וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יהושע סובול: "אם מתחיל כאן שלטון של פחד זה מדאיג מאוד"

נמשכת הסערה סביב איומה של שרת התרבות והספורט מירי רגב להפסיק את תמיכת משרדה בתיאטרון הילדים אלמינא שבראשו עומד השחקן נורמן עיסא. מיקי גורביץ' ויהושע סובול התייחסו לנושא בריאיון לאולפן וואלה!NEWS

צילום: יותם רונן, עריכה: ניר חן

פרשת נורמן עיסא נמשכת בעקבות איומה של שרת התרבות והספורט מירי רגב להפסיק את תמיכת משרדה בתיאטרון הילדים אלמינא. תיאטרון שבראשו עומד השחקן נורמן עיסא, שסירב מצדו להופיע עם תיאטרון חיפה בבקעת הירדן.

הבמאי והמחזאי מיקי גורביץ' אמר הבוקר (רביעי) לאולפן וואלה!NEWS: "נורמן עיסא לא פועל נגד המדינה. נורמן עיסא פועל לפי צו מצפונו וזו לא רק זכותו אלא גם חובתו. כי זו חובתו של אמן, של איש תרבות, ולפי דעתי, המדינה משלמת לאמניה כדי שיפעלו על פי צו מצפונם. אני יכול להבין שרת תרבות שמודאגת מזה ששחקן לא רוצה להופיע בשטחים מסוימים וכך הלאה, וזו בהחלט בעיה מורכבת שצריך לטפל בה אבל מה ששרת התרבות אומרת זה שאם אתה לא רוצה להופיע, אני אחנוק את הילדים שלך. זו רמת השיח פחות או יותר. אני לא חושב שהיא יכולה לעשות את זה, אבל אני חושב שאנחנו צריכים לעמוד על המשמר ושצריך להיות מאוחדים, כל מוסדות התרבות. ששרת התרבות לא תגיד 'אני לא מוכנה לשלם'. זה לא הכסף שלה ולא של אמא שלה. זה הכסף של כולנו ותפקידה לדאוג שהכסף יגיע למוסדות התרבות".

יהושע סובול הוסיף: "אני מצטרף לדעתו של מיקי גורביץ'. כל אזרח במדינה רשאי וחייב לפעול לפי מצפונו וכמו ששרת התרבות לא תכפה על שחקן יהודי להשתתף בהצגה שמתקיימת בערב שבת ושום תיאטרון לא יכפה על שחקן שומר מסורת לשחק בערב שבת... אדם קובע את הגבול שלו לפי מצפונו... שרת התרבות לא רשאית לכפות על שחקן אחר לפעול כנגד מצפונו בתחום שנוי מחלוקת... היא נוגדת את מדיניותן של ממשלות ישראל לדורותיהן. אף ממשלה ישראלית לא הכריזה שגבולה של מדינת ישראל הוא מהים עד לירדן... היא יכולה לטעון שהגבול הוא עד החידקל ולכפות על שחקן ישראלי להופיע ליד מוסול. זו שטות ממדרגה ראשונה. הגבול של מדינת ישראל הוא הקו הירוק. עד שמדינת ישראל לא תכריז שהיא סיפחה את השטחים האלה באופן רשמי אז השטחים האלה הם לא מדינת ישראל".

גורביץ' וסובול התייחסו גם לשאלה למה היה קשה למצוא אנשי תיאטרון שיגנו על נורמן עיסא? האם האינדוקטרינציה מתחילה לעבוד?
גורביץ': "אני ממש מקווה שלא. אני גם יודע שיש הסכם לא כתוב בין הנהלות התיאטראות לשחקנים, שחקן שלא רוצה להופיע בניגוד למצפונו, התיאטרון מחליף אותו".
סובול: "אם מתחיל כאן שלטון של פחד זה מדאיג מאוד. אם אמנים מפחדים או נרתעים מלהביע את דעתם ולהביע סולידריות עם אמן שנמצא במצוקה כי השלטון מאיים להרוס את מפעלו האמנותי, אז אנחנו בצרה חמורה מאוד. אם אמנים אצלנו פוחדים, אנחנו בצרה קשה. זה צריך להדליק אור אדום, העובדה שאנשים נרתעים מלהביע את דעתם ומתחילים לעשות חשבון מה כדאי להם להגיד ומה לא כדאי להם להגיד כי מחר הם יכריתו את מטה לחמם שלהם".

השרה רגב סירבה להתראיין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully