וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חבר הוועד המנהל של האקדמיה לקולנוע: "הקולנוע הישראלי אינו תוכנית ריאליטי"

27.12.2015 / 17:30

דעות חלוקות בענף הקולנוע בעקבות החלטת הנהלת האקדמיה לקולנוע כי רק סרטים שהופצו מסחרית בארץ יהיו מועמדים לפרס אופיר. "זה יוריד את המתח סביב התחרות", אומר יו"ר האקדמיה לשעבר, מרק רוזנבאום

דאנה איבגי בפרסי אופיר 2014. נמרוד סונדרס
גורם בכיר בתעשיית הקולנוע: "תהיה כאן קניבליזציה שבסופו של דבר כמעט כולם יפסידו ממנה". דאנה איבגי זוכה בטקס פרסי אופיר לשנת 2014/נמרוד סונדרס

דעות חלוקות בתעשיית הקולנוע הישראלי בעקבות החלטת הנהלת האקדמיה לקולנוע וטלוויזיה כי רק סרטים שהופצו מסחרית בישראל יוכלו להיות מועמדים לפרסי אופיר. כך חשף יו"ר האקדמיה מוש דנון אמש (מוצ"ש) בעמוד הפייסבוק. זהו שינוי משמעותי מהמצב הקיים כיום, בו רבים מהסרטים המועמדים לפרס אינם מוכרים לקהל הרחב. עם זאת, הדגיש דנון, לשם המעבר הזה הוקמה "ועדת תקנון הפרס" שתבחן כיצד לבצע את המעבר ואת השלכותיו, כך שההחלטה לא תיושם לדבריו לפני 2017.

"עמדתי שונה מעמדת ההנהלה", אומר לוואלה! תרבות הבמאי והמפיק מרק רוזנבאום, לשעבר יו"ר האקדמיה וכיום חבר בה. "אני חושב שזה יוריד את המתח סביב התחרות ולא יעלה אותו. ב-24 מתוך 26 שנות האקדמיה, סרט שזכה בפרס האקדמיה גם הביא קהל. עכשיו נפסיד את הקלף הזה".

גורם בכיר אחר בתעשיית הקולנוע אומר לוואלה! תרבות: "ההכרזה של מוש דנון היא צעד בכיוון הנכון, וגרוע יותר ממה שהיה לא יכול להיות. ובכל זאת, קשה שלא לחשוב על הברדק שעלול להיווצר. גורם אפשרי לבלגן: הפסטיבלים החשובים בחו"ל. אלה הרי רוצים בכורות אמיתיות, לא סרטים שכבר הופצו במדינתם, אז איך זה יסתדר עם מגמת הקדמת ההפצה המקומית? מה שעלול להיווצר כאן זה צוואר בקבוק. אין מקום ליותר מסרט ישראלי גדול אחד בחודש, במקרה הטוב, אבל אנחנו עלולים למצוא את עצמנו עם שישה-שמונה כאלה באותו קיץ אומלל, ותהיה כאן קניבליזציה שבסופו של דבר כמעט כולם יפסידו ממנה".

"בוא נלמד מהאמריקאים", מוסיף הגורם, "המפיק והמפיץ הארווי ווינסטיין, מהדמויות הבכירות בהוליווד, התלונן השנה שבגלל עונת האוסקרים, יותר מדי סרטים מאותו סוג יוצאים יחד, וזה תוקע את כולם קופתית. בישראל התופעה תהיה חמורה פי כמה, כי פה כולם לא רק יתחרו אחד בשני אלא גם בתוצרת האמריקאית. אז מה הפתרון? למה לא פשוט לדחות את פרסי אופיר לינואר-פברואר, וככה ליישר קו עם התאריכים שנוחים לפסטיבלים בעולם. אז איך נקבע בזמן את הנציג המקומי לאוסקר? פשוט נעשה עוד משהו שכבר מזמן הגיע הזמן לעשותו, ונפריד בין הדברים. את השליח לאוסקר יקבעו בספטמבר, אבל לא בהצבעה של האופיר לסרט הטוב ביותר אלא בוועדה מקצועית מצומצמת ומיוחדת לצורך העניין".

מרק רוזנבאום. שי אוקנין
"אני חושב שזה יוריד את המתח סביב התחרות ולא יעלה אותו". מרק רוזנבאום, לשעבר יו"ר האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלווזיה/שי אוקנין

ההחלטה התקבלה בהנהלת האקדמיה ברוב קולות. במיעוט שהצביעו בוועד המנהל של האקדמיה נגד ההחלטה כלול חבר הוועד הבמאי והמפיק שאול דישי. "זו החלטה מוטעית. אני חושב שכל סרט שעבר את כל מסלול הייסורים והגיע למצב שאפשר להקרין אותו צריך לקבל צ'אנס להיבחן על ידי חברי האקדמיה ולהתמודד על הפרסים", אומר דישי. "הזכייה מאפשרת הקפצה של הסרט לתודעה הציבורית, כפי שאנחנו רואים שזה מופיע על הפוסטרים של הסרטים 'זכה בפרס אופיר'. אני חושב שאקדמיה מהבחינה הזאת צריכה להיות הראשונה בשרשרת המזון ולא האחרונה אחרי שהסרט עשה כבר את הסיבוב שלו בפסטיבלים בארץ ובעולם ויצא להקרנה מסחרית בארץ. אני מעדיף שהאקדמיה תהיה מקפצה ולא קולטת הדים של מה שהיה בדיעבד. מהבחינה הזאת הרבה סרטים, במיוחד דלי תקציב שלא משיגים הפצה מסחרית, נידונים לחכות ולחכות, ומפסידים את האפשרות שהאקדמיה תגלה אותם. שנים רבות זכו סרטים שהיו הראשונים של אותו במאי, כולל 'באבא ג'ון' עכשיו, סרט שגם זכה וגם עשה 80 אלף צופים שזה מספר גדול מאוד לסרט ישראלי. מהבחינה הזאת אני חושב שהתפקיד של האקדמיה זה להיות מעין מגלת כישרונות".

"עם זאת", מוסיף דישי, "צריך לשפר את ההצבעה הדמוקרטית כמה שיותר ולעשות את זה על ידי הגדלת מספר חברי האקדמיה לכמה שיותר, כי כמה שיש יותר חברים אז יש פחות הטיה של כאלה שמצביעים רק עבור הסרטים של עצמם, וצריך גם שבשלב א' בהצבעה לא ייבחר רק סרט אחד אלא חמישה סרטים, כדי לנטרל את אלה שמצביעים רק עבור עצמם באופן טבעי. ואז מקצה הגמר יהיה יותר עשיר ויותר מדוייק לדעתי. חבל שרוצים עכשיו שיתמודדו רק סרטים שיצאו לאקרנים. כאילו שמים את הטקס בראש המעיינים של האקדמיה, בעוד שהטקס הוא לא חזות הכל. הטקס הוא רק תוצאה. וזה לא איזו תוכנית ריאליטי שכל השנה עוקבים מי המתמודדים".

עוד באותו נושא

בשעה טובה: פרסי אופיר יוענקו רק לסרטים שהופצו מסחרית

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הבמאי אסף קורמן: "זה צעד ראשון לעבר תעשיית קולנוע מתוקנת". פסלון טקס פרסי אופיר/מערכת וואלה!, צילום מסך

מנגד, אומר לנו הבמאי והעורך אסף קורמן: "אני חושב שהגיע הזמן שדבר כזה יקרה, זה צעד ראשון לעבר תעשיית קולנוע מתוקנת. טקס פרסי האקדמיה היה במשך הרבה זמן מועדון טרום בכורות סגור, ולא תחרות סיכום המיטב הקולנועי של השנה החולפת, והגיע הזמן שזה יתהפך".

יו"ר האקדמיה מוש דנון כתב אמש בעמדו הפייסבוק שלו: "ביום חמישי האחרון קיבלה הנהלת האקדמיה לקולנוע וטלוויזיה החלטה אמיצה חסרת תקדים. לא יתחרה סרט עלילתי בתחרות לפרס אופיר אלא אם יצא בהפצה מסחרית לפני כן'. להחלטה זו ישנן כמובן השלכות תכנוניות וכספיות והיא משפיעה ישירות על מסלול ההפצה שמפיץ/מפיק/במאי מתכננים לסרטם. אולם המשמעות הגדולה יותר היא שהנהלת האקדמיה החליטה לשנות כיוון, לשנות דרך, לצאת מהבועה המצומצמת של תעשיית הקולנוע ובכך בין היתר לעזור למספר גדול יותר של סרטים להיחשף בפני הציבור הישראלי הרחב".

"בעקבות זאת", הוסיף דנון, "עולות שאלות רבות ומגוונות הנוגעות לאיך תתקיים התחרות, איך מונעים השתלטות עוינת בנושא הפצה ואיך באמת מגיעים למספר מקומות רב ככל האפשר לבצע את ההקרנות. לשם כך הקימה הנהלת האקדמיה ועדה 'ועדת תקנון הפרס' בראשות המפיק חיים מקלברג אשר תדון ותבחן את כל ההשלכות תוך התייעצות עם גורמים מקצועיים שונים. ומכאן יתכן שאפשר יהיה ליישם את ההחלטה רק בשנת 2017. על כך נדע בשבועות הקרובים מאד. בנוסף התחייבה הנהלת האקדמיה לעצמה לפעול וללוות את הסרטים בכל דרך אפשרית לאורך המסלול בכדי לאפשר למפיקים וליוצריהם להפיצם בצורה נכונה וטובה. אני משוכנע שהחלטה זו תשנה את פני תעשיית הקולנוע ובעיקר תנגיש את כלל הסרטים לציבור הישראלי הרחב מדן ועד אילת. בהצלחה לכולנו!"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully