וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקוסם מארץ הקודש: האם דורי בן זאב מעביר ביקורת על רה"מ בשירו החדש?

19.2.2015 / 15:31

"לשיר הזה יש מוסר השכל/ שבין מנהיג לקוסם יש עדיין הבדל/ שקוסם יכול תמיד לשלוף איזה אס/ אבל אז אין הבדל בין מדינה לקרקס" - כך שר דורי בן זאב בשירו החדש, אבל בלי למנות שמות

יח"צ - חד פעמי

לא נדרשו יותר מ-30 שנה מאז שיצא שיר המחאה "מחכים למשיח" של שלום חנוך כדי לזכות בשיר מהדהד חדש בעל אמירה חברתית, שיוצא כחודש לפני הבחירות. השיר הוא "בארץ אחת", אותו מבצע דורי בן זאב למילים ולחן של קובי לוריא.

דורי בן זאב, מנכסי צאן הברזל בתרבות שעדיין פועה, מגדולי ומהפכני שדרני הרדיו הישראלי ומורה דרך לרבים וטובים, שהיה חלק מחבורת "לול" המיתולוגית, וזמר ויוצר שחתום על להיטים רבים, בהם "ואתם רוקדים", "גנוב על לאה", "גנבים", "סופשבוע בכפר", "שיר הבילבול" ועוד.

האם בשירו החדש, בעל האמירה החברתית המקורית, בן זאב מעביר ביקורת כנגד רה"מ בנימין נתניהו? על פי הרמזים והסימנים סביר מאוד להניח שכן. האנשים שחתומים על השיר - בן זאב כמבצע וקובי לוריא ככותב וכמלחין – אינם מאשרים ואינם מכחישים ונראה כי הם נהנים מן הספק.

במילות השיר "בארץ אחת" מתוארת דמות בעלת קווים מקבילים רבים לרה"מ בנימין נתניהו: מככבת בה דמותו של קוסם, כינוי שכזכור דבק בעבר בנתניהו בתקשורת ובציבור; לדמות הקוסם יכולת דיבור מרשימה והוא בקיא בתורת הנאום; דמות הקוסם בשיר פעלה באו"ם; הוא מתואר במלים "יא חביבי" שכוללות בתוכן את הכינוי ביבי; מצוין כי היה לו "רוב חוסם"; אורח חייו מתואר כך "הוא חי כמו מלך, ואשתו כמו מלכה", מה שיכול להתקשר לטענות שהועלו בתקשורת ובדו"ח מבקר המדינה אודות בית רה"מ.

זו אינה הביקורת היחידה בשיר על דמות הקוסם, המתבטאת גם בשורות: "קוסם של טריק אחד, אבל טריק עצום:/ האיש ידע לדבר מבלי לומר כלום!", "מלים, מלים הוא ירה, בלי העין הרע/ כזה מופע – השטן לא ברא", "כשהיה עובר את מהירות הכלום/ מיד כולם היו שומעים את הבום", "באותה השעה, שמו לב כולם, שכשצריכים אותו האיש נעלם", "לסמוך עליו זה כמו על קורי-עכביש", ובנוסף האיש מתואר כ"בלוף". בחלקו האחרון של השיר נכתב: "לשיר הזה יש מוסר השכל/ שבין מנהיג לקוסם יש עדיין הבדל,/ שקוסם יכול תמיד לשלוף איזה אס,/ אבל אז אין הבדל בין מדינה לקרקס".

דורי בן זאב. באדיבות המצולמים
"כשאני שר, אני לא שופט אף אחד, אני מספר סיפור". דורי בן זאב/באדיבות המצולמים

שאלתי את דורי בן זאב ואת קובי לוריא האם השיר עוסק ברה"מ. לוריא השיב: "כששאלו את חיים חפר האם השיר 'איך קרה שהפשפש עלה למעלה' נכתב על שמעון פרס, חפר אמר: 'לא יצא לי להכחיש'. אז אפשר להגיד על השאלה האם השיר על הקוסם נכתב על ביבי: לא יוצא לי להכחיש". ואילו דורי בן זאב אמר: "כשאני שר אני לא שופט אף אחד, אני מספר סיפור. כשעיתונאי שואל שאלות, הוא רוצה להסביר הסברים, אני לא מסביר. הכל מוסבר בשיר. אני לא יכול להגיד לך איך לחשוב. השיר הזה נותן הדף לתקופה. כשאני שר מה שמעניין אותי זה הסיפור. אם יקשיבו לסיפור, וייהנו, אז מילאתי את שליחותי".

השורה החביבה עליי בשירך היא "יא חביבי, איזה כוח דברא!"

"אתה יודע שדברא זה ברא במלה, בדיבור. הלא אומרים שהעולם נברא במלה. זה 'כוח דברא', וזה הולך עם 'אברקדברה'".

השיר יוצא במסגרת פרויקט של קובי לוריא, "הלובי של קובי" שמו, שיכלול שירים חברתיים שהוא יצר. הפרוייקט יכלול גם שיר שיבצע שייקה לוי, שיר שיבצע שאול לוריא, בנו של קובי וסולן ובסיסט הלהקה "קין והבל 90210" שלאחרונה חדרה לפלייליסט של גלגלצ, ושר אותו יבצע קובי לוריא עצמו בדואט עם רעות יהודאי (הזכורה מדואט אחר, "דבש", ששרה עם ארי גורלי), שייקרא "גרה בברלין". השיר יקשר בין ביקורתו של יאיר לפיד על ישראלים שעברו לברלין עם הלהיט שכתב לפיד ללהקת מנגו, "גרה בשינקין", ויכלול את השורה: "גרה בברלין, שותה באלכסנדר פלאץ".

בימים אלה בן זאב מגיש בימי שישי את "בן זאב לסוף השבוע", תכנית הדגל של תחנת הרדיו 88FM, ממשיך להופיע עם רוביק רוזנטל במופע "אין עלייך אחותי" ומלמד במכללות ובבתי ספר לרדיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully