וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קשר אוסלו: כוכב "ממון" רוצה את תשומת לבכם

3.12.2014 / 6:45

העונה הראשונה של סדרת המתח הנורבגית "ממון" מנתה ששה פרקים בלבד, אבל הצליחה למגנט את צופי מולדתה ולהפוך לסדרה הנצפית ביותר בה מזה 12 שנה. לכבוד המאורע שוחחנו עם ג'ון אויגרדן, כוכב הסדרה

יח"צ - חד פעמי
אויגרדן: "קודם כל לא מדובר במותחן טיפוסי. בגלל שמדובר במשהו מקורי, ולא בדרמה משטרתית שפשוט תופסים את האיש הרע, זו הסיבה לדעתי ש'ממון' הוא להיט כל כך גדול בנורבגיה. העלילה כל כך מעניינת - מה למען השם קורה כאן?"

את השיחה עם השחקן הנורבגי ג'ון אויגרדן אני מקיים אחרי שצפיתי בשלושה מפרקי הסדרה החדשה בכיכובו, "ממון", שהפכה לסנסציה במולדתו, ואחרי מחמאות לתוצרת הטלוויזיונית הישראלית, הוא מתעניין לדעת אם הצפייה ב"ממון" הרגשתי שאני מקבל מושג כלשהו על מה שקורה. "כי אתה יודע", הוא צוחק, "בנורבגיה הרבה אנשים פנו אלי בתסכול ושאלו - מה קורה? זו סדרה שאתה חייב לצפות בה באמת, אסור להסיר את המבט מהמסך, אתה לא יכול לקום באמצע כדי לקחת משהו לשתות - חייבים לעקוב. אני נהנה לצפות בדרמה מהסוג הזה, לשים לב לכל דבר כל הזמן".

תוכל להסביר על מה הסדרה לטובת הצופים החדשים?
"זה מותחן בסגנון 'שם המשחק', הסיפור עוקב אחרי עיתונאי אבל הסדרה היא למעשה על שני אחים. כל אחד מהם התפתח אחרת - אחד עובד בעניינים פיננסיים ומסתבך, והתפקיד שלי הוא למצוא את האמת בנוגע לאחי. לא אספר מעבר לזה כדי לא לקלקל".

לא בכדי מציין אויגרדן את "שם המשחק", המיני-סדרה המעולה של BBC מ-2003, מותחן קונספירטיבי בכיכובם של ג'ון סים ודיוויד מוריסי שבמרכזו עיתונאי המנסה להבין כיצד פוליטיקאי קשור להירצחה של בחורה. "ממון" האפלולית והמצוינת, שמגיעה הערב ל-HOT3, מזכירה את "שם המשחק" הן מבחינת איכותה - לפחות על סמך שלושת הפרקים הראשונים - והן בעיסוקה בקנוניות החגות סביב עיתונות ופוליטיקה. היא עושה את זה כל כך טוב עד שהפכה להיות להיט רייטינג עצום במכורתה, ולסדרה השנייה הכי נצפית בתולדות נורבגיה, ובמקביל נמכרה לארצות רבות נוספות, כולל עיבוד אמריקאי שרשת FOX עמלה עליו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אסור לקום לקחת משקה. ג'ון אויגרדן ב"ממון"/מערכת וואלה!, צילום מסך
אויגרדן: "אני לא יודע מהי התפישה שלך או של אחרים לגבי נורבגיה או סקנדינביה, אבל נדמה לי שאנשים חושבים שאין לנו הרבה אלימות ושזו ארץ שקטה לגור בה. את התפישה האידילית על היעדר פשע בנורבגיה, שבדיה ודנמרק, מערערות היצירות הסקנדינביות"

אם בכל זאת להוסיף על התיאור של אויגרדן לסדרה, "ממון" מתרחשת על פני שישה ימים ועוקבת אחר פטר וורס (ג'ון אויגרדן, "ג'נטלמן בנשמה", "ליליהאמר"), עיתונאי חוקר אמביציוזי וחסר פשרות שכותב לעיתון המכובד ביותר בנורבגיה. הוא עושה את מה שנדמית כטעות חייו כשנופלת לידיו ראיה לשערורייה רחבת היקף ממקור אנונימי והראיה מובילה ישירות אל אחיו, מי שמנהל את אחת מהחברות הגדולות בארץ. למרות הכל מחליט פטר לחשוף את הפרשייה, מה שמביא להשלכות הרסניות. כאשר פטר מנסה למצוא את המקור שהוביל אותו לסיפור, הוא חושף אט אט סקנדל שלוקחים בו חלק מהאליטה העסקית, פוליטיקאים בכירים והתקשורת הנורבגית. ככל שהוא מתקרב לאמת ונשאב לרשת מסובכת של שקרים והונאות, כך המצב נעשה מסוכן יותר עבורו ועבור משפחתו.

הסיפור הזה צבוע בצבעים מיתיים באמצעות מוטיבים תנ"כיים בולטים, בראשם אברהם אבינו וקין והבל. גם שמה של הסדרה במקור, "Mammon", הוא בעצם המילה העברית המוכרת, ובהשאלה ממנה רדיפת בצע. בשיחה עם אויגרדן אני תוהה אם למרכיבים המיתולוגיים האלה היו משמעויות עבורו כאשר ניגש אל התפקיד.

"כן", הוא אומר. "עבורי זו סדרה שמבוססת על עלילה - הכל כל כך גדול מהחיים, אבל מבחינתי כדי להתחבר עם הדברים האלה אני צריך להאמין בהם, כי ההתרחשויות ב'ממון' קיצוניות באמת כמו בסיפור תנ"כי, כך שניסיתי לא לעמוד בדרכה של העלילה.

"הדמות שלי לא מתאפיינת בהתנהגות גרועה כלשהי, הוא פשוט עיתונאי שמתקשה להגיע אל האמת. אני מוצא שקשה יותר לגלם דמות כזו טבעית, מישהי יומיומית. שיחקתי בסדרות נוספות בקריירה שלי ובהן הדמות שגילמתי בהן הייתה לפעמים חשובה יותר מהעלילה, ובסדרה הזו העלילה הזו גדולה ממני ומהאגו שלי. זו הסיבה שלדמות שלי לא ניתנו מאפיינים גדולים, אני לא אלכוהוליסט, לא פסיכופט, פשוט בחור רגיל, ובהתנהלות שלי אני צריך להעביר לצופים את התחושה שכל זה קורה עכשיו, שאפשר יהיה להאמין שמדובר בסיפור נורדי או אירופאי אמיתי ולא בסרט אקשן אמריקאי. במובן מסוים הסדרה הזו משקפת נורבגים - איך שאנחנו נראים, איך שאנחנו מתנהגים, איך שאנחנו מדברים, מערכות היחסים שלנו עם אנשים אחרים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מה למען השם קורה כאן? ג'ון אויגרדן ב"ממון"/מערכת וואלה!, צילום מסך
סיפור הסדרה צבוע בצבעים מיתיים באמצעות מוטיבים תנ"כיים בולטים, בראשם אברהם אבינו וקין והבל. גם שמה של הסדרה במקור, "Mammon", הוא בעצם המילה העברית המוכרת, ובהשאלה ממנה רדיפת בצע

אתה חושב שזו הסיבה לכך ש"ממון" היא הצלחה כל כך גדולה בנורבגיה?
"קודם כל לא מדובר במותחן טיפוסי. בגלל שמדובר במשהו מקורי ולא באמריקאי או דני או שבדי, לא בדרמה משטרתית שפשוט תופסים את האיש הרע, זו הסיבה לדעתי ש'ממון' היא להיט כל כך גדול בנורבגיה. העלילה כל כך מעניינת - מה למען השם קורה כאן?"

מדובר גם בסדרה הנורבגית הראשונה שנמכרה לעיבוד טלוויזיוני אמריקאי, ולאחרונה גם נמכרו גם הזכויות לעיבוד קולנועי הוליוודי על הספר "The Snowman" של יו נסבו הנורבגי, בסרט שיופק על ידי מרטין סקורסזי - מה לדעתך גורם לתוצרת סקנדינבית, ובפרט נורבגית, לרתק צופים ברחבי העולם?
"בנורבגיה אנחנו רואים סוגי דרמה אמריקאיים שונים, ואנחנו משווים כל דבר אליהם, במובן מסוים, אבל אנשים כמו יו נסבו וסטיג לרסון (הסופר המנוח של טרילוגיית המילניום), אם למנות שניים מהגדולים, וגם הסדרה שאנחנו יוצרים עכשיו, גורמים לאנשים מארה"ב או מאנגליה או ישראל להגיד, 'או, אז ככה זה בנורבגיה'. אני מאמין שהסדרה מספקת דרך חדשה להסתכל על הדברים - הדמויות לא תמיד הכי נאות, הנשים לא הכי יפות וכן הלאה, אנחנו אנושיים ואפשר להזדהות איתנו - אף אחד לא נראה כמו טום קרוז או בראד פיט או אפילו מנסה להיראות כך".

אבל ההתפוצצות של תכנים סקנדינביים בעולם בשנים האחרונות נראית גדולה מזה, אתה לא חושב?
"כן, אני חושב כך, אני בהחלט חושב כך. אני לא יודע מהי התפישה שלך או של אחרים לגבי נורבגיה או סקנדינביה, אבל נדמה לי שאנשים חושבים שאין לנו הרבה אלימות ושזו ארץ שקטה לגור בה. את התפישה האידילית על היעדר פשע בנורבגיה, שבדיה ודנמרק, מערערות היצירות הסקנדינביות. 'ממון' היא סדרה שאני מאמין שמתרחשת עכשיו, שהיא אקטואלית. אני יודע ש'הומלנד' מבוססת על סדרה ישראלית ואני מאוד אוהב אותה, כי אני מאמין שהיא מתארת את מה שקורה עכשיו, אני יכול להזדהות איתה. היא מתארת את מה שקוראים עליו בחדשות והבעיות שיש בעולם, והם הופכים את כל זה לדרמה מצוינת. אני לא רואה כוכבים אלא אנשים אמיתיים שמנסים לברר מה קורה בעולם הזה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לעיתונאים יש אחריות גדולה. ג'ון אויגרדן ב"ממון"/מערכת וואלה!, צילום מסך

מצד שני, נדמה שבשנים האחרונות יצירות בדיוניות מתארות עיתונאות חוקרת טובה ואידאליסטית יותר מכפי שניתן למצוא במציאות. זה קורה גם בנורבגיה? "ממון" מתארת עיתונות שאולי קצת פחות קיימת בימינו?
"זה קורה גם בנורבגיה, אני מאמין שזה קורה בכל רחבי העולם. אני לא יודע, אני מרגיש שכאן הכל הרבה יותר קשה כי קר כאן. דברים רעים קורים בנורבגיה, כל הזמן, ואנחנו לעולם לא נקרא על זה".

אז מבחינתך חשוב לתת לזה במה, לגרום לזה להיראות.
"כן, הדברים האלה קורים! אנשים שאוחזים בכוח מהסוג הישן הם רק אנשים ומונעים על ידי הרבה אגו, רבים מהם אחראים לתחלואי החברה הזו, וזו הסיבה שלעיתונים ולעיתונאים יש אחריות גדולה. זה חלק ממה שמשך אותי לגלם את פטר".

בסך הכל ששה פרקים מנתה העונה הראשונה, ששודרה בנורבגיה בתחילת השנה וזכתה לביקורות משבחות ולרייטינג הכי הגבוה מזה 12 שנה בארצה. רשת NRK הנורבגית שמשדרת אותה ידעה מה יש לה ביד והזמינה עונה שנייה עוד לפני ששודרה הראשונה. כשאני מודה בפני אויגרדן שההזמנה המוקדמת דווקא מדאיגה כי היא מרמזת על כך שהעונה הראשונה נגמרת בקליף-האנגר, הוא מודה שאכן כן - עם תום ששת הפרקים ניאלץ להישאר במתח.

אז מתי נוכל לצפות לעונה שנייה?
"אני מאמין שנסיים את צילומי העונה השנייה ביוני 2015, כך שזה ישודר לדעתי בתחילת 2016. תאלצו לחכות לתשובות, אני מצטער", הוא צוחק.

כל פרקי הסדרה עלו היום (רביעי) ב-Xtra Vod

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully