וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית הספר למשחק ניסן נתיב מסרב לחתום על אמנה נגד הטרדות מיניות

18.10.2015 / 11:24

אחרי משא ומתן ממושך, מאיימים בארגון האמנים שח"ם לשוחח עם מועמדים לסטודיו למשחק ולהניא אותם מללמוד במוסד. בניסן נתיב עונים: "הסטודיו מבצע במלואן את הוראות החוק למניעת הטרדה מינית

מיכי ורשביאק. yes
מיכי ורשביאק/yes

"פלשתם ברגל גסה אל תוך המרקם העדין ביותר של פדגוגיה באמנות המשחק. אלה הדברים אשר בגינם איננו יכולים לחתום על האמנה", כך מוצהר במכתב התגובה של הסטודיו למשחק ניסן נתיב, אשר עומד בסירובו לחתום על האמנה שפרסם ארגון האמנים שח"ם כנגד הטרדות מיניות.

בתחילת החודש שעבר (ספטמבר) הציג שח"ם אמנה שהגיעה לכדי בשלות לאחר שלוש שנים של התגבשות. רינת מטטוב, לין לאור ורוני דותן, החברות בוועד המנהל של הארגון, ביקשו ליצור מסגרת ברורה של חוקים והגדרות לשחקנים ושחקניות, מתוך מטרה להילחם בפגיעה המינית בתעשייה. בשלב מאוחר יותר הצטרפה גם חברת הועד חלי גולדנברג לצוות.

אמנת הטרדות מיניות שח"מ. שני צדיקריו, מערכת וואלה! NEWS
יוזמות האמנה מימין לשמאל: לין לאור, רינת מטטוב, רוני דותן, חלי גולדנברג/מערכת וואלה! NEWS, שני צדיקריו

האמנה נכתבה בשיתוף עם מרכז הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית בתל אביב ועו"ד אדם שטורם, היועץ המשפטי של שח"ם. יחד תרגמו חברי הקבוצה את חוקי ההטרדה מינית
הקיימים כיום בחוק - למסגרת והשפה המתאימים לעולם המשחק.

בין הסעיפים המופיעים באמנה, מתבקשים בתי ספר למשחק למנות אחראית מטעמם לקבלת פניות ובירור מקרים של הטרדה מינית או התנכלות במסגרת בית הספר. חל איסור על הצגת עירום במסגרת מבחני קבלה ואודישנים לבתי ספר למשחק, הצהרה כי זכותו של תלמיד/ה לסרב לשחק בסצנה שהם מרגישים שיש בה משום פגישה בפרטיותם/כבודם על רקע מיני, וכן דרישה שסצנות הכוללות עירום והוסכמו מראש בין התלמיד/ה וההפקה יכנסו לרוטציית החזרות סמוך ככל האפשר למועד העלאת ההפקה בקרב צוות מצומצם בלבד.

sheen-shitof

פנינת הבלקן

כל מה שצריך לדעת על נופש בקרואטיה - במחיר הכי משתלם

בשיתוף חברת התעופה הלאומית הקרואטית
אורי רשטיק. דוברות שח"ם,
מה הם אומרים בעצם? קודם כל חופש אמנותי אחרי זה הטרדה מינית/דוברות שח"ם

בסיום כתיבתה נשלחה האמנה לכלל בתי הספר, המוסדות והתיאטראות בארץ עם בקשה לאימוץ האמנה והפצתה במוסד. מרגע הפצתה, הוצמדה האמנה וחולקה לכל חברי וחברות שח"ם ולכל מצטרף חדש לארגון בזמן מילוי הפרטים האישיים שלו, מתוך תקווה כי הפצתה והיכרות עם הכתוב בה מהרגע הראשון יסייעו בצמצם ומניעת תופעת ההטרדות המיניות.

בשח"ם מדווחים על היענות מצד בתי הספר והתיאטראות הרפטוארים, ביניהם תיאטרון "החאן" בירושלים, תיאטרון "הקאמרי", התיאטרון הלאומי "הבימה" ועוד. לאירוע ההשקה אף הגיעו חברות הכנסת מירב בן ארי (כולנו) ונורית קורן (ליכוד) כדי להביע את תמיכתן במהלך.

על רקע תמיכה גורפת באמנה בולט סירובו של הסטודיו למשחק ניסן נתיב כמוסד. "נפגשנו איתם. הם (ניסן נתיב) ביקשו לבדוק ולבחון את הדברים", אומר אורי רשטיק מנכ"ל שח"ם. "מאז הם למעשה התחמקו מפגישות ואז הוצאנו מכתב שאומר להם "חבר'ה מה נסגר? לא חתמתם. זה לא סביר. תחתמו לאלתר בבקשה. קיבלנו מכתב תשובה שבעיניי מדבר בפני עצמו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
מתוך קברט/מערכת וואלה, צילום מסך

"רציתם להמציא את הגלגל מחדש ולא הבנתם שהעיקר הוא לאפשר לו להסתובב בחופשיות ולא לתקוע בו מקלות", כותב מיכי ורשביאק, המכהן כמנהל הסטודיו למשחק ניסן נתיב מאז שנת 2008 עת נפטר ניסן נתיב. "התפשטות תופעת ההטרדה המינית היא תוצאה ישירה של מיעוט בתלונות בעקבות חשש של עובדים, מורים ותלמידים להתונן פן יבולע להם", כותב ורשביאק במכתבו שנשלח בתחילת ספטמבר.

"בעיניי זה הזוי", אומר רשטיק וטוען כי לא נעשתה כל התקדמות במשא ומתן מול הסטודיו למשחק. "מה הם אומרים בעצם? קודם כל חופש אמנותי אחרי זה הטרדה מינית. כלומר, חופש אמנותי חזק יותר, זה מה שהם אומרים, מאשר הצורך להגן על גבר או אישה מפני הטרדה מינית. וזו פשוט שערוריה".

"אני חושב שלאור המצב הזה אדם צעיר ששואל את עצמו איפה הוא רוצה ללמוד משחק צריך לחשוב פעמיים", ממשיך רשטיק. "אם הוא יכול להרשות לעצמו ללמוד משחק בבית ספר למשחק שלא מאמץ אמנה שמגנה הטרדות מיניות. מילא אם אף אחד לא היה מאמץ או אחד היה מאמץ. הם (ניסן נתיב) היוצאי דופן. הם אלו שלא מאמצים את האמנה. האם הם יחידי סגולה? האם הערך האמנותי שקיים בבית ספר הוא כזה גבוה שהוא עולה על חשבון הטרדה מינית?".

"אנחנו מקווים מאוד שהם יחזרו בהם מההחלטה האומללה שלהם ואם לא, אנחנו נתחיל לייצר הסברה בקרב קנדידטים ללימודי משחק שיבינו שיש פה מורים בעלי שם בעל מעמד מאוד טובים, אפילו יו"ר הוועד המנהל של שח"ם למד בבית ספר הזה, זה בית ספר ידוע ומוכר אבל יוצא דופן בזה שהוא היחיד שמרשה לעצמו לא לחתום".

אוהד קנולר, אוגוסט 2015. ראובן קסטרו
קנולר בוגר ניסן נתיב ויו"ר הוועד המנהל בשח"ם קורא לסטודיו למשחק להצטרף לחותמים/ראובן קסטרו

מאוהד קנולר, בוגר ניסן נתיב ויו"ר הוועד המנהל נמסר: "קידום אמנת שח"ם נגד פגיעה מינית בתעשייה, הינה אחת מהמשימות החשובות ביותר אשר לקח הארגון על עצמו בשנים האחרונות, תוך אמונה כי יש בידנו את היכולת והחובה לייצר את השינוי הכה הכרחי בנושא חשוב זה".

"ההיענות לאמנה בקרב מוסדות התרבות בארץ, היתה נפלאה ורובם המוחלט של התאטראות בארץ חתמו עליה, כלל המחלקות למשחק באוניברסיטאות וגם בתי ספר למשחק נמצאים ברשימת החותמים. הצטרפותו של מוסד חשוב וגדול דוגמת 'ניסן נתיב', וחתימתו על אמנת שח"ם נגד פגיעה מינית, תהווה אקט תמיכה חשוב מאוד לדרישת שח"ם לחיסול תופעת הפגיעה והניצול המיני בתעשייה, ואני קורא להם לעשות כן בהקדם."

ממיכי ורשביאק נמסר בתגובה: "אני מצהיר בזאת בשם כל המורים והעובדים בעמותת סטודיו למשחק - עמותה לטיפוח אומנויות הבמה, כי לדעתנו הטרדה מינית הינה חולי חברתי שיש לעקרו מן השורש בכל תחומי חיינו, ולפיכך, כמובן, גם בבתי הספר למשחק. כמו כן, אני מצהיר בזאת כי סטודיו למשחק ניסן נתיב מקיים במלואן את הוראות החוק למניעת הטרדה מינית מאז חקיקתו לפני 17 שנים ולא מאז פרסום האמנה."

"סטודיו למשחק ניסן נתיב היה בדיאלוג עם שח"ם בנושא החתימה על האמנה בעקבות חילוקי דעות על ניסוחים בעייתיים בה. דיאלוג זה הופסק בגין מכתב בוטה שנשלח ע"י מר רשטיק משח"ם, על מכתב זה ענה הסטודיו עניינית ואף סיים בהצעה לשיתוף פעולה. על מכתב זה לא נענינו".

"לאור זאת, האיום של שח"ם על הסטודיו באמצעות נציגו אורי רשטיק אינו מפתיע. אם הציטוט שהבאת לידיעתי מדויק הרי שמתברר כי אנס אובססיבי אלים מנסה לכפות חתימה על אמנה כנגד אלימות מינית, במסווה של שוטר מוסר. אין כל הבדל בין האיום הנ"ל לבין "אם לא תיתן/ תתני לי, אני אספר לכולם שיש לך איידס". ניסיון האונס הזה באמצעים של סחיטה באיומים לא יצלח. אם שח"ם רוצה להקים משטרת מוסר אנו לא נשתף פעולה. אם שח"ם רוצה להתחיל להוציא תעודות כשרות למוסדות האם הוא רואה עצמו כרבנות הראשית או כבד"ץ".

"יש מקום לדיאלוג תרבותי כשהמטרה חשובה כמו זו שעל הפרק. אם שח"ם יבחר בדרך האיומים אני מזכיר כי קיים חוק לא רק בנושא ההטרדה מינית אלא גם להגנה על אזרחים שומרי חוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully