וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 30: הסופר הישראלי שכבש את מארק צוקרברג

24.6.2015 / 6:20

הוצאת ספרים עיבדה את יצירותיו הקלאסיות של המחזאי והסופר לשפת האימוג'י. בנוסף: הספר של יואב אבן שובר שיאים, מארק צוקרברג ממליץ על ספר ישראלי, ספר צביעה ל"משחק הכס" ועוד חדשות ספרות

ספרו של יואב אבן שובר שיאים עם כ-110 אלף הורדות תוך שבוע

יואב אבן, כתב הבריאות של חדשות ערוץ 2, פרסם לפני שבוע ספר בשם "הצד שלו", בו הוא מתאר מנקודת מבטו את פרשת האונס בה הואשם לפני כארבע שנים והסתיימה בסגירת התיק מחוסר ראיות.

אבן החליט להציע את הספר שלו להורדה בחינם בפורמט דיגיטלי, והקים לשם כך אתר ייעודי שבו גם ניתן לשלם על הספר אם מעוניינים בכך. בשעה הראשונה לעליית הספר לאוויר, הורדו 10,000 עותקים ממנו והאתר קרס (אך תוקן זמן קצר לאחר מכן); ביום השני הוא הגיע ל-50 אלף הורדות, וכאמור, כעבור שבוע מספר ההורדות עומד על יותר מ-100 אלף. לשם השוואה, בישראל ניתנים פרסי "ספר הזהב" על מכירת 20 אלף עותקים ו-"ספר הפלטינה" על מכירת 40 אלף עותקים.

יואב אבן. ברני ארדוב
יואב אבן/ברני ארדוב

מארק צוקרברג בחר בספר של יובל נח הררי למועדון הקריאה שהקים בפייסבוק

מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, הכריז בתחילת השנה שהוא מתכוון להקדיש את 2015 לקריאת ספרים והזמין את משתמשי פייסבוק להצטרף אליו לקריאה. מאז, בכל חודש הוא מכריז על הספר שבחר עבור מועדון הקריאה, מזמין את חברי המועדון לדון בספר, ולרוב יוזם אירוע מקוון של שיחה עם המחבר.

השבוע הודיע צוקרברג כי הספר הבא שבחר עבור מועדון הקריאה הוא "קיצור תולדות האנושות" מאת ההיסטוריון הישראלי יובל נח הררי. לבחירה של צוקרברג בנח הררי ישנה גם משמעות כלכלית חשובה, כיוון שלמייסד פייסבוק יש 32 מיליון עוקבים בפייסבוק, והספרים הקודמים שבחר עבור מועדון הקריאה זינקו ברשימות רבי המכר ורבים מהם אף אזלו מהמדפים.

סטודנטית בארה"ב ביקשה להסיר מתוכנית הלימודים רומנים גרפיים של ניל גיימן ומרג'אן סטראפי בטענה שהם "זבל פורנוגרפי"

טארה שולץ, סטודנטית בת 20 שלומדת בקולג' קרפטון הילס בקליפורניה, חוללה השבוע סערה כשהקימה מחאה כנגד הסילבוס בקורס אנגלית בו היא משתתפת וכנגד הפרופסור ראיין בארטלט העומד בראש הקורס. ארבעה רומנים גרפיים מתוך הסילבוס עוררו את מחאתה של שולץ: "סנדמן" מאת ניל גיימן, "פרסופוליס" מאת מרג'אן סטראפי, "Fun Home" מאת אליסון בצ'דל ו- "Y: האיש האחרון" מאת בריאן ווהאן; לטענתה, מדובר ביצירות פוגעניות וגסות שלא ראוי ללמדן. "זה היה מזעזע, לא ציפיתי לפתוח את הספר ולראות תיאורים כל כך גרפיים בתוכו," אמרה שולץ והוסיפה: "ציפיתי ל'באטמן ורובין', לא לפורנוגרפיה".

שולץ החלה למחות בקולג' שלה בשיתוף עם הוריה וכמה מחבריה; לטענתה, צריכה להיות לפחות אזהרת תוכן לגבי הספרים האלה, כדי שתלמידים ידעו להיזהר. "אבל הייתי רוצה שהספרים פשוט יוקעו מהמערכת. אני לא רוצה שילמדו אותם יותר ואני לא רוצה שמישהו אי פעם יצטרך לקרוא את הזבל הזה".

פרופסור בארטלט טוען מנגד כי הוא לא שמע מעולם אף תלונה לגבי החומר הנלמד. "בחרתי כמה רומנים מוערכים ועטורי פרסים לקורס אותו אני מלמד, כיוון שכל אחד מהם מדבר על המאבק של הקיום האנושי", אמר בארטלט והוסיף כי "הקורס המדובר אושר על-ידי ראשי הפקולטה וצוות הניהול והאדמיניסטרציה".

ראשי הקולג' סירבו להיענות לבקשתה של שולץ להסיר את הספרים מתוכנית הלימודים, אך הסכימו להוסיף אזהרת תוכן בקורסים הבאים.

עוד באותו נושא

חיי מדף 29: ג'יי קיי רולינג הכריזה על ספרה החדש

לכתבה המלאה

סדרת טלוויזיה חדשה תופק על פי הספר "אלים אמריקאים" מאת ניל גיימן

ערוץ הכבלים Starz נתן השבוע אור ירוק להתחלת העבודה על עיבוד טלוויזיוני לספרו של גיימן, שישמש כמפיק בפועל. "אני מתרגש, פוחד, מוקסם, עצבני ומלא בציפיות מפוארות," אמר גיימן בהודעה לעיתונות. "הקבוצה שעומדת להביא למסך את 'אלים אמריקאים' לוהקה כמו כנופיית פושעי-על בסרטי אקשן; זה מרגיע אותי ואני בטוח שהילד שלי בידיים טובות. כעת אנחנו עומדים בפני החלק המרגש ביותר – ליהוק השחקנים שיגלמו את צל, מר וונסדיי, לורה וכו'". הסדרה תעלה לאוויר ככל הנראה בסוף שנת 2016.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טריילר חדש בכיכובה של שרליז ת'רון לסרט "מקומות אפלים" שנעשה עפ"י ספרה של ג'יליאן פלין

ג'יליאן פלין ,שכתבה את רב המכר "נעלמת", פרסמה בשנת 2009 את ספרה "מקומות אפלים" (פורסם בעברית בהוצאת עם עובד). באוגוסט הקרוב יצא לאקרנים העיבוד הקולנועי לספר, בכיכובה של שרליז ת'ורן בדמותה של הגיבורה ליבי דיי. הספר מתאר את סיפורה של אישה בשנות ה-30 לחייה, שניצלה בילדותה מרצח מזעזע של בני משפחתה בידי אחיה. חקירה מחודשת של האירוע, אותה היא מנהלת עם חובב קונספירציות, מגלה פרטים חדשים על האירוע הטראומתי.

סופרת המדע הבדיוני אורסלה לה גווין: "אל תקנו ספרים באמזון"

לה גווין בת ה-85 נחשבת לאחת הסופרות החשובות ביותר בתחום הפנטזיה והמדע הבדיוני ("ארץ ים", "צד שמאל של חושך") וזכתה במשך השנים בפרסים ספרותיים רבים כמו פרס הוגו, פרס לוקוס ופרס גנדלף. בתחילת החודש פרסמה לה גווין פוסט פרי עטה בבלוג "Book View Cafe" ובו היא קוראת לקוראים להפסיק לרכוש ספרים דרך אמזון. לטענה, הדרך שבה אמזון שולטת בשוק הספרים מסוכנת לקוראים ולסופרים כאחד, כיוון שכמו כל חברה כלכלית בתחום אחר שרוצה למקסם רווחים, אמזון מתחילה להכתיב סגנון ספרותי מסוים, קריא וקליל, כדי למכור כמה שיותר ספרים. לה גווין משווה בין הפעולות של אמזון לפעולות של ענקיות בתחום המזון המהיר; "כשם שמזון מהיר הוא אכיל, כך גם רבי מכר הם אכן קריאים," כותבת לה גווין. "רשתות המזון המהיר מוכרות לנו שומן ממותק כדי להרוויח כלכלית, ומרגילות אותנו לחשוב שזה הטעם של אוכל; אמזון משתמשת במכונת רבי המכר שלה כדי למכור לנו שומן ממותק ומרגילה אותנו לחשוב שזהו טעמה של הספרות. אני מאמינה שקריאת ספרות מסוג כזה בלבד הורסת את הטעם, מערערת את לחץ הדם המוסרי, ומביאה להשמנת-יתר של המחשבה "

לה גווין ממשיכה ומסבירה כי המודל הקלאסי של הוצאה לאור של ספרים כמעט פס מן העולם, והתחום עבר לשימוש במודל של אמזון: "תוכן קל למכירה, שיווק אגרסיבי, מחירי רצפה וכשהפוטנציאל הכלכלי מוצה – לזרוק ולהחליף באחר [...] לאף ספר אין ערך בפני עצמו, אלא אם הוא מייצר רווח". היא מסכמת את דבריה באמירה כי "כל ספר שנקנה מאמזון הוא בבחינת הצבעה לטובת תרבות נטולת תוכן" ומבקשת מהקוראים להפסיק לקנות ספרים דרך חברת הענק הזו.

בד בבד הודיעה השבוע אמזון כי היא משנה את מדיניות התמלוגים לסופרים שספריהם נמכרים במסגרת "Kindle Unlimited" (תוכנית של "קרא לפי יכולתך" תמורת סכום חודשי קבוע). עד עתה סופרים קיבלו תמלוגים על כל ספר שנרכש ונקרא ביותר מ-10 אחוזים; במקום זאת, החל מהראשון ביולי החברה תשלם תמלוגים לפי העמודים שנקראו בפועל ולא על כל הספר.

הוצאת מלוויל האוס הצביעה על כך שמדובר במדיניות לא הוגנת כלפי הסופרים, כיוון שעד היום בכל חנות בעולם (מקוונת או ממשית) שבה נמכר ספר (מודפס או דיגיטלי), הסופר קיבל תמלוגים על מכירת הספר כולו. כעת, בעוד שאמזון עצמה תמשיך לקבל את אותו סכום מהקוראים (כ-10 דולר בחודש), היא תוכל להפחית את התשלומים לסופרים מתוך הבנה שספרים רבים לא נקראים עד הסוף. בנוסף, רבים מהסופרים שהסכימו להשתתף בתוכנית של אמזון חתומים על חוזה אישי שמאלץ אותם לשלם מחיר כבד אם יבקשו להתיר אותו.

ספרי צביעה למבוגרים – גרסת משחקי הכס

אחד הטרנדים החמים בעולם הוא ספרי צביעה למבוגרים, וכעת הוחלט למזג הטרנד הזה עם מוצר תרבות פופלרי אחר – סדרת משחקי הכס. הוצאת באנטאם, שתוציא לאור את הספרים, הודיעה שהם יכילו "45 איורים מקוריים בשחור-לבן שאוירו בהשראת דמויות, סצנות, מקומות ודימויים נוספים מסדרת משחקי הכס". הספרים יראו אור בסתיו הקרוב.

סטיבן קינג יוצא נגד המתנגדים לפיקוח על נשק בארה"ב וקורא להם "צרי אופקים"

בעקבות רצח המתפללים בכנסייה בצ'רלסטון, דרום קרולינה, יצא הסופר סטיבן קינג בסדרת ציוצים בחשבון הטוויטר שלו, ותקף את כל מי שמתנגד לחוק שיפקח על כלי נשק. "עד שמחזיקי נשק אחראיים לא יתמכו בחוקים אחראיים על פיקוח נשק, דם של חפים מפשע ימשיך לזרום", צייץ קינג. "כמה פעמים עוד נצטרך לראות דברים כאלה? אנשים רבים הם צרי אופקים בכל הקשור לפיקוח על נשק; גרוע מכך – רבים עוד יותר גאים בצרות האופקים הזאת. בינתיים משחקי הירי בארה"ב ממשיכים להתקיים".

החוק הנוכחי בארה"ב מאפשר לכל אדם מעל גיל 18 לקנות רובה ממשווק מורשה, ומעל גיל 21 הוא רשאי לקנות אקדח. קינג כלל לא מתנגד לאחזקת נשק על ידי אזרחים, והוא עצמו מחזיק בשלושה כלי נשק "במצפון נקי", כהגדרתו; אך הוא טוען כי יש לוודא שמחזיקי הנשק הם אנשים אחראיים.

חדש: גירסת אימוג'י למחזותיו של שייקספיר

הוצאת פנגווין הוציאה לאחרונה לאור את סדרת OMG Shakespeare שמעבדת את יצירותיו של המחזאי המפורסם לשפת האמוטיקונים והסמיילים. המחזות, שעובדות לשפת האימוג'י בידי קורטני קרבון וברט רייט, מודפסים בצורת הודעות וואטסאפ, כאשר הדמויות נכנסות או עוזבות את הקבוצה (כמו בשיחת וואטסאפ) בכל פעם שהן צריכות לעלות על הבמה או לרדת ממנה, ומעדכנות את סטטוס היחסים שלהן ברגעי מפתח שונים במחזה.

ארגון המו"לים הבינלאומיים מבקש להגן על שוק הספרים ביוון

ארגון המ"ולים הבינלאומי (IPA) פנה לשר האוצר של יוון, יאניס ורופאקיס, בבקשה שיגן על תרבות הקריאה והספרים במדינתו בזמן המשבר הכלכלי המתמשך אל מול האיחוד האירופי. במכתב שהופנה לשר האוצר כתב מזכיר הארגון, ג'נס באמל, כי תעשיית הספרים ביוון כבר ספגה מכה אנושה בשנים האחרונות והתכווצה ביותר מ-40% תוך חמש שנים.

לטענת באמל, ספרים הם אמצעי זול באופן יחסי שמהווה מקור לבידור, חינוך וביטוי תרבותי – כל אלה חיוניים גם לבריאותה של המערכת הפוליטית. על כן הוא קורא לממשלת יוון שלא לפגוע במע"מ המופחת על ספרים (6.5%) ובסבסוד המסוים של ספרים במדינה בטענה כי האמצעים הללו "מעודדים קריאה, חינוך וגישה לידע – ואלה מרכיבים חשובים בבניית עתידה הכלכלי של יוון".

חדשות בשורה

* "Grey", הספר החדש בסדרת "חמישים גוונים של אפור", נמכר ביותר ממיליון עותקים תוך ארבעה ימים. זהו החלק הרביעי בסדרת הספרים שכתבה אי.אל ג'יימס, כשהפעם העלילה מסופרת מנקודת מבטו של כריסטיאן גריי - איש העסקים העשיר שעומד במרכזם של שלושת הספרים הקודמים בסדרה.

* נעה סמלסון, שעד לאחרונה שימשה כעורכת תחום הילדים והנוער בהוצאת מטר, תהיה עורכת תחום התרגום בהוצאת ידיעות ספרים. היא תחליף בתפקיד את נטע גורביץ' שפרשה לאחר 12 שנים בתפקיד.

* "את כל הילדים בעולם", הרומן החדש של המשוררת והמתרגמת טל ניצן (הוצאת אחוזת בית), יעובד לתסריט על ידי הבמאי דני הורביץ.

* עותק מהמדורה הראשונה של "ההוביט" מאת ג'.ר.ר טולקין נמכר בסכום של 137 אלף פאונד (שיא מכירות ביחס לספריו של טולקין). טולקין עצמו חתם על העותק כשהעניק אותו לסטודנט שלו לשעבר.

* מחר (חמישי) יערך בחנות הספרים "סיפור פשוט" מפגש שיעסוק בתרגום ועריכה של ספרות מרחבי העולם לרגל פרסום האנתולוגיה "לא נשכח נצא לרקוד" והרומן "אסרה". משתתפים: עמיחי שלו, ליאת אלקיים, שרה שטריקר ועלמה כהן-ורדי. 25.6, 19:00, שבזי 23, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-30.6 יתקיים בבית פליציה בלומנטל ערב ספרותי תחת הכותרת "על הסף: בין מסורת לקידוש", לכבוד פרסום הספרים "הרב קוק והציונות" מאת ד"ר מיכל לניר ו-"סיפור לא פשוט" מאת פרופ' זיוה שמיר. משתתפים: זיוה שמיר, חיים באר, מיכל לניר ומירון ח.איזקסון. יום שלישי, 19:30, ביאליק 26, תל אביב. הכניסה חופשית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully