וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מת האמן איצ'ה (יצחק) ממבוש ממייסדי כפר האמנים עין הוד

26.5.2015 / 11:00

האמן איצ'ה ממבוש נפטר הבוקר (שלישי) בביתו בגיל 94. ממבוש היה ממייסדי כפר האמנים בשנת 1953 וכונה "המוכתר" של עין הוד

איצ'ה ממבוש. באדיבות מזכירות עין הוד, סריקה
איצ'ה ממבוש/סריקה, באדיבות מזכירות עין הוד

בכפר האמנים עין-הוד מת הבוקר (שלישי) האמן איצ'ה ממבוש, בגיל 94. ממבוש היה ממייסדי הכפר בשנת 1953 וכונה "המוכתר" של עין הוד.

ממבוש נולד בשנת 1920 באוקראינה וכשהיה בן 6 עלה עם משפחתו לארץ-ישראל. בשנת 1947 למד ציור בסטודיה - האולפן לציור בהנהלת אביגדור סטימצקי ויחזקאל שטרייכמן, שם הכיר את הצייר מרסל ינקו שהפך למורה דרכו האמנותית. בין ממבוש וינקו נקשר קשר אמיץ שנמשך שנים רבות.

בשנת 1953 אחרי שלמדו בפריז נענו בני הזוג ממבוש, איצ'ה ואביבה, לקריאתו של ינקו להגיע ולהתיישב בעין-הוד. בריאיון שנערך איתו סיפר: "ב-1953 היתה כאן עזובה. לגור קבע במקום זה היה טירוף. רק שלושה משוגעים גרו כאן ואני אחד מהם. בלילה נדלקו בכפר רק שלוש מנורות ואני הייתי סופר אותן שוב ושוב. רציתי שיבואו עוד אנשים לגור כאן. מי היה מוכן לבוא?".

ינקו וממבוש נחשבים למי שהיו שתי הדמויות המרכזיות בחיי עין-הוד ושהביאו לפיתוחו ושגשוגו. "בכל צעד ושעל בכפר יש טביעת חותם שלו", אמר ציון גז, מזכיר הישוב.

למרות שנחשב להבטחה גדולה הפסיק ממבוש לצייר באמצע שנות ה-50 ועסק בהדפסים ובקרמיקה. בבית החולים זיו שבצפת ובאוניברסיטת חיפה מוצבים קירות תבליט שיצר. ממבוש הפך לדמות המרכזית בכפר האמנים ובחיי הבוהמה של אותן שנים. בין חבריו נמנו גברי בנאי, דן בן-אמוץ, יעקב אגמון, חיים חפר, רבקה מיכאלי ורבים נוספים. כינויו היה "המוכתר של עין-הוד" והוא היה ממארגני נשף פורים בכפר, שהיה למסיבה ששמה יצא למרחוק ואליה הגיעו, לצד אמני הכפר, אנשי הבוהמה התל-אביבית.

ממבוש נודע בחוש ההומור שלו. "היתה לו רוח שובבה", אמר גז. בין אמירותיו השנונות: "אל תאבדו את היאוש, עוד נצטרך אותו". ב-1968 השתתף בסרטו של אורי זוהר, "השכונה שלנו" לצד שלישיית "הגשש החיוור". בתחילת שנות ה-80' דחף ממבוש ויזם את הקמתו של מוזיאון ינקו-דאדא (על שם הזרם האמנותי שינקו שהיה ממייסדיו). בראיון עמו אמר ינקו: "משוגע כזה חי ומתגורר בעין הוד, קוראים לו איצ'ה ממבוש... אצלו בבית, בארוחות צהריים וערב שהכינה אביבה, אשתו, התבשל כל העניין".

ממבוש היה מחוייב בכל מאודו להקמת המוזיאון, ובבלוג "עין הוד בבושקה" מובא מקרה המדגים את פעילותו להקמת המקום: "איצ'ה פנה לכל מכריו ולמוסדות כדי לגייס כסף לבנית המוזיאון, ממבוש פנה גם לבנק הפועלים והם נתנו סכום פעוט. באותם הימים עשה הבנק פרסומת 'גדלתי עם בנק הפועלים'. בא איצ'ה למשרדי הבנק והזהיר את המנהלים שהוא יצטלם עם אולסי פרי, שחקן הכדור סל הגבוה של מכבי תל-אביב ויכריז, 'אני גדלתי עם בנק הפועלים ואולסי - עם בנק דיסקונט'. נבהלו מנהלי הבנק והוסיפו מיד עוד 5000 דולר". ב-1983 נחנך המוזיאון במעמד נשיא המדינה חיים הרצוג. 10 חודשים לאחר מכן נפטר ינקו.

כעת הלך לעולמו איצ'ה ממבוש, שנפטר הבוקר בביתו. הלווייתו תתקיים מחר (רביעי) ב-17:30 בעין הוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully