וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע מימנה מדינת ישראל פסטיבל סרטים שפועל ביום השואה?

16.4.2015 / 14:42

פסטיבל הקולנוע הישראלי בפריז שנערך זו השנה ה-15 המשיך להקרין סרטים גם במהלך יום הזיכרון לשואה ולגבורה. מנכ"ל קרן רבינוביץ', שרכשה חסות בפסטיבל מסר בתגובה: "יום הזיכרון רלוונטי רק לישראל. בעולם מתייחסים רק ליום השואה הבינלאומי"

פסטיבל הקולנוע הישראלי בפריז, אירוע שמתקיים זו השנה ה-15 בתמיכתה הרשמית של מדינת ישראל, המשיך להקרין סרטים כרגיל גם במהלך יום הזיכרון לשואה ולגבורה. הפסטיבל שנפתח ביום שני האחרון מציג שורה של סרטים וסדרות טלוויזיה ישראליות בולטות מהשנים האחרונות, חלקם סרטים קומיים, וביניהם: "את לי לילה", "מיתה טובה", "אפס ביחסי אנוש", "בורג", "פנסיון פרכט", "ליה" ו"הנסיך הירוק". כמו כן כולל הפסטיבל השנה גם מחווה לזאב רווח עם הקרנה מיוחדת של הסרט "טיפת מזל" בכיכובו.

בשנים האחרונות מומן הפסטיבל ישירות על ידי משרד החוץ. בשורת הקרדיטים המופיעים בתחתית האתר הרשמי של הפסטיבל מופיע סמל המדינה לצד הלוגואים של קרן הקולנוע הישראלי, משרד העלייה והקליטה וקרן רבינוביץ' לקולנוע. "הבית הישראלי", זרוע של משרד הקליטה שאמונה על הקשר בין היהודים בתפוצות למדינת ישראל, עם סניפים בניו יורק, בוסטון, שיקגו, פריז, מוסקבה וערים נוספות ברחבי העולם - מימנה השנה בכספי ציבור את הפסטיבל.

אפס ביחסי אנוש.
אותם אף אחד לא שאל. דאנה איבגי ונלי תגר ב"אפס ביחסי אנוש" המוקרן בפסטיבל

בתגובה לוואלה תרבות טוענת מנהלת "הבית הישראלי" בפריז, יונה חייר: "פסטיבל הסרטים הזה מתקיים כל שנה ונתמך על ידי הרבה גופים. זה אירוע מאוד משמעותי בפריז. אנחנו לא יכולים להגיד שאנחנו לא תומכים בזה רק כי הפסטיבל מתקיים ביום מסוים. במקרה היום הזה נפל בשבוע הזה. בגלל זה לא לסייע לו? ממילא אמנים ישראלים שמופיעים בחו"ל לא מדגישים את הזהות הישראלית שלהם. אנחנו נתנו מעט כסף יחסית לתורמים האחרים, אין לי השפעה על הדבר הזה. אנחנו לא הגוף הממשלתי היחיד שעושה זאת, גם משרד החוץ מסייע".

ממשרד החוץ נמסר: "פסטיבל הסרטים הישראלי בפריז מתקיים מזה 15 שנה והינו מיועד לכלל הקהל הצרפתי. הגם ששגרירות ישראל בצרפת נותנת חסותה מידי שנה לאירוע, היא אינה מעורבת בתהליך בחירת הסרטים או בקביעת מועדי הפסטיבל. לפסטיבל נותני חסות רבים מצרפת ומישראל. ביניהם: הקרן לזיכרון השואה בצרפת, ארגון הסטודנטים היהודיים בצרפת (UEJF), ארגון JEWPOP ועוד."

בקרן רבינוביץ', הנתמכת על ידי המועצה הישראלית לקולנוע של משרד התרבות והספורט, מסבירים כי האחריות לבחירת הסרטים בתכניית הפסטיבל מוטלת על מארגניו. "אין לנו קשר להחלטות שלהם, הם עושים מה שהם רוצים", מסביר יואב אברמוביץ', סמנכ"ל הקרן. "יום השואה הישראלי הוא אינו יום השואה הבינלאומי, יש יום שואה בינלאומי בינואר שנקבע על פי תאריך השחרור של מחנה אושוויץ. בצרפת מציינים את יום השואה, כולל יהודי צרפת דרך אגב, ביום השואה הבינלאומי. לקהל הצרפתי או לקהל היהודי בפריז אין לו שום קשר ליום השואה הישראלי שהוא יום אבל לאומי של ישראל. חשוב לעשות את ההפרדה הזאת. צריך לזכור שיש יום בינלאומי".

ההפרדה הזאת לא יכולה לפגוע בקהילת הניצולים?

ההפרדה הזאת לא תלויה בנו. אנחנו לא קבענו שיש יום שואה בינלאומי ויום שואה ישראלי נפרדים. יש שני תאריכים וזה מתבטא בימי זיכרון במוסדות בינלאומיים שמתקיימים בינואר.מבחינת העולם יום הזיכרון נערך ב-27 בינואר. אנחנו בסך הכל רכשנו מודעה בתכנייה של הפסטיבל".

איש יחסי הציבור של הפסטיבל, צ'ארלס סבסטיאן, מסר בשם מנהל הפסטיבל צ'ארלס זירן: "יום השואה חשוב לנו מאוד והערב יש לנו את הייצוג הכי גדול לקהילה היהודית כאן ואפילו נערך טקס. אנחנו רוצים להדליק נרות זיכרון באולם לזכר האנשים שמתו".

אבל במהלך היום אתם עדיין מקרינים סרטים?

"בדיוק".

כאן בישראל לא מקרינים סרטים

"אני מבין וחלק מהאנשים שאלו אותנו למה מקרינים היום סרטים, אבל אנחנו בצרפת ואנחנו עובדים עם הקולנוע כאן. אני מבין את הבעייתיות אבל השנה זה ככה. "

ממשרד התרבות ומקרן הקולנוע הישראלי לא התקבלה תגובה לדברים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סמל מדינת ישראל באתר הרישמי של אתר הפסטיבל/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעבר עמד הפסטיבל במוקד הפגנות חוזרות של ארגונים פרו-פלסטינים שביקשו לבטל את האירוע. בשנת 2010 אף פרצו כמה מהם אל תוך מתחם הפסטיבל כשהם נושאים שלטים ועליהם הכיתוב "ישראל פושעת" ו"מדינת אפרטהייד". במהלך אותו הפסטיבל עורר השחקן והבמאי מוחמד בכרי סערה, כשגינה את הזמנתה של לימור לבנת לפסטיבל. בכרי טען כי "מדינת ישראל מנסה להשתמש ביוצריה כחלק ממכונת התעמולה שלה". ב-2012 נערך הפסטיבל תחת אבטחה כבדה מספר ימים בלבד לאחר פיגוע הטרור בטולוז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully