וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 34: מייקל שייבון וסופרים נוספים דורשים לחקור את אמזון

22.7.2015 / 0:00

הסופרים דורשים ממשרד המשפטים האמריקאי להתמקד בענקית הקמעונאות בעקבות "השתלטות אגרסיבית וניצול כוח". בנוסף סופר התחזה לאישה בהריון ודרש מיליון דולר כדי לא לעשות הפלה כתעלול שיווקי ועוד חדשות ספרות

קבוצת סופרים פנתה למשרד המשפטים האמריקאי בדרישה לפתוח בחקירת הגבלים עסקיים נגד אמזון

קבוצת סופרים אמריקאים, ביניהם אורסולה לה-גווין, מלקולם גלדוול ומייקל שייבון, התאגדה תחת השם "Authors United" ופנתה השבוע למשרד המשפטים האמריקאי בדרישה לחקור את אמזון. הסופרים מוחים על מה שכונה על ידם "השתלטותה האגרסיבית של אמזון על שוק הספרים וניצול כוחה באופן לא כשר לפגיעה בסופרים, בהוצאת ובחנויות הספרים".

במכתב הפנייה טוענים הסופרים כי אמזון הפכה למעשה למונופול ושולטת ב-75 אחוזים ממכירות הספרים המודפסים דרך האינטרנט, ביותר מ-65 אחוזים ממכירות הספרים המקוונים ויותר מ-40 אחוזים מהמכירות של ספרים חדשים. "בשנים האחרונות השתמשה אמזון בדומיננטיות שלה בדרכים שפוגעות לדעתנו בקוראים האמריקאים, מחלישות את ענף הספרים כולו, מחבלות בקריירה של סופרים רבים, זורעות פחד בקרב סופרים אחרים, ובכך למעשה פוגעות בזרימה החופשית של רעיונות בחברה שלנו", כתבו הסופרים במכתב. לטענת הסופרים אמזון מנסה לשלוט בתכני הספרים שנמכרים דרכה, מוכרת ספרים מסוימים בהפסד כדי לגרום לרשתות ספרים מסוימות לפשוט רגל (כמו במקרה של רשת חנויות בורדרס), ומסרבת למכור ספרים מסוימים בעלי פוטנציאל כלכלי משמעותי, על מנת להפעיל לחץ על המו"לים להגיע לחוזים טובים יותר.

המכתב קיבל גיבוי מוחלט מגילדת הסופרים האמריקאית ואיגוד מוכרי הספרים, אולם טרם התקבלה תגובה ממשרד המשפטים האמריקאי.

מייקל שייבון. Valerie Macon, GettyImages
מייקל שייבון/GettyImages, Valerie Macon

רב מסקרמנטו דורש מאמזון להסיר ספרים מכחישי שואה

הרב מנדי כהן, אחד המייסדים של סניף חב"ד בסקרמנטו, טוען כי לאמזון אסור להחזיק ספרים מכחישי שואה בקטלוג שלה ודורש ממנה להסיר אותם לאלתר. הדרישה של כהן, בן לניצולי שואה, מגיעה ימים ספורים לאחר שאמזון הסירה מהקטלוג שלה חפצים ואביזרים שנשאו את דגל הקונפדרציה (שמזוהה עם גזענות כלפי שחורים).

נכון להיום קיימים כמה ספרים שמכחישים את השואה או את המספרים המיוחסים לה, כמו למשל הפמפלט של ריצ'ארד הרווד משנת 1974 "Did Six Million Really Die?: The Truth at Last" שנאסר לפרסום בגרמניה אך נמצא במקום ה-78 ברשימת רבי-המכר של קינדל בנושא השואה; או הספר "The Holocaust Hoax Exposed: Debunking the 20th Century's Greatest Fabrication", שכתב ויקטור ת'ורן ומוצע גם הוא למכירה באמזון.

אמזון טרם הגיבה לפנייה, אולם לא עומדת בפניה מניעה חוקית למכור את הספרים הללו, כיוון שלהבדיל מישראל וממדינות מסוימות באירופה, בארצות הברית אין חוק המונע הכחשת שואה.

הטריילר לסדרת הטלוויזיה "סדרה של צרות" על פי ספריו של למוני סניקט התגלה כמזויף

בנובמבר האחרון הודיעה נטפליקס כי תעבד לטלוויזיה את סדרת ספרי "סדרה של צרות" מאת למוני סניקט (שם העט של דניאל הנדלר). בשבת שעברה עלה ליוטיוב טריילר של הסדרה שהלהיב את המעריצים וזכה תוך זמן קצר ליותר מ-3 מיליון צפיות. אולם כעת מתברר כי זהו טריילר מזויף שלא שוחרר ע"י נטפליקס; את הטריילר העלתה ליוטיוב מעריצה של הסדרה שכינתה עצמה "אלנורה פו" (דמות של עורכת עיתון בסדרת הספרים).

עם זאת, אף על פי שנטפליקס התנערו מהטריילר, מחבר סדרת הספרים, דניאל הנדלר, דווקא אהב אותו; "אלנורה פו, מי שלא תהיי", צייץ הנדלר בחשבון הטוויטר שלו, "אני חייב לך משקה. ערמומית שכמוך".

מלבד "סדרה של צרות", ספר נוסף שיגיע בקרוב למסך הוא "פרויקט רוזי" מאת גרהם סימסיון שיעובד לסרט קולנוע ע"י חברת סוני. השבוע פורסם כי השחקנית ג'ניפר לורנס לוהקה לתפקיד רוזי בסרט.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

קומיקס חדש ישלב בין באטמן לצבי הנינג'ה

הוצאות הקומיקס "DC Entertainment" ו-"IDW Publishing" ישתפו פעולה בהוצאת מיני-סדרה של ששה ספרי קומיקס בהם יחברו זה לזה באטמן וצבי הנינג'ה. את הסדרה יכתוב ג'יימס טיניון ועל העיצוב יהיו אחראים פרדי אי. וויליאמס וקווין איסטמן. החלק הראשון של הקרוסאובר יראה אור בתחילת נובמבר, והחלקים הבאים יפורסמו אחת לחודש.

גם ג'וס ווידון ("באפי קוטלת הערפדים", "הנוקמים") הודיע השבוע כי יוציא מיני-סדרה של ששה ספרי קומיקס בשם "טוויסט", שתעסוק לדבריו בדמות ויקטוריאנית של "באטמן ממין נקבה". תחת שרביטו של ווידון נמשכת גם סדרת הקומיקס הממשיכה את עלילותיה של באפי מהנקודה שבה הסתיימה סדרת הטלוויזיה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עורכת הדין שמצאה את ספר ההמשך ל"אל תיגע בזמיר" טוענת כי ייתכן שקיים ספר המשך שני

בשבוע שעבר פרסמה טוניה קרטר, עורכת הדין ומקורבת של הסופרת הרפר לי, מאמר בוול סטריט ג'ורנל ובו תיארה כיצד מצאה את כתב היד הישן של הספר "Go Set a Watchman" – ספר ההמשך לקלאסיקה הספרותית "אל תיגע בזמיר" שלמעשה נכתב לפני הספר המפורסם. במסגרת המאמר סיפרה קרטר כי ייתכן שקיים כתב יד נוסף של לי הנמצא בכספת בביתה באלבמה (בשנים האחרונות מתגוררת הסופרת בת ה-89 בבית אבות). לדבריה היא מצאה בכספת של לי כתב יד נוסף ולא ידוע, וכעת הוא נבחן לעומק כדי להבין האם מדובר בספר המשך נוסף שיהפוך למעשה את "אל תיגע זמיר" לטרילוגיה.

בינתיים, "Go Set a Watchman" שובר שיאי מכירות. בבריטניה נמכר הספר ב-105 אלף עותקים ביום הראשון לצאתו לחנויות, ובחנויות המקוונות של אמזון ואפל הוא נמצא במקום הראשון ברשימת רבי המכר. עם זאת, עם צאת הספר לחנויות התברר כי ביותר מ-25 אלף עותקים חסרים עמודים ופסקאות בסוף הספר; ההוצאה הצהירה כי עותקים חדשים מודפסים בימים אלה והבעיה תיפתר במהרה.

ראש עיריית ונציה הוציא מבתי הספר בעיר ספרי ילדים שעוסקים במשפחות גאות ועורר מחאה בקרב סופרים באיטליה

267 סופרים איטלקיים חתמו על עצומה המבקשת להסיר את ספריהם מחנויות וספריות בוונציה, בעקבות ההחלטה של ראש העיר החדש, איש העסקים לואיג'י בורגנרו, לאסוף מבתי הספר היסודיים בעיר ספרי ילדים העוסקים במשפחות גאות.

בחודש שעבר אמר בורגנרו לעיתון "לה רפובליקה" שהוא הבטיח במהלך קמפיין הבחירות להסיר את הספרים האלה, וכך אכן עשה. "אנחנו לא רוצים להפלות בין ילדים", הוא אמר, "בבית ילדים יכולים לקרוא להורים שלהם 'אבא 1' ו'אבא 2', אבל אני חייב להתחשב במרבית המשפחות בהן יש אבא ואמא". אולם בשבוע האחרון ניסה בורגנרו לרכך את הצהרותיו, ובהודעה לעיתונות טען כי הספרים נאספו מבתי הספר במטרה לבחון מי מהם מתאים לבתי הספר היסודיים ומי לא.

יותר מ-250 סופרים בהובלת אנדראה ולנטה ומטאו קורדיני שלחו מכתב לראש העיר ובו כתבו כי הם מבקשים ממנו להחרים גם את ספריהם. "אנחנו לא רוצים להיות בעיר שמחרימה ומצנזרת ספרים", כתבו הסופרים לראש העיר, "אנא הואל בטובך להחרים גם אותנו".

סופר התחזה לאישה בהריון כדי לקדם ספר חדש ודרש מיליון דולר כדי לא לעשות הפלה

בתחילת חודש יולי עלה לאינטרנט אתר ייעודי ובו טענה צעירה פמיניסטית בת 26 כי היא נמצאת בשבוע השביעי להריונה ומתכוונת לעשות הפלה, אלא אם תקבל תרומות בסך מיליון דולר בתוך 72 שעות החל מה-7 ביולי. ההסבר של אותה צעירה היה כי חוקי ההפלה במדינות מסוימות בארה"ב מקשים על נשים ומסבים להן סבל רב, ועל כן היא מעוניינת לעורר מודעות דרך המהלך הזה. היא הבטיחה כי אם הסכום יגיע למיליון דולר תוך 72 שעות, היא לא תעשה הפלה והכסף ישמר בקרן מיוחדת עד שהילד או הילדה יהיו בני 21.

אולם כשהגיע תאריך היעד והאתר היה אמור להיפתח לתרומות, חשף הסופר צ'אד קולטגן כי הוא זה שעומד מאחורי האתר, וכי החליט להשתמש ב"שיווק גרילה" כדי לנסות ולקדם את ספרו "Strange Animals". למעשה החליט קולטגן להפוך למציאות סצנה בדיונית המופיעה בספרו ובה דוקטור לפילוסופיה בשם קארן הולוואי עושה מהלך דומה מאוד ומשתמשת בעו?ב?ר עתידי כדי לעורר מודעות לזכויות של נשים על גופן.

הוצאת "הארפר קולינס" שבמסגרתה יצא הספר לאור הודיעה כי לא הייתה מודעת לכוונתו של קלוטגן לערוך מתיחה שיווקית כזאת והוא עשה זאת שלא על דעתה.

צ'אד קולטגן. AP
בטוב טעם. צ'אד קולטגן/AP

מימון המונים: הוצאה חדשה של ספרי פנטזיה ומד"ב, ספר צילומים ושירים פמיניסטי ומעשייה למבוגרים

שלושה פרויקטים מסקרנים של מימון המונים עלו לאחרונה לרשת. העורך והמתרגם דידי חנוך, אחד האנשים הבולטים בתחום ספרות הפנטזיה והמדע הבדיוני בישראל, החליט לפתוח הוצאת ספרים חדשה בשם "נובה" שתתמקד בתרגום ספרים עכשוויים מהז'אנר. "יש כאלה שהיו רוצים שהמד"ב של היום ייראה כמו זה של לפני שישים שנה", כותב חנוך בעמוד ההדסטארט של ההוצאה, "אין חלקי איתם. נובה תביא לכם את הקולות הרעננים והבועטים של ההווה, ואת היצירות שלהם על העתיד ועל עולמות אחרים של מדע וקסם". בעמוד הוא מספר גם על החזון העסקי של ההוצאה, שלא מתכוונת למכור את ספריה ברשתות הספרים הגדולות. הספרי ימכרו בחנויות הספרים העצמאיות ויהיו זמינים גם בפורמט דיגיטלי. שני הספרים הראשונים שיוצאים לאור בהוצאה הם "חיי טאו" מאת ווסלי צ'ו (מד"ב) ו"מת ברובו" מאת מקס גלדסטון (פנטזיה).

המשוררת והעיתונאית ריקי כהן יצאה גם היא לפרויקט מימון המונים באתר הדסטארט, כשהיא מבקשת להוציא לאור אנתולוגיה של שירים וצילומים המתייחסים כולם למשפט המפורסם של סימון דה בובואר "את לא נולדת אישה, את נעשית אישה". כ-100 שירים וצילומים יופיעו בספר, וברבים מהם, לפי כהן, קיימים "חומרי נפץ מבחינת השיח המגדרי בישראל". בין היוצרות המשתתפות באנתולוגיה אפשר למצוא את נורית זרחי, שולמית אפפל, נעם פרתום, טל ניצן, שירה סתיו, אליסיה שחף, זואי גרינדאה ועוד רבות אחרות – כולן יקבלו תגמול שווה על יצירתן.

פרויקט מימון המונים נוסף שמתקיים דווקא באתר ג'אמפסטארטר הוא מעשייה למבוגרים בשם "היער" שכתבה הסופרת מעין רוגל ("היינו יכולים לנסוע"). "היער הוא סיפור שרודף אותי", כותבת רוגל באתר הפרויקט, "אני מכירה את הסיפור הזה מהחלומות שלי, מהסיוטים שלי, מהפחדים שלי כילדה ומהפחדים שלי כאדם בוגר, וכאמא מתחילה". כעת היא מבקשת להוציא אותו לאור בעזרת מימון המונים, תוך הבטחה שהספר יעבור עריכה קפדנית (לשונית וספרותית) של מיכל חירותי ויעוצב ע"י שרית עברני.

סדרת ספרי "שקשוקה" של גליה עוז תצא באנגלית בהוצאת "ראנדום האוס"

שלושת הספרים הראשונים בסדרת הספרים המצליחה של גליה עוז ("שקשוקה נעלמת", "שקשוקה שתיים" ו"שקשוקה מאמצת חתול איום ונורא") יצאו לאור כספר אחד בהוצאת הספרים "ראנדום האוס", הגדולה ביותר בעולם כיום.

סדרת הספרים יצאה לאור בישראל בשנת 2007 ונמכרה ביותר מ-130 אלף עותקים. בעקבות סדרת הספרים, עוז זכתה בפרס היצירה לסופרים עבריים לשנת תשע"ב וחלק מספרי הסדרה כבר יצאו לאור בצרפת, בספרד ובברזיל. הספר החמישי, "שקשוקה ושוד הלימונים הגדול", יצא לאור בישראל בשנה שעברה (כל ספרי הסדרה פורסמו בהוצאת "כתר") והוא גם הספר האחרון בסדרה.

חדשות בשורה

* הוצאת "סנדיק ספרים" חוזרת לפעילות אחרי פרויקט מימון המונים מוצלח ופוצחת בשיתוף פעולה עם הוצאת "אהבות" בהוצאתם לאור של ספרי ג'יין אוסטן, וכן ספר ביכורים אנגלי עטור פרסים, מועמדויות וביקורות משבחות - "שיר לאיזי ברדלי", שיראה אור בסוף אוגוסט.

* הזמרת והמוזיקאית קרלי סיימון תפרסם אוטוביוגרפיה. הספר יצא לאור בנובמבר בהוצאת "סיימון ושוסטר" שאביה הוא אחד ממייסדיה.

* ב-28 ביולי יתקיים בתולעת ספרים בתל אביב אירוע השקה לספרו מאת יואב רוזן "קופי ופייסט" בהשתתפות דן מירון, יפתח אלוני, עינת יקיר ועודד וולקשטיין. יום שלישי, 19:00 רחוב מזא"ה 7, תל אביב.

* ב-29 ביולי יתקיים בסינמטק חולון אירוע השקה לספר "האהבה הכי גדולה בעולם" מאת שירה כרמי (הוצאת אחוזת בית). משתתפים: שרי גוטמן, ד"ר יהודה ישראלי ואשכול נבו. יום רביעי, 20:00, גולדה מאיר 6, חולון.

* ב-29 ביולי יתקיים בספריית בית העם בירושלים אירוע אמנות רב חושי תחת הכותרת "סיפור לילה - שיטוט לילי בספריה הציבורית", שבמסגרתו יוכל הציבור לשוטט בין יצירות ומיצגי אמנות שונים שיוצבו בספריה. משתתפים: עמוס אורן, מידד אליהו, מיכל בן יהודה, נועם בר, עדיה גודלבסקי, דינה גולדשטיין, תמר דרוזד, רותם וולק, ניצן לנגר, אמיר חרש, שירי לבנדיגר, לירון לביא טורקניץ', יעל מושקין, אן אליזבת נודלמן, שיראל ספרא, אמיר עצמון, מיכל פולאק, הילה פלשקס, הדס צדיק, עלית קרייז, הקולות הצפים, להקת נהרה. אוצרת: מורן אביב-דביר. יום רביעי, 21:00, בצלאל 11, ירושלים. מחיר כרטיס: 70-80 ש"ח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully