וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסום ראשון: "אל סף הפחד" יוקרן בסינמטקים; רגב לוואלה! תרבות: "צר לי על כך"

10.11.2015 / 14:39

סרט התעודה השנוי במחלוקת על יגאל עמיר יוקרן בדצמבר בסינמטקים ברחבי הארץ. שרת התרבות מירי רגב אומרת בתגובה לוואלה! תרבות: "אני מתנגדת להאדרת רוצחים"

צילום: עידו שחם, עריכה: מאיה בן ניסן

פרסום ראשון: "אל סף הפחד", סרט התעודה השנוי במחלוקת שעורר סערה, העוסק בעמיר, רוצחו של ראש הממשלה יצחק רבין, יוקרן ב-21 בדצמבר בסינמטקים של תל אביב, ירושלים, חיפה וחולון, כך נודע לוואלה! תרבות. בתגובה להקרנה זו, אומרת לנו שרת התרבות והספורט, מירי רגב: "צר לי שמקרינים סרט כזה, אני מתנגדת להאדרת רוצחים, את דעתי האישית אמרתי חד וברור, מעבר לזה החוק אינו מקנה לי סמכות למנוע את ההקרנה".

הסרט, עוקב בין השאר אחר קשריו של עמיר עם בני משפחתו הקרובים, ובהם אשתו ובנו, שובץ לפסטיבל ירושלים האחרון, וכנגד הקרנתו התבטאותו בין השאר נשיא המדינה לשעבר שמעון פרס ובני משפחתו של יצחק רבין. גם שרת התרבות רגב התנגדה להקרנת הסרט, והודיעה כי אם הסרט יוקרן בפסטיבל היא תורה על הקפאת תקציב התמיכה של משרד התרבות בפסטיבל.

באמצע יוני התקיימה פגישה בין נציגי הנהלת הפסטיבל הקולנוע ירושלים לשרה רגב, ועל פי פרסומים, השרה איימה כי אם יוקרן הסרט תעצור את תמיכת המדינה בפסטיבל. הצדדים הגיעו לפשרה, לה הסכימה מנכ"לית הפסטיבל, נועה רגב, שהסרט יוקרן לפני הפסטיבל, אבל השתתפותו בתחרות סרטי התעודה הישראליים לא בוטלה. ואכן הסרט הוקרן בסופו של דבר מחוץ לימי הפסטיבל הרשמיים ומחוץ למתחם הסינמטק שבו מוקרנים שאר סרטי התחרות.

אל סף הפחד.
מתוך הסרט "אל סף הפחד"

"לא ייתכן שפסטיבל הנתמך על ידי המדינה", אמרה בזמנו השרה רגב, "יציג סרט אודות רוצח שפל של ראש ממשלה. כדורי האקדח שלו רמסו את סמל המדינה, הדמוקרטיה וחופש הביטוי. אלה ערכים מקודשים שאותו רוצח שפל חילל. בכל מקרה אקרא לציבור הישראלי להדיר את רגליו מצפייה בסרט הזה".

את הסרט ביים הדוקומנטריסט הרוסי הרץ פרנק, שעלה לארץ ב–1993 וחי כאן עד מותו ב–2013. מריה קרבצ'נקו השלימה את עריכת הסרט לאחר שהלך לעולמו. כפי שפורסם לראשונה בוואלה תרבות, קבוצת קולנוענים, בתמיכת איגודי היוצרים, קיימה ביולי הקרנת סולידריות עם יוצרי הסרט התיעודי, כמחאה נגד החלטת פסטיבל הקולנוע ירושלים להקרין את הסרט בתנאים אחרים, מחוץ לימי הפסטיבל הרשמיים ומחוץ למתחם הסינמטק. הקרנת המחאה התקיימה בגן הציבורי שבין משכנות שאננים לסינמטק, ובנוכחות קולנוענים מוערכים רבים. "זוהי הפגנת מחאה כנגד הצעדים של הצרת והגבלת חופש הביטוי והיצירה של השלטון בשבועות האחרונים", אמר אחד ממארגני המחאה לוואלה! תרבות. "המחאה היא הוכחה שללא קשר לנושאי הסרט או לעמדות הפוליטיות של יוצריו, היוצרים יילחמו על הגנת חופש הביטוי והיצירה. היוצרים רואים סכנה כפולה ומכופלת בכניעה של הנהלת הפסטיבל לנבחרי הציבור ולפקידים שהפעילו את הלחץ על הפסטיבל, וביניהם הנשיא לשעבר שמעון פרס, שרת התרבות מירי רגב ויו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג. הסכנה הטמונה בכניעה הזאת היא שבצעד חסר תקדים של הוצאת סרט מחוץ לימי הפסטיבל יפנימו את המסר כל שאר מנהלי מוסדות התרבות, מנהלי הקרנות ולקטורים אמנותיים. עכשיו זה הסרט על יגאל עמיר, מי יהיה הסרט הבא שיוצא מחוץ לגדר?".

(סייעה בהכנת הכתבה: טלי קיים)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully