וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיאטרון אל-מידאן על השרה מירי רגב: "יש אנשים שמתנהלים מעל החוק"

9.8.2015 / 15:25

"תגובת היועמ"ש לממשלה ניחמה אותנו. יש אנשים שמתנהלים מעל החוק", אומרים בתיאטרון אל-מידאן לוואלה תרבות, בתגובה למכתב החריף ששלח היועמ"ש וינשטיין לשרת התרבות מירי רגב, בו הביע התנגדות ליוזמתה למנוע תקצוב ממשלתי ליצירות אמנות שתוכנן נוגד את עמדת הממשלה

הזמן המקביל בתיאטרון אלמידאן. ניב אהרונסון
תיאטרון אל-מידאן/ניב אהרונסון

"היועץ המשפטי לממשלה צודק, תגובתו ניחמה אותנו. יש פה אנשים שמתנהלים מעל החוק", כך נמסר לוואלה תרבות מתיאטרון אל-מידאן, בתגובה למכתב חריף ששיגר היום (ראשון) היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, לשרת התרבות מירי רגב. במכתב הביע היועץ התנגדות ליוזמתה שך השרה למנוע תקצוב ממשלתי ליצירות אמנות שתוכנן נוגד את עמדת הממשלה. "בחינת התמיכה במוסדות תרבות לאור תוכנן של יצירות אמנות עולה בפגיעה בחופש הביטוי", כתב וינשטיין. זאת על רקע כוונתה של רגב לשנות את מבחני התמיכה במוסדות אמנות והחלטתה להפסיק את התמיכה בתיאטרון החיפאי "אל-מידאן", שהעלה את ההצגה "הזמן המקביל", המבוססת על כתבי מתכנן הרצח של החייל משה תמם.

וינשטיין ואנשיו התנגדו באופן נחרץ ליוזמתה של רגב, ומתנגדים לחקיקה בעניין. לשרה הובהר במכתב כי לחופש הביטוי "משקל ייחודי בתחום התרבות, שהרי חופש הביטוי האומנותי שייך ללב ליבה של הזכות לחופש הביטוי. לא מן הנמנע כי שינוי מבחני התמיכה באופן הכולל בחינה של תוכן היצירה, יכול היה לגרום לחלק ממוסדות התרבות להימנע ממתן ביטוי לעמדות מסוימות מתוך חשש שיסכנו את התמיכה הממשלתית. פגיעה באפשרות הפקתה או הפצתה של יצירה על בסיס תוכנה היא פגיעה קשה במיוחד בחופש הביטוי, שהלא תוכנה של יצירה הוא לב ליבה ולכך מתנגד היועץ המשפטי לממשלה".

היועץ המשפטי יהודה וינשטיין, השבעת שרת המשפטים איילת שקד, מאי 2015. נועם מושקוביץ
"פגיעה קשה בחופש הביטוי" יהודה וינשטיין/נועם מושקוביץ

בתגובה למכתבו של היועץ המשפטי לממשלה לשרת התרבות, אומרת לוואלה תרבות המנהלת האמנותית של התיאטרון, סלווה נקארה: "לפי התקנון ולפי החוק, היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין, צודק. יש חוק במדינה הזו ולפי הניסוח של החוק הוא צודק. זה לא עניין של שיקול דעת של שר זה וזה, שמחליט על תכנים שלא נראים לו. אבל אנחנו בעידן כזה. יש פה אנשים שמתנהלים מעל החוק. זאת הסטואציה. תגובת היועץ המשפטי ניחמה אותנו. אנחנו יודעים שיש אנשי חוק ואנשי זכויות יצירה, יודעים שיש אנשים שלא מקבלים את כל הניהול הזה מולנו, ויודעים שלפי חוק הכל נעשה בלי שום סמכות. אבל אנחנו לא יכולים להגיד 'אוקיי, אתם טועים, בואו ניפגש בבית משפט'. צריך לפתור את הדברים בדרך הכי ישרה. אנחנו מנסים את כל הדרכים, וזה בידיים שלהם, נחכה ונראה".

היום התקיים שימוע לתיאטרון אל-מידאן מול ועדה מקצועית העוסקת בתקציב התרבות. "בפגישה", אומרת סלווה לוואלה, "נשאלו אותן שאלות על עניין השכירויות והאירוע הפוליטי, וענינו. הבאנו חומר מוכן, כתוב, רשום, שעונה על כל שאלה. הוכחנו שמדובר בהשכרות ושזו לא פעילות ישירה של התיאטרון. היתה אווירה טובה יחסית, הם ילמדו, הם יקראו, אולי תהיה עוד ישיבה והם הבטיחו להזדרז עם התשובה".

מנהל התיאטרון, עו"ד גסאן אבו ורדה, הוסיף: "היום היתה ישיבה ארוכה, העלו שאלות רבות בעיקר בנוגע לנושא השכרת האולמות, ואנחנו מבחינתנו נתנו להם תשובות. הבהרנו שיש סיכום בינינו לבין עיריית חיפה לגבי השכרת האולמות בעתיד. מאחר והמימון שלנו לגבי השכרת האולמות מגיע מעיריית חיפה בעל המאה הוא בעל המילה, אז החלטנו שכל מה שקשור בהשכרת האולמות בנושאים שאינם תרבות, נקבל את דעת מחלקת התרבות של עיריית חיפה לפני השכרת האולמות. הבטיחו לנו תשובה כי אנחנו הבהרנו להם שאנחנו ללא תקציב היום ואין לנו כסף להתקיים. גם בעירייה מחכים לשמוע מה יקבע משרד התרבות. אנחנו ביקשנו שבכל מקרה יזרזו את ההחלטה שלהם. גם היום היועץ המשפטי לממשלה מסר שהוא מתנגד להחלטת השרה, שהיא לא יכולה להתנות תקציבים. אני חושב שהוא צודק. יש חוק, יש פסיקת בג"צ, אפילו לא היינו צריכים להגיע לשם. האמנו שנקבל את התקציב ללא צורך בפנייה לארכאות. ואנחנו סבורים שזה מה שנקבל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully