וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זוכת פרס נובל לספרות 2015 היא סבטלנה אלכסייביץ'

8.10.2015 / 14:00

סבטלנה אלכסייביץ' הבלרוסית היא הזוכה ה-108 בפרס נובל לספרות מאז שהחל בשנת 1901, והאישה ה-14 בסך הכל שזוכה עד כה. כתביה הם "גלעד לסבל ואומץ בימינו", נימקה ועדת הבחירה

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל
סבטלנה אלכסייביץ'. GettyImages
סבטלנה אלכסייביץ'/GettyImages

פרס נובל בספרות לשנת 2015 יוענק לסבטלנה אלכסייביץ' הבלרוסית. במסיבת עיתונאים באקדמיה השבדית בשטוקהולם, הכריזה היום (חמישי) שרה דניוס, ראשת האקדמיה השבדית על הענקת הפרס לסופרת בת ה-67. היא תקבל שמונה מיליון קרונות שבדיות (כ-1.1 מיליון דולרים או 4 מיליון שקלים). רבים מספריה זכו בפרסים ותורגמו ליותר מ-40 שפות.

כתיבתה של אלכסייביץ' מתבססת על שיחות וריאיונות רבים שהופכים לחלק מהפרוזה בפועל באופן חצי-תיעודי. היא מעידה על כתיבתה כמושפעת מהסופר בן ארצה אלס אדמוביץ', הכותב בשיטה שכינה בין היתר כ"רומן קולקטיבי" ו"רומן-עדות". כתביה הם "גלעד לסבל ואומץ בימינו", נימקה ועדת הבחירה.

"במשך 30 או 40 השנים האחרונות היא ממפה את האינדיבידואל הסובייטי והפוסט-סובייטי" הרחיבה שרה דניוס, "אבל לא מדובר באמת בהיסטוריה של אירועים. זו היסטוריה של רגשות, מה שהיא מציעה לנו הוא בעצם עולם רגשי, כך שהאירועים ההיסטוריים שהיא מתארת בספריה השונים - למשל אסון צ'רנוביל, המלחמה הסובייטית באפגניסטן - הם במובן מסוים כסות לחקר האינדיבידואל הסובייטי והאינדיבידואל הפוסט-סובייטי. היא ערכה אלפים על גבי אלפים של ריאיונות עם ילדים, נשים וגברים, ובאופן הזה היא מציעה היסטוריה של אנשים שעליהם לא ידענו יותר מדי. ובאותו זמן היא מציעה היסטוריה של רגשות, היסטוריה של הנפש".

זוכה פרס נובל לספרות בשנה שעברה היה הסופר הצרפתי פטריק מדיאנו, וב-2013 זכתה הסופרת אליס מונרו. אלכסייביץ' היא האישה ה-14 שזוכה בפרס מאז היווסדו ב-1901, מתוך 108 הזכיות עד כה. רק ישראלי אחד זכה בפרס מאז שהחל ב-1901 - הסופר ש"י עגנון ב-1966.

במהלך השבוע האחרון הוכרזו פרסי נובל לשנת 2015 בתחומי הרפואה, הפיזיקה והכימיה. מחר (שישי) יוכרזו הזוכים בפרס נובל לשלום וביום שני הקרוב יוכרזו הזוכים בפרס לכלכלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully