וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלוג מד מן: עונה 7 פרק 9 - עסק חדש

14.4.2015 / 2:17

הכל ישן בעסק החדש - זה היה פרק נוסף של "מד מן" שהציג רעיונות שכבר ראינו בה יותר מדי פעמים בעבר. הגם שלקראת סופו הצליח הפרק להציג שורת רגעים עצובים ונוגעים ללב, הגיע הזמן שדון ירד מהקרוסלה

צביטה חדה בלב

למה בעצם הגענו אל עונה שביעית? כדי שדון יישבה שוב בקסמיה של מישהי, אוהב כדרכו התחלות של דברים, כפי שאיבחנה היטב פיי מילר לפני חמש שנים? לטובת עוד מתח במקום המפגש האהוב, המעלית, עם השכנים ארנולד וסילביה? בשביל הליך גירושין נוסף? עבור עוד מאבק קרייריסטי של מייגן ונאלחות של הארי? הפעם, השבח לאל, במקום לפרוש את הסיפור על חצי עונה שאין, סיפורה של דיאנה המלצרית נחתם תוך שני פרקים, או לפחות כך נדמה, ובמקביל נסגרה הדלת על מייגן והגירושין הגיעו לקצם אחרי תקופת פרידה ארוכה. האם נראה שוב את מייגן? יש לקוות שלא.

מדובר בדברים שכבר ראינו והכרנו. לאורך רוב הפרק שמו האירוני-בכוונה, "עסק חדש", רק הפך את הדשדוש שעל המסך לבוטה ומעצבן יותר. הוא החיל את שם הקוד שכבר שמענו בסדרה, סקירת העסקים החדשים בפגישות השותפים במשרד, על דברים שבעליל ראינו לפני כן באופן כזה או אחר. אין חדש כאן. המצגת להרשי שבמסגרתה התעוררה אופטימיות כלשהי ושינוי נראית עכשיו כמו חלום רחוק. דון דרייפר ואנחנו כלואים במעגל, והמעגל הזה הוא קרוסלה.

מד מן עונה 7 פרק 9. AMC, אתר רשמי
משפחתיות/אתר רשמי, AMC

"טדי אמר לי שביוונית פירושה המדויק של 'נוסטלגיה' הוא 'הכאב מפצע ישן'. זו צביטה חדה בלב שעוצמתה גדולה בהרבה מהזיכרון לבדו. המתקן הזה הוא לא חללית, הוא מכונת זמן. הוא הולך אחורה וקדימה. הוא לוקח אותנו למקום שאליו אנו עורגים עד כאב ללכת שוב. הוא לא נקרא 'הגלגל', הוא נקרא 'הקרוסלה'".
(דון, 1960, "הגלגל")

שנים רבות אחרי טדי היווני, מגיע יווני אחר ומפנה את דון אל מסע נוסף בזמן. "יש לי צביטה חדה בחזה", אמרה עכשיו דיאנה לדון. Twinge, ממש המילה שדון השתמש בה בקרוסלה. דון שאל, "כאב?". נוכחותה של דיאנה גם בפרק הזה הפכה את שאלת המשיכה של דון כלפיה לחיונית עוד יותר. הוא ממש חיפש אותה, בדק לאן נעלמה, חיכה לתשובות בטלפון, חיזר אחריה. עד מהרה התברר למה היא היתה מוכרת לו - הוא זיהה בה את עצמו. "אנחנו באותה סירה", אמר לה דון. "בטח ידעתי את זה", אמרה לו דיאנה. הוא ראה בה את השכול ואת האבל, והוא מצא סממן לתא משפחתי הישן והטוב שקיומו כבר הוטל בספק. נוסטלגיה.

אל המעלית נכנסה סילביה, האישה שהיתה תמונת מראה לדמות האם שלו בנעוריו, ובפניה הוא הציג את החברה החדשה, תחליף נוסף. דיאנה בעצמה מטרונית, "ביתית" כהגדרתו של ארנולד, האישה הזו עם התסרוקת הארכאית שלבשה סינר כל אימת שדון פגש בה. והוא היה כה עדין איתה. כה רגיש בנוגע לעובדה שאיבדה את בתה, אדם שידע כל כך הרבה מוות מסביבו. סיפר לה על כך שהילדים באים אליו מדי שבועיים, מלבד בתו "הקטנה", כהגדרתו, שנמצאת בפנימיה.

אבל החיבור הזה נשבר כשהיא סיפרה לו את האמת, ובעיניי אלה היו הדקות היפות ביותר בפרק בינוני למדי. לאדם כמו דון, שכל חייו חיפש דמות אם, שכל חייו כמה לכך, הגילוי שדיאנה נטשה מבחירה את הילדה שלה נראה כמו משהו שהוא לא יכול להשלים עמו. גם אם דיאנה היתה רוצה להמשיך איתו, קשה לי להאמין שדון היה מעוניין. המעמד הזה הוא הפעם הראשונה שבה דון ואנחנו רואים את דיאנה בבגדים עליונים שאינם מדי המלצרית שלה, כאן לראשונה הוא רואה אותה נכוחה.

מד מן עונה 7 פרק 9. AMC, אתר רשמי
מביך במעלית/אתר רשמי, AMC

"יש לי חדר כאן למעלה"

"לא שמעת? אני בן של זונה", אמר דיק וויטמן הילד פעם לנווד שעצר בביתם והשפיע עמוקות על חייו. זו היתה ילדותו, זו היתה מהותו, מה שהביא אותו עד לכאן. מאוחר יותר נעוריו עברו עליו בבית הזונות של הדוד מאק, הזונות היו מעין אחיות ואחת מהן אף היוותה תחליף אם שאיבד לה את בתוליו. לא בכדי - ושוב, לא בפעם הראשונה ב"מד מן" - הפרק הציג כל כך הרבה חילופי אתנן.

דיאנה עם 6 דולר בכיס שנסעה לביתו של זר בתקווה שייראה כפי שהוא נראה, פרק אחרי ששכבה איתו תמורת טיפ של 100 דולר. הארי מצהיר שעזר להרבה בנות למצוא סוכנים, עכשיו אנחנו יודעים איך. מייגן - שאכן שונאת אותו ובכל זאת נפגשת איתו כשכולה נופת צופים - אף טורחת לציין שהוא עזר מאוד לחברותיה מירנדה וג'יל, מה שאומר שגם הן מן הסתם עברו במיטתו. הצלמת שנשכרה עבור 'ורמוט', פימה ראיין (מימי רוג'רס), שוכבת או מנסה להתחיל עם מי שיכול לקדם אותה. "תהיי אישה", אמרה בובי בארט לפגי לפני שנים רבות, "זה עסק רב עוצמה אם משתמשים בו נכון". אבל גם במאי 1970 אנחנו מקבלים המחשה נוספת (בפעם המיליון) לכך שהכוח הנשי אולי עולה אבל עדיין מוגבל ונתון לניצול. אם בובי בארט היתה האישה החזקה והעצמאית שהוציאה את פגי מהכוך שלה, שמונה שנים אחרי כן פימה ראיין היא אישה חזקה ועצמאית שפגי חושפת די מהר את ערוותה, בעזרתו של סטן כמובן.

אבל הביטויים המשמעותיים לכסף תמורת מין היו כמובן במחוזות האחרים בפרק. רוג'ר ומארי הגדירו לחוד את מה שהולך לקרות. כשמייגן סיפרה לאמה שדון נתן לה צ'ק על סך 500 דולר, אמרה לה מארי, "כמו זונה?". אבל מאוחר יותר, אחרי שקיבלה מרוג'ר 200 דולר, היא מזכה אותו מיד בתשורה מינית. רוג'ר למוד תלאות הגירושין שאל את דון על מייגן, "היא מעולם לא אמרה שבזבזת לה את נעוריה ויופיה?... סיכלת את הקריירה שלה?". והנה כי כן, בפגישה האחרונה של מייגן עם דון היא הטיחה בו, "למה האמנתי לך?... למה אני נענשת על כך שהייתי צעירה?", אבל יוצאת מהמקום עם סכום מטורף.

מד מן. AMC,
בלי עתיד, בלי תקווה, בלי סלון/AMC

בפגישה האחרונה של דון ומייגן, כיאה לסחרחרת הקרוסלה בפרק, צפים ללא אומר דברים שנאמרו לדון בעבר וכל כך הולמים את הרגע הזה. "אתה לא מבין כסף. מעולם לא הבנת", אמרה לו בטי ב-1963, על סף גירושיהם, ושנה אחרי כן אמרה לו אחותה של אנה: "אתה רק איש, בחדר, עם פנקס צ'קים". הנקמנות של מארי וריקון הבית אולי היו חצי-משעשעים בהתחלה, אבל שלוש הסצינות האחרונות של דון הציגו בזו אחר זו את המכות העצובות שחטף. הפרק שנפתח עם דון לצד שני בניו - מביט בערגה על המשפחתיות שהותיר מאחוריו - נסגר כשהוא נפרד ממייגן בחסות המחאה של מיליון דולר, נפרד מדיאנה הנוטשת, ולבסוף מגיע אל ביתו נטול האנשים והרהיטים.

"אתה חושב שאתה עומד להתחיל את החיים שלך מחדש ולעשות את זה נכון", אמר לו פיט מוקדם יותר באותו יום, "אבל מה אם אף פעם לא תגיע שוב אל מעבר להתחלה?". לדון לא הייתה תשובה, אבל הדבר הבא שאמר היה פשוט, "תסתכל על הדרך". אולי עכשיו דון יעצור לרגע, יסתכל על הדרך וירד מהקרוסלה.

מד מן. AMC,
רק איש, בחדר, עם פנקס צ'קים/AMC

קטנות

* מארי הדהימה בחצי הרעל שלה כלפי דון - "אני שונאת את מה שהאיש הזה עשה למשפחה שלנו" - אבל יעדם הנכון הוא בעלה או היא עצמה.

* מייגן ללא ספק נדבקה מאמה במרמור הזה. עברו 10 חודשים מאז הפרידה הטלפונית בין דון ומייגן שבה אמרה לו שהוא לא חייב לה כלום, והגישה שלה השתנתה ב-180 מעלות. דון ללא ספק פגם בקריירה שלה בכך שגרם לה להתפטר מהסבוניה, כפי שהארי היטיב לתאר הפעם, אבל הוא זה שמלכתחילה סלל לה את הדרך למשחק אחרי שנכשלה שוב ושוב, והוא זה שהעניק לה קורת גג עשירה בזמן שחברותיה נאלצו למלצר כדי לכלכל את עצמן. היא אפילו לא טרחה להתנצל על היעדר הסלון שלו לפני שהלכה.

* מארי עזבה לטובת ניו יורק ולטובת רוג'ר? דווקא יהיה נחמד אם שני האנשים הכי שנונים ב"מד מן" יסיימו אותה ביחד.

* הסינוף ל'מקאן' ממשיך להניב רק צרות עבור הסוכנות. רוג'ר נראה כמו הקרבן העיקרי, והעומס עליו מתחיל לעורר חשש. עצם העובדה ששרד ככלות הכל עשר שנים אחרי התקף הלב האחרון שלו מעורר השתאות, אבל זה נראה כמו מתכון בטוח לאחד נוסף.

* גם בתו של רוג'ר נטשה את בנה, כזכור, אבל במקרה שלה זה נעשה מטעמים הרבה יותר אנוכיים, והיעד היה הפוך - מניו יורק אל חווה. גם פגי נטשה ילד, כמובן, והמקרה הזה פחות הפריע לדון.

* רוג'ר לא יכול ללכת לשחק גולף כי ברט פיטרסון שם, האיש שפוטר על ידו פעמיים - בפעם הראשונה בתחילת העונה השלישית אחרי שהבריטים רכשו את 'סטרלינג קופר' (למרות אשתו חולת הסרטן) ופעם שנייה בעליצות רבה אחרי המיזוג עם 'קאטלר גליסון צ'ואו'.

*רוג'ר קלע בפרק הקודם כאשר קרא לדיאנה 'מילדרד פירס' - כמו לדמותה גם לדיאנה היו שתי בנות שהקטנה בהן מתה. זה מסביר את עצות המוות שלה לדון בסוף הפרק הקודם.

* בטי תלמד פסיכולוגיה? פחחח. אבל סגירת מעגל יפה עם הסשנים אצל המטפל שלה בעונה הראשונה.

* פיט השמין באופן ניכר. יש לקוות שכמו אצל בטי ופגי בעבר גם כאן מדובר בתוספות שומן ולא שתרם את גופו לסדרה כשם שהוא עושה עם גילוחי מפרצי השיער שלו בשנים האחרונות.

  • עוד באותו נושא:
  • מד מן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully