וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוצרי תיאטרון במכתב למירי רגב: "יש פגם עמוק בהבנת תפקידו של השלטון בחברה דמוקרטית"

14.12.2015 / 16:35

עשרות יוצרים בתחום התיאטרון שלחו מכתב לשרת התרבות והספורט והביעו את חוסר שביעות רצונם ממהלכים שנקטה. "עולה חשש כי מטרתך היא להכפיף את הביטוי האמנותי בישראל להשקפותייך"

שרת התרבות והספורט, מירי רגב. ניב אהרונסון
מירי רגב/ניב אהרונסון

עשרות יוצרי תיאטרון שיגרו הבוקר (שני) מכתב באמצעות עו"ד יונתן ברמן לשרת התרבות מירי רגב בו הם מביעים את מורת רוחם ממהלכים שונים שנקטה רגב מאז נכנסה לתפקיד.

היוצרים שמו דגש במכתבם על שתי תקריות שעלו לכותרות בשבועיים האחרונים: הוועדה שמינתה השרה רגב לבחינת סרטי פסטיבל 48 מ"מ כדי לבחון אם הם עוברים על חוק הנכבה ומאפשרים את השבתת הפסטיבל ושלילת תקציבים מן הסינמטק ובירורים וההבהרות שדרשו מנכ"ל משרד התרבות, יוסי שרעבי והשרה רגב מהאמן אורי קצנשטיין בשל כיסא המעוצב בצורת צלב קרס המשולב בתוך מיצב שהוצג בתערוכת היחיד של האמן במוזיאון תל אביב.

"שני האירועים, כמו גם התבטאויות רבות שנשמעו מפיך בחודשים האחרונים, מלמדים על פגם עמוק בהבנת תפקידו של השלטון בחברה דמוקרטית", כותבים היוצרים.
"השאלה אם יצירה עולה בקנה אחד עם השקפותיו האידיאולוגיות של מי שאוחז בהגה השלטון ברגע נתון היא שאלה שאין מקום שתשפיע על פעולות משרד התרבות. הצטברות התבטאויותייך ופעולותייך בחודשים האחרונים
מעוררת חשש בליבו של כל מי שחופש היצירה יקר ללבו, כי מטרתך היא להכפיף את הביטוי האמנותי בישראל להשקפותייך האידיאולוגיות והפוליטיות ולעולמך הרוחני".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עבודתו של קצנשטיין Backyard, 2015,/מערכת וואלה!, צילום מסך

"זו חובתם של האמנים להעמיד את הפוליטיקאים במקומם", אומר המחזאי יהושע סובול. "ברוסיה הסובייטית היה משטר דיקטטורי עם שר תרבות בשם ז'דנוב שעל שמו הומצא המושג ז'דנוביזם שביטא את כל הפסול בתחום כשפוליטיקאים דחפו את חותמם לאמנות".

אין בהתייחסות להתבטאויות של השרה משהו מתריס?

"למה מתריס? אני חושב שמההתחלה הדיבור על צנזורה בנוסח 'אתם תבינו בקרוב מה נכון ומה לא נכון' היה ניסיון להלך פחדים. ולא רק להלך פחדים, היה ניסיון לקצץ תקציב של תיאטרון. זה לא תפקיד של שרת תרבות. זה לא עניינה של שרת תרבות לקבוע מה נכון ומה לא נכון במיוחד לא באמנויות".

בהתייחסו לקצנשטיין אמר סובול, "לדעתי הוא עשה שגיאה שלא הסביר לה (למירי רגב ט.ק) שזה לא תפקידו של יוצר להסביר את היצירות שלו וגם לא של מוסד אמנותי. אנחנו לא חיים עדיין במשטר דיקטטורי. אם אני לא טועה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אנחנו לא חיים עדיין במשטר דיקטטורי". יהושוע סובול/מערכת וואלה!, צילום מסך

בין החותמים על המכתב נמצאים שמותיהם של אנשי אקדמיה רמים כמו ראשת החוג לתיאטרון לשעבר באוניברסיטת תל אביב פרופ' נורית יערי, המנהל האמנותי של תיאטרון החאן בירושלים מיקי גורביץ' , ראשת החוג ללימודי תיאטרון באוניברסיטת חיפה ד"ר דורית ירושלמי וכן בימאית התיאטרון והמנהלת האמנותית של אנסמבל הרצליה בעברה פרופ' אופירה הניג.

"אני לא בדקתי בציציות של החותמים. בעיניי כל ההבחנה בין אשכנזים ולא אשכנזים היא מופרכת מיסודה. אני חושב שכל מי שמעורר את הנושא הזה היום מחזיר אותנו אחורה לתקופות שתודה לאל נסתיימו כאן", אומר סובול. "זה להסיח את הדעת מהעיקר בעיניי. יש אנשים שחושבים אחרת. היו בשעתו טענות שייקים מתנשאים על פולנים ושהבולגרים על הרומנים. די. זה כל כך נמאס. עד מתי נטחן את השטויות האלה. אין לזה גבול אמרו שהעיראקים מתנשאים על המרוקאים והמרוקאים על התוניסאים והאלג'יראים על שניהם ביחד".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אסור לפחד ממנה. אופירה הניג/מערכת וואלה!, צילום מסך

"לא חושב שאף אחד מתנשא על מירי רגב", מצטרף יאיר ורדי, אמן הפרפורמנס ואוצר התוכניות האמנותיות בתיאטרון תמונע. "יש פה דיון מאוד ענייני שמנסה להגיד שהתפקיד של השר ותפקיד השלטון הוא דמוקרטי. להשטיח את הדיון ולהגיד שמנסים להשתיק מישהו, תראי, אני חושב שהמכתב לא עושה את זה. בתוך מערך של מדינה דמוקרטית יש כללים שצריך לשמור עליהם. הדמוקרטיה תקרוס לתוך עצמה ולא תתקיים. לא מדובר על התנשאות או לא אלא על דרך דמוקרטית. זה לא קשור להבנה של מירי רגב בתרבות".

מה אתם מצפים שיקרה?

"זו עוד פעולה שניתן וצריך לעשות. היא מביעה עמדה ופחד. פחד מחציית גבולות של שלטון דמוקרטי תקין. זו לא אמירה חריפה כנגד אדם אחד. זה תמרור אזהרה. אנחנו חשים שיש פה התנהלות לא נכונה במדינה דמוקרטית אני חתום על המכתב בגלל זה. אם לא נשמור על ערכים דמוקרטיים מאוד בסיסיים נקרוס לתוך עצמנו".

השחקנית והמנהלת האמנותית של תיאטרון אלמידאן סלווה נקארה לא מאמינה שיש בכוחו של המכתב לשנות את התנהלות שרת התרבות ומשרדה. בעיקר לא בכל מה שקשור בתיאטרון שהיא עומדת בראשו שנכון לכתיבת שורות אלה עדיין נמצא תחת הקפאה תקציבית והליך משפטי בניסיון להחזירו.

"אנחנו את שלנו נעשה", אומרת נקארה. "נמשיך לבקש את מה שמגיע ליצירה חופשית ואמנותית. פוליטיקה לא צריכה להתערב לתוך האמנות. צריך לכבד ולהעריך רק את הקהל. שום פוליטיקה. כשפוליטיקה כופה את עצמה על האמנות הלך על כולנו. אני לא שואלת את השאלה הזאת כבר מה יהיה עם זה. אנחנו תמיד נשמיע את הדעה שלנו".

"המכתב הזה, בהמשך למכתבים קודמים, מיועד להזכיר לשרה ולחבורת המתערבים - שהחוק עדיין לצידנו", מסרה פרופ' אופירה הניג. "שהמדינה כרשות מחוקקת עדיין שומרת על חופש הביטוי. אנחנו מבקשים להמשיך ולהתריע על סכנת הפשיזם בקרב משרד התרבות, לא להניח. והכלי היחידי שנותר לנו הוא הכלי המשפטי. אסור לפחד ממנה. אסור לעשות צנזורה עצמית".

שרת התרבות והספורט, מירי רגב. ניב אהרונסון
שרת התרבות והספורט, מירי רגב/ניב אהרונסון

ממשרד התרבות והספורט נמסר בתגובה: "השרה רגב מודה לאמנים על הדאגה שלהם לתרבות והאומנות בישראל ומצרה על כך שבחרו להיות ניזונים מכותרות מוטות ומטעות במקום להצמד לעובדות. כאמור, הקמת צוות הבדיקה המקצועי לפסטיבל הנכבה נעשה בסמכות ועל פי החוק ואף אושרר על ידי היועץ המשפטי לממשלה. באשר לשיחתה של השרה עם האמן, שיחה זו נעשתה לבקשתו ומרצונו, ולא היה בה כדי להתערב בתכנים אלא בכדי להבין מהות היצירה לאור התלונות הרבות שנתקבלו במשרדי מאנשים שחשו פגועים מהיצירה. מעבר לכך, אין בכוונתנו להתייחס למכתב מעל גבי התקשורת כי אם לפונים עצמם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully