וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמית ליאור, יו"ר איגוד התסריטאים: "בישראל יש צנזורה דה פקטו"

2.11.2015 / 14:19

קולנוענים כועסים על החוג לקולנוע של אונ' ת"א שסירב לארח כנס בנושא חופש הביטוי וקולנוע, ורואים בכך "פגיעה בדמוקרטיה". הכנס התקיים בסוף במכללת מנשר. מאונ' ת"א נמסר בתגובה: "החוג סירב לבקשת מארגני הכנס לבטל לימודים בזמן הכנס"

כתב: שגיא בן נון, צילום: דייב שחר, עריכה: רון וקנין

אנשי קולנוע כועסים על החוג לקולנוע של אוניברסיטת תל אביב, לאחר שלא אישר קיום כנס בנושא חופש הביטוי ויצירת קולנוע בתחומו. יוזמי הכנס הינם במאית הקולנוע מיכל אביעד ומפיק הקולנוע לירן עצמור, המשמשים כמורים באוניברסיטת תל אביב. לאחר סירוב האוניברסיטה, הם פנו למוסד קטן הרבה יותר, מכללת מנשר בתל אביב, שם בסופו של דבר התקיים הכנס אמש (ראשון) בפורום מצומצם יחסית אבל עם פאנל דוברים מכובד של אנשי קולנוע. "אני בהלם שלא נתנו לקיים את הדיון הזה באוניברסיטת תל אביב", אמר בכנס במאי הקולנוע תאופיק אבו וייל, "הפחד שלי הוא שמה שקורה עכשיו זה שינוי של ה-DNA של הדמוקרטיה הישראלית". יריב הורוביץ, יו"ר איגוד במאי הקולנוע, אמר לוואלה! תרבות: "זה נראה לי אבסורד, אבסורד". ואפילו פרופ' קנת מן מאוניברסיטת תל אביב העביר תמיהה בפני הקהל בכנס על המוסד שבו הוא עובד: "בתוך הקמפוסים ברוב המדינות בארצות הברית אפשר לקיים כל פעילות פוליטית, דבר שאנחנו לא נהנים ממנו כאן. זאת שאלה מאוד גדולה למה אנחנו יושבים כאן (במכללת מנשר – ש.ב.) ולא באוניברסיטת תל אביב". מאוניברסיטת תל אביב נמסר בתגובה: "החוג לקולנוע אישר לקיים את הכנס הנ"ל במסגרתו. למיטב ידיעתנו, מארגני הכנס החליטו להעבירו ל'מנשר' לאחר שהחוג סירב לבקשת מארגני הכנס לבטל לימודים בזמן הכנס ובמקום זאת הציע למארגניו להעבירו למועד אחר". "זה מאוד מצער. יש פחד", אמרה בעניין זה לוואלה! תרבות אסנת טרבלסי, ראש פורום היוצרים הדוקומנטרים.

טרבלסי התייחסה גם להתנהלות של מוסד אקדמי אחר, שגם מעליה מרחף סימן שאלה. "מכללת ספיר החליטה לקיים הקרנה של הסרט 'רעד בעזה'. פורום היוצרים החליט לתמוך בהחלטה שלהם. שלחנו להם מכתב. אני קיבלתי במהירות שיא מייל מסגן נשיא האוניברסיטה, שמבקש להיות בפרופיל נמוך כדי לא לסכן את ההקרנה. זאת אומרת, אנחנו במצב שיש חשש. גם אם הוא לא ממומש, וגם אם אי אפשר לממש אותו, הוא קיים. מן הסתם זה משפיע על תהליך קבלת ההחלטות".

לירן עצמור סיפר כי הכנס אורגן על רקע מה שהגדיר כ"קיץ מתוח שעברנו, שבו היו כל מיני נסיונות להלך אימים מצד שרת התרבות על פסטיבלי סרטים ועל סינמטקים". במהלך הכנס ביטאו אנשי קולנוע את חששם מפגיעה בחופש הביטוי מצד השלטון, ועם זאת אחת הטענות המרכזיות שחזרה בכנס היא שהסכנה הגדולה ביותר היא דווקא צנזורה עצמית מצד אנשי הקולנוע. "הצנזורה הגרועה ביותר היא הפחד מהמלים שלך", ציטט כתריאל שחורי, ראש קרן הקולנוע הישראלי, את היינריך היינה. תאופיק אבו וייל אמר: "הנושא הזה של צנזורה אישית זה באמת הכי מסוכן. זה הכי מפחיד. אני יכול להגיד שיש תופעה בשנים האחרונות שיוצרים ערבים, יוצרים פלסטינים מפה, הם בעצמם כבר לא רוצים להגיש לקרנות, מתוך הפחד הזה שיצנזרו אותם. בעיני זאת תופעה מאוד מסוכנת. זה רק מגביר את הניכור". צפו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully