וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חבר ועדת הרפרטואר: "סיום תפקידה של בלום הוא איתות לתיאטראות"

11.8.2015 / 21:20

חברי ועדת הרפטואר של סל תרבות זועמים על אי חידוש תפקידה של היו"ר בלהה בלום. מנהל סל תרבות: "רציתי לרענן את השורות"

מתוך ההצגה "הזמן המקביל", תיאטרון אל-מידאן, אפריל 2015. ערן גילווארג
האם החלפת היו"ר היא איתות לתיאטראות. מתוך "הזמן המקביל"/ערן גילווארג

הגחלת שמתחת לפרשיית "הזמן המקביל" ממשיכה לבעור: חברי ועדת הרפרטואר בתחום התיאטרון זועמים הערב (שלישי) על אי חידוש הקדנציה של יו"ר הוועדה בלהה בלום שהודעה על סיום תפקידה נתקבלה מוקדם יותר היום. מחבר הוועד משה פרלשטיין נמסר בתגובה: "פורמלית אנחנו יודעים שמדובר על הסכם שנגמר, אבל מקובל כבר שנים בסל תרבות שיו"ר ממונים לשתי קדנציות".

"ברור שזה לא הרקע האמיתי לפיטורים שלה, ברור שהרקע האמיתי זה כל הסיפור שהיה בזמן האחרון עם 'הזמן המקביל', עם ההצהרה של השר שהוא רוצה לפזר את כל סל תרבות", ממשיך פרלשטיין. "הדבר הזה מעורר כעס אצל כל חברי הוועדה. ברור שזה איתות לזה שצריך ליישר קו וכן לשפוט הצגות לפי תכנים. לא לקבל הצגות שלא נושאות חן בעיני השלטונות. היו"ר הבא כמובן ימונה תחת הידיעה הזאת. חברי הוועדה שנמצאים שם יבחרו תחת הדבר הזה. וכמובן זה גם איתות לתיאטראות מה להציג כדי לספק את הלחם והשעשועים שרוצים שנספק להם. זה מאוד מסוכן לדמוקרטיה הישראלית והנפגעים הישירים שלו זה התלמידים.

"למרות מה שאנשים חושבים, אנחנו לא מכריחים אף אחד לראות אף הצגה. סל תרבות בוחר רשימה מאוד מאוד גדולה של הצגות ומתוך המבחר המנהלים יכולים לבחור מה שהם רוצים. המורים, האנשים שזה המקצוע שלהם, לא אנחנו. הוועדה יכולה לייעץ להם לעזור להם, והמעשה הזה הוא באמת מעשה שלא יעשה" .

לדבריו של פרלשטיין, למרות הידיעה שפורסמה בכלי התקשורת בחודש שעבר (יולי) לפי שר החינוך הורה לפזר את וועדת הרפטואר, "לא היה ברור מה קורה. לא קרה שום דבר. הפרסום נשאר כהודעה לא מוכחשת ולא מבוצעת. אנחנו ביוזמתנו שלחנו הודעה לשר לברר מה עמדתו בנושא ונענינו שהוא העביר את זה הלאה. לא קיבלנו שום הודעה מרן שפירא".

בנוסף, מקורות יודעי דבר טוענים שסיום תפקידה של בלום מגיע על רקע חיכוכים ויחסים עכורים עם מנהל סל תרבות, רן שפירא, שמונה לתפקיד בשנה שעברה.

ממנהל סל תרבות רן שפירא נמסר בתגובה: "בלהה בלום היא אשת מקצוע מוערכת ורבת כשרונות, שתרמה רבות לסל תרבות ולתרבות בארץ. עם זאת, הסתיימה הקדנציה שלה כראש ועדת הרפרטואר וקיים רצון לרענן את השורות. אנחנו נשמח אם היא תצטרף לוועדת הרפרטואר ותמשיך לתרום מנסיונה ויכולותיה הרבות.

"סל תרבות פועל זה יותר מ-20 שנה כחלק ממשרד החינוך וחושף את תלמידי ישראל בצורה שיטתית, מקצועית ואיכותית, לששת תחומי האמנות: מוזיקה, קולנוע, ספרות, מחול, אמנות פלסטית ותיאטרון. ד"ר בלהה בלום הייתה חברה בוועדת הרפרטואר במשך 12 שנים מתוכן כארבע שנים כיושבת ראש ועדה וממלאת מקום יו"ר ראש ועדה".

בקשר לטענות חברי הוועדה באשר לרקע הפוליטי שהוביל לסיום תפקידה, משיב שפירא: "אני לא יודע מה הוועדה אומרת. מאז תחילת התפקיד שלי הבאתי כמעט 50 אחוז אנשים חדשים לכל הוועדות של סל תרבות, לא רק לתיאטרון. צריך כל הזמן עוד דברים, הסתכלות שונה. עם כל הכבוד לבלהה, יש לה בהחלט דברים טובים ובטוח שהיא תמשיך לתרום לאמנות בישראל".

מה תגובתך לכך שיש טענה שהיו ביניכם חיכוכים?

"זה מה שאומרים? אני יכול להגיד לך שכששני אנשים מתעסקים בתחום כזה יש הרבה דברים שלא מסכימים עליהם, אבל אפשר גם לא להסכים".

מה עתיד לעלות בגורל הוועדה?

"אני לא מצהיר דברים באמצעות התקשורת. עובדתית הוועדה התכנסה לפני כמה ימים. לא היה שום שינוי. סל תרבות זה באמת מקום שמייצר את האמנות על כל גווניה. והכל בסופו של דבר מגיע לכל קצוות הארץ. זה אולי החלק הכי חשוב בסופו של יום. למעלה מ-20 שנה אנחנו מייצרים תרבות ואמנות בכל מקום בארץ. אנחנו כבר נערכים לתשע"ו, עתידים לעלות עם אתר חדש".

אז לא מפזרים את הוועדה?

"זה לא קורה. לנו לא ידוע על כוונה כזאת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully