וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצצה ל"פנים אמיתיות": תעשיית הקולנוע החרדית שמתחת למכ"מ

2.12.2014 / 7:49

בלי נשים בפריים, בלי אלימות, בלי יהודים רעים - כך נראים סרטים שנעשים בקהילה החרדית לטובה הקהילה החרדית. "פנים אמיתיות" עם אמנון לוי מפנה זרקור אל התחום ואל העומדים בראשו. צפו בקטע מהפרק

יח"צ - חד פעמי

מחוץ לרדאר החילוני, ביקום המקביל החרדי צומחת בשנים האחרונות תעשיית סרטים חרדית, סוג של בוליווד כשר למהדרין. זו תעשייה מוזרה, מלאה סתירות פנימיות. הניסיון לעשות קולנוע עם הגבלות חרדיות מציב ליוצרים שלו אתגרים לא פשוטים. בקולנוע החרדי הגברי למשל, אין נשים. לא תראו אישה בפריים אפילו לא כניצבת. אין רצח, אקדחים דווקא יש אבל אין יריות, אין אלימות, אפילו לא מילולית, על סקס אין מה לדבר. אסור להראות רוע בוטה, לכן כמעט ואין דמויות רעות, ואם כבר יש אז הם גויים או חילונים.

האיש החזק בתעשיית הקולנוע החרדית הוא ראש משמרת הקודש והחינוך, הרב מוטק'ה בלוי, שמשמש כצנזור הראשי. בראיון איתנו הוא מספר כי רוב הסרטים עוברים תחת ידו וללא אישור שלו הציבור לא יגיע לצפות בסרט, אם במאי יפיק סרט שלא דרך בלוי, הוא ואשתו וילדיו ינודו מהחברה. מוטק'ה שונא את המילה קולנוע ("איזו מילה לא יפה"), גם את המילה סרט הוא בקושי מוכן להגיד, הן לא מילים חרדיות מספיק לטעמו. הוא מעדיף את הביטוי "מצגת אורקולית". מוטקה חושף בפנינו את השיקולים שלו לפסילת סרטים – באחת הדוגמאות למשל הוא פסל סרט על חוזרת בתשובה מהחשש שהצופים יחשפו לאורח חיים חילוני.

בשנים המעטות שהקולנוע החרדי קיים הוא כבר הספיק לעבור מהפך לאחר שרבנים יצאו נגד סרטי הגברים, מהטעם שגברים צריכים ללמוד תורה, והסרטים מבזבזים את זמנם לריק. כחלק מהמאבק הרבנים התירו צריבה של דיסקים ולמעשה חיסלו את ההיתכנות הכלכלית של הסרטים הגבריים, והתעשייה הזו מתקיימת היום בהיקף מזערי בלבד.

במקום תעשיית הגברים צמחה תעשיית סרטי נשים המיועדת לקהל נשי. הפקות ענק מושקעות שאינן מופצות בדיסקים, אלא בהקרנות באולמות קולנוע, המיועדות לנשים בלבד. מדובר בהפקות מושקעות בשווי מאות אלפי שקלים, עם צילומים בחו"ל ושחקנים מקצועיים.

"פנים אמיתיות" תשודר הערב (שלישי) בערוץ 10 ב-21:00

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully