וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

60 שנות דוז פואה: האלבום שמזכיר למה אהבנו את האירוויזיון

24.5.2015 / 1:16

האוסף המיוחד שמסכם שישה עשורים של תחרות הזמר כולל חלקים שיתאימו למעריצים הכבדים, אבל גם כאלה שיזכירו למי שנטשו כבר מזמן את הימים הגדולים של פעם

אבבא באירוויזיון. GettyImages
הימים שבהם נולדו כוכבים באיוויזיון. אבבא/GettyImages

כנראה שלא הרבה מכם יודעים על זה, אבל ביום שלישי השבוע התקיים חצי גמר האירוויזיון הראשון. רק 4.3% צפו בו, אבל הנתון הנמוך די הגיוני בהתחשב בכך שישראל נכנסת למעגל התחרות רק היום. והתחרות הזו, לא יאמן, מתקיימת השנה בפעם ה-60.

עשרות משלחות מ-40 מדינות הגיעו לווינה, בירת אוסטריה, לאירוויזיון השני שמתקיים שם אחרי הניצחון המסעיר של קונצ'יטה וורסט, האישה עם הזקן. לרגל האירוע יצא האלבום הרשמי של אירוויזיון 2015, המכיל את כל 40 שירי התחרות, הטובים, הרעים, המגוחכים, אלו שנבעטו כבר בחצי הגמר והשיר שיזכה.

באירוויזיון עצמו, מפיקי המשדר מטעם רשות השידור האוסטרית המארחת ORF ואיגוד השידור האירופי קובעים את סדר השירים לפי מה שייצור תמהיל טוב מבחינה טלוויזיונית, בניסיון שלא ליצור רצף של שירים מאותו ז'אנר. האלבום עצמו ערוך באופן שונה לחלוטין, לפי סדר ה-ABC. כך ישראל ממוקמת כשיר מספר 2 באלבום השני. הארגון הזה יוצר בלוקים שעלולים להיות קשים להאזנה רצופה, רצף של שירים טובים לעומת רצף של שירים לא טובים, משעממים, או מרדימים. אני נמנע מלקבוע איזה שיר נופל לאיזו קטגוריה, כיוון שטעמם של חובבי אירוויזיון כל כך שונה אחד מהשני, וקביעה של שיר מסוים כגרוע יכולה להקפיץ על המבקר מעריצי אירוויזיון כאילו היו הבליבריות של ג'סטין .

שוודיה. מועמדת לזכייה

ובכל זאת, יש באלבום הזה כמה שירים מעולים שראויים לציון ושיש להם זכות קיום גם מחוץ לאירוויזיון. כך למשל השיר הבלגי המצוין Rhythm Inside"" שנראה כי קיבל השראה מלורד, השיר האסטוני שנמצא בין חמש המדינות המובילות בסיכויי הזכייה ""Goodbye to Yesterday אותו ניתן לדמיין עם התזמורות של פעם, "Grande Amore" האיטלקי של Il Volo עם קהל מעריצים עצום ברחבי העולם, ושיר הפופ המצוין ""Heroes של שוודיה. גם השיר האוסטרלי – כן כן, אוסטרלי, לא התבלבלנו עם אוסטריה, הוא שיר מצוין. אוסטרליה קיבלה כרטיס חד-פעמי לתחרות, כיוון שהאירוויזיון פופולארי שם בדאון-אנדר באופן מעורר התפעלות ולרגל השנה ה-60.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

אוסטרליה בהופעת אורח

אפילו השיר הישראלי השנה מצליח לפרוץ את תקרת התחרות, ובניגוד לשנים קודמות מנגנים אותו ברדיו ואף שמעתי את Let me show you Tel Aviv"" בוקע מרמקולים של כלי רכב שעברו מתחת לחלון ביתי בברלין.

מילוני צפיות ביוטיוב. נדב גדג'.

באופן כללי האלבום הזה לא יכול להצליח אצל כל אחד והוא מיועד, כך נראה, עבור אותם 4.3 אחוזים שצפו בחצי הגמר הראשון. אלו אותם אנשים שמסוגלים להגיד "אהבתי את ארמניה" ולשלוף מהזיכרון בלי שום צורך לחפש בגוגל לאיזה מקום הגיעה פינלנד באירוויזיון 1985, תוך הוספת הערה "שלא בצדק, הגיע לה הרבה יותר גבוה".

אלבום אירוויזיוני נוסף שיצא לאחרונה מכיל שני דיסקים שמסכמים את 60 שנות התחרות. כולנו כבר מכירים את הסיפור על איגוד השידור האירופי שחיפש אחר אירוע שיאחד את אירופה השסועה של אחרי המלחמה, והחליט לערוך תחרות זמר בהשראת פסטיבל סן רמו. אף אחד לא האמין שמתחרות בהשתתפות שבע מדינות נקבל מפלצת עם שלושה ראשים, ארבע מנחות, אין-ספור שמלות וגלונים של נצנצים.

אלבום האוסף החדש כולל 44 מהשירים המוכרים והמצליחים ביותר בהיסטוריה של תחרות האירוויזיון, שמופיעים בסדר כרונולוגי מהזוכה הראשונה עד הזוכה האחרונה. בין השירים מופיעים גם שני זוכים ישראלים - "אבניבי" של יזהר כהן ולהקת אלפא-ביתא (1978) ו"הללויה" של להקת חלב ודבש (1979). דווקא דנה אינטרנשיונל, שנכנסה לרשימת השירים האהובים ביותר בחגיגות ה-50, לא שורדת את הניפוי עשור לאחר מכן.

יזהר כהן. בין 44 השירים הטובים:

בניגוד לאלבום השנתי, הבחירה בשירים הפופולריים ביותר לסיכום (ולאו דווקא בזוכים) חכמה והופכת את ההאזנה למהנה גם למי שלא חובב אירוויזיון. ארגון השירים לפי סדר כרונולוגי מוסיף גם ממד של מסע בזמן באופן שבו ניתן לחוות לא רק את השינויים שעברה התחרות – אלא גם את השינויים במוזיקה הפופולארית.

ליס אסיה. הזוכה הראשונה, ממשיכה להגיע לאירוויזיונים גם היום

אחרי "Refrain" היפהפה של ליס אסיה שהיתה המנצחת הראשונה ב-1956, עוברים ל-"Nel Blu Dipinto Di Blu" שרובכם מכירים כ-""Volare. השיר הגיע למקום השלישי מתוך עשרה שירים ב-1958, ושנה לאחר מכן זכה בגראמי האמריקני. עד היום זהו שיר האירוויזיון היחיד שזכה כשיר השנה בגראמי. המסע ממשיך עם ג'יליולה צ'ינקווטי ו-"Non Ho L'eta" המקסים, ויש בו גם את שיריהם של קליף ריצ'ארד, לולו, אבבא, ג'וני לוגן וסלין דיון.

בשמלה מזעזעת: סלין דיון מנצחת באירוויזיון

הדיסק השני נפתח עם הזכייה הראשונה של גרמניה ב-1982, שהביסה את אבי טולדנו שהגיע למקום השני בפער ניכר. גם סנדרה קים, הזוכה היחידה של בלגיה והצעירה ביותר שזכתה בתחרות, רק בת 13, נמצאת שם. מהשנים האחרונות הגיעו לורדי, שהביאו את הזכייה היחידה לפינלנד ב-2006, לורין שכיסחה את מצעדי הפזמונים ברחבי העולם עם אופוריה, ושני שירים מהשנה שעברה – הולנד שהגיעה למקום השני והזוכה קונצ'יטה וורסט.

סנדרה קים. הצליחה איפה שגילי נתנאל נכשל

את החלק הזה באלבום יאהבו לא רק הגרעין הקשה של חובבי האירוויזיון, אלא גם כאלה שאהבו את התחרות פעם והפסיקו לצפות לאורך השנים. השירים הישנים מזכירים נשכחות ומעלים את השם המיתולוגי "פרנק נף", השירים החדשים שנבחרו לא רעים גם הם והוא מומלץ בחום.

קונצ'יטה וורסט. כבשה את אירופה

אגב, לידיעת מעריצי התחרות - בחודש הבא, אחרי שכבר נדע מי זכה בתחרות השנה, ייצא גם DVD משולש, עם תחרויות חצאי הגמר והגמר, קטעים מאחורי הקלעים של התחרות וראיונות עם הזוכים.

האלבום הרשמי של תחרות האירוויזיון, Eurovision Song Contest Vienna 2015, ואלבום האוסף Very Best Of Eurovision Song Contest A 60th Anniversary, נמכרים דרך הליקון מיוזיק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully