וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערה חדשה: האם שרת התרבות התערבה בהחלטות קרן הקולנוע הישראלי?

10.9.2015 / 10:30

פרסום ראשון: סערה סביב סרט על חיל האוויר במלחמת ששת הימים, לאחר שלא נתמך ע"י קרן הקולנוע. הבמאי: "זו אפליה משיקולים פוליטיים". בצעד חריג, מועצת הקולנוע הקימה ועדה לבחינת הנושא. טענות להתערבות פוליטית מצד השרה רגב

מירי רגב שרת התרבות והספורט בפגישה עם אוהדי כדורגל. קובי אליהו
"זו השגת גבול, השרה מתערבת בסמכויות שהם לא שלה". שרת התרבות מירי רגב/קובי אליהו

קרן הקולנוע הישראלי, הממומנת מכספי משרד התרבות, יוצרת "אפליה משיקולים פוליטיים", כך טוען במאי בשם רועי הורנשטיין. טענתו של הורנשטיין נשמעת לאחר שהקרן סרבה לבקשתו לתמיכה בתסריט לסרטו העלילתי "קרב אוויר", המתואר על ידו כסרט ש"מנציח ומפאר את ההישגים של חיל האוויר הישראלי במלחמת ששת הימים". בעקבות הסירוב, שלח הורנשטיין מכתב לשרת התרבות מירי רגב והעתק ממנו נשלח גם לפרופ' דוד אלכסנדר, יו"ר מועצת הקולנוע. במכתב, שהגיע לידי וואלה תרבות, הוא מצטט מחוות הדעת של הלקטורים מטעם קרן הקולנוע הישראלי. "התמונה העולה מהם ברורה", כותב הבמאי לשרת התרבות, "היועצים האמנותיים מרעיפים שבחים על ההיבטים המקצועיים של הסרט, אך דוחים אותו מטעמים פוליטיים, כגון: 'נמנע מלגעת בנושאים כמו אימת המוות שמלחמה גורמת לשני הצדדים'; 'מכיל מינון נמוך של כל המימד האנטי מלחמתי'; 'לא שואל שאלות מוסריות', 'הנצחת מיתוס הטייס' וכדומה". מנהל קרן הקולנוע הישראלי, כתריאל שחורי, אומר כי לא קיימת אפליה פוליטית בקרן וכי הטענות הן "קישקוש מוחלט".

לאחר שליחת המכתב עם התלונה על הקרן מצד הבמאי, יו"ר מועצת הקולנוע דוד אלכסנדר אמר לכאורה - על פי עדות שמיעה של שלושה מחברי המועצה - כי שרת התרבות מירי רגב פנתה למועצה וביקשה ממנה לבחון את הנושא. השרה רגב לא אישרה ולא הכחישה לוואלה את דבר הפנייה, ואלכסנדר עצמו הכחיש את פניית השרה אליו בנושא. כך או אחרת, במועצת הקולנוע הוחלט להקים ועדה מיוחדת לבדוק את הנושא, צעד שנוי במחלוקת. "נעשתה כאן התערבות פוליטית בוטה מצד שרת התרבות. זו השגת גבול, השרה מתערבת בסמכויות שהם לא שלה", אומר בזעם לוואלה תרבות אחד מחברי מועצת הקולנוע. "המועצה צריכה לבדוק אם באמת הסרט נדחה בגלל שהוא מפאר את מדינת ישראל והעמדה של הלקטורים היתה שמאלנית. החלטת יושב הראש להקים ועדה מיוחדת לבדוק את הנושא היא שערורייתית, זה תקדים ופגיעה בחופש הביטוי ובחופש היצירה".

מטוסי מיג סוריים שהופלו על ידי מטוסי חיל האוויר בקרבות אוויר במלחמת ששת הימים. מתוך אתר חיל האוויר הישראלי,
"הסרט מנציח ומפאר את הישגי חיל האוויר במלחמת ששת הימים". בתמונה: מטוסי מיג סוריים שהופלו על ידי מטוס חיל האוויר/מתוך אתר חיל האוויר הישראלי

מכתבו של הורנשטיין לרגב, שהגיע לידי וואלה תרבות, מגולל את השתלשלות המקרה ואת טענותיו: "ברצוננו להביא לידיעתך מקרה מובהק של אפליה משיקולים פוליטיים בקרן הקולנוע הישראלי. מזה שנים אנו פועלים בתמיכת דובר צה"ל ומשרד הביטחון להפקת סרט עלילתי באורך מלא, המנציח ומפאר את ההישגים של חיל האוויר הישראלי במלחמת ששת הימים... התסריט זכה לשבחים, אולם בחודש מרץ בהגשה האחרונה בחרה קרן הקולנוע הישראלי לדחות את הסרט
מטעמים פוליטיים בלבד. מצ"ב חוות הדעת של הלקטורים, והתמונה העולה מהם ברורה: היועצים האומנותיים מרעיפים שבחים על ההיבטים המקצועיים של הסרט, אך דוחים אותו מטעמים פוליטיים... ברור כי החלטת קרן הקולנוע הישראלי מנוגדת למטרות מועצת הקולנוע, שהן להבטיח את 'חופש היצירה ומתן ביטוי למגוון התרבותי של החברה בישראל, להשקפות השונות הרווחות בה ולערכיה'".

"גברתי, הביקורת המרכזית כלפי הממסד התרבותי בישראל בכלל וכלפי הקולנוע הישראלי בפרט, היא היעדר גיוון פוליטי והשתקה מוחלטת של גוונים מרכזיים מהמפה הפוליטית הישראלית, תוך הדגשתם של אחרים. התשובות המושמעות ביותר לטענה זו היא כי אין יוצרים מהגוונים הללו של המפה הפוליטית. הסיפור של 'קרב אוויר' שומט את הקרקע תחת טענה זו. בימים אלה, שבהן מוטחות בך האשמות שווא על התערבות בתכנים של יצירות תרבות נתמכות, יש מקום להציב למרננים מראה בדמות הטיפול של קרן הקולנוע ב'קרב אוויר'... כדוברת צה"ל לשעבר ושרת תרבות היום, אנו בטוחים שאת מבינה שלציבור הישראלי מגיע לכל הפחות סרט ישראלי אחד שיגרום לנו להרגיש טוב עם עצמנו לשם שינוי. להרגיש גאווה בצבא שלנו ולהציג בפני הנוער הישראלי דור שלם של גיבורים (כן גיבורים!) שלא במסגרת יום הזיכרון לחללי צה"ל. אנו מבקשים ממך לסייע לנו להביא את קרב אוויר לאקרנים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קטע מהמכתב ששלח הבמאי רועי הורנשטיין לשרת התרבות מירי רגב, שהגיע לידי וואלה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעקבות שליחת המכתב, הוזמנו חברי מועצת הקולנוע לישיבה שהתקיימה במשרד התרבות ביום שלישי שעבר. אחד מהנושאים על סדר היום היה דיון בתלונתו של הורנשטיין כנגד קרן הקולנוע הישראלי על אפליה משיקולים פוליטיים. הוחלט להקים ועדה שתבדוק את הנושא.

"נעשתה כאן התערבות פוליטית בוטה מצד שרת התרבות. זו השגת גבול, השרה מתערבת בסמכויות שהם לא שלה", אומר בזעם לוואלה תרבות אחד מחברי מועצת הקולנוע. "שרת התרבות פנתה לדוד אלכסנדר (יו"ר מועצת הקולנוע – ש.ב) וביקשה מהמועצה לטפל בזה. מכיוון שהיא פנתה הוא לא רצה להשיב פניה ריקים, העביר את המכתב לנו, חברי המועצה, ורצה שנדון בזה. הוא כינס את מועצת הקולנוע, והמועצה היתה צריכה לבדוק אם באמת הסרט נדחה בגלל שהוא מפאר את מדינת ישראל והעמדה של הלקטורים היתה שמאלנית. וכך, כינסו את המועצה לישיבה לדון על סרט של בנאדם פרטי. הגיעו לישיבה שהתקיימה בשבוע שעבר רק חמישה אנשים, אז אי אפשר היה לקיים דיון ענייני. יושב הראש החליט להקים ועדה מיוחדת (!) שתבדוק את טענותיו של היוצר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יו"ר מועצת הקולנוע דוד אלכסנדר/מערכת וואלה!, צילום מסך

"זה שערורייתי ומייצר תקדים", מוסיף חבר מועצת הקולנוע, "הרי עכשיו אם אנחנו דנים בסרט הזה, זה אומר שמכאן ואילך כל יוצר שנדחה על ידי קרנות יכול לפנות לשרת התרבות, היא תכנס את המועצה ונשב לדבר על הסרט? היא לא אמורה לנהוג כך, לפעול לכינוס את המועצה, רק בגלל שהיא קיבלה מכתב בכייני מאיזה יוצר. לדעתי יו"ר מועצת הקולנוע כינס אותנו כי הוא רצה להתחנף אליה. זו השגת גבול, פגיעה בחופש הביטוי ובחופש היצירה. זה חסר תקדים. המועצה לא מתערבת בתוכן. אין דבר כזה. אנחנו לא אמונים על זה בכלל, אנחנו מחלקים את התקציב. אנחנו לא אמורים לעסוק בזה בכלל, בטח לא ממניעים פוליטיים או ממניעים לקדם גורמים מסויימים. אנחנו לא אמורים לדון במכתב פרטי שכתב יוצר אחד עם טענה מאוד סובייקטיבית. אני חושב ששרת התרבות לא מבינה את התפקיד שלה".

בנוסף לחבר המועצה זה, שביקש להשאר בעילום שם, שני חברי מועצת קולנוע נוספים – ליאור גלבוע ושאול מייזליש – אמרו לוואלה תרבות כי היו עדי שמיעה לאמירתו של יו"ר מועצת הקולנוע, דוד אלכסנדר, כי שרת התרבות רגב פנתה אליו בבקשה לבחון את הטענות לגבי הסרט "קרב אוויר". חבר המועצה ליאור גלבוע סיפר: "קיבלנו את המכתב של הורנשטיין, ושרת התרבות התגייסה לברר את העניין. היא פנתה למועצה ואמרה לבחון את הנושא. אנחנו, כמו השרה, רוצים לדעת הכצעקתה. יש פה טענות לכאן ולכאן, הובאו לפני השרה כל מיני עובדות כאלה ואחרות. אנחנו נשב, נזמן את האיש שטוען מה שהוא טוען, נזמן גם את מנהלי הקרנות, נאמת איתם את העובדות ונראה".

כתרי שחורי. עומר מירון
מנהל קרן הקולנוע הישראלי, כתרי שחורי/עומר מירון

אלכסנדר מסר בתגובה: "נקבעה זה מכבר ישיבת מועצה. הנושא הזה נכלל בסדר היום משום שהגיעה תלונה אל המועצה. ברגע שהמכתב הזה הגיע וקראתי אותו, אמרתי שהעניין ראוי מכיוון שיש בו לכאורה אפליה על רקע פוליטי. אני רוצה לשמוע מה אומרים חבריי. באתי עם מחשבה מגובשת, שאומרת שכאשר יוצר שולח מכתב תלונה או ערר לרגולטור - ולא משנה מה הסיבות לכך, ולא משנה מאיזה כיוון או מאיזה צד מגיע היוצר ומגיעים אנשי הקרן - הדבר הנכון והראוי הוא ללמוד את הנושא. הצעתי לחבריי, שמכיוון שיש כאן מקרה מבחן מעניין, למנות ועדת אד הוק שתשמע גם את היוצרים, גם את מנהל הקרן וגם אנשים אחרים ששני הצדדים חושבים שצריך לשמוע אותם, ואחר כך נראה הלאה. לא במגמה לפסול אף אחד, לא במגמה ליצור צנזורה ולא במגמה להכריח מישהו למשהו. אם אדם מתלונן, המעט שהרגולטור יכול לעשות זה ללמוד את הנושא. הצעתי זו התקבלה".

- האם לא נוצר כאן תקדים, ומעתה כל יוצר שנדחה על ידי אחת הקרנות יפנה לשרת התרבות ושרת התרבות תבקש ממועצת הקולנוע לבחון את הנושא ותדונו בכל דחיה ספציפית?

"בשאלה שלך מובלעת הנחה שהשרה פנתה אליי. השרה לא דיברה איתי על המכתב הזה ועל התלונה הזאת או על הפניה הזאת, מטוב ועד רע".

- מוזר, כי לא פחות משלושה מתוך חמשת חברי מועצת הקולנוע שנכחו בישיבה אומרים כי היו עדי שמיעה לאמירתך ששרת התרבות פנתה אליך לבחון את עניין הסרט.

"בשום שלב לא פנתה השרה אלי או אל המועצה וביקשה לבחון את עניין הסרט האמור. אשוב ואדגיש: ההחלטה להביא את הפניה – שנשלחה אל השרה ואלי כיו"ר המועצה – לדיון במועצה היתה מלכתחילה שלי בגלל ייחודיותו של העניין".

"אני מנהל את המועצה כפי שאני מבין אותה ולא תחת הנחיות, לא מצד כזה ולא מצד אחר", הוסיף אלכסנדר. "המכתב הזה, אם לא היה מגיע לידיי, אז מן הסתם לא היה נדון. ברגע שהוא הגיע לידיי קראתי אותו. בחמש שנות כהונתי זה ממש לא הפעם הראשונה שיוצרים מתלוננים ובאים אלינו עם טענות, ולא פעם ראשונה שהקמנו ועדות משנה או ביקשתי מחברים שהם יבחנו נושא. זאת פשוט חלק משגרת עבודה של מועצה ברגע שהיא רגולטור. לא פעם בעבר דנו ביוצרים בודדים או בתלונות בודדות".

מירי רגב בטקס פרסי התיאטרון. ניב אהרונסון
שרת התרבות מירי רגב/ניב אהרונסון

באשר לטענות הבמאי על אפליה משיקולים פוליטיים, אומר בתגובה לוואלה תרבות כתריאל שחורי, מנהל קרן הקולנוע הישראלי: "אנשים יצאו מדעתם? אין אפליה משיקולים פוליטיים בקרן הקולנוע הישראלי, זה קישקוש מוחלט. הוא פשוט מתוסכל, כמו שאני מניח שיש איזה 200 אחרים שזה קשה להם לקבל תשובה שלילית. וזה באמת קשה. וזה באמת נורא. ואני כואב את האיש הזה. קרן הקולנוע מקבלת כ-250 תסריטים מלאים, כתובים, מדי שנה, ויש לה כסף להשקיע רק ב-12. זה הסיפור. מלבד ה-12 הללו, כל השאר יקבלו מכתב שלצערנו לא התגבש רוב מוצק של הלקטורים להמליץ להשקיע בהפקתם. לצערנו הרב אנחנו יכולים לתת מענה חיובי רק ל-3-4 אחוז".

על התערבותה של מועצת הקולנוע בנושא אומר שחורי: "המועצה לא אמורה להתערב בתוכן. אם המועצה רוצה להתערב בתוכן שתתכבד ותקרא את כל 250 התסריטים שמגיעים בשנה, ותיכנס לעבודה של לבחור מתוכם את ה-12. אין שום בעיה. סמכויות המועצה כמו שאני זוכר הן לייעץ לשרה בענייני מדיניות הקולנוע. אם הם רוצים להפוך להיות ללקטורים, שיתכבדו ויקראו את כל 250 התסריטים, שיעשו את כל המהלך איתנו".

"תראה", מוסיף שחורי, "אין לי ספק שאנחנו לא תמיד פוגעים, יש לך כזאת כמות אדירה, הלקטורים הם רק בני אדם. כל אחד ואחד, כל יוצר ויוצר, יכול להגיש את אותו התסריט, את אותו הפרוייקט 3 פעמים, כל פעם לקבוצת לקטורים אחרת. ואין כל קשר בין 3 הקבוצות האלה. ההחלטה לא נופלת במכה. אבל הטענות על אפליה על רקע פוליטי הן קשקוש".

ממשרד התרבות נמסר בתגובה: "רועי הורנשטיין שלח תלונה לשרה וליו"ר המועצה כנגד קרן הקולנוע הישראלי. יו"ר מועצת הקולנוע הביא את התלונה כמקובל בפני המועצה בישיבתה האחרונה והוחלט להקים ועדת משנה שתלמד את הנושא על כל היבטיו עם כל הנוגעים בדבר. למועצה מגיעות תלונות רבות מיוצרים וחלק מתפקידה כרגולטור הוא לבדוק ולהשיב".

רועי הורנשטיין סרב להגיב.

(עדכון, 16:34) לאחר שהשרה נמנעה אתמול והבוקר מלהגיב לשאלה אם פנתה לאלכסנדר, היא העבירה את התגובה: "במקרה המדובר השרה לא פנתה באופן אישי למר דוד אלכסנדר ולכן טענה זו איננה נכונה, נקודה. יחד עם זאת, השרה רואה ערך רב בהתייעצות עם הגורמים המקצועיים במשרד באשר לפניות ציבור, ולכן מנחה את אנשי משרדה להעביר כל פניית ציבור למועצות ולגורמים המקצועיים במשרד. זאת על מנת לקבל את התייחסותם המקצועית, לייעל ולשפר את איכות המענה שניתן לציבור. השרה מברכת על כך שהנושא מטופל על ידי יו"ר מועצת הקולנוע פרופסור דוד אלכסנדר, ועל כך שפניות הציבור שמגיעות למשרד נבדקות ונענות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully