וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סופית: פרס לנדאו לא יוענק ליצחק לאור

22.12.2014 / 11:12

הבוקר (שני) התכנס דירקטוריון קרן לנדאו והחליט על ביטול סופי של הפרס שניתן ליצחק לאור, כך אומר לוואלה! תרבות אחד מחברי הדירקטוריון

לאחר דיון בדירקטוריון מפעל הפיס שנערך הבוקר (שני) הוחלט כי הפרס לא יוענק ללאור. לאור החלטה זו, בטקס, שייערך ביום חמישי הקרוב, 25 בדצמבר, לא יוענק כלל פרס בתחום השירה. עם זאת, בפני דירקטוריון מפעל הפיס עדיין עומדת האפשרות להעניק פרס זה בהמשך למועמדים אחרים בהתאם לדיון עתידי לו עדיין לא נקבע תאריך.

"אם אכן זאת ההחלטה ואם היא סופית, זה אושר גדול, שמחה ענקית, כך ראוי שיהיה וטוב שכך", אמרה הבוקר לוואלה! תרבות אשכר אלדן-כהן, שהגישה בפברואר 2010 תלונה למשטרה כנגד לאור בה טענה כי אנס אותה. "זה מהלך בעל חשיבות אדירה".

"זו החלטה מבורכת, מובנת מאליה, באיחור אלגנטי של כמה חודשים", אומר לנו רביב דרוקר, שבתכניתו "המקור" פורסם תחקיר שחשף טענות של נשים כי סבלו מהטרדה מינית ומתקיפה מינית מצד לאור, טענות אותן לאור הכחיש.

הדירקטוריון התכנס בעקבות פירוק ועדת השיפוט לפרס לנדאו לשירה, שהתתרחש לאור החלטתה של גילית חומסקי לפרוש מהוועדה, כפי שפורסם לראשונה בוואלה! תרבות אתמול (ראשון). חומסקי פרשה מהוועדה "בגלל שמסתמן שלא יבטלו את הפרס ליצחק לאור". גורם המעורה בדיוני הועדה גילה לראשונה לוואלה! תרבות: "לאחר שדירקטוריון מפעל הפיס לא אישר את החלטת השופטים, שלושת שופטי ועדת לנדאו התכנסו הבוקר לדיון מחודש. יהושע סימון לא הגיע לוועדה אלא שלח את דברו ממרחק וציין שהוא משאיר את החלטתו על כנה. דיקמן לא שינה את עמדתו ועדיין תמך בלאור. גילית חומסקי שוב היתה אחת מול שניים, ופרשה מהוועדה כיוון שהבינה מה ההחלטה העומדת להתקבל ושלאור הוא עדיין הזוכה. ההצבעה נשארה על כנה ולכן החליטה חומסקי שהיא פורשת. היא אמרה שביום חמישי יש טקס, וכי היא לא יכולה לדמיין את יצחק לאור אחרי כל מה שהיה עולה לבמה, מקבל את הפרס הזה ושזה יהיה סוף הסיפור. היא לא יכולה להיות חתומה על זה".

בהודעה לעיתונות של מפעל הפיס מאתמול נכתב: "ועדת השיפוט לפרס לנדאו לשירה התפרקה לאור החלטתה של גב' גילית חומסקי לפרוש מהוועדה. הנושא יובא לדיון הדירקטוריון שיחליט על המשך צעדים בנושא. יובהר כי בשלב זה אין זוכה בפרס לנדאו לשירה". מוקדם יותר נמסר ממפעל הפיס בתגובה לוואלה! תרבות: "גילית חומסקי אכן התפטרה מהועדה, ולכן על פי התקנון הועדה לא יכולה להחליט. לאור זאת, הדירקטוריון יתכנס מחר, ידון בנושא ויקבל החלטה".

הוועדה התכנסה אתמול שוב אחרי שביום שלישי שעבר בחן דירקטוריון קרן לנדאו את החומרים שהוגשו לו בעד ונגד הענקת הפרס למשורר יצחק לאור. לאחר דיון ממושך החליט הדירקטוריון לבטל את החלטת ועדת הפרס ולהחזיר את הדיון לוועדה על מנת שתשקול מחדש את המלצתה, לאורו של החומר הנוסף.

תחילת הפרשה בפברואר 2010. לאחר שהתקבלו במערכת התוכנית "המקור" עדויות מנשים שטענו כי סבלו מהטרדה מינית ומתקיפה מינית מצד לאור, הסופר והמרצה יצחק לאור, שודר בתוכנית תחקיר על הנושא. התחקיר התמקד בארבע תלונות שונות. לאור הכחיש את טענות אלה, ויש לציין כי מעולם לא נחקר, לא נשפט ולא הורשע.

הקריאות לבטל את זכייתו של לאור בפרס לנדאו, הנושא עמו סכום כספי של 100 אלף ש"ח, החלו מיד עם ההכרזה על זכייתו בחודש נובמבר. לאחר ההחלטה הגיבה הסופרת והמשוררת גילית חומסקי, שהיתה חלק מוועדת הפרס יחד עם יהושע סימון ועמינדב דיקמן, וכתבה כך בפייסבוק: "התנגדתי למתן הפרס ללאור, וחשבתי שראוי לתת את הפרס למישהו אחר. משפורסמו התוצאות, יצחק לאור כתב לי מכתב תודה. השבתי לו בכנות, שתודתו לא מגיעה לי. הוא קיבל את הדברים בהבנה ובעדינות. וחשבתי, שכשכל זה יסתיים, זה יהיה הרגע הספרותי שיישאר לי".

  • עוד באותו נושא:
  • יצחק לאור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully