וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: הופעות מחאה של אמנים מתחת לבית כונס הנכסים של רשות השידור

21.7.2015 / 12:52

פרסום ראשון: מסתמנת הופעת מחאה מחוץ לבית דוד האן, כונ"ר רשות השידור, כמחאה על אי העברת מלוא כספי תמלוגי ההשמעות ברשות השידור לאקו"ם. אבטיפוס: "אם הוא רוצה מוזיקה חינם, ניתן לו מוזיקה חינם". מנכ"ל אקו"ם: "המדינה מתנהגת בבריונות"

אבטיפוס – שמע אלי. איליה מלניקוב,
אמיר בן דוד: "לבוא בגסות, בלי משא ומתן, באופן חד צדדי, ולחתוך את התמלוגים בחצי?". להקת אבטיפוס/איליה מלניקוב
מנכ"ל אקו"ם לוואלה תרבות: "ההתנהגות של המדינה במקרה הזה היא התנהגות בריונית חסרת פשר ובניגוד לחוק. היא אינה מכבדת הסכם עליו היא חתומה"

מסתמנת הופעת מחאה של אמנים מחוץ לביתו של פרופ' דוד האן, כונס הנכסים של רשות השידור, זאת כמחאה על כך שלא הועברו לאקו"ם, לדבריהם, מלוא כספי תמלוגים על השמעות ברשות השידור. הופעת המחאה צפויה להתקיים ביום חמישי, 20 באוגוסט, ביישוב אורנית.

באפריל הופתעו אלפי יוצרים לקבל הודעה מאקו"ם (אגודת קומפוזיטורים, ומחברים ומו"לים) לפיה רשות השידור החליטה להפסיק לשלם תמלוגים לאגודה, באופן חד-צדדי, דבר שפוגע מאוד בפרנסת היוצרים שכן רשות השידור מהווה משקל משמעותי בהכנסת היוצרים. במסרון סלולרי שקיבלו אלפי היוצרים נכתב: "לתשומת לבך, רשות השידור הנמצאת בהליכי פירוק הפסיקה להעביר תמלוגים לאקו"ם וממשיכה לשדר כרגיל. על כן, לצערנו, רשות השידור לא תיכלל בחלוקת מאי הקרובה. אנו מנהלים מאבק משפטי מולם לגביית מלו התמלוגים ונדאג לעדכנך בהמשך, אקו"ם".

מאקו"ם נמסר אז לוואלה תרבות כי מחודש יוני 2014 הפסיקה רשות השידור באופן חד-צדדי להעביר תמלוגים, וכי הפסקת התשלומים נעשתה "למרות שההסכם עם רשות השידור עדיין בתוקף, בטענה כי התמלוג שאקו"ם גובה מהרשות הינו תמלוג מופרז וכי קופת הפירוק נמצאת בגירעון. מצדם, הם מציעים לשלם תמלוג הנמוך באופן קיצוני מהתמלוג הנוכחי וטוענים כי גם מחצית מסך התמלוגים ששולמו עד כה לאקו"ם הינם מופרזים. אקו"ם פנתה לבית המשפט המחוזי בירושלים בבקשה דחופה להורות לרשות השידור לקיים את ההסכם עם אקו"ם ולשלם לה את מלוא סכום התמלוגים הקבוע בהסכם".

מנכ"ל אקו"ם, יוריק בן דוד, אמר היום לוואלה תרבות: "רשות השידור מנוהלת כיום על ידי כונס הנכסים הרשמי של מדינת ישראל, שהחליט באופן חד-צדדי להתעלם מהסכם קיים בין רשות השידור לאקו"ם, שמחלקת תמלוגים ליוצרי השירים, ולשלם ככל העולה על דעתו, כשליש מסך התמלוגים ששולמו עד כה במשך שנים רבות. כיוון שהוא לא יידע אותנו קודם על החלטתו זו אנחנו חילקנו את התמלוגים שקיבלנו עבור מחצית השנה הראשונה של 2014 כפי שנהגנו בעבר תמיד. ואז, כאמור, הודיע לנו כונס הנכסים שהוא לא מעביר יותר תמלוגים עבור המחצית השניה של 2014, כי לדעתו לא מגיע ליוצרים תמלוגים. מה אנחנו אמורים לעשות, לפנות לכל אלה שקיבלו תמלוגים ולהגיד להם להחזיר את הכסף כי אנחנו צריכים לחלק גם לאלה ששודרו במחצית השנייה של 2014? הגשנו תביעה לבית המשפט. ההתנהגות של המדינה במקרה הזה היא התנהגות בריונית חסרת פשר ובניגוד לחוק. היא אינה מכבדת הסכם עליו היא חתומה. ויותר מכך, אף מפרה אותו בצורה בוטה לאחרונה, כשהגדילה לעשות והעלתה אתר VOD, ובו ניתן לכל חפץ לשמוע שירים מתוך תוכניות רשות השידור באינטרנט מבלי לשלם על כך תמלוגים, מבלי לקבל רשות על פי חוק. אני מאוד שמח שהיוצרים מתגייסים לפעולה עכשיו".

יוריק בן דוד, מנכ"ל אקום. ברני ארדוב
"המדינה מפרה את החוק בצורה בוטה". מנכ"ל אקו"ם, יוריק בן דוד/ברני ארדוב

בין המשתתפים הצפויים בהופעת המחאה מול ביתו של דוד האן ביישוב אורנית ב-20 באוגוסט נמנים בין השאר ארקדי דוכין ולהקת אבטיפוס, והרשימה צפויה להתעבות. "יש הרבה בעיות לרשות השידור וצריך לפתור אותן, אבל אי אפשר לפתור אותן על חשבון התמלוגים שאמנים מקבלים", אומר אמיר בן דוד מאבטיפוס. "זה לפגוע בלחם של הרבה מאוד אנשים שמתקשים להתפרנס. לחתוך את הדבר הזה כדבר ראשון, זה חסר כל הצדקה. זה גם משדר דבר איום ונורא כלפי חוץ. יש כל הזמן מאבקים על תמלוגים של איגודי זכויות היוצרים, של אקו"ם, במועדונים, בבארים, בקניונים ובעוד מקומות שמשמיעים מוזיקה. אם המדינה, ורשות השידור זו המדינה, אומרת: 'אה, את זה אפשר לחתוך בחצי', אתה משדר מסר לכולם שזה לא חשוב, שזה דבר שאפשר לחתוך אותו. וזה דבר איום ונורא".

"שלא תהיה טעות", מוסיף אמיר בן דוד, "התמלוגים לא נורא גבוהים, אף אחד פה לא מתעשר מתמלוגים. אם יש לך מפעל חיים וצברת הרבה מאוד שירים, אז לאורך זמן זה יצטבר לאיזה משהו שיכול לתת לך הכנסה צנועה. לא הגיוני שבשעה שבה משודרת תוכנית רדיו ישלמו לטכנאי, ישלמו למפיק, ישלמו למגיש, אבל למוזיקאים שיצרו את המוזיקה שמנגנים לא ישלמו, או שישלמו עכשיו רק חצי. אנשים עבדו על המוזיקה הזאת, בשביל חלק מהאנשים זה מפעל חיים. ולבוא בגסות, בלי משא ומתן, בלי דיבור עם ארגוני היוצרים, אלא לבוא באופן חד צדדי ולחתוך את התמלוגים בחצי. רשות השידור במצוקה? דברו איתנו. בוא נבדוק אם זה הדבר הראשון שצריך לעשות. גסות הרוח שבה הדבר הזה נעשה, שלא סופרים בכלל את האנשים בצד השני ולא מתחשבים בקיומם. הם מסתכלים רק על השורה התחתונה בטבלאות האקסל שלהם. זה דבר מזעזע. לכן אבטיפוס תופיע מתחת לביתו של כונס הנכסים. לא נחייב אותו בתמלוגים. אם הוא רוצה מוזיקה חינם, ניתן לו מוזיקה חינם. וננגן חזק".

הזמר והמוזיקאי זיו רובינשטיין, מיוזמי המחאה, העלה אמש בפייסבוק תמונה של כונס הנכסים דוד האן, ולצדה כתב: "נעים להכיר. דוד האן. דוד האן הוא כונס הנכסים הרשמי של מדינת ישראל. האיש הזה החליט לאחרונה, באופן שרירותי לחלוטין, ובניגוד לחוק! כי היוצרים המוזיקלים של מדינתנו מרוויחים יותר מדי. הוא החליט ששירים שיושמעו בתחנות הרדיו של קול ישראל יזכו את כותביהם ב-50 אחוז פחות ממה שהיה נהוג עד היום. למה? ככה. אז שלום לך אדוני הפרופסור. שמי זיו רובינשטיין ואתה פגעת בפרנסתי באופן אנוש. לפיכך - אני לא מוצא שום סיבה שלא לפגוע לך בחייך. תתכונן - מעוד שבועיים בדיוק, מתחת לביתך ינגנו וישירו אומנים במשך 24 שעות ברציפות. אתה רוצה מוזיקה חינם? תהייה לך מוזיקה חינם יומם וליל. אנא הפיצו, שתפו, נצטרך את עזרת כולם-ישנה לכולם במה פתוחה ואיש אחד שמסכים לשלם רק על חצי כרטיס".

באפריל, יוסי גיספן, אחד היוצרים המושמעים ביותר ברדיו הישראלי, אמר בכעס לוואלה תרבות: "כמו הרבה חברי אקו"ם, גם אני הופתעתי לקבל סמס מהארגון שמודיע שבחלוקת התמלוגים הקרובה לא נקבל תשלום עבור השימושים ביצירות שהיו ברשות השידור בחצי השני של 2014. זאת פגיעה בהכנסות של היוצרים, וגם תמוה בעיני הנימוק שאני שמעתי, שהרשות טוענת שהיא בפירוק. אותה רשות שנמצאת בפירוק, ממשיכה לגבות את האגרה מהציבור, ומצד שני עושה שימושים ביצירות ולא מוכנה לשלם עבורם, וזה טיפה מזכיר לי התנהלות של רדיו פיראטי. כל מי שעושה שימושים ביצירות מוזיקליות מוגנות חייב לשלם עבור השימושים. זו פת הלחם שלנו, היוצרים".

מרשות השידור נמסר כי רק כונס הנכסים מוסר תגובה בעניין זה. ממשרדו של כונס הנכסים הרשמי, מפרק רשות השידור, פרופ' דוד האן, נמסר בתגובה: "בשנת 2014 רשות השידור שילמה לאקו"ם תמלוגים בסכום כולל של 9,278,030 ¤. תשלום התמלוגים הופסק עוד בטרם החל הפירוק של רשות השידור. רשות שידור הודיעה לאקו"ם עוד בדצמבר 2013 כי היקף התמלוגים המועברים לאקו"ם מזה מספר שנים גבוה מדי ובקשה להיכנס עם אקו"ם למו"מ על סכום התמלוגים או לחילופין להליך להליך גישור עד עתה לא נענו דרישות אלה על ידי אקו"ם, על אף היותה מונופול בתחום. עם כניסתו לתפקיד בדק מפרק רשות השידור את סכום התמלוגים ששילמה רשות השידור לאקו"ם בשנת 2013 (שהסתכם לסך כולל של כ- 23 מליון ¤) בהתייחס לפרמטרים שונים, ואת הסכומים שמשלמים לאקו"ם גופי שידור מסחריים. הבדיקה העלתה כי התמלוגים ששולמו לאקו"ם במשך שנים על בסיס 2.75% מהתקציב היו גבוהים, בלתי סבירים ובלתי הוגנים כלפי השידור הציבורי והקופה הציבורית, ביחס להיקף וסוג השימושים ביצירות על ידי רשות השידור. בנוסף יצוין כי טענות אקו"ם מתבססות על מודל לקביעת תמלוגים שנקבע לפני כ- 20 שנה ואינו רלוונטי עוד. האופן שבו אקו"ם מנהלת את ההתחשבנות שלה מול היוצרים אינו חלק מההסכם מול רשות השידור ולא צריך להשפיע על שיקוליו של המפרק".

(עדכון אחרון: 22 ביולי, 11:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully