וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת סל התרבות "דוחה בשאט נפש את הטלת הספק של שר החינוך"

טלי קיים ורויטל בלומנפלד

13.6.2015 / 23:24

בתום ההתכנסות שנערכה הערב בביתה של יו"ר ועדת הרפרטואר בלהה בלום הוציאו חבריה שורת חידודים ומסקנות בתגובה להחלטתו של שר החינוך נפתלי בנט

שר החינוך נפתלי בנט, כנס הרצליה, יוני 2015. ראובן קסטרו
נפתלי בנט, כנס שר החינוך בהרצליה/ראובן קסטרו

האם הסערה סביב ההצגה "הזמן המקביל" תדעך כעת? ועדת הרפרטואר בתחום התיאטרון מטעם תוכנית סל תרבות, התכנסה הערב (שבת) בביתה של יו"ר הוועדה בלהה בלום, כדי לשקול את צעדיה לאחר ששר החינוך פעל בניגוד להחלטת חבריה והחליט להסיר את ההצגה של תאטרון אל-מידאן, "הזמן המקביל", ממאגר ההצגות של הסל.

פגישת הוועדה העלתה מסקנות וחידודים כדלקמן:

"הוועדה דוחה בשאט נפש את הטלת הספק של שר החינוך במקצועיותה, במוסריותה ובנאמנות חבריה למדינה.

הוועדה פועלת בהתנדבות במטרה לחשוף את ילדי ישראל להצגות ומופעים בעלי איכות אמנותית גבוהה.

הוועדה מורכבת מאנשי מקצוע בתחום התיאטרון והחינוך.

חברי הוועדה מייצגים גוונים שונים בחברה הישראלית: נשים וגברים, יהודים וערבים, חילונים ודתיים וכאלה הנמנים על משפחת השכול.

הוועדה מוחה על ניסיון השר להפוך אותה לחותמת גומי להחלטותיו.

אנחנו נשארים ולא נוטשים את המערכה!"

מוקדם יותר היום, בתוכנית "המטה המרכזי" של ערוץ 10, צידד יו"ר מפלגת "יש עתיד" יאיר לפיד בהחלטתו של בנט להפסיק את מימון ההצגה. "מדינת ישראל לא צריכה לממן הצגות של רוצחים", אמר לפיד. "אי אפשר להמשיך במצב שבו המדינה מממנת יצירות אנטי-ציוניות שמכרסמות ביכולת שלנו לשרוד כמדינה... המדינה לא צריכה לתמוך בדברים שמכוונים נגדה ובזה שהתרבות תהפוך לחיידק שמכרסם בה".

מתוך ההצגה "הזמן המקביל", תיאטרון אל-מידאן, אפריל 2015. ערן גילווארג
מתוך ההצגה ”הזמן המקביל”, תיאטרון אל-מידאן/ערן גילווארג

ביום חמישי השבוע בירך אביגדור ליברמן את השר בנט על החלטתו וקרא לו לפזר את ועדת הרפרטואר ולהרכיב ועדה חדשה "שמבינה את המשמעות של היותה של ישראל מדינה ציונית ויודעת שתמיכה במחבלים, כביכול בשם חופש אמנותי, היא חציית קו אדום". גם איציק שמולי מהמחנה הציוני צידד בבנט במפתיע. בפוסט בפייסבוק כתב חבר הכנסת: "מצטער מראש על שבירת הפרדיגמה של ימין ושמאל, אבל ההחלטה של נפתלי בנט על הפסקת המימון להצגה שנכתבה בהשראתו של רוצח החייל משה תמם נכונה ומוצדקת. חופש הביטוי לא יכול להוות עיר מקלט לאיבוד עשתונות וטרלול מוחלט, ומדינה רשאית שלא לירות לעצמה בראש. מי שכל כך רוצה ללכת ביוזמתו יוכל לעשות זאת בערב וללא סבסוד המדינה".

"הזמן המקביל", ההצגה שהתבססה על סיפור שכתב וליד דקה, חבר החזית העממית שהורשע ברציחתו של משה תמם, אושרה על ידי ועדת הרפרטואר של סל תרבות בשנה שעברה והספיקה להציג בפני 4,002 איש, מתוכם 750 תלמידי בית ספר, בין החודשים מאי 2014 - מאי 2015.

שר החינוך נפתלי בנט צייץ בחשבון הטוויטר שלו לפני הישיבה כי במידה וחברי הוועדה לא יסירו את ההצגה, יעשה זאת בעצמו. ואכן מרגע שהתקבלה הודעת הוועדה על כך שהוחלט להשאיר את ההצגה בסל, מילא בנט את הבטחתו ופרסם בעמוד הפייסבוק שלו: "אני מודיע שמכוח סמכותי כשר החינוך, ובניגוד להמלצת ועדת סל התרבות - מרגע זה ההצגה 'הזמן המקביל' אודות רוצחו של החייל משה תמם ז"ל מוסרת מסל התרבות. תחולת ההחלטה: מיידית. ילדי ישראל לא יראו הצגה המגלה סובלנות כלפי רוצחי יהודים. לא בבית ספרי".

עוד הוסיף בנט בהמשך בהודעה שהוציא לעיתונות: "מרגע זה, ההצגה אינה כלולה יותר בסל. אני רוצה להיות חד וחלק: אזרחי ישראל לא יממנו מכיסם הצגות שסובלנית כלפי רוצחי חיילים. יתרה מכך, ועדה שמאשרת הצגה שהופכת רוצח חייל לגיבור, זוהי ועדה שמוסריותה טעונה בדיקה. אני שר החינוך – והצגה המייצגת סובלנות לרצח החיילים ששומרים עלי היא לא חינוך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully