וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החברה של אלכס: אלכס רוס פרי על העבודה עם אליזבת מוס ב"תקשיב פיליפ" ו"מלכת העולם"

אבנר שביט, ברלין

10.7.2015 / 8:00

לקראת הקרנת שני סרטיו החדשים בפסטיבל הקולנוע ירושלים, הבמאי הלוהט אלכס רוס פרי מספר למה אליזבת מוס צריכה להגיד לו תודה

יח"צ - חד פעמי

הבמאי האמריקאי אלכס רוס פרי רק בן שלושים, אבל כבר חתום על ארבעה סרטים עלילתיים ארוכים. שני האחרונים שבהם, "תקשיב פיליפ" ו"מלכת העולם", יוצגו השבוע בפסטיבל הקולנוע ירושלים. שניהם זכו להערכה ועוררו תהודה שהגיעה עד דיסני, והאולפנים הממוסחרים שכרו את שירותיו של יוצר האינדי הצעיר לכתוב את העיבוד הטרי ל"פו הדוב" – בחירה משונה בהתחשב בכך שהוא מתמחה ביצירת דרמות סרקסטיות, שנונות וחדות כתער, אבל אולי זה מה שמתאים בימינו לטיגר ולחזרזיר.

חוץ מהקרנתם בירושלים, דבר משותף נוסף לסרטים הוא כי בשניהם מככבת אליזבת מוס, המוכיחה שוב את היותה אחת מן המוכשרות בצוות השחקנים של "מד מן", שעתידה מובטח לה גם אחרי רדת הסדרה. ב"תקשיב פיליפ" היא מגלמת את חברתו האדישה של סופר מרוכז בעצמו, וב"מלכת העולם" היא כבר הגיבורה, צעירה שכדי להתאושש מסדרת אובדנות נוסעת לבית הקיט של חברתה הטובה, אך שם מועקתה הנפשית רק הולכת וגדלה.

הקרנת הבכורה האירופאית של הסרט התקיימה לפני כמה חודשים בפסטיבל ברלין. מיד לאחריה אני פוגש את רוס פרי – בחור חכם, ידען, יפה תואר וגם איש מעט לא נעים, זחוח ויהיר. "אליזבת מוס היא לא המוזה שלי, אני המוזה שלה", הוא מכריז בשחצנות אופיינית. "הענקתי לה תפקידים שהיא בדרך כלל לא מקבלת, ואיפשרתי לה לעשות תפקידים שונים מהרגיל אצלה ובכך לשבור את התדמית הציבורית שלה. אני חושב שמתקיימת בינינו הדדיות מפרה, כי כל אחד דוחף את האחר לבחון את עצמו בזוויות חדשות. אליזבת היא אחת השחקניות הכי טובות שקיימות היום ואני מקווה שאוכל להמשיך לעבוד עמה, לפחות כל עוד שיהיו לי רעיונות לתפקידים כמותם עוד לא גילמה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מה נשמע, חתלתולה? אליזבת מוס ב"תקשיב פיליפ"/מערכת וואלה!, צילום מסך

היית עושה את "מלכת העולם" גם אלמלא אליזבת היתה אוהבת את התסריט ומביעה עניין בתפקיד הראשי?

"הוא היה סרט שונה עד מאוד בלעדיה. העבודה עליו דרשה יחסי אמון גבוהים בין הבמאי לשחקנית, ולכן היה לי קשה לצאת לדרך בלי מישהי שכבר עבדתי עמה בעבר. לכן היה לי חשוב לעשות זאת עם אליזבת, שבדיוק ביימתי ב'תקשיב פיליפ'. זה נכון גם מהצד שלה – היא בעצמה אמרה שבשביל ללכת כל כך רחוק כפי שהיא עושה בהופעתה כאן, היתה צריכה לעבוד עם במאי שיש לה בו אמון מלא. לדעתי הופעה מהסוג שאליזבת עושה כאן יכולה אך ורק להיות תוצאה של שיתוף פעולה בין במאי וכוכבת שכבר מכירים היטב".

ב"מלכת העולם" אתה מרבה לצלם אותה בתקריבים. למה אתה כל כך אוהב קלוז-אפים?

"כי זה אחד הדברים היחידים שייחודיים לקולנוע. פנים כמו שרואים בקלוז-אפ קולנועי, אי אפשר לראות בתמונת סטילס או בכל פורמט אחר. זה בלעדי למסך הגדול, ולדעתי אנחנו צריכים למקסם ככל האפשר וככל היותר את השימוש שלנו באותן תכונות בלעדיות מעטות של הקולנוע".

ולמרות שיש לו כאלה, בכל זאת היית רוצה לעשות טלוויזיה, כמו רבים מעמיתיך כעת?

"אני רוצה ומקווה שזה יקרה. עבדתי על פרויקט שבסופו של דבר לא יצא לפועל, אבל אני כותב עכשיו משהו אחר. טלוויזיה היא אמנות שונה לגמרי מקולנוע ואני גם מתייחס אליה ככה, וזה כיף מבחינתי".

יש סיכוי שנראה אותך פעם לא רק מביים את אליזבת מוס, אלא גם משחק בצידה? שיחקת בסרט השני שלך, "The Color Wheel", והיית מצוין.

"תודה רבה, אבל אני שונא לשחק ואין לי שום כוונה לעשות את זה. אחרי שכבר יצא לי לעבוד עם שחקנים טובים, הבנתי שצריך אינסטינקטים בשביל המלאכה הזו, ולהם יש אותם ולי אין. גם אין לי את הנכונות לעשות את ההקרבה הדרושה, ובקצרה פשוט אין לי את מה שצריך בשביל להיות שחקן".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אלכס רוס פרי.
הכי רחוק מ"מד מן". אליזבת מוס ב"מלכת העולם"

נולדת בפילדלפיה והיום, כמה מפתיע, אתה ברוקלינאי. יש בך מחשבות לעבור להוליווד?

"לא. אני שונא את לוס אנג'לס. אני לא יכול לבלות שם יותר מכמה ימים. זה לא אני, זו לא התרבות שלי. גם לא מעניין אותי לעשות סרט שמתרחש שם. אין שום שאלות שמעניינות אותי לגבי החוף המערבי".

איזה שאלות עניינו אותך בעשיית "מלכת העולם"?

"עניין אותי לחקור סוגיה שבעיני התחילה בשנים האחרונות ורק הולכת ומתחזקת: העובדה שאנשים לא מכבדים את הפרטיות של הזולת. אני אדם פרטי מאוד ואני גם לא אדם חשוב במיוחד. אני לא פוליטיקאי או אישיות ציבורית או משהו, אני בסך הכל יוצר אינדי, ובכל זאת כל הזמן מחטטים לי בחיים. מאיפה זה בא, הסקרנות הזו, הצורך התמידי הזה של כולם לדעת מה כולם עושים כל הזמן? כל השאלות האלה כל הזמן, 'עם מי אתה עובד עכשיו?', 'מתי הסרט הבא יוצא?', למי אכפת? עד כמה אגרסיבית צריכה להיות הסקרנות שלך כדי שתטרח להתעניין במעשיו של במאי אינדי? ועד לאן זה יכול להגיע? ב'מלכת העולם', חוסר הכבוד לפרטיות מוביל לתוצאות קיצוניות, מה שאולי יקרה אצל כולנו יום אחד".

אלכס רוס פרי. פייר מרקו טקה, GettyImages
מעריץ את מנחם גולן. אלכס רוס פרי/GettyImages, פייר מרקו טקה

נוסף לאליזבת מוס, פרי מרבה לעבוד גם עם הצלם שון פרייס וויליאמס, אותו פגש עת עבד בזמן לימודיו בספריית וידאו ניו יורקית, שכבר נסגרה כמובן. "שם רכשתי את רוב ההשכלה הקולנועית שלי", הוא מודה. "למדתי מהספרייה יותר מאשר מכל דבר אחר. לא אגיד שראיתי כל סרט אי פעם, אבל ראיתי המון".

כעכבר קולנוע יהודי לעכבר קולנוע יהודי, אתה מרשה לי לשאול אותך אם היית גם מעריץ של סרטי קאנון של מנחם גולן ויורם גלובוס?

"כמובן שאני מת על קאנון. דוגמאות? 'רכבת אל החופש' הוא סרט מדהים. אני גם אוהב את פרקים 4-3 של 'משאלת מוות' והכי טוב בהפקתם הוא 'זרמי אהבה' שביים ג'ון קסאווטס".

אתה עדיין מרבה לצפות בסרטים, אפילו שאתה כבר לא עובד בספריית וידאו ובכלל כבר אין כאלה?

"כן, אני צופה כל הזמן. מבחינתי, אם עובר יום בלי שאצפה בסרט, זה כאילו שאיש ירא שמים פספס את השיחה היומית שלו עם האל. אני חושב שכל אחד צריך לקחת לעצמו זמן בשקט להיות עם מה שהוא מאמין בו, והדת שלי זה סרטים".

"מלכת העולם" יוצג בפסטיבל הקולנוע ירושלים בשלישי 14.7 ב-11:00 ובשישי 17.7 ב-22:15, ו"תקשיב פיליפ" יוקרן בשלישי 14.7 ב-15:45. להזמנת כרטיסים ועוד פרטים ראו האתר הרשמי של הפסטיבל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully