וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גל התפטרויות של שופטי פרס ישראל; טענות ל"פוליטיזציה ושיקולים זרים" מצד ראש הממשלה

שגיא בן נון ואביעד קדרון

10.2.2015 / 13:11

"בלשכת רה"מ חשבו אחרת מהממונה על פרס ישראל במשרד החינוך על הרכב הוועדות", אומר גורם במשרד החינוך, לאחר התפטרות ועדת השופטים לפרס בתחום חקר הספרות והתפטרויות שופטים בפרס הקולנוע

נסים קלדרון. ברני ארדוב
פרופ' נסים קלדרון/ברני ארדוב

"היתה התערבות מצד באי כוחו של ראש הממשלה שאמרו לדוד פלבר, הממונה על פרס ישראל במשרד החינוך, 'יפה, מר פלבר, עשית את עבודתך, אנחנו לא מרוצים ממנה. אנחנו עושים עליך מקצה שיפורים'", אומר לוואלה תרבות גורם במשרד החינוך המעורה בעניין. "בלשכת ראש הממשלה חשבו אחרת מהממונה על פרס ישראל במשרד החינוך על הרכב הוועדות, מנימוקים שהם לא חייבים לפרט".

גל התפטרויות של שופטי פרס ישראל, בטענות ל"פוליטיזציה ושיקולים זרים" לכאורה מצד ראש הממשלה. בצעד מאוד יוצא דופן, ארבעה מתוך חמשת חברי ועדת השופטים לפרס ישראל בתחום חקר הספרות התפטרו מתפקידם, בטענה לפוליטיזציה של הפרס היוקרתי ושיקולים זרים לכאורה מצדו של ראש הממשלה. ההודעה על התפטרות חברי הוועדה בתחום חקר הספרות יצאה לאחר שהפרופסורים אבנר הולצמן ואריאל הירשפלד נפסלו בצעד חריג על ידי לשכת ראש הממשלה מלשמש כשופטים בפרס ישראל לספרות, לאחר שכבר החלו בעבודתם. שר החינוך הוא האיש שחותם על כתבי המינוי של ועדת השופטים. לאחר התפטרות שר החינוך שי פירון, ראש הממשלה בנימין נתניהו ממלא את התפקיד בימים אלה. לא ידוע מהי הסיבה הרשמית לפסילתם של הפרופסורים הולצמן והירשפלד. עם זאת, גורמים במשרד ראש הממשלה אמרו לוואלה תרבות כי כאשר התברר שאחד המועמדים בוועדה תומך בסרבנות, הוחלט לבחון מחדש את הרכב הוועדה. ככל הנראה מדובר בהירשפלד שחתם על רשימת אקדמאים התומכים במניעת נזק לימודי, כלכלי או מינהלי לסטודנטים שמסרבים לשרת בשטחים.

לפני כשלושה חודשים פרסם פרופ' הירשפלד מאמר ב"הארץ" בו העביר ביקורת נוקבת כנגד ראש הממשלה. לאחר פסילתם, חברת וועדת הספרות השלישית, הסופרת גיל הר אבן, התפטרה אף היא מתפקידה, ומסרה לתקשורת כי הסיבה לכך היא פסילתם של הפרופסורים הירשפלד והולצמן. בנוסף לכך, מפיק הטלוויזיה והקולנוע חיים שריר התפטר מוועדת השיפוט בתחום הקולנוע, ובעקבות זאת במאי הקולנוע והטלוויזיה רם לוי הגיש אמש (שני) את התפטרותו מוועדה זו. שריר אמר כי החליט להתפטר בגלל התנהלות משרד ראש הממשלה.

במכתב שנשלח אל דוד פלבר, הממונה על פרס ישראל במשרד החינוך, מצד חברי ועדת השופטים לפרס ישראל בתחום חקר הספרות פרופ' נסים קלדרון, פרופ' נורית גרץ, פרופ' זיוה בן פורת וד"ר אורי הולנדר, נכתב: "דרך ההתנהלות של ראש הממשלה הכניסה שיקולים זרים אל הליכי הבחירה של פרס ישראל. זו פוליטיזציה של הפרס החשוב ביותר בישראל, שאמור להיות מוענק רק על יסוד שיקולים מקצועיים ואמנותיים. ושיקולים זרים בתחום אחד של הפרס משמעותם שיקולים זרים בכל התחומים. לכן אנחנו מבטלים את הסכמתנו לשמש שופטים בתחום מחקר הספרות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פרופ' אריאל הירשפלד/מערכת וואלה!, צילום מסך

פרופ' נורית גרץ אמרה לוואלה תרבות: "אני רוצה שאתה תסביר לי אולי, אריאל הירשפלד נבחר לשמש כשופט בפרס ישראל על סמך מה? על סמך עמדותיו הפוליטיות? על סמך זה שהוא מועמד לליכוד? הוא נבחר על סמך הכישורים המוכחים שלו, שאין עליהם שום וויכוח, כאחד מחוקרי הספרות הטובים בארץ. הגיע הזמן להשאיר שטחים שהבחירות והפוליטיקה לא נכנסים אליהם, להשאיר אותם נקיים".

נסים קלדרון, בשיחת טלפון מניו יורק עם וואלה תרבות: "אני משמש כשופט בפרס ישראל זו הפעם השלישית. בעבר שפטתי בתחום הקולנוע ובתחום הספרות היפה. לפני חודש פנה אליי דוד פלבר, הממונה במשרד החינוך על הרכבת הועדות לתחומים השונים של פרס ישראל. התקנון מאפשר שבועדה שלנו יהיו שלושה או חמישה חברים, אני דרשתי שיהיו חמישה. הגענו לחמישה, הוועדה נקבעה והכל סגור. התחילו לשלוח לנו ספרים, ונקבעה ישיבה ל-12 במרץ כדי לשבת ולהחליט. אתמול בבוקר אני מקבל הודעת ווטסאפ מאשתי על כך שנתניהו החליט לא לאשר את הירשפלד והולצמן לועדת הספרות היפה, ושגיל הר אבן התפטרה, מיד התקשרתי אל חברי הוועדה שלי. שלחנו בקשה לדוד פלבר ובה בקשה להסבר, כי דבר כזה לא היה אף פעם למיטב זכרוני. אמנם פורמלית שר החינוך צריך לאשר את המינוי, אבל אף פעם הוא לא מתערב, כי זה דבר עניין מקצועי. ההתערבות הזאת מוזרה ואגרסיבית. ביקשנו הסבר, חיכינו 24 שעות ודוד לא ענה. הבנו שבעצם אין לו מה לענות, שהיתה פה התערבות פוליטית גסה מסיבות השמורות עמו. היתה פה פוליטיזציה של הפרס. בבוקר אני רואה באתרי החדשות שגם במדורי קולנוע הוא פסל את חיים שריר ושיש התפטרות של רם לוי. ואז אנחנו, ארבעה מחברי הוועדה, שלחנו מכתב שבו כתבנו שנכנסו שיקולים זרים ופוליטיזציה והודענו על התפטרותנו".

דוד פלבר סירב להגיב. ממשרד החינוך נמסר: "מינוי חברי וועדת השיפוט להענקת פרס ישראל לקולנוע התעכב במספר ימים על מנת לוודא שהוועדה מאוזנת מבחינה מגדרית. לאחר סיום הבדיקה נעשתה פנייה מחודשת לחיים שריר אך הוא בחר שלא לקחת חלק בוועדה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully