וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: משרד התרבות יתמוך גם במוסדות תרבות בני יומם

26.10.2015 / 17:37

פרסום ראשון: מסתמן כי יוסר החסם שמנע ממשרד התרבות לתמוך במוסדות תרבות שפעילים פחות משנתיים. שרת התרבות רגב פועלת לקדם "תקנות ינוקא" במטרה "לתת אוויר לפריפריה"

מירי רגב שרת הספורט בטקס פתיחת עונת כדורסל הנשים. ניב אהרונסון
מנכ"ל משרד התרבות: "תקנות ינוקא זה להגיד למוסדות בפריפריה: יש לכם יכולת? תכינו תוכנית עבודה, אנחנו נותנים לכם אוויר!". שרת התרבות מירי רגב/ניב אהרונסון

בשורה למוסדות תרבות חדשים או מתהווים: מסתמן כי יוסר החסם שמנע ממשרד התרבות לתמוך במוסדות תרבות שפעילים פחות משנתיים. שרת התרבות רגב פועלת למען קביעת "תקנות ינוקא" לפיהן תינתן לראשונה תמיכה ממשלתית גם למוסדות תרבות נבחרים כבר מיום הקמתם. התקנה עדיין לא אושרה סופית אבל לוואלה! תרבות נודע כי באחרונה התקבלו אישורים לקיום התקנה מצד החשב הכללי במשרד האוצר ומצד הממונה על התמיכות במשרד המשפטים. משרד התרבות מקווה לאשר סופית את התקנות ברבעון הראשון של 2016.

"זה לגמרי מהפכה", אומר לוואלה! תרבות מנכ"ל משרד התרבות, יוסי שרעבי. "בתוך התקנות של המדינה, ובדרך כלל בצדק, יש הרבה מאוד חסמים. אחד החסמים הגדולים ביותר, שהמדינה מתעקשת עליו - כדי שמוסד יקבל תמיכה ממדינת ישראל, הוא צריך לפעול לפחות שנתיים. כי זה זמן המבחן שבו אנחנו יודעים שאתה לא בלוף, שאתה גוף שהוכיח את עצמו לפי מדדים אובייקטיביים, שיש לך רישום של ניהול תקין, שאתה מראה תכניות, פעילות ויכולות. זה מבחן שקיים במסלול התמיכות של המדינה בכל תחום, כמו דת, רווחה ותרבות. באה השרה ואומרת, עם כל הכבוד, החסם של השנתיים מוציא את האוויר מכוחות בפריפריה. אם גוף תרבותי בפריפריה רוצה להתחיל והמדינה לא תיתן לו עזרה התחלתית שיוכל תוך שנתיים לעמוד על רגליו, אין לו סיכוי, אין לו את כוח ההתנעה. כי בפריפריה, בניגוד לתל אביב, אין למוסדות את המשאבים של הרשות המקומית, אין להם את הכוחות המקצועיים סביבם, אין להם את כוח הקניה של התושבים, אין להם את כל המנגנון שקיים במרכז שמאפשר להתחיל לנוע. אמרה השרה, אני מבקשת שיורידו את החסם הזה".

"קרה מעשה הפלא", אומר שרעבי, "אחרי משא ומתן, השרה הצליחה לשכנע את המדינה שבכל זאת יש כאן משהו אחר, שונה וחריג, שאכן צריך לתת כאן החרגה למסלול התמיכות של תרבות בפריפריה, ולייצר תקנה ייחודית, מהפכנית ופורצת דרך, ששמה תקנת ינוקא. התקנה אומרת - בואו נגדיר מסגרת תקציבית, במסגרתה נזהה גופים שיקבלו תמיכה ביום ההקמה, כשהם ינוקות, וניתן לראות שבתוכנית העסקית שלהם יש להם פוטנציאל תוך שנתיים להפוך לגוף שנתמך על ידי התקנות המקצועיות. זו פריצת דרך מטורפת. זה להגיד לפריפריה: יש לכם יכולת? תכינו תוכנית עבודה, אנחנו נותנים לכם אוויר והזדמנות להגיע תוך שנתיים לתקנות המקצועיות. זה כסף ממשלתי שלא היה עד היום".

- אמרת, ובצדק, שהחסם הזה סייע לבדוק שמבקש התמיכה הוא "לא בלוף". אז איך מונעים עוקץ אפשרי מצד גורמים מפוקפקים שעלולים לנצל את הורדת החסם הזה לרעה?

"יש ועדה משותפת של החשב הכללי במשרד האוצר, משרד המשפטים ומשרד התרבות. גוף שירצה להיתמך בתקנות ינוקא יצטרך להגיש תוכניות שנתיים קדימה, להוכיח את הפוטנציאל שלו ואנחנו נקבע אמות מידה. למשל, כוחות מקצועיים ותומכים כספיים, נבחן את הייחודיות שלו, נראה עד כמה נעשה ניסיון בעבר שנכשל, נעשה השוואות ונבדוק אם מדובר בכוחות מקצועיים או חובבנים".

- מה יקרה אם המוסד הנתמך לא יעמוד בתקנות המקצועיות בתוך שנתיים?

"אני מקווה שזה לא יקרה, אבל גוף כזה לא יקבל יותר תמיכה. חלון ההזדמנות של גוף כזה הוא של שנתיים".

- כמה כסף יוקצה לתמיכה במוסדות חדשים במסגרת התקנה המסתמנת הזאת?

"אני עוד לא יודע להגיד לך כי זה עדיין לא נסגר, אבל ההערכה היא שזה יהיה כמה מיליונים".

- האם הצד השני של המטבע עלול להיות פגיעה במוסדות התרבות הוותיקים?

"לא, לא, לא. השרה הזו עשתה מעשה גדול. היא גייסה עוד כסף. זה מאפשר לה להגדיל את העוגה ככל שרק אפשר, על פי שיקולי מדיניות. מכיוון שהעוגה גדלה יש לשרה הרבה יותר מרחב תמרון. זו בשורה ענקית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully