וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

68 ח"כים בקריאה לשר האוצר: הגדל את תקציב התרבות

3.8.2015 / 8:57

פרסום ראשון: 68 ח"כים, מכל המפלגות, חתמו על מכתב הקורא לשר האוצר כחלון להגדיל את תקציב התרבות. "אל תפנה עורף לתרבות, כי העם רעב גם לתרבות. גם לנשמה מגיע", נכתב

כתב: שגיא בן נון, צילום: אבי כהן, עריכה: מתן חדד

(בסרטון: שרת התרבות והספורט מקליטה שיר עם אמנים למען הגדלת תקציב התרבות)

המאבק על הגדלת תקציב התרבות מעלה הילוך. לוואלה תרבות נודע כי 68 חברי כנסת חתמו על מכתב המופנה לשר האוצר משה כחלון, שקורא לו להגדיל את תקציב התרבות בישראל. בשבוע שעבר עלו אמנים למשכן הכנסת כדי להחתים את חברי הכנסת על המכתב, שזכה לתמיכה רחבה, מקיר לקיר, בהעלאת תקציב התרבות מצד חברי כנסת מהמחנה הציוני, הבית היהודי, הליכוד, מרצ, הרשימה המשותפת, ש"ס וכולנו. המכתב הוא פרי יוזמתם של חברי הכנסת איתן ברושי (המחנה הציוני), עופר שלח (יש עתיד) ואיימן עודה (הרשימה המשותפת), ושל המטה להצלת התרבות בישראל, הכולל את פורום מוסדות תרבות ואמנות בישראל, שח"ם - ארגון השחקנים בישראל, אמ"י- ארגון אמני ישראל, ואת כלל ארגוני היוצרים בישראל. המטה פועל כדי להביא לשינוי בסדרי העדיפויות בנוגע למקומה של התרבות בישראל ולתקצוב התרבות באופן ראוי ובהתאם להמלצת אונסקו.

"הנדון: הצלת התרבות בישראל. העם רעב גם לתרבות", כך נפתח המכתב שנשלח ביום שישי לשר האוצר והגיע לידי וואלה תרבות. וכך נכתב בו: "אנו פונים אליך בדאגה רבה מאחר שהתרבות בישראל עומדת בימים אלה בפני משבר חמור. מדיוני תקציב המדינה מסתמן שבמקום לפעול להעלאה הדרגתית של תקציב התרבות, בכוונתך ובכוונת משרד האוצר לקצץ גם ממעט המשאבים שהופנו עד כה למען הנשמה של האזרחים בישראל. כיום, עומד תקציב התרבות על 0.18% מתקציב המדינה, ועל מנת להציל את התרבות נדרשת העלאה מדורגת לכדי 1% מסך תקציב המדינה, כנהוג במדינות המפותחת. אם לא ייעשה כך, ייעלמו מהנוף והתרבות בישראל ספרים, שירים, הצגות, קונצרטים, סרטים, תערוכות, פסטיבלים, מופעי במה ורחוב, שהעשירו ומעשירים את חיי כולנו, כמו גם החינוך לתרבות לילדים ונוער".

"המאבק להעלאת תקציב התרבות אינו אישי או מגזרי, זהו גם גזר דין מוות לזכותם של ילדים ומבוגרים בכל רחבי הארץ, מכל המגזרים החברתיים, לצרוך תרבות בכל מקום ברחבי מדינת ישראל. על מנת להציל את התרבות בישראל מקריסה ולהבטיח עוד שנים רבות של יצירה מקורית, התאגדו כל גופי התרבות, ארגוני היוצרים ומשרד התרבות למאבק להגדלת תקציב התרבות. אנו, הח"מ מצטרפים וקוראים לך שר האוצר, משה כחלון, כמי ששם את האג'נדה החברתית לנגד עיניו לאורך כל חייו הציבוריים ופועל לצמצום הפערים החברתיים: אל תפנה עורף לתרבות, כי העם רעב גם לתרבות. כנבחר ציבור, השותף לשליחות החשובה של כולנו, אל תיתן את ידך לתקציב שלא יכלול גידול משמעותי בתקציב התרבות של המדינה. כי גם לנשמה מגיע".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האמנים אלברט אילוז, אסתי זקהיים ועידית טפרסון מחתימים חברי כנסת על המכתב בשבוע שעבר בכנסת/מערכת וואלה!, צילום מסך

על המכתב חתומים חברי הכנסת עפר שלח, איתן ברושי, איימן עודה, יצחק הרצוג, ציפי ליבני, שלי יחימוביץ', סתיו שפיר, איציק שמולי, עמר בר לב, יחיאל חיליק בר, עמיר פרץ, מרב מיכאלי, איתן כבל, מנואל טרכטנברג, אראל מרגלית, מיקי רוזנטל, רויטל סויד, דניאל עטר, יואל חסון, זוהיר בהלול, מיכל בירן, נחמן שי, קסניה סבטלובה, איילת נחמיאס ורבין, יוסי יונה, איל בן ראובן, זהבה גלאון, אילן גילאון, מיכל רוזין, עיסווי פריג', תמר זנדברג, יאיר לפיד, שי פירון, יעל גרמן, מאיר כהן, יעקב פרי, חיים ילין, קארין אלהרר, יואל רזבוזוב, עליזה לביא, מיקי לוי, אביגדור ליברמן, אורלי לוי אבקסיס, סופה לנדבר, שרון גל, חמד עמאר, רוברט אילטוב, מסעוד גנאים, ג'מאל זחאלקה, אחמד טיבי, עאידה תומא סלימאן, עבד אל חכים חאג' יחיא, חנין זועבי, דב חנין, טלב אבו עראר, יוסף ג'בארין, באסל גטאס, אוסאמה סעדי, עבדאללה אבו מערוף, צחי הנגבי, דני דנון, אורן חזן, דוד ביטן, מכלוף מיקי זוהר, יעקב מרגי, יואב בן צור, ינון מגל ואלי אלאלוף.

שרת התרבות, מירי רגב, אינה חתומה על המכתב, אבל הביעה את תמיכתה במאבק להעלאת תקציב התרבות ואף השתתפה בשבוע שעבר בשיר שהקליטו אמנים למען מטרה זו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
קבינט הדיור כונס לראשונה. עומר מירון
שר האוצר משה כחלון/עומר מירון

"העלאת תקציב התרבות לאחוז שלם הוא צעד הכרחי שיתרום להנגשת היצירה התרבותית לכל האזרחים", מסר ח"כ איימן עודה, "והצעד המקביל חייב להיות עשיית צדק לאומנים הערביים ולתרבות הערבית שמקבלת 3% בלבד מתקציב התרבות הנוכחי". ח"כ איתן ברושי, לשעבר מנכ"ל משרד התרבות, מסר: "הגדלת תקציב התרבות היא קריטית ויש להשוותו לפחות כמו מדינות OECD , המאבק להצלת התרבות הוא לא אישי או מגזרי, המאבק הוא למען עתידה התרבותי של המדינה. יש צורך לתת מענה לאוכלוסיות שונות תוך מתן דגש מיוחד לפריפריה על מנת שגם במקומות מרוחקים ניתן יהיה לצרוך וליהנות מתרבות". וח"כ עפר שלח מסר: "שיעור התקציב המוקדש לתרבות הוא מגוחך ביחס למקובל בעולם, ועכשיו אנו שומעים על כוונות לקצצו עוד יותר. התרבות היא שגריר ראשון במעלה, תחום צמיחה כלכלי ומקור לגאווה – ועלינו לעשות הכל כדי למנוע פגיעה נוספת בו".

מהמטה להצלת התרבות נמסר: "העם בישראל רעב גם לתרבות, ובפריפריה הרעב לתרבות גדול יותר. אנו מצפים מהשר כחלון להבין שתרבות זה צורך חברתי בסיסי. המציאות העגומה מלמדת שישראל מפגרת אחרי מדינות מפותחות בעולם בכל הקשור לתקצוב תרבות ומוסדות תרבות. תקציב התמיכה עומד על 0.18% בלבד מסך התקציב (כחמישית מההקצאה לתרבות במערב) מה שמונע שוויון הזדמנויות אמיתי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully