וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה למותו של מנחם זילברמן: וואלה! תרבות חושף את ספרו האוטוביוגרפי הגנוז

18.12.2014 / 17:24

בתו של מנחם זילברמן גילתה ספר אוטוביוגרפי גנוז שכתב אביה לפני מותו, בו הוא מספר על הסיבה לעזיבת הארץ, על הקושי הכלכלי ועל הסקס הפרוע. וואלה! תרבות חושף קטעים מהספר וגם סרטון שלא ראה אור

באדיבות המשפחה

כשנה לאחר מותו של השחקן, הקומיקאי וחלוץ הסטנד-אפ הישראלי מנחם זילברמן, וואלה! תרבות חושף קטעים מתוך ספר גנוז שכתב, "יומנו של מוישה" שמו. הספר התגלה לאחר שהלך זילברמן לעולמו על ידי בתו אביגייל. זהו רומן אוטוביוגרפי בו מתאר זילברמן את סיפור חייו הלא שגרתי. הוא עושה זאת בגוף שלישי, ומתאר את עצמו כאדם בשם מוישה שיושב לכתוב יומן. זילברמן אהב את השם מוישה, ע"ע המערכון "מוישה והאורנג'דה" שכתב לדודו טופז.

קולאז' מנחם זילברמן. עיצוב גרפי: מתן שליטא, באדיבות המצולמים
מחלוצי הסטנד-אפ הישראלי. מנחם זילברמן/באדיבות המצולמים, עיצוב גרפי: מתן שליטא

"האם המדינה באמת לא בסדר, או שאני טיפש מלהבין אותה, עצלן מלחקור אותה ופחדן מלהתמודד איתה", כותב זילברמן ומתאר מערכת יחסים מורכבת וטעונה עם ישראל, אותה עזב בשנת 2000 לטובת לוס אנג'לס בה גר עד יום מותו ב-13 בינואר 2014. בספר המצחיק והמרגש, זילברמן מתאר את ילדותו יוצאת הדופן כילד אילתי, עם שני אבות ואמא שלא מבינה אותו. "אני ילדתי כזה ילד חמוד ותראה מה עשית לי ממנו", מצטט זילברמן את אמו, ומספר גם על הרגע בילדותו שבו נולד כקומיקאי; הוא כותב על רגעי התהילה ועל רגעי השפל, על המחסור הכלכלי ("אולי זה הכישרון המיוחד שלו, התפרנות"); מגלה על חיי המין הסוערים שלו (כולל סצנה של שלישייה); מרחיב על ההחלטה להשאיר את הכל מאחור ולעזוב לארצות הברית, ועורך חשבון נפש עם חייו. בתו אביגייל העלתה היום (חמישי) את הספר כפרויקט מימון המונים באתר הדסטארט, ומזמינה את הקהל לעזור בהוצאתו לאור.

מנחם זילברמן בתקופת "חדווה ושלומיק". "ארכיון זילברמן", באדיבות המשפחה
"רק בישראל יכול אדם להיות כל כך ידוע ושלא יהיה לזה קשר למצבו הכלכלי". מנחם זילברמן בתקופת "חדווה ושלומיק"/באדיבות המשפחה, "ארכיון זילברמן"

מנחם זילברמן היה מחלוצי הסטנד-אפ בישראל. הוא גם היה שחקן, קומיקאי, תסריטאי, פיזמונאי, מוזיקאי, מפיק, במאי וקופירייטר. זילברמן היה שותף להצלחות גדולות ומיתולוגיות של התרבות והבידור הישראלי. הוא שירת במחזור 1965 של להקת הנח"ל לצד שלום חנוך, ששי קשת, שולה חן וטוביה צפיר; בטלוויזיה כיכב בשנת 1971 בסדרת הטלוויזיה הראשונה בישראל, "חדווה ושלומיק", היה ממקימי ומראשוני המשתתפים של התוכנית "זהו זה!", בחר את שם התוכנית וכתב את תסריטיה בשנה הראשונה, ושנים רבות לאחר מכן הופיע בדרמה הטלוויזיונית "לתפוס את השמיים" והגיח ב"חי בלה לה לנד"; בקולנוע שיחק בין השאר בסרטיו של אסי דיין "גבעת חלפון אינה עונה" וב"שלאגר" בו שימש גם כעוזר במאי ראשון ובסרטי המתיחות "מצלמה בלי בושה" ו"עבודה בעיניים"; זילברמן נמנה עם החבורה שהקימה את להקת "כוורת", והשתתף בכתיבת "סיפורי פוגי", "המגפיים של ברוך", "ככה היא באמצע" ו"אוכל ת'ציפורניים"; זילברמן אף היה אחד הקופירייטרים של תנועת הליכוד בבחירות 1977; וכיכב גם בתוכנית ההומור "יתוש בראש" בגלי צה"ל.

מנחם זילברמן ובתו אביגייל. "ארכיון מנחם זילברמן", באדיבות המשפחה
"אבא שלי כתב ספר אוטוביוגרפי! ולא סיפר לאף אחד. אני קוראת, וצוחקת, ובוכה, וצוחקת". מנחם זילברמן ובתו אביגייל/באדיבות המשפחה, "ארכיון מנחם זילברמן"

"כשאבא שלי נפטר הייתי שבורה. מעולם לא חטפתי כזאת סטירה מהחיים", אומרת אביגיל זילברמן לוואלה! תרבות, "היינו ממש קרובים ואני תמיד הייתי ילדה של אבא. קיבלתי את ההודעה באחת וחצי בלילה. אח שלי צלצל מלוס אנג'לס לספר לי בדמעות את הבשורה המרה. 14 שעות טיסה עברו עלי בבכי רצוף. התחלתי לכתוב לו במטוס את מה שאחר כך הפך להספד שהקראתי בהלוויה, לצד ארון פשוט מעץ עם מגן דויד חרוט עליו. המילים נבעו מתוך כאב אבל אנשים צחקו. לא רק ממה שהקראתי, כל סיפור שסיפרו עליו בהלוויה היה מצחיק. בחיים לא ראיתי הלוויה כזאת. ככה זה עם אבא שלי, הוא היה איש שחי בשביל להצחיק. אחר כך הגענו לשבת שבעה בביתו שבלב עיר הסרטים. עשיתי את הדבר היחיד שהתחשק לי לעשות - מצאתי וידאו שלו מהופעת סטנד-אפ ובמשך שעה וחצי ישבנו אצלו בסלון שלושים אנשים ובכינו מצחוק". סרטון הווידאו המדובר של הופעת הסטנד-אפ שהתקיימה במועדון הביקתה ובה מתארח אורי בנאי, מתפרסם כאן לראשונה כאן, בראש העמוד.

מנחם זילברמן בלהקת הנח"ל. "ארכיון זילברמן", באדיבות המשפחה
"ככל שהרצינות יותר עמוקה, כך גדול צחוקם של השומעים". מנחם זילברמן בתקופת להקת הנח"ל/באדיבות המשפחה, "ארכיון זילברמן"

"במהלך השבעה", מוסיפה אביגיל, "אספנו את ארכיון היצירה של אבא. ארגזים על גבי ארגזים שארזנו כדי לקחת לארץ. קלטות וידאו ואודיו, מסמכים, עיתונים, כוננים קשיחים שמכילים כמעט כל דבר שעשה או היה שותף לו במהלך הקריירה. חזרנו לארץ עם כל הכבודה הזו והתחלנו מיד להמיר את הקלטות והמסמכים לקבצים דיגיטליים כי הכל כבר היה ישן ובסכנת הכחדה. לפני חודשיים נפלו עינינו על מסמך בשם 'יומנו של מוישה'. התחלתי לקרוא ולאט לאט קלטתי מה בעצם אני קוראת. אבא שלי כתב ספר אוטוביוגרפי! ולא סיפר לאף אחד. אני קוראת, וצוחקת, ובוכה, וצוחקת, ומעבירה מיד לחבר שלי לקרוא. הוא לא הצליח להניח את הספר מהיד. הוא צחק והתלהב, הלך בבית הלוך ושוב תוך שהוא מקריא לי ציטוטים בקול רם. הגעגועים לאבא שלי בלתי נסבלים והספר הזה הוא כמו עוד מתנה אחרונה מאבא, דרישת שלום, עוד כמה סיפורים שלא הכרתי, עוד כמה בדיחות. ועכשיו אני רוצה לחלוק את המתנה הזאת עם כולם. קיבלתי הזדמנות נדירה לתת לאנשים הצצה לחייו האמיתיים של אבא שלי, בלי פילטרים ומסכות, בדיוק כפי שאהבתי אותו. לכן אני חייבת לדאוג שהספר המצחיק והמרגש הזה ייצא לאור. אבי תמיד העדיף תקשורת ישירה ובלתי אמצעית עם הקהל, בגלל זה הוא היה עושה סטנד-אפ, בגלל זה הוא היה מדריך תיירים, ובגלל זה החלטנו להוציא את הספר לאור בפרויקט מימון המונים. אנשים שירצו לקרוא את הספר ויקנו אותו - יאפשרו את הוצאתו לאור. בזכותם הספר יהיה קיים. בשבילי זה לקלוע בול לערכים של אבא שלי".

אם כן, קבלו בפרסום ראשון, קטעים מתוך הספר הגנוז של מנחם זילברמן:

ילדות אחרת. "ארכיון זילברמן", באדיבות המצולמים
גרפיקה: וואלה! צילום: חגית מור/באדיבות המצולמים, "ארכיון זילברמן"
מנחם זילברמן ולהקת כוורת בסיבוב הופעות במלחמת יום כיפור. ארכיון זילברמן, באדיבות המשפחה
מנחם זילברמן בסיבוב הופעות עם להקת כוורת במלחמת יום כיפור/באדיבות המשפחה, ארכיון זילברמן
מחסור בכסף. "ארכיון זילברמן", באדיבות המצולמים
גרפיקה: וואלה!/באדיבות המצולמים, "ארכיון זילברמן"
כרזת מופע הבידור "ערב בלי אשתי" של מנחם זילברמן. "ארכיון זילברמן", באדיבות המשפחה
"היה לה מהמנוע ריח של שמן שרוף. בטח עשתה קילומטראז' בלי הכרה"./באדיבות המשפחה, "ארכיון זילברמן"
חיי מין סוערים. "ארכיון זילברמן", באדיבות המצולמים
גרפיקה: וואלה!/באדיבות המצולמים, "ארכיון זילברמן"
מנחם זילברמן בסט התכנית "זהו זה". "ארכיון זילברמן", באדיבות המשפחה
מנחם זילברמן בסט של התכנית "זהו זה"/באדיבות המשפחה, "ארכיון זילברמן"
חשבון נפש. "ארכיון זילברמן", באדיבות המצולמים
גרפיקה: וואלה!/באדיבות המצולמים, "ארכיון זילברמן"
מנחם זילברמן. "ארכיון זילברמן", באדיבות המשפחה
"האם המדינה באמת לא בסדר, או שאני טיפש מלהבין אותה, עצלן מלחקור אותה ופחדן מלהתמודד איתה?" מנחם זילברמן/באדיבות המשפחה, "ארכיון זילברמן"

הקטעים מתוך ספרו של מנחם זילברמן, סרטון הווידאו של הופעת הסטנדאפ ותמונות הסטילס המופיעים בכתבה זו הינם באדיבות "ארכיון מנחם זילברמן". הספר המלא "יומנו של מוישה" הועלה כפרויקט מימון המונים באתר הדסטארט ונמצא בלינק הזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully