וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקרוב אצלנו: מה העתיד טומן בחובו לריאליטי השירה בישראל לאחר ביטול "אמריקן איידול"?

14.5.2015 / 0:59

האם ביטולה של "אמריקן איידול" יסמן את תום עידן תוכניות הריאליטי המוזיקליות? שוחחנו עם האנשים שמכירים את זה מקרוב: השופטים והמתמודדים מהתוכניות הישראליות

כוכב נולד 6 השופטים: דפנה לוסטיג, צדי צרפתי, גל אוחובסקי, צביקה פיק, מרגלית צנעני - מרגול. יח"צ,
היו זמנים. צוות השופטים של "כוכב נולד" עונה 6/יח"צ

רשת FOX הודיעה השבוע שהעונה הבאה של "אמריקן איידול" תהיה האחרונה. התוכנית, שהחלה את שידוריה ב-2002, תרד מהמסך ב-2016 אחרי 15 עונות במהלכן נולדו פורמטים דומים רבים אחרים. כך "כוכב נולד" שנקראה בגרסתה הראשונה "לא נפסיק לשיר" ועלתה לשידור בערוץ 2 במאי 2003 וכמובן שני הפורמטים האחרים שגם שמרו על שמם הלועזי "אקס פקטור" (רשת) ו"דה וויס" (רשת).

באופן טבעי, השחיקה עשתה את שלה ו"איידול" דיממה בטבלאות הרייטינג עד של-FOX לא נותרה ברירה והיא הכריזה על ביטול אחת מתוכניות הדגל שלה. עם הודעת הביטול, אולי הגיע הזמן לתהות האם האווז יפסיק להטיל ביצי זהב גם כאן, בארץ הקודש?

רמי פורטיס. בן קלמר
עוד מעט הז'אנר הזה כבר לא יהיה קיים. רמי פורטיס/בן קלמר

רמי פורטיס, המתכונן בימים אלה לעליית העונה החדשה של "אקס פקטור", חושב שכן. "זה לא ישפיע באופן מיידי אבל אין ספק שהז'אנר הזה בעוד כארבע, חמש שנים כבר לא יהיה קיים בכלל".

תם עידן?
"אני חושב שבאיזשהו מקום כן אבל ימציאו משהו, את יודעת. אל תדאגי. בארץ זה תמיד בא אחרי חו"ל. ייקח עוד איזה שנתיים שלוש".

עוד באותו נושא

תם עידן: העונה הבאה של "אמריקן איידול" תהיה עונתה האחרונה

לכתבה המלאה
seperator

"אקס פקטור", הצעירה שבין הפקות הריאליטי המוזיקלי, שמצלמת בימים אלה את עונתה השנייה היא עוד הברקה טלוויזיונית מבית סיימון קאוול. התוכנית עלתה לשידור לראשונה בבריטניה בספטמבר 2004 וכמו "איידול", גם סובלת מקורוזיה ברייטינג בתום עונתה העשירית.

יחד עם זאת, יוסי אליאס, עורך "אקס פקטור ישראל", טוען שדעיכת הז'אנר אינה קולקטיבית ושהיא תלוית מקום. "אני חושב שזה תלוי מאוד בתרבות, תלוי מאוד באופי של התוכנית באותה המדינה", אומר אליאס. "אצלנו אקס פקטור גם הביאה משהו שהוא אחר למסך, משהו שונה. המטרה שלנו היתה לעשות תוכנית בידור טובה של מוזיקה. כן, בסופו של דבר זו תחרות של זמרים אבל היה חשוב לנו להביא מעבר לזה. להבין איך זה נעשה מאחורי הקלעים, מה נעשה מאחורי הקלעים לאו דווקא להיות רק תחרות נקייה אלא תוכנית על תחרות שירה".

"אני לא חושב שמה שקורה שם זה בהכרח מה שחושבים שיקרה כאן", אומר אליאס בהתייחסו לביטול "אמריקן איידול". "הז'אנר יצטרך להתפתח. אני חושב שתמיד יהיו תחרויות שירה בטלוויזיה, זה תמיד מסקרן את הצופים. אני מסתכל כרגע על הרייטינג של העונה האחרונה שלנו. עלינו בתקופה רוויה שבה יש את "כוכב נולד" שהפכה ל"הכוכב הבא" ויש את "דה וויס" וגם אנחנו עלינו אבל בסופו של דבר כולן הביאו נתוני צפייה גבוהים".

"אנחנו מנסים להקשיב לדופק של הקהל", פוסק אליאס. "נצטרך אולי לעשות שינויים כלשהם. אני מניח שזה יקרה אבל כרגע זה עוד לא שם. אנחנו עם יד על הדופק. יש כשרונות . אנחנו מדינה נורא קטנה ואין סיבה שאנשים לא ירצו לצפות בהם. אחת המחשבות שלנו היתה לא לקחת את עצמנו ברצינות. לא להיות רשמיים, לתת תחושה שהכל יכול לקרות הכל יכול להיאמר. גם השנה תראו הרבה מאוד דמויות צבעוניות".

seperator

"לפני שנדבר על ההספד של 'אמריקן איידול' לדעתי חשוב קודם כל לציין שבשנה הבאה תשודר העונה ה-15. וקודם כל מגיע להם כל הכבוד", אומר צביקה פיק ששימש כשופט ב"כוכב נולד" במשך חמש עונות רצופות. "מצד שני, אני חושב שבשנים האחרונות קורים כל מיני דברים בחיים שלנו. האינטרנט, פייסבוק, אינסטגרם, המכשירים הסלולריים, יש היום אנשים רבים, כולל אני למשל, שיש להם העדפות אחרות חוץ מלשבת בערב ולצפות רק בטלוויזיה".

"מליוניום ועשרות ומאות מליוני אנשים יושבים בשקט עם האייפון או עם סלולרי ושולחים תמונות וקליפים וזה הרבה יותר מעניין לפעמים מאשר לראות איזה פורמט שכבר די מיצה את עצמו", כך פיק. "צריך מאוד להקפיד על המשתתפים, לעשות שינויים, זה מאוד קשה למצוא חן כל הזמן בעיני אותם האנשים. אתה צריך שיאהבו אותך עוד פעם ועוד פעם ועוד פעם ואם אתה לא זורם עם מה שקורה אתה יכול ללכת לאיבוד. צריך הרבה מחשבה. ב'אמריקן איידול' למשל עשו טעות לדעתי כשהביאו את ג'ניפר לופז ואת סטיבן טיילר לשפוט. אני חושב שלמרות שהם כאלה סופרסטארים לא היה להם הרבה מה להגיד מעניין בתור שופטים".

"בתקופה שסיימון קאוול ישב בין השופטים, היה מה לראות ומה לשמוע. כולם חיכו למשפטי מחץ שלו. האמת שהייתי צופה נלהב של התוכנית ואני לא זוכר מתי ראיתי את התוכנית לאחרונה. פתאום זה לא מעניין יותר. זו מלחמה מתמדת של תוכניות ריאליטי. הקהל הוא בסך הכל קהל טוב. אם אתה מעניין את הצופים ונותן להם סיבות לצפות בזה, אז הם צופים בזה".

צביקה פיק. אביב חופי
האינטרנט הרג את תוכניות הטלוויזיה. צביקה פיק/אביב חופי

לשאלת וואלה תרבות על האופן שבו ישפיע סיום הסדרה על תוכניות הריאליטי בארצנו הקטנטונת אמר פיק: "אני לא חושב שזה ישפיע על מה שקורה בארץ. זה מאוד חשוב מי השופטים ומי המתחרים. אבל זו תקופה לא קלה בכלל לטלוויזיה בגלל האינטרנט והסלולר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הכל זה לטובה. אופיר בן שטרית ב"דה וויס"/מערכת וואלה!, צילום מסך

פיינליסטית העונה השנייה של "דה וויס", אופיר בן שטרית, דווקא חושבת שמדובר בבשורה מעודדת. "ממה שאני רואה ושומעת, כבר נמאס מכל התוכניות האלה. אנשים מיצו את תוכניות השירה למיניהן. לדעתי, בתור אחת שהיתה שם נראה לי שזה נהיה מוגזם".

"כמה זמרים כבר אפשר? כמה זמרים יש בארץ? כמה כשרונות יש?", ממשיכה בן שטרית. "מעונה לעונה זה מאבד את הקסם. זה לא מפתיע אותי שהורידו את 'אמריקן איידול' משידור".

"מצד שני, מוזיקה תמיד תהיה חלק מהחיים של האנשים" היא מסתייגת. "אי אפשר בלי זה. אבל אולי עכשיו יביאו דברים אחרים למסך", אומרת בן שטרית.

שירי מימון, משה פרץ. ניר פקין
"יש לזה עדיין מקום". שירי מימון/ניר פקין

"אני חושבת שבעקבות ההצפה של תוכניות המוזיקה בארץ ובעולם יש שחיקה. וזה לגיטימי", אומרת שירי מימון, פיינליסטית העונה הראשונה של "כוכב נולד" ושופטת "אקס פקטור". "תמיד עולה השאלה כמה זמרים טובים עוד יש? ואני חושבת שבזכות הפורמט המנצח של 'אקס פקטור' יש לזה עדיין מקום בטלוויזיה. הטריק הוא מתמודדים טובים, רגש ואקשן. כשכל אלה קיימים הצופה בעניין".

"כל עוד יש זמרים ראויים, שיכולים לרגש, לבדר ולסקרן את הקהל בבית אז יש הצדקה לתוכניות המוזיקה", אומרת מימון וחותמת: "בעונה הקרובה של 'אקס פקטור', יש מתמודדים שעבורם שווה היה לקיים עונה שנייה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully