וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה לחוק הספרים: המחירים עלו, יותר ספרים חדשים יצאו לאור

5.4.2015 / 12:18

שנה לאחר כניסת חוק הספרים לתוקף, הגישה הוועדה המייעצת דו"ח לשרת התרבות והספורט לימור לבנת. מעיקרי הדו"ח: מחיר הספרים עלה, ההכנסות ממכירת הספרים פחתו, הצרכנים מעדיפים ספרים של סופרים מוכרים

ספרים. ShutterStock
עם הספר/ShutterStock

הוועדה המייעצת לליווי החוק להגנת הספרות והסופרים בישראל שנכנס לתוקפו בפברואר 2014, הגישה היום (ראשון) דו"ח מסכם לשרת התרבות והספורט, לשר הכלכלה ולוועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת. לפי הדו"ח מספר הכותרים החדשים שיצאו לאור בשנת 2014 גדל בכ-7% לעומת ממוצע ארבע השנים הקודמות. עם זאת, מרבית המו"לים הגדולים הוציאו פחות כותרים בשנה זו לעומת שנת 2013. כמו כן, מרבית המו"לים הגדולים מדווחים על ירידה במספר הספרים שנמכרו בשנת 2014, אולם במרבית המקרים היא מהווה המשך לירידה בכמות הספרים שנמכרו גם בשנת 2013 לעומת 2012. לפי הדו"ח, המחיר הממוצע של כלל הספרים עלה מ-44 שקל ב-2013 ל-51 שקל לאחר כניסת החוק לתוקף. זאת למרות שהמחיר הקטלוגי הנקוב לצרכן של הספרים החדשים ירד לאחר כניסת החוק לתוקף בשיעור של 11%-22%.

למרות ההערכות המוקדמות לפיהן כמות הספרים אשר תימכר בשנת ההסתגלות שלאחר כניסת החוק לתוקף תפחת בכ-25%-30%, כמות הספרים שנמכרה בישראל בשנת 2014 פחתה בכ- 12% בלבד לעומת כמות הספרים שנמכרה בישראל בשנת 2013. ההכנסות ממכירת הספרים פחתו בשנת 2014 בכ- 6% לעומת הכנסות ממכירת ספרים בשנת 2013.

בדו"ח נכתב כי קשה להשוות את היקף המכירות של ספרים מוגנים מאז כניסת החוק להיקף מכירת ספרים חדשים בשנים קודמות. טרם כניסת החוק לתוקף, נמכרו מרבית הספרים החדשים במבצעי מכירות, בעוד שכיום, מכירת ספרים מוגנים בהנחה אסורה על פי חוק. טרם כניסת החוק לתוקף, מבצעי המכירות נתנו הזדמנות לסופרים לא מוכרים להיחשף לקהל קוראים חדש. דרך מבצעי 1+1 או 4 במאה, הצרכנים היו קונים ספר של סופר מוכר ומשלבים ברכישה גם ספרים של סופרים חדשים. במצב הנוכחי, הקוראים נוטים לרכוש כותרים מאת סופרים ותיקים. לתופעה זו קיימות השלכות גם על עלויות הדפוס וההפקה של הספרים. לאחר כניסת החוק לתוקף, מופקים מרבית הספרים החדשים במהדורה ראשונה, במספר קטן יותר של עותקים מחשש הצטברות מלאי. צמצום גודל ההזמנות מייקר את עלות ההפקה הממוצעת לספר.

סטימצקי. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
סטימצקי/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

עוד נכתב בדו"ח כי נתח השוק של רשתות הספרים מכלל שוק הספרים, הצטמצם מ-72% בשנת 2013 ל-64% בשנת 2014. הדבר מעיד על צמצום הכוח הדואופוליסטי של הרשתות כערוצי שיווק עיקריים אולם ניתן לייחס חלק מהירידה להאטה בשל מבצע "צוק איתן" ולקשיים אליהם נקלעה "סטימצקי". הדו"ח מתייחס גם לסוגיית ההנחות שדורשות רשתות הספרים מהמו"לים. בנוגע לנושא זה, הוועדה ממליצה לעקוב אחר שיעור ההנחות על ספרים הנדרש והניתן לרשתות הספרים (המוגנים ושאינם מוגנים) על ידי המוציאים לאור בשנה הקרובה. במידה וההנחות לא ירדו לשיעורים המקובלים ברחבי העולם, הוועדה עשויה להמליץ על צעדי פיקוח נוספים.

סוגיית התמלוגים לסופרים גם זוכה להתייחסות אולם כאן מסייג הדו"ח: "מאחר והסופרים מקבלים את התמלוגים כחצי שנה לאחר מכירות הספרים, אין עדיין אפשרות למדוד את השפעת החוק על התמלוגים". לפי הדו"ח, מצפים בוועדה כי התמלוגים אשר יועברו לסופרים בגין מכירת ספרים בשנת 2014, יהיו מעט גבוהים יותר מסך התמלוגים ששולמו להם בשנת 2013.

כאמור, בשנת 2014 נכנס לתוקף החוק להגנת הספרות והסופרים בישראל המגביל את המבצעים ברשתות חנויות הספרים שפוגעים בקיומן של הוצאות ספרים עצמאיות וחנויות ספרים קטנות וכנגזרת - גם בגמולם ההולם של הסופרים. החוק מפרט את התמלוגים שמגיעים לסופרים עבור מכירת יצירותיהם הן בגרסה מודפסת והן בגרסה אלקטרונית ובין היתר קובע כי ייאסרו הנחות שיפחיתו את מחירו הנקוב של הספר בשנה וחצי הראשונות להוצאתו. חברי הוועדה המייעצת לליווי החוק להגנת הספרות והסופרים בישראל הינם: אורלי פרומן (מנכ"לית משרד התרבות והספורט), דני טל (ממונה על חוק הספרים, משרד הכלכלה), עו"ד עדנה הראל פישר (המחלקה הפיסיקלית, משרד המשפטים), יוליה איתן (הייעוץ הכלכלי לממשלה), עו"ד אפרת רחלי מאירי (משרד הכלכלה הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן), אלה מזרחי (משרד האוצר), יפעת בס (רשות ההגבלים העסקיים).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully