וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יהושע קנז, מגדולי הסופרים העבריים, מת מקורונה בגיל 83

12.10.2020 / 12:12

קנז כתב כמה קלאסיקות עבריות חשובות, וביניהן "התגנבות יחידים", "בדרך אל החתולים" ו"מחזיר אהבות קודמות". בנוסף ערך ספרים וירחונים ותרגם ספרים ושירים רבים מצרפתית. הוא מיעט בראיונות וסירב להציג את מועמדותו לפרס ישראל. היום הלך לעולמו ממחלת הקורונה

יהושע קנז. Raphael GAILLARDE, GettyImages
יהושע קנז/GettyImages, Raphael GAILLARDE

יהושע קנז, מגדולי הסופרים העבריים, הלך לעולמו בגיל 83 ממחלת הקורונה. קנז שימש גם כעורך ומתרגם, והוא ערך בין השאר את מוסף ספרות של הארץ בעבר. ההלוויה תתקיים היום בבית העלמין ירקון ב-18.30.

נשיא המדינה ראובן ריבלין ספד לו: "יהושע קנז הלך מאיתנו וזוהי פרידה כה קשה לתרבות הישראלית. מתרגם נפלא, עורך חכם וסופר גדול של הפרטים הקטנים, של אנושיות פשוטה. 'זה נכון שהעסק הזה של בני אדם הוא יותר מדי קשה לי. אני צריך שקט', אמר פעם. נוח בשלום ובשקט מר קנז, אוצרות הרוח שהותרת לנו ידברו אותך אחרי לכתך, תמיד".

שר התרבות חילי טרופר ספד אף הוא: "הצטערתי צער עמוק למשמע הבשורה על מותו של הסופר יהושע קנז כתוצאה מנגיף קורונה. קנז תרם רבות לעולם הספרות, בין השאר בספר המופת 'התגנבות יחידים' שכתב וכן באמצעות עבודות התרגום והעריכה שלו. משתתף בצער המשפחה על לכתו. יהי זכרו ברוך".

קנז נולד ב-1937 בפתח תקווה בשם יהושע גלס. הוא למד פילוסופיה ושפות רומאניות באוניברסיטה העברית וספרות צרפתית בסורבון. את סיפורו הראשון כתב בפריז תחת השם הספרותי "אבי עתניאל". לאורך השנים קנז כתב בין השאר את הספרים "אחרי החגים" (1964), "האישה הגדולה מן החלומות" (1973), "מומנט מוזיקלי" (1980), "התגנבות יחידים" (1986), "בדרך אל החתולים" (1991), "מחזיר אהבות קודמות" (1997), "נוף עם שלושה עצים" (2000) ו"שירת המקהלה" (2013); הוא הרבה לתרגם שירים וסיפורים מצרפתית. בין תרגומיו: "אינטימיות" שכתב ז'אן-פול סארטר; "הנשיקה למצורע" שכתב פרנסואה מוריאק; ספריו של ז'ורז' סימנון "מכתב לשופט", "מותה של בל", "מכת ירח", "האיש שצפה ברכבות" ו"מדרגות הברזל" ועוד. כמה מספריו תורגמו למספר שפות, וכמה מהם נלמדו באוניברסיטאות ובתיכונים.

יהושע קנז. מוטי קיקיון, מערכת וואלה! NEWS
יהושע קנז/מערכת וואלה! NEWS, מוטי קיקיון

בנוסף, קנז בלט כעורך. בשנות השישים והשבעים היה אחד העורכים של הרבעון הספרותי "קשת", בשנות השמונים היה אחד מעורכי הירחון "מחברות לספרות". בנוסף, במשך כ-30 שנה, עד 1996, עבד קנז בעיתון הארץ. בין היתר שימש כעורך לשוני וכעורך המוסף "תרבות וספרות".

קנז הוא אחד הסופרים העבריים שזכו לעיבודים קולנועיים רבים, ובהם הסרט "אחותו של הנריק" של רותי פרס המבוסס על סיפורו "סודו של הנריק", הסרט "עלילה" של עמוס גיתאי המבוסס על סיפורו "מחזיר אהבות קודמות", הסרט "בדרך אל החתולים" של חורחה גורביץ' המבוסס על סיפורו בעל אותו שם והסרט "התגנבות יחידים" של דובר קוסאשווילי המבוסס על הספר בעל אותו השם. ואילו ספריו "אחרי החגים" ו"האישה הגדולה מן החלומות" עובדו למחזות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
התגנבות יחידים. טרנספקס
מתוך הסרט "התגנבות יחידים"/טרנספקס

קנז מיעט מאוד בחשיפה תקשורתית וכמעט ולא התראיין. הוא הוצב במקומות סמליים ברשימת מרצ בבחירות לכנסת ה-17, ה-18 וה-19 (למקומות 109, 106 ו-105 בהתאמה). הוא חתן פרס עגנון, פרס אקו"ם, פרס אלתרמן ופרס ביאליק. פורסם כי סרב במשך שנים לאפשר את מועמדותו לפרס ישראל.

  • עוד באותו נושא:
  • יהושע קנז

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully