וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם בענף המוזיקה בשל קטגוריה חדשה בפרס ישראל: "אמנות עממית"

8.9.2015 / 13:21

סערה חדשה בפרס ישראל: תחום חדש, "אמנות עממית", הכולל בתוכו את הזמר המזרחי, הודבק לקטגוריית הזמר העברי ויתחרה בו. אביהו מדינה: "אם זה כך, זה עוד פעם מכניס אותנו לתוך גטו"

אביהו מדינה פלייר. צילום מסך
"עוד פעם מכניס אותנו לתוך גטו?". אביהו מדינה/צילום מסך

גורמים בתעשיית המוזיקה הישראלית מביעים כעס בעקבות קטגוריה חדשה שנוספה בפרס ישראל, "אמנות עממית" שמה, שתופיע לראשונה בתולדות התחרות בפרס ישראל לשנת תשע"ו – 2016. הזעם, שביטאו בפני וואלה תרבות ראשי איגודי האמנים ומוזיקאים בכירים ומוערכים, נובע מכך שהקטגוריה החדשה הודבקה באופן תמוה לקטגוריית הזמר העברי, כתחום משולב אחד (מתוך תשעת תחומי פרס ישראל), ובכך ה"אמנות העממית" תתחרה בזמר העברי. רק זוכה אחד אפשרי – מתחום המוזיקה הישראלית או מתחום ה"אמנות העממית" (שכוללת בתוכה פולקלור, כמו ריקודי עם. בהמשך - הסבר של משרד החינוך לבקשת וואלה תרבות מהי אותה "אמנות עממית"). בנוסף כוללת הקטגוריה את הזמר המזרחי, ובכך שוב מכניסה אותו למשבצת נפרדת בתוך המוזיקה הישראלית.

בכך, משרד החינוך, הממונה על פרס ישראל, מקטין את סיכויי הזכייה של אנשי המוזיקה הישראלית. הוספת הקטגוריה "אמנות עממית" כמתחרה לזמר העברי מהווה פגיעה נוספת בזמר העברי. הפגיעה הקודמת היתה הגדלת מספר השנים שעוברות בין הענקת פרס ישראל בתחום הזמר העברי. המתנה של 5 שנים (שעברו משנת תשס"ד-2004 בה ניתן פרס ישראל לזמר עברי ליהורם גאון ולגיל אלדמע - ועד לפעם שאחריה בשנת תשס"ט-2009 בה הוענק הפרס בתחום לנחום היימן ולדובי זלצר) התארכה באופן בלתי סביר ל-7 שנים (שיעברו בין הענקת הפרס האחרונה בתשס"ט-2009 – ועד לפעם הבאה שיחולק הפרס בשנת תשע"ו – 2016). כל זאת על רקע העובדה שהזמר העברי, בניגוד לאמנויות אחרות כמו קולנוע, תיאטרון ומחול, אינו נתמך על ידי הממסד, למרות היותו אחד מתחומי האמנות הפופולריים ביותר בישראל.

בקרב אנשי המוזיקה הישראלית עמם שוחחנו הועלו טענות כי משרד החינוך מקפח, לא הוגן ומקומם ביחסו לזמר העברי, מערבב מין בשאינו מינו – זמר עברי ואמנות עממית, שני תחומי אמנות שונים, מה שמעלה חשדות גם לשיקולים פוליטיים ולא עניניים. וגם אם נניח שראוי להוסיף את תחום האמנות העממית לפרס ישראל, אומרים המוזיקאים, למה לא הוסיפו אותו כקטגוריה נפרדת, בנפרד מהזמר העברי?

יוריק בן דוד, מנכ"ל אקום. ברני ארדוב
"נעל ריקוד לא מניחים על ארון ספרים". יוריק בן דוד, מנכ"ל אקו"ם/ברני ארדוב

יוריק בן דוד, מנכ"ל אקו"ם, אמר לוואלה תרבות: "כבר 7 שנים מאז 2009 לא מצאה המדינה לנכון להעניק את פרס ישראל לתחום הזמר העברי. התחום שהוא פס הקול של חיינו, ואחד היחידים שאינם נתמכים כלל על ידי המדינה. והנה אנו 'מתבשרים' שהוחלט לצרף לתחום הזה את ה'אמנות העממית', שאלוהים יודע מה זה אומר. עכשיו תעמוד דילמה בפני שופטי ישראל כיצד להכריע מי מבין שתי האמנויות האלה תזכה ליוקרה ולכבוד ממדינת ישראל. מי הם המומחים משני התחומים הללו שיוכלו להחליט מי ראוי לקבל את הפרס? גם את זה כנראה רק אלוהים והממונה על פרסי ישראל יודעים. האבסורד צועק לשמים, ומתחבר לאבסורד נוסף ששמענו עליו לאחרונה – הפעוט בן השנתיים שלא מזמן נולד למשרד התרבות - מדור זמר עברי, הופך מעתה להיות המדור לזמר עברי וריקודי עם. נעל ריקוד לא מניחים על ארון ספרים".

"אני נגד זה, אני אעשה מהפכות על זה. אני רוצה שיהיה רק זמר ישראלי או עברי", אומר יעקב (יענק'לה) מנדל, יו"ר אמ"י (איגוד אמני ישראל). "אמ"י נלחם זמן רב על מנת שבפרס ישראל תהיה קטגוריה ברורה לפס קול הישראלי מאז קום המדינה, תחת הכותרת זמר ישראלי. בסוף הגדירו קטגוריה כזאת. לזעמי כי רב ראיתי שמשרד החינוך מנסה להדביק לקטגוריה הזאת דברים נוספים. לא נשקוט, לא נסכים ונעמוד כחומה בצורה מול מהלך כזה".

אביהו מדינה: "למה לא הוסיפו את 'אמנות עממית' כקטגוריה נפרדת, בנוסף לזמר עברי? ולמה הם מתכוונים כשהם אומרים 'אמנות עממית'? אם הם מתכוונים לזמר שאני וחבריי יוצרים אז זה ממש דבר מטומטם. מה, אנחנו לא זמר עברי? מה, הם מנסים לשים חיץ בין זמר עברי שלי לזמר עברי שיש לו אוריינטציה מערבית? אם זה כך, זה עוד פעם מכניס אותנו לתוך גטו".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
קובי אשרת. ראובן קסטרו
"זה הרבה יותר ממקומם. זה מזוויע שהמדינה לא יודעת לכבד את הזמר העברי שלה". קובי אשרת/ראובן קסטרו

המוזיקאי קובי אשרת, שעמד בראש המדור לזמר עברי במשרד התרבות, כעס אף הוא. "מה זה עממי? האם עממי זה חובבני ולא מקצועי? זה מריח כמו עניין פוליטי לחלוטין. הם הרי נותנים כל הזמן הרגשה לעם שהאמנים זה מין אליטה מתנשאת, וזה קישקוש. אנחנו אליטה מתנשאת? אנחנו בקושי גומרים את החודש. עצם זה שהורידו את סבב חלוקת פרס לזמר עברי לפעם ב-7 שנים זו חוצפה שלא תתואר. בנוסף לזה, לחלוק את פרס הזמר העברי עם 'אמנות עממית' זה הרבה יותר ממקומם. זה מזוויע שהמדינה לא יודעת לכבד את הזמר שלה, מדורת השבט, החיבור של כולנו"

עמוס אורן, עיתונאי הבידור הוותיק ומבקר המוזיקה של אתר הבמה, התייחס לנושא בטור שלו באתר. "אם אמנות עממית היא קטגוריה כל כך חשובה", אומר אורן לוואלה תרבות, "מעניין מדוע היא לא הפכה לקטגוריה ב-60 השנים הקודמות. והיה ויש קטגוריה כזאת, ואני לא מקפח את זכותם של האנשים שעוסקים באמנות עממית לקבל את הוקרת המדינה על פועלם, התהיה היא למה באותה משבצת של זמר עברי. לנוכח רשימת הזכאים להוקרת המדינה על פועלם בזמר העברי, הקיפוח כאן יכול להיות גדול עוד יותר בהענקת הפרס - למי מהם תדחה בעוד 5 עד 7 שנים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נחום/מערכת וואלה!, צילום מסך

- דוד פלבר, הממונה על פרס ישראל במשרד החינוך, תחום הזמר העברי אמור להיכלל בפרס ישראל השנה, לאחר 7 שנים ארוכות שבהן לא נכלל, וזאת על רקע קיפוחו של הזמר העברי שאינו זוכה לתמיכת המדינה בניגוד לאמנויות אחרות. למה התחום הזה צריך עכשיו להתחרות בתחום אחר, אמנות עממית, ולא מקבל קטגוריה משל עצמו?

"זה שיקולים של הוועדה שדנה בנושא, בחנה אותו לעומקו והחליטה את מה שהחליטה. הרבה מהדברים היא חיברה. אתה יכול לשאול את אותה שאלה על חקר הגיאוגרפיה, חקר ידע ארץ ישראל וחקר הארכיאולוגיה, למה אין שלוש קטיגוריות בעת שהאוניברסיטאות מלאות חוקרים בתחומים האלה. ארכיאולוגיה היא תחום נכבד בארץ ישראל, אנחנו משופעים בזה, ולא משמידים אותה כמו דעא"ש, ובכל זאת היא באה עם גיאוגרפיה ועם ידע ארץ ישראל. זה אותו דבר גם עם מתמטיקה ומדעי המחשב, תחומים שאנחנו מובילים בעולם בהם, שאנחנו מאחדים. זה על מנת לא ליצור סבבים של 12 שנה או 15 שנה. אם תפרק את זה לכל כך הרבה תתי תחומים, בסוף תגיע לסבב שנמתח על פני 15 שנה".

- מהו הפרס החדש המכונה "אמנות עממית"?

"האמנות העממית היא מה שקרוי באוניברסיטאות פולקלור. האמנות העממית היא לא אמנות קלאסית, הקטגוריה מאפשרת כר נרחב לכל האנשים שהם לא בהגדרות השבלוניות האקדמיות. לכן עשו משהו שהוא פתוח מאוד. אם בתחום המחול זכה אוהד נהרין, באמנות העממית יכולים לזכות אמני ריקודי העם. לצורך העניין, אמנות עממית זה גם עיצוב אופנה".

- מוזיקה ים תיכונית נחשבת מבחינתכם ל"אמנות עממית"?

"עכשיו אתה מתחיל להיכנס איתי לדקויות, שלא שאני לא הייתי מוכן להגיד לך, אני פשוט לא יודע להגיד לך, לעשות לך את כל האבחנות האלה".

בתום השיחה הראשונה איתו, ביקש פלבר זמן נוסף "לעשות שיעורי בית", ודיברנו שוב כעבור כשעתיים. שאלתי אותו פעם נוספת האם המוזיקה הים תיכונית כלולה בקטיגורית ה"אמנות העממית", ועכשיו הוא השיב: "כן, כן, כלול שם בגדול. הייתי אומר שהמוזיקה הים תיכונית לגווניה – אם זאת שרית חדד, אם זאת זהבה בן ואם זה יהודה פוליקר ואם זה היווני, כל המוזיקות האלה שהן חלק מההווייה הישראלית כולן שם, כמעט עבורן נוצרה הקטגוריה. הקטגוריה נועדה לתת מענה ליוצרים מהסוג הזה, שהם לא בתוך האמנויות הקלאסיות המובהקות".

- אביהו מדינה ואחרים נלחמו כדי שהמוזיקה המזרחית תצא מהגטו, ועולה חשש שאתם מחזירים את המוזיקה הזאת לגטו.

כעת פלבר נשמע זהיר יותר. "היא בפירוש הזמר העברי. אביהו מדינה, זוהר ארגוב ז"ל ודומיהם, הם הזמר העברי בפן המסחרי שלו. אם אביהו מדינה, או מישהו מאלה שאמרתי, יקבל פרס זה יהיה תחת זמר עברי".

פסטיבל אסיף מחולות ריקודי עם בקיבוץ דליה. רון פרץ, מערכת וואלה! NEWS
ריקודי עם. זוכה מהתחום יזכה בפרס ישראל על חשבון זוכה מתחום הזמר העברי?/מערכת וואלה! NEWS, רון פרץ

ממשרד החינוך נמסר בתגובה לפניית וואלה תרבות: "אמנות עממית הינה קטגוריה משלימה לזמר עברי, היא מכילה פולקלור שאיננו רק בזמר אלא גם למשל ריקודי עם או אמנות דוגמת רקמה עממית של 'משכית'. תחת הקטגוריה המשולבת יש מקום גם לז'אנרים אחרים של הזמר העברי ובכללם הזמר הים תיכוני. כבכל קטגוריה אחרת, יכול להיות מועמד כל אזרח ישראלי שיוצר ומבצע בתחומים הנ"ל.

"בשנת 2010 קבעה ועדה ציבורית בראשות פרופ' משה בר אשר סבב נושאים שיתפרס על פני שש שנים, ושנת תשע"ו תהא השנה האחרונה לסבב זה. כמו כן ישנם נושאים רבים המופיעים רק פעם אחת בכל הסבב. עוד יצויין, כי על מנת לשמור על יוקרת הפרס קבעה הוועדה שלא יינתנו יותר מעשרה פרסים מדי שנה ובכדי לא ליצור סבב של 12 שנים חוברו נושאים דומים לקטגוריה אחת, למשל כלכלה + סטטיסטיקה או מתמטיקה + מדעי המחשב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully