וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבדו בתרגום: חמישה ספרים שלא זכו לגרסה עברית - וחבל

30.6.2015 / 6:20

הביוגרפיה האלטנטיבית של בוב דילן, סיפורה של קבוצת הכדורסל שהצליחה נגד כל הסיכויים וההתערבות השיכורה שיצאה משליטה. מתרגמים יקרים, עדיין לא מאוחר לעבוד על הספרים המצוינים האלה

Dylan on Dylan / Jonathan Cott

שלל ביוגרפיות נכתבו על מר צימרמן. דילן עצמו אף פרסם ב-2004 את "כרוניקות: חלק 1", מעין אוטוביוגרפיה נטולת המשך עד שלב זה. אלא שהספר של עיתונאי המוסיקה ג'ונתן קוט מספק זווית אחרת לחייו של אחד הכותבים הגדולים אי פעם: ב-"Dylan on Dylan" שיצא בארצות הברית ב-2007 מאוגדים 29 ריאיונות שהמשורר העניק לאורך חייו, מסודרים כרונולוגית, מ-1962 ועד 2004. הפורמט הזה מאפשר לראות כיצד הזיקית האלמותית החליפה את עורה גם בכל הנוגע ליחסים עם התקשורת, ועם העולם שהקיף אותה. דילן לא ידוע כחובב גדול של ריאיונות, מה שהופך את מרבית אלה שמופיעים כאן למיוחדים עוד יותר: מהשיחות המפורסמות עם פלייבוי ועד ריאיון עם הדילנולוג איי ג'יי ווברמן, שחיטט בפחים של אלילו, הספר הזה צריך להיות בגדר חובה עבור מעריציו של צימרמן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

Are You Dave Gorman? / Dave Gorman, Danny Wallace

הספר המצחיק ביותר ברשימה שלנו, ואחד המצחיקים ביותר שנכתבו ב-20 השנים האחרונות. הכל מתחיל כשהקומיקאי הבריטי דייב גורמן שותה קצת יותר מדי טקילה ומתערב עם שותפו לדירה, העיתונאי דני וואלאס, שאין "המון" אנשים בעולם שחולקים את שמו. משם, יוצא הצמד למסע ברחבי העולם בחיפושם אחר 54 דייב גורמנים - אחד לכל קלף בחפיסה סטנדרטים, כולל הג'וקרים. השניים מגיעים גם לישראל, ודי מהר, ההתערבות הופכת לאובססיה, והאובססיה מחרבת להם את החיים. וואלאס וגורמן כותבים יחדיו - האחד בכתב רגיל, האחר בכתב מודגש - בפורמט שלא מרגיש גימיקי אפילו לרגע, ומייצר המון אפשרויות להומור. מאז הספר שפורסם ב-2002 (והפך גם למופע בווסט אנד ותכנית טלוויזיה מוצלחת) כתבו גורמן ו-וואלאס מספר ספרים דומים, לכאורה (הפעם לבד), אך אף אחד מהם לא מוצלח כמו המקור.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

The Miracle of St. Anthony / Adrian Wojnarowski

קל לשכוח זאת כיום, כשאדריאן ווז'נרובסקי נחשב לסקופר הגדול ביותר ב-NBA ואחד העיתונאים המחוזרים בעולם הספורט, אך בקרוב ימלאו עשר שנים לפרויקט המפואר ביותר שלו. "ווז'" ליווה במשך עונה (2003/04) את מאמן הכדורסל המיתולוגי בוב הרלי ותיכון סט. אנתוני הקטנטן בג'רזי סיטי, וראה מקרוב כיצד ניתן להפוך חושך לאור, תהום למישור. בית הספר נמצא תחת עננת סגירה, השחקנים שמאכלסים אותו ואת הקבוצה באים מבתים הרוסים, ובכל זאת הרלי מצליח בשתי המשימות הגדולות ביותר שלו: לגרום לילדים שלו לנצח על הפרקט, ולמנוע מהם להרים ידיים מחוצה לו - שני דברים שהוא עושה כבר שנים רבות. כמעט כל דמות בספר מרתקת, ו-ווז'נרובסקי מצליח לא ליפול לקלישאות המתבקשות של סיפורי סינדרלה מודרנים, ולהציג את התמונה המלאה - לא רק זו שבדרך כלל רואים. לא תמצאו הרבה ספרי ספורט מרתקים יותר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

Seemed Like a Good Idea at the Time / David Goodwillie

ממואר מבריק. אחרי שסיים את הקולג' ולא הצליח לפלס את דרכו לקריירת בייסבול מקצוענית, דייויד גודווילי מנסה להצליח ככותב בניו יורק של שנות התשעים המאוחרות. הוא מחליף עבודות בדרך - חלקן קשורות בכתיבה, חלקן לא קשורות כלל - אך לא מחליף את החלום, וסגנון החיים שנלווה אליו: הפרסום, הנשים, ההרס העצמי. גודווילי כותב נפלא ומתאר מציאות שכבר לא ממש תשוב - ניו יורק, רגע לפני ה-11 בספטמבר והתפוצצות שלל בועות סטארט-אפ, בה הכל הרגיש אפשרי אך לא הכל הרגיש אמיתי. כמו ממוארים טובים אחרים, גם אליו אפשר להתייחס בראיה מעט רחבה יותר - גודווילי הוא לאו דווקא "קול של דור" (או "קול של איזשהו דור"), אבל הסיפור הספציפי שלו בהחלט יכול להרגיש מוכר גם אצל צעירים אחרים שלא חוו את העיר או את התקופה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

The Fran Lebowitz Reader / Fran Lebowitz

הסרט המצוין "Public Speaking" קצת החזיר את פראן ליבוביץ לסדר היום האמריקאי. בזכות 82 הדקות ההן של מרטין סקורסזה יצא הספר הנ"ל במהדורה מחודשת בארצות הברית, ובאמת שהגיע הזמן שיעשה דרכו גם לארץ הקודש. להוציא ספר ילדים אחד, אחת הנשים המצחיקות ומהירות המחשבה בתבל פרסמה בסך הכל שני ספרים בחייה: Metropolitan Life (ב-1978) ו-Social Studies (ב-1981). מאז היא נמצאת בעיצומו של משבר כתיבה אותו היא מקדשת כמעט כמו היה ספר חדש. The Fran Lebowitz Reader מאגד את שני הספרים שכן הצליחה לכתוב - אסופת חיבורים ומאמרים שנגעו כמעט כל תחומי החיים ועשו זאת בצורה מצוינת, ופילסו דרך חדשה לכותבים המצחיקים שהגיעו אחרי העיתונאית המחודדת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully