וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 49: "קרוב להפליא ורועש להחריד" הוסר מתוכנית הלימודים בטענה לוולגריות

4.11.2015 / 0:02

ספרו של ג'ונתן ספרן פוייר הוסר מתוכנית הלימודים בתיכון באילינוי, לאחר שהורי התלמידים טענו בפני הנהלת בית הספר כי ישנם בספר קטעים "וולגרים להחריד" שכוללים תיאורים גרפיים של יחסי מין. בנוסף: ג'יי קיי רולינג מבהירה את גישתה כלפי ישראל בעקבות ביקורת עליה

ג'יי קיי רולינג: "התנגדות לחרם תרבותי על ישראל זה בדיוק מה שאלבוס דמבלדור היה עושה"

רולינג, שהייתה אחת מ-150 אנשי תרבות בבריטניה שחתמו בשבוע שעבר על מכתב המתנגד לחרם תרבותי על ישראל, ספגה בשל כך ביקורת רבה והואשמה בתמיכה בכיבוש הישראלי ובפגיעה בפלסטינים. רבות מהביקורות הגיעו ממעריצי "הארי פוטר" שהשתמשו בדמויות ובדימויים מסדרת הספרים על מנת לבקר את טענתה.

בתגובה לביקורת החליטה רולינג לפרסם מאמר דעה תחת הכותרת "מדוע דמבלדור עלה למגדל האסטרונומיה", ובו היא מסבירה כיצד לפי גישתו המגשרת והפתוחה של פרופסור דמבלדור, יש לשמור תמיד על ערוצי תקשורת והידברות גם עם אויבים. במשל של רולינג, פרופסור סנייפ (אוכל המוות ומשרתו של וולדרמוט) מייצג את ישראל; "אף אחד אף פעם לא שאל אותי מדוע דמבלדור הסכים להיפגש עם סנייפ, ומדוע הוא לא הרג את סנייפ ברגע שהייתה לו הזדמנות", כתבה רולינג. "אולם בניגוד להארי, דמבלדור מחזיק בגישה אקדמית לפיה ערוצי תקשורת מסוימים צריכים תמיד להישאר פתוחים על מנת לאפשר הדברות. [...] מהלך המלחמה בספרים שלי השתנה לחלוטין כשסנייפ זנח את הדרך הרעה שאליה התחייב, ודמבלדור היה זה שסייע לו לזנוח אותה".

לפי רולינג, בדיוק כמו שהפגישה בין דמבלדור לסנייפ הביאה בסופו של דבר לסיום שלטון האימים של וולדרמורט, כך רק הידברות ודיאלוג יכולים לסיים את הכיבוש הישראלי "הברוטלי והבלתי צודק", לדבריה. "זה מפתה להחרים את ישראל בכל תחומי החיים, כיוון שזה מספק את הצורך האנושי 'לעשות משהו' אל מול סבל אנושי איום ונורא", סיכמה רולינג, אך המשיכה לטעון כי חרם תרבותי יפגע דווקא בקולות השפויים בתוך ישראל שפועלים על מנת להפסיק את האלימות ואת הכיבוש. "אני רוצה להגביר את עוצמתם של הקולות האלה ולא להשתיק אותם", אמרה רולינג.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ידע מה הוא עושה. דמבלדור/מערכת וואלה!, צילום מסך

תיכון באילינוי הסיר את הספר "קרוב להפליא ורועש להחריד" מתוכנית הלימודים בעקבות לחץ של הורי התלמידים שטענו כי מדובר בספר וולגרי

לאחרונה הוסר הספר "קרוב להפליא ורועש להחריד" מאת ג'ונתן ספרן פוייר מתוכנית הלימודים בתיכון מאטון באילינוי, לאחר שהורי התלמידים טענו בפני הנהלת בית הספר כי ישנם בספר קטעים "וולגרים להחריד" שכוללים תיאורים גרפיים של יחסי מין. מישל סינקלר, מנהלת בית הספר, אמרה לעיתון מקומי כי בית הספר רוצה לשמור על שקיפות מלאה מול ההורים לגבי חומרי הקריאה שהתלמידים נחשפים אליהם. "השורה התחתונה היא שהם עדיין ילדים", אמרה סינקלר, "להורים שמורה הזכות לקבוע מה יהיו חומרי הקריאה שהתלמידים יחשפו אליהם בכיתות".

בנוסף, הספר הפופולרי "קפטן תחתונים" מאת מאת דאב פילקי הוסר לאחרונה מיריד ספרים שנערך בבית ספר יסודי ארבורווד במישיגן, הפעם מכיוון שבספר החדש בסדרת הספרים מתברר כי דמותו של הרולד הופכת להיות בבגרותה גבר הומוסקסואל שחי עם בן זוג בשם בילי. גם הפעם היו אלה ההורים, בשיתוף עם מורי בית הספר, שביקשו להסיר את הספר ולמנוע מתלמידי בית הספר לקרוא אותו.

רומניה: קיצור עונש מאסר לאסירים שיכתבו ספר

בשנת 2013 חוקק ברומניה חוק שאיפשר להפחית בעונשם של אסירים שיכתבו עבודות אקדמיות. החוק הכיל תקנות ברורות ונוקשות, אולם מגזין "האקונומיסט" מדווח כי לאחרונה נעשה בו תיקון שמאפשר הפחתה בעונש לכל מי שיכתוב ספר כלשהו, מבלי שיעמוד בקריטריונים נוקשים במיוחד. כתוצאה מכך החלה באחרונה קדחת כתיבה בבתי הכלא הרומנים, ועשרות ספרים כבר פורסמו.

אולם התיקון לחוק איפשר למעשה לבעלי אמצעים לנצל אותו על מנת להשתחרר מוקדם יותר; מי שיכול להרשות זאת לעצמו, שוכר סופרי צללים שכותבים עבורו את הספר על תקן של "מנחי מחקר". במקרים אחרים האסירים בוחרים לבצע מעשה פלגיאט ומעתיקים ספרים שלמים או משלבים בין כמה ספרים ביחד. כך קורה שהאסירים שנתקפו במוזת הכתיבה הם לא במקרה אנשים בעלי כוח וממון כמו ראש הממשלה לשעבר אדריאן נסטסה, הפוליטיקאי ואיש העסקים ג'יג'י בקאלי, האיש העשיר ברומניה יואן ניקולאי או כוכב הכדורגל לשעבר ג'יקה פופסקו - האחרון פרסם לא פחות מארבעה ספרים.

ב"האקונומיסט" מצביעים על האינטרס של פוליטיקאים רומנים להשאיר את תיקון החוק על כנו, כיוון שנגד כמה מהם (ובהם ראש הממשלה ויקטור פונטה) עומדות האשמות על שחיתות שעלולות להביא למאסרם.

עוד באותו נושא

את ספרו החדש של ג'ונתן ספרן פויר, "קרוב להפליא ורועש להחריד", מומלץ לקרוא בעת שהות בניו יורק

לכתבה המלאה

סדרת מאמרים של שריל סטרייד תעובד לסדרת טלוויזיה ב-HBO ואוסף סיפורים קצרים של ניל גיימן יעובד למיני סדרה ב- Sky Arts

שריל סטרייד, שכתבה את רב המכר "Wild" שגם הפך לסרט "הולכת רחוק" בכיכובן של ריס וויתרספון ולורה דרן, חברה אל השתיים כדי ליצור עבור HBO סדרת טלוויזיה שתתבסס על אוסף המאמרים שלה, "Tiny Beautiful Things".

כמו כן, סיפוריו של ניל גיימן יעובדו למיני-סדרה בעלת ארבעה פרקים שתיקרא "Likely Stories" ותשודר בערוץ Sky Arts. הצילומים לסדרה יחלו בסוף החודש.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ממשיכה ללכת רחוק. ריס וויתרספון/מערכת וואלה!, צילום מסך

מוזיאון האימה הראשון בעולם עשוי להפתח במלון ששימש השראה לספר ולסרט "הניצוץ"

מלון סטנלי בקולורדו, ששימש השראה למלון "המצפה" העומד במרכזו של הספר "הניצוץ" מאת סטיבן קינג (כמו גם במרכזו של העיבוד הקולנועי המפורסם של סטנלי קובריק), מושך במשך שנים תיירים שמגיעים במיוחד לאזור על מנת לצפות בו במציאות. לאחרונה הגישה קבוצת The Stanley Film Center - שבראשה עומדים שמות מפורסמים מתעשיית הסרטים האמריקאית כמו אלייז'ה ווד, סיימון פג, ג'ורג' א. רומרו, מיק גאריס, ג'וש וולר ודניאל נואה - בקשה לרשויות התיירות של קולורדו להשקעה של 11.5 מיליון דולר על מנת להקים במקום "אולפנים ליצירת סרטים, ארכיון סרטים ואת מוזיאון האימה הראשון בעולם". בהודעה לעיתונות אמר אלייז'ה ווד כי "אין מקום מתאים יותר על מנת לחגוג את האימה כצורה של אמנות, מאשר מלון סטנלי. הוא פשוט נועד למטרה הזו".

המקום, שאמור לקום בהשקעה של 24 מיליון דולר, יתפרש על כארבעה דונם ויכיל בין השאר אודיטוריום שיוכל לאכלס 500 איש, במות למופעים, כיתות וסדנאות, וכאמור גם אולפן הפקות סרטים ומוזיאון אימה.

"בגיל 109, הסיפור של מלון סטנלי רק עומד להתחיל", סיכם ג'ון קולן, בעליו הנוכחי של המלון.

ספר רומנטי הומוסקסואלי הוסר מהמדפים לאחר שהתברר כי הועתק מילה במילה מספר אחר

רומן הומוסקסואלי בשם "Coming Home Texas" מאת לורה הרנר, שיצא לאור בהוצאה עצמאית, נחשף השבוע כהעתק כמעט זהה של הספר "My Kind of Trouble" מאת בקי מקגרו. אחת הקוראות של הספר שלחה אי-מייל למקגרו והסבה את תשומת לבה לדמיון המדהים בין שני הספרים, כאשר ההבדל היחיד ביניהם (מלבד שינוי שמות הדמויות והעיר בה העלילה מתרחשת) נעוץ בהחלפת המגדר שביצעה הרנר כך שספרה של מקגראו הפך בגירסת הפלגיאט לספר על אהבה חד-מינית. "הספר שלה הוא העתק מילה במילה וסצנה אחר סצנה של הספר שלי, מלבד שינויי השמות והמגדר", אומרת מקגראו. "הסצנה היחידה שהיא לא הכניסה לספר היא סצנת האפילוג, שבה הגיבורה חווה צירי לידה – דבר שקשה לשלב בתוך סיפור אהבה בין שני גברים".

מקגראו מתכוונת להגיש תביעה כנגד הרנר, שמצדה נתנה בינתיים הוראה להסיר את ספרה מהמדפים.

ג'ונתן פראנזן התארח בתוכנית של סטיבן קולבר והשתתף במערכון שלועג לאמזון

במסגרת קידום ספרו החדש "Purity", השתתף פראנזן במערכון במסגרת התוכנית The Late Show של סטיבן קולבר, במסגרתו הקריא כביכול לקולבר סיפור לפני השינה. הסיפור היה למעשה עיבוד לכיפה אדומה, כשכיפה אדומה תוארה כחנות ספרים עצמאית ותמימה ואילו הזאב הרע קיבל את אפיוניה של ענקית הספרים אמזון.

איור מקורי של פו הדב וחזרזיר יוצע למכירה פומבית

איור בצבעי מים של פו הדב וחזרזיר שיצר א"ה שפרד, המאייר המקורי של ספרי פו הדב מאת א"א מילן, יוצע למכירה פומבית. האיור המדובר נכלל במכתב תודה ששלח שפרד לסוכנת שלו בשנת 1932, ובמרכזו נראים פו וחזרזיר כשהם רוקדים. עפ"י הגוף שמנהל את המכירה הפומבית, המחיר ההתחלתי של האיור יעמוד על 50 אלף דולר.

פו הדב, איור למכירה פומבית. Nate D. Sanders Auctions,
פו וחזרזיר באיור של א"ה שפרד/Nate D. Sanders Auctions

חדשות בשורה

* אמזון פתחה אתמול (שלישי) בסיאטל את חנות הספרים הפיזית הראשונה שלה אי פעם.

* הבמאי והתסריטאי פול קינג חתם השבוע על חוזה ליצירת סרט המשך ל"דב פדינגטון" שמבוסס על ספריו של מייקל בונד.

* ביום שבת הקרוב יערך ב"מזקקה" בירושלים מופע אוונגרד מיוחד עפ"י הנובלה "גירושיהם המכוערים של השמש והירח" מאת מיכל פיטובסקי. המופע משלב בין הטקסט של פיטובסקי למוסיקה שכתב אמיר וייס. 7.11, 21:00, המזקקה, שושן 3, ירושלים. דמי כניסה: 20 ש"ח.

* ב-8 בנובמבר יערך במוזיאון מגדל דוד בירושלים ערב השקה לספר "קילומטר מרובע אחד" מאת עמי מיטב בהשתתפות יסכה הרני, פרופ' יוסף דרורי, נדב שרגאי, סנ"צ ארז תבור ועמי מיטב. 8.11, 16:30, מוזיאון מגדל דוד, שער יפו, ירושלים. הכניסה חופשית.

* ב-10 בנובמבר יפתח במכון הצרפתי בתל אביב סלון ספרותי בהנחיית ד"ר דורית שילה - שמונה מפגשים סביב יצירות נבחרות מהספרות הצרפתית וסביב תרגומיהן העדכניים לעברית. בכל מפגש יקראו המשתתפים קטעים מתוך יצירה ספרותית קלאסית צרפתית, ידונו בה ובסוגה הספרותית לה היא שייכת. ימי שלישי, 18:30-20:00, המכון צרפתי, הרצל 6, תל אביב. מחיר הסדנה: 600 ש"ח (540 ש"ח לבעלי כרטיס חבר של המכון הצרפתי).

* ב-12 בנובמבר יתקיים בחלל "האסופה" ביפו ערב השקה לתערוכת היחיד "מציירת – גוזרת – מדביקה" של המאיירת ליאורה גרוסמן, שהקדישה שנתיים ליצירת מגזרות נייר מאויירות שהופיעו בספר "ויקי-בום" מאת רונית חכם. יום חמישי, 12.11, 20:00, יהודה מרגוזה 8, שוק הפשפשים, יפו. הכניסה חופשית. התערוכה תמשך עד ה-26 בנובמבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully