וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השחקן כריסטופר לי מת בגיל 93

11.6.2015 / 14:43

דור הולך ונעלם: השחקן כריסטופר לי מת בגיל 93. לי נודע בעיקר בשל חיבתו לתפקידים של נבלים איקוניים. לאורך הקריירה גילם את דמותו של הרוזן דרקולה, את סארומן בטרילוגיות "שר הטבעות" ו"ההוביט" ואת הרוזן דוקו בטרילוגיה החדשה של "מלחמת הכוכבים"

כריסטופר לי. GettyImages
מגדולי השחקנים הבריטים/GettyImages

השחקן כריסטופר לי מת בגיל 93. בשבועות האחרונים אושפז לי בבית החולים כתוצאה מבעיות נשימה וקשב לב.

כריסטופר לי, מהשחקנים הבריטים הוותיקים והמוערכים של המאה החולפת, נודע בעיקר בשל חיבתו לתפקידים של נבלים איקוניים. לאורך הקריירה גילם את דמותו של הרוזן דרקולה בשורה של סרטים מצליחים, את סארומן "הלבן" בטרילוגיות "שר הטבעות" ו"ההוביט" ואת הרוזן דוקו בטרילוגיה החדשה של "מלחמת הכוכבים". לאורך קריירת המשחק הארוכה שנפרשה על פני שבעה עשורים, גרפו הסרטים בכיכובו של לי למעלה מ-8.3 מיליארד דולרים.

לי נולד בווסטמינסטר, בריטניה ב-27 במאי 1922. אחרי שהוריו החליטו להיפרד כשהיה בן 4, עבר עם אמו לשווייץ, שם התוודע לראשונה ללימודי משחק. אחרי ששבו ללונדון, שם המשיך בלימודיו, התנדב לשירות צבאי בצבא פינלנד במלחמת העולם השנייה במערכה כנגד הצבא הרוסי. כששב ללונדון הצטרף לחיל האוויר הבריטי, הוכשר כטייס וסיים את שירותו ב-1946. עם שחרורו החל לי לחפש עבודה בתחום המשחק ולאחר שנה מצא את תפקיד הבכורה שלו בסרט "מסדרון המראות", שם היתה לו שורת טקסט אחת בלבד.

ז'אנר האימה המשיך להאיר פנים ללי גם בשנים הבאות, ושם גם הגיעה הפריצה הגדולה שלו. אחרי שגילם בהצלחה את פרנקנשטיין בסרט "קללת פרנקנשטיין" ב-1957, זכה בתפקיד הראשי ב"דרקולה" שיצא לבתי הקולנוע ב-1958. ההצלחה בתפקיד הרוזן מטרנסילבניה יוחסה בעיקר לעובדה שלי לא דיבר כלל בסרט, והסתפק בלחישות מעוררות אימה. התסריטאי ג'ימי סנגסטר טען שהתסריט לא כלל מראש כל שורת טקסט לדמות הראשית, ואילו לי טוען כי דווקא היה אמור לדבר אך סירב כשראה את "הטקסט המביך" לדבריו. כך או אחרת, הובילה ההצלחה הזאת לשישה סרטי המשך: "נסיך האפלה" (1965), "דרקולה חוזר מהמתים" (1968), "טעם הדם של דרקולה" (1969), "הצלקות של דרקולה" (1970), "דרקולה לפני הספירה" (1972) ו"הטקסים השטניים של דרקולה" (1973). בנוסף המשיך לככב בשורה של סרטי אימה בולטים אחרים כמו "המומיה" ו"רספוטין".

כריסטופר לי. GettyImages
לי בתפקיד דרקולה/GettyImages

המעבר לארה"ב ב-1977 הביא עמו את האפשרות להוכיח את יכולות המשחק של לי גם בז'אנרים אחרים. הופעת אורח לא צפויה שלו ב"סארדיי נייט לייב" ב-1978 גרמה לסטיבן ספילברג ללהק אותו לקומדיה המלחמתית "1941" שנחשבה לכישלון קופתי, אך חשפה אותו ככישרון קומי. בשנות ה-80 וה-90 המשיך לככב לסירוגין בסרטי אימה וקומדיות נשכחות, עד שקיבל את התפקיד של הרוזן דוקו בטרילוגיה החדשה של "מלחמת הכוכבים" בתחילת שנות האלפיים. במקביל לוהק גם לתפקיד "סארומן הלבן", המכשף רב העוצמה ובן בריתו של סאורון בטרילוגיית "שר הטבעות". ב-2010 דיבב את דמותו של הג'ברווקי ב"אליס בארץ הפלאות" של טים ברטון.

בשנת 2009 הוענק ללי תואר אבירות מטעם בית המלוכה הבריטי בגין תרומתו לתחום הדרמה ופעילות הצדקה שבה עסק במהלך חייו. אחד מתחביביו הגדולים היה לימודי שפות ובמהלך השנים שלט באופן שוטף בספרדית, איטלקית, צרפתית, ספרדית, רוסית, יוונית ושבדית, בנוסף לאנגלית. תחביב חשוב נוסף היה תחום המוזיקה, שם ניסה לי את מזלו לראשונה כזמר בפסקול הסרט "איש הקש" (1973). קול הבס העמוק שלו העניק לו חוזה הקלטות עם חברת המתמחה בתחום המטאל. לאחר שהתארח באלבומיהן של מספר להקות מטאל, הוציא את אלבום הבכורה שלו (Charlemagne: By the Sword and the Cross) ב-2010, שזכה לשבחים רבים. ב-2014 שחרר EP שלישי של קאברים מיוחדים ללהיטי מטאל לכבוד יום הולדתו ה-92. "בגילי הדבר החשוב ביותר הוא להמשיך להיות פעיל וליהנות", הסביר בריאיון, "אני לא יודע כמה זמן עוד אהיה בסביבה, כך שכל יום הוא חגיגה עבורי ואני רוצה לחלוק אותו עם מעריציי".

לי הותיר אחריו אישה, הדוגמנית הדנית לשעבר בריגיט קרונקה, ובת בשם אריקה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully