האוסקרים, מיד מקנה לו פוטנציאל בעונת האוסקרים, מה עוד שהוא מגיע מבית היוצר של משפחת ברנג'לינה, הקלינטונים של האקדמיה האמריקאית לקולנוע. בשנה שעברה, היה זה תורו של בראד לככב בטקס עם "12 שנים של עבדות". הפעם מסתמן כי תגיע שעתה של אשתו לנסות ולשחזר את הישגיו, אם כי נראה שלכל היותר היא תצליח לקבל מועמדויות בכמה קטגוריות מרכזיות בלי לזכות בהן.

Unbroken.
שנה שעברה היה התור של בראד. עכשיו זו השנה של אנג'לינה. מתוך "Unbroken"

ועוד:

מובן שקצרה היריעה מלמנות את כל השמות הרלוונטיים לעונת הפרסים, אך נוסף לעשירייה הזאת ראוי לציין בתמציתיות עוד כמה סרטים בולטים פחות, שבכל זאת יש להם סיכוי להשתחל לפחות לקטגוריה אחת אם לא ליותר: איש לא יתעלף מתדהמה אם "מר טרנר" של מייק לי בכיכובו של טימותי ספול ו"מלון גרנד בודפשט" של ווס אנדרסון בכיכובו של ריף פיינס יקבלו מועמדויות בקטגוריות השחקן הראשי ו/או התסריט המקורי, עיצוב ההפקה, האיפור, התלבושות ועוד. "הולכת רחוק" ("Wild") אמור לשלוח את ריס וית'רספון לחמישיית המועמדות בקטגוריית השחקנית הראשית ואת לורה דרן לחמישייה של שחקניות המשנה וכיוון שאי אפשר לעשות טקס אוסקר בלי שלמריל סטריפ ולאיימי אדמס תהיה סיבה לבוא, גם הן עשויות לקבל מועמדויות השנה – סטריפ בקטגוריית שחקנית המשנה על "אל תוך היער", אדמס בקטגוריית השחקנית הראשית על "עיניים גדולות".

לזאת צריך להוסיף שני סרטים שטרם הוקרנו באיזושהי מסגרת, אבל עוד ייצאו השנה ולאור הנושא שלהם או מי שעומד מאחוריהם, צריך לקחת אותם בחשבון בכל הקטגוריות המרכזיות: "צלף אמריקאי" של קלינט איסטווד בכיכובו של בראדלי קופר ו"סלמה", על מצעד המחאה שאירגן מרטין לותר קינג ב-1965.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יהיה לו חדר פנוי בטקס? מתוך "מלון גרנד בודפשט"/מערכת וואלה!, צילום מסך

ולמי שרוצה את התמונה המקוצרת, בלי שום אנדרדוגים וסוסים שחורים, זה המצב כרגע בקטגוריות המרכזיות: "התבגרות" של ריצ'רד לינקלייטר ו"בירדמן" של אלחנדרו גונזלס איניאריטו הם השמות החזקים ביותר במירוץ ונמצאים בקרב ראש-בראש בקטגוריית הסרט, הבמאי והתסריט המקורי הטובים ביותר. בקטגוריית השחקן הראשי הטוב ביותר צפוי קרב איכותי להפליא בין מייקל קיטון ("בירדמן"), בנדיקט קמברבאץ' ("משחק החיקוי") וסטיב קארל ("פוקסקצ'ר"), ובשאר קטגוריות המשחק יש כרגע פייבוריטים ברורים – ג'וליאן מור ("Still Alice") לשחקנית הראשית, ג'יי.קיי סימונס ("וויפלאש") לשחקן המשנה ופטרישיה ארקט ("התבגרות") לשחקנית המשנה.

כל זה, כמובן, תקף רק לגבי הסרטים העלילתיים באורך מלא בשפה האנגלית. לא נרחיב שוב על קטגוריית הסרט בשפה זרה, כי כבר דשנו בה רבות לאחר ש"גט" נשלח לאוסקר מטעם ישראל, ונזכיר רק שוב כי כרגע נראה שהקרב הוא בין רוסיה ("לוויתן") ופולין ("אידה"). בהזדמנות זו אפשר לומר גם כי "סרט הלגו" נראה כרגע כמנצח בקטגוריית סרט האנימציה הארוך, ובזו של הסרט התיעודי הארוך יש מלחמה תוססת בין שלל מועמדים איכותיים. "Citizenfour" על אדוארד סנודון מסתמן כרגע כמי שיש לו הכי הרבה תנופה מביניהם, אבל גם זה יכול להשתנות, כמו כל דבר אחר כמובן. ב-15 בינואר יוכרזו המועמדויות לאוסקר, ב-22 בפברואר יתקיים הטקס עצמו, ועד אז, כרגיל, יש מספיק כובעים לאכול ודי זמן לשנות את כל התחזיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully