וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 32: תושבי טקסס דרשו להסיר ספרי ילדים להט"בים מהספריות הציבוריות

8.7.2015 / 6:17

ביותר מתלונה אחת נטען כי הספרים תומכים "באורח חיים הומוסקסואלי" וכי הם "מעודדים סטייה". בנוסף שירות הקריאה המקוון Scribd החליט להסיר ספרים אירוטיים מסוימים כי הם יותר מדי נקראים, הוכרזו הזוכים בתחרות צרצרפיס 2015 ועוד חדשות ספרות

סטיבן קינג מציע גרסת אודיו לסיפור קצר חדש שלו שלושה חודשים לפני שיראה אור בדפוס

בתחילת נובמבר עתיד לצאת לאור אוסף סיפורים קצרים חדש מאת סטיבן קינג שייקרא "The Bazaar of Bad Dream". אולם השבוע, שלושה חודשים לפני פרסום הספר בדפוס, החליטו קינג והוצאת סיימון אנד שוסטר להציע גרסת אודיו של אחד מ-20 הסיפורים בקובץ, מתוך מטרה לבחון האם פורמט האודיו יכול לשמש כמקדם מכירות ראוי לספר מודפס עתידי. הסיפור, "Drunken Fireworks", מתאר את קורותיו של בליין שנכנס לכלא אחרי שהשתתף בתחרות זיקוקי דינור, וקינג טוען כי יש בו תכונות שמתאימות להעברתו לקוראים בעל-פה (כמו בגרסת האודיו).

מלבד בחינת הפן השיווקי, קינג סיפר ל"ניו יורק טיימס" כי הוא מאמין מאוד בפורמט ספרי השמע. "כשאתה מקשיב לסיפור בגרסת אודיו", הסביר קינג, "כל פגם בעבודתו של הסופר - המילים החוזרות והניסוחים המגושמים - הכל עולה על פני השטח".

את הגרסה הקולית המוצעת כעת למכירה מקריא הקומיקאי טים סמפל, והיא נמכרת במחיר של 10-15 דולר.

מרגרט אטווד כתבה ואיירה קומיקס שיופיע באנתולוגיה חדשה המוקדשת לנשים גיקיות

יותר מ-40 נשים תרמו את סיפוריהן ואיוריהן לאנתולוגיה "The Secret Loves of Geek Girls" שיצאה למימון המון באתר "קיקסטארטר". את הפרוייקט יזמה העורכת והמו"לית הופ ניקולסון, והוא יכלול מגוון סיפורים וחוויות של אותן נשים "חנוניות" ומערכות היחסים שהן מנהלות עם העולם (ועם בני ובנות זוג). "יש תפישה לפיה אין כמעט נשים בעולם הגיקים", אומרת ניקולסון, "אך מדובר בתפישה מוטעית. אנחנו לגמרי שם". חלק מהמטרה של האנתולוגיה, לדברי ניקולסון, היא לחשוף את הקשיים של אותן נשים בעולם הגברי של הגיקים.

הסופרת הקנדית עטורת הפרסים מרגרט אטווד תשתתף גם היא באנתולוגיה, לאחר שתרמה לפרויקט איורים פרי עטה וסיפורים על חייה כאישה צעירה בעולם החנונים. "היא יצרה קומיקס אוטוביוגרפי שבו היא מביעה בין השאר את התסכול שלה מהיותה סופרת", אמרה ניקולסון על אטווד. "האיורים שלה מאוד מצחיקים וחמודים, וכשציינתי שאני אוהבת אותם מאוד, היא הייתה מופתעת מכיוון שרוב האנשים לא מכירים את הפן הזה שלה".

אם הפרוייקט יגייס את הכסף הדרוש, הוא עתיד לצאת לאור בדצמבר.

The Secret Loves of Geek Girls, מרגרט אטווד. קיקסטארטר, צילום מסך
גיקיות - דמותה של מרגרט אטווד משמאל/צילום מסך, קיקסטארטר

סופרת נוער אמריקאית מצליחה הודיעה כי הפכה לגבר

הת'ר ברואר (Brewer) היא סופרת נוער פופולרית בארה"ב שידועה בעיקר בזכות סדרת הספרים "יומניו ולדימיר טוד". לאחרונה סיפרה הסופרת בפומבי כי כבר לפני תשע שנים הבינה שהיא למעשה טרנסג'נדר. "הייתי בטיפול פסיכולוגי והבנתי שהדיכאונות, החרדות והמחשבות האובדניות שלי נובעות בעיקר מחוסר היכולת שלי לחיות כמי שאני באמת", אמרה ברואר והוסיפה שהיא תחל בחודשים הקרובים בהליכים רפואיים כדי לשנות את מינה.

ברוואר כבר בחרה בשם חדש – זאכרי אוליבר ברואר (או זאק בקיצור), והיא מבקשת להתייחס אליה כבר מעכשיו כגבר. "אני גבר – גבר הומוסקסואל למען האמת", כתב זאק למעריציו, "והגיע הזמן שאחיה את האני אמיתי שלי [...] אני שמח לשתף אתכם במסע שלי".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

חדש: לוח וכלי שחמט בהשראת סדרת ספרי "סנדמן" מאת ניל גיימן

"סנדמן" היא סדרת רומאנים גרפיים שכתב סופר הפנטזיה ניל גיימן וזכתה להצלחה גדולה בעולם. כעת השיקה חברת DC Collectibles לוח וכלי שמחט בהשראת סדרת הספרים ובעיצובו קווין נוולאן.

הלוח והכלים מוצעים למכירה במחיר של 300 דולר.

שחמט סנדמן, ניל גיימן. DC, צילום מסך
שח חלומי/צילום מסך, DC

שירות הקריאה המקוון Scribd החליט להסיר ספרים אירוטיים מסוימים כי הם יותר מדי נקראים

סקרייבד (Scribd) הוא שירות קריאה מקוון המאפשר למשתמשים בו לקרוא כמה ספרים שהם רוצים תמורת סכום מסוים וקבוע בחודש (כ-9 דולר). בשבוע שעבר הודיעה החברה כי החליטה לקצץ בכותרים מסוימים מז'אנר הארוטיקה והרומן הרומנטי, כיוון שאינה יכולה לעמוד יותר בתשלום התמלוגים עבורם.

"בתחילת דרכה סקרייבד לקחה סיכון כשבנתה מודל עסקי לפיו על כל ספר שנקרא במסגרת השירות, ההוצאה מקבלת את אותם אחוזי תמלוגים שמקובלים בשוק הספרים הכללי", נאמר בהודעת החברה. "כעת, כמעט שנתיים מאוחר יותר, הקטלוג של סקריבד גדל מ-100 אלף ספרים עד למיליון ספרים; גדלנו עד לנקודה שבה אנחנו צריכים לערוך שינויים כדי שהשירות ימשיך לספק שירותי ספריה טובים לקוראים שלנו. על כן החלטנו לשנות מעט את קטלוג הספרים בז'אנר הרומנטי, וכתוצאה מכך חלק מהכותרים שהיו זמינים עד עכשיו, לא יהיו זמינים יותר".

המגזין המקוון "אנטרטיינמנט וויקלי" מסביר כי משמעותה האמיתית של ההודעה הפתלתלה של סקרייבד, היא שהמשתמשים בשירות פשוט קראו יותר מדי ספרים רומנטיים ואירוטיים, עד שתשלום התמלוגים הפך ללא משתלם עבור החברה.

תושבי טקסס דרשו להסיר ספרי ילדים להט"בים מהספריות הציבוריות

שני ספרי ילדים שנוגעים בנושא הלהט"בי עמדו לאחרונה במרכזה של סערה מקומית בעיירה גראנברי, טקסס. עשרות מתושבי העיירה דרשו שהספרים "My Princess Boy" ו-"This Day in June" יוסרו מהספריה, או לכל הפחות יועברו ממדור ספרי הילדים. הספריה קיבלה יותר מ-50 תלונות על ספרי הילדים הללו שמיועדים לגילאי 4-8, וביותר מתלונה אחת נטען כי הספרים תומכים "באורח חיים הומוסקסואלי" וכי הם "מעודדים סטייה".

מנהלת הספריה קורטני קינסייד אמרה ללוס אנג'לס טיימס כי העבירה את הספרים למדור העיון, אך סירבה להוציא אותם מהספריה כפי שדרשו חלק מהתושבים. "לסביות והומואים הם חלק מהקהילה, ומגיע להם שיהיו כותרים מסוימים בנושאים האלה בקטלוג שלנו" .

המחוז שבו נמצאת העיר גאנברי עלה בשבוע שעבר לכותרות, לאחר שראשת המחוז טענה כי לא תאפשר לקיים נישואים גאים בתחום שיפוטה כיוון שהדבר מנוגד לערכיה הדתיים. בהמשך השבוע היא חזרה בה מהצהרתה והודיעה כי תכבד את החלטת בית המשפט העליון של ארה"ב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

סדרת טלוויזיה חדשה על פי אוסף סיפורים קצרים של אגתה כריסטי

בחודש הקרוב תעלה ב-BBC סדרת טלוויזיה חדשה בת ששה פרקים בשם "Partners in Crime", שתתבסס על אסופת סיפורים קצרים באותו שם שפרסמה אגתה כריסטי בשנת 1929 ובה מככבים זוג בלשים – טומי וטופנס. את הבלשים יגלמו דיוויד וויליאמס וג'סיקה ריין.

לקראת חג המולד יעלה עיבוד טלוויזיוני נוסף ליצירה של כריסטי - "And Then There Were None" (שתורגם לעברית כ"עשרה כושים קטנים") ובשנה הבאה עתיד לצאת סרט בבימויו של קנת בראנה על פי הספר "רצח באוריינט אקספרס".

Partners in Crime. BBC,
"Partners in Crime"/BBC

גרסה מודפסת של ערכי ויקיפדיה באנגלית הוצגה בתערוכה בניו יורק

לפני כשלוש שנים החליט האמן מייקל מנדיברג ליזום פרויקט רחב מימדים ותמוה – כינוס כל ערכי ויקיפדיה באנגלית תחת אנציקלופדיה אחת מודפסת. בסוף החודש שעבר נפתחה בגלריה "דני" בניו יורק תערוכה שהציגה חלק מסוים מהתוצר – 106 ספרים מודפסים בני 700 עמודים כל אחד, וטפטים שדימו את 1,906 הכרכים הראשונים שהודפסו במסגרת הפרוייקט. במהלך התערוכה לחץ מנדיברג על מקש האנטר במחשב שלו, והעלה את כל 11 הגיגאבייט של ערכי ויקיפדיה (כל הערכים באנגלית) לאתר "Lulu.com" שמאפשר להדפיס ספרים ישירות (print-on-demand).

מנדיברג מתאר את הפרוייקט כ-50% נסיון ליצירת ויזואליזציה של מידע שימושי, ו-50% מעשה פואטי ואבסורדי. "כשהתחלתי בפרוייקט חשבתי: 'מה יקרה אם אקח את הדבר החדש הזה ואהפוך אותו למשהו ישן?'", סיפר מנדיברג על המחשבה שבעקבותיה החל בפרויקט. "כל אחד יודע שוויקיפדיה היא ענקית, אבל כדי לתפוס באמת עד כמה, דרושים כרכים פיזיים שיערמו אחד על גבי השני". הוא הוסיף כי אינו מתכוון להמשיך ולהדפיס את הספרים עד שיגיע ל-7,600 כרכים שיוכלו להכיל את כל ערכי ויקיפדיה באנגלית שקיימים כיום. "אנחנו לא צריכים את כל הכרכים כדי להבין עד כמה זה גדול; אפילו אם יהיה לנו רק מדף אחד של ספרי ויקיפדיה מודפסים, המוח שלנו יוכל להשלים את השאר".

הניו יורק טיימס מדווח כי 91 כרכים מהאנציקלופדיה מוקדשים לתוכן העניינים שמכיל כ-11.5 מיליון ערכים. ניתן להזמין באתר Lulu.com הדפסה של כל כרך מהפרוייקט במחיר של 80 דולר, ולטענת יוזמי הפרוייקט, הזמנה של כל האנציקלופדיה תעלה 500 אלף דולר, אך כרגע אין להם יכולת ממשית לאפשר קנייה כזו.

ויקיפדיה מודפסת. Denny Gallery,
ריח של ספר/Denny Gallery

הוכרזו הזוכים בתחרות צרצרפיס של מפעל הפיס

מספר שיא של למעלה מ-11,000 צרצורים הוגשו השנה לתחרות שהתקיימה זו השנה השביעית, והכותבים בה נדרשו לכתוב סיפור ב-140 תווים. השנה איתגרה התחרות את הכותבים שהתבקשו לכתוב סיפור קצר בנושא קורות חיים, במטרה לעודד שימוש מקורי ויצירתי בשפה העברית.

אהרן (רוני) לוי מנורדיה הוא הזוכה הגדול בתחרות, וגרף את הפרס בשווי 15,000 ש"ח. הצרצור שלו: "נולדתי בישראל, גדלתי בישראל, למדתי בישראל, עשיתי שירות צבאי בישראל, התחתנתי בישראל, וישראל היא כל עולמי (משה, מיאמי)".

נימוקי השופטים: "אהבנו את השימוש בהומור, שהוא בדרך כלל ז'אנר מקופח בספרות העברית ובעינינו זוהי טעות שהגיע הזמן לתקן. הסיפור הזוכה משרטט בעזרת הומור ותמציתיות את הישראליות החדשה: מפרגנת, ציונית וגרה בחו"ל".

במקום השני זכתה יעל ברון ממודיעין, עם פרס בשווי 10,000 ש"ח: "פרוסת הלחם הראשונה בחייה של ליסבאת נקנתה בשוסה שטראסה בברלין ועל האחרונה בחייה מרחה גולדבאנד ביד חומה מחורצת משמש וים. לחם אחיד מהמכולת".

נימוקי השופטים: "סיפור חיים שלם ומרגש שמקופל בין שתי פרוסות לחם. שילוב יפהפה של פשטות ופיוט".

במקום השלישי זכה ניב יוספן מרמת גן, עם פרס בשווי 5,000 ש"ח: "קוראים לי ניקי ואני בן חמש, ואני רוצה להמציא בקורות חיי נעליים מעופפות, פרחים ודבורים רובוטיים, לב שלא נשבר ובית חולים שנותן לחולים לרקוד".

נימוקי השופטים: "במילים מעטות מצליח כותב הטקסט שלפנינו להעביר את הקורא מרגש אחד למשנהו ולייצר, בפריים מילולי קטנטן תמונה רגשית ברורה ומורכבת, ומפתיע אותנו בהתייחסו לקורות חיים כאל דבר עתידי".

שופטי התחרות השנה היו המוזיקאית טל גורדון הסופר והתסריטאי רן אפלברג והסופר אלכס אפשטיין.

צרצרפיס 2015. מימין לשמאל: אלוף (במיל') עוזי דיין יו"ר מפעל הפיס, יעל ברון שזכתה במקום השני, דדי צוקר מיוזמי התחרות ביחד עם מפעל הפיס, ואהרון (רוני) לוי שזכה במקום הראשון. איקי מימון,
מימין: אלוף/איקי מימון

סופרות דורית רביניאן ולילך נתנאל, המשוררים עדי קיסר, רועי חסן ותהילה חכימי והעיתונאית תמר מרין הם זוכי פרס ברנשטיין לשנת 2015

האגודה להענקת פרסים ספרותיים ואחרים ע"ש מרדכי ברנשטיין, המנוהלת ע"י התאחדות הוצאות ספרים בישראל, הכריזה על זוכי הפרס לשנת 2015.

פרס ברנשטיין לספר עברי מקורי מחיי הארץ בסך 50,000 ש"ח מחולק באופן שווה בין שני סופרים: לילך נתנאל על ספרה "המולדת הישנה", שיצא לאור בהוצאת "כתר" ודורית רביניאן על ספרה "גדר חיה" שיצא לאור בהוצאת "עם עובד".

השופטים, פרופ' ניצה בן- דב, ד"ר רחל אלבק-גדרון וד"ר אורי ש.כהן, כתבו בנימוקים לבחירתם בספרה של נתנאל: " הרומן ''המולדת הישנה'' מגלה את אחד התפקודים הנדירים והנחוצים של ספרות בקרב נמעניה: תפקידו של האמן-הסופר לזהות ולאסוף למען הקהילייה שלו את האימה שלה, את חרדתה שעשוייה להתגלגל בנבואה שחורה, את המלנכוליה הקולקטיבית שהיא מצמיחה ואת ספקותיה הקמאיים באשר לתשתיתי ביותר, ולנסחן כסיפור עלילה או כשירה. זאת כדי שיהיה ניתן לקהילייה להכיל תחושות משותפות בלתי נסבלות אלו, להביט בהן, ולנכסן מחדש כאוצרות דווקא של חיי הקהילייה המשותפים, כזכרון, כ'ליבידו לאומי' או כאזהרה.

'''המולדת הישנה' של לילך נתנאל הוא אחד מאותם רומנים מדאיגים, עדינים, מבהילים, יפים, הלוקחים על עצמם את מה שהקולקטיב מתקשה לקחת על עצמו: ליצר קומפוזיציה, סדר ממשמע, יופי אפוליני ומובנות לאותו הדבר שהוא כאוטי, מתהווה-עתה, מטריד באופן עמוק, שהישראליות מתמודדת איתה ממש בדקות, בשעות ובימים אלה".

בנימוקיהם לבחירה בספרה של דורית רביניאן כתבו השופטים "ב'גדר חיה' מלהטטת דורית רביניאן בין תרבויות, בין לשונות, בין אמנויות, בין מקומות, בין זמנים ובין עונות השנה. על המלאות האפית של הרומן, על העלילה הריאליסטית שלו, המתרחשת בשלוש ערים, ניו-יורק, תל-אביב ורמאללה, שהממד הסמלי שלהן בתוך הריאליזם הפסיכולוגי והפוליטי ראוי לכל שבח, על האיזון הנכון בין האישי לפוליטי, ועל היכולת לספר סיפור מתוח ומספק, החלטנו להעניק לגדר חיה של דורית רביניאן את פרס ברנשטיין לשנת תשע"ה".

פרס ברנשטיין לספר שירה עברי מקורי בסך 30,000 ש"ח מחולק באופן שווה בין שלושה זוכים: עדי קיסר על ספרה "שחור על גבי שחור", רועי חסן על ספרו "הכלבים שנבחו בילדותנו היו חסומי פה" שיצא בהוצאת "טנג'יר" ותהילה חכימי על ספרה "מחר נעבוד" שיצא בהוצאת "טנג'יר".

השופטים פרופ' מיכאל גלוזמן, ד"ר תמר הס וד"ר נטשה גורדינסקי, כתבו בנימוקים לבחירתם: "שלושת המשוררים היו חברים בקבוצת 'ערס פואטיקה' שפרצה דרך חדשה בספרות העברית. ספרי הבכורה שלהם נותנים ביטוי מרתק לפואטיקה של החבורה, שעוסקת בזהויות מזרחיות, בשאלות מעמדיות וכלכליות, במחיצות ובמחסומים. החידוש של משוררי 'ערס פואטיקה' אינו בנושאים שהם מעלים אלא באופן שבו הצליחו לייצר קול חדש, עכשווי ועוצמתי, התובע לעצמו מקום במרכז התרבות הישראלית.

"לערבי 'ערס פואטיקה' הגיעו מאות אנשים, ופעילותם של משוררים אלה ברשת החברתית זכתה לאלפי עוקבים. היענות זו העידה על הצמא התרבותי לקולות מזרחיים חדשים ולשירה שעוסקת בחוויות הזהות המזרחית לא רק כזהות אתנית אלא אף כזהות מעמדית. שירתם של חכימי, חסן וקיסר - למרות שהם אינם עשויים מקשה אחת - מצטיינת בישירות שיש לה משמעות פוליטית ופואטית כאחת. זוהי שירה המתכתבת עם מסורת ה-'Spoken Word', עם המופע הביצועי. בכך היא מבקשת לחרוג מתפיסת השיר כדיבור שאדם מדבר לעצמו ("אני לעצמי אני שר", בניסוחו הידוע של נתן זך). זוהי שירה שישירותה (ועמדתה הלא-בורגנית) מאפשרת לה לחרוג מהמקום שהוקצה לשירה העברית בעשורים האחרונים".

פרס בקטגוריית ביקורת ספרותית בעיתונות היומית בסך 15,000, ניתן לתמר מרין על פרסום מאמרי ביקורת בעיתון "הארץ". בנימוקיהם כתבו השופטים, אליעזר (דרזנר) דר, ליאורה עיני ומוטי רוזנבלום: "כתיבתה של תמר מרין מדויקת, רהוטה, תמציתית. כל אחת מהביקורות כתובה בבהירות ומנומקת היטב, מבלי להעמיס מידע מיותר, וכל אחד מהספרים ומהסופרים המבוקרים, זוכים ליחס של כבוד והערכה".

חדשות בשורה

* מחר (חמישי) יערך בחנות הספרים "המגדלור" ערב השקה "הס, ישראל-פלסטין 2000-2014" - 130 צילומים תיעודיים שמתארים את ההשלכות של מצב הסכסוך על נופים ואנשים בארץ" שצילמה נועה בן-שלום. עלמה פוגל, מריה דה-פינה ונועה בן-שלום יקריאו קטעים מהספר. 9 ביולי, 20:00, לבונטין 1, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ביום שישי, ה-10 ביולי, ייערך במוזיאון תל אביב לאמנות אירוע השקה לכבוד הספר "מלכות ענווי ארץ: הדקדוק החברתי של שדה האמנות הישראלי" מאת שרה חינסקי. משתתפים: רותי דירקטור, אביגדור פלדמן, יותם פלדמן , ד"ר יגאל נזרי, ד"ר תמר ברגר, ד"ר גדעון עפרת, לארי אברמסון, פרופ' אמנון רז–קרקוצקין, דוד עדיקא ושרה חינסקי. 10:30 בבוקר, שדרות שאול המלך 27, תל אביב. השתתפות במחיר כניסה למוזיאון.

* בשבת הקרובה, 11 ביולי, יתקיים במוזיאון יפו העתיקה ובכיכר קדומים "פסטיבל הטנבטה" (פסטיבל האוהבים) ובין שאר הפעילויות יסופרו בו אגדות יפניות ויתקיימו אירועי שעת סיפור לילדים. שבת, 10:00-20:00, מפרץ שלמה 10, יפו העתיקה.

* ב-14 ביולי יערך בחנות הספרים "המגדלור" ערב לזכרו של אדם טננבאום שתרגם את המסה "הבעיה הכללית של המזוכיזם" מאת זיגמונד פרויד. משתתפים: גביראל דהאן, יסמין טננבאום, יצחק בנימיני, רות רונן, יונתן סואן, חגית אלדמע, רחל גרוויס, חיים דעואל לוסקי, עמליה זיו ויולי טננבאום. יום שלישי, 20:00, לבונטין 1, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-16 ביולי יערך בחנות הספרים "סיפור פשוט" ערב לרגל 100 שנה להולדתו של המשורר, הסופר, המאייר והצייר עודד בורלא. משתתפים: מאיר שלו ודפנה בן-צבי. יום חמישי, 19:00, שבזי 36, תל אביב. הכניסה חופשית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully