וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות פסילת בנט: זינוק בביקוש לספרה של רביניאן, תודפס מהדורה נוספת

31.12.2015 / 12:52

בחנויות הספרים בארץ נרשם זינוק חד בביקוש לספר "גדר חיה" של דורית רביניאן והוזמנו עותקים נוספים בעקבות פסילתו על ידי משרד החינוך מחשש שהספר יעודד התבוללות, כך עולה מבדיקת וואלה! תרבות. מהוצאת עם עובד נמסר כי תודפס מהדורה נוספת

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הסופרת דורית רביניאן ושר החינוך נפתלי בנט/מערכת וואלה!, צילום מסך

זינוק דרמטי בביקוש בחנויות הספרים ברחבי הארץ לספר "גדר חיה" של הסופרת דורית רביניאן בעקבות פסילתו על ידי משרד החינוך מחשש שהספר יעודד התבוללות, כך עולה מבדיקת וואלה! תרבות עם מספר חנויות ספרים ועם ההוצאה לאור עם עובד. בעקבות הסערה חנויות ספרים הזמינו היום עותקים נוספים מהספר. לוואלה! תרבות נודע עוד ההוצאה לאור תדפיס מהדורה נוספת של הספר.

אתמול (רביעי) פורסם ב"הארץ" כי משרד החינוך פסל את הספר "גדר חיה". בין הנימוקים לפסילתו, הצורך לשמור על "הזהות והמורשת של תלמידי כל המגזרים", התפיסה כי "יחסים אינטימיים בין יהודים ושאינם יהודים מאיימים על הזהות הנפרדת", והחשש כי ל"נוער בגיל ההתבגרות אין את הראייה המערכתית הכוללת שיקולים של שמירת הזהות של העם ומשמעות ההתבוללות". "גדר חיה" נפסל על אף שהאחראי על לימודי הספרות בחינוך הממלכתי וכן "ועדת המקצוע", המורכבת מאנשי אקדמיה וחינוך, דווקא המליצו על הכללת הספר במסגרת לימודי ספרות ברמה מוגברת.

מבדיקת וואלה! תרבות היום עם שש חנויות ספרים בארבע ערים, של שתי רשתות חנויות ספרים גדולות, נמצא כי חלה עליה משמעותית בביקוש הספר "גדר חיה" בעקבות פסילתו. בשלושה סניפים של רשת חנויות הספרים סטימצקי, שניים בתל אביב ואחד בכפר סבא, חלה התעניינות מוגברת של הקהל. הסניף בכפר סבא ולפחות אחד משני הסניפים בתל אביב כבר הזמינו עותקים נוספים; בשלושה סניפים של רשת צומת ספרים, בחיפה, בירושלים ובתל אביב, דיווחו לנו אף הם על לקוחות רבים שביקשו את הספר בשל הסערה, ובסניף בחיפה הוסיפו כי הם מתכוונים להזמין עותקים נוספים.

בהוצאת "עם עובד" אישרו את בדיקת וואלה! תרבות וסיפרו כי חלה התעניינות מוגברת בספרה של רביניאן וכי הוזמנו עותקים נוספים מצד חנויות רבות של רשתות הספרים ושל חנויות עצמאיות. בנוסף, נמסר מיחסי הציבור של ההוצאה כי הוחלט להדפיס מהדורה נוספת בעקבות ההתעניינות הרבה לה הובילה פסילת הספר.

מי שניחש כבר אתמול (רביעי) כי צפויה עליה בביקוש הספר של רביניאן לאחר פסילתו במשרד החינוך הוא הסופר חיים באר. "מחר", אמר באר לוואלה! תרבות, "יעוטו סוחרי הספרים על מחסני 'עם עובד', ייקחו את הספרים שעדיין לא נמכרו והם יהפכו למה שנקרא רב מכר. זה ספר שכבר היה מעבר לשיאי המכירה שלו, ופתאום בנט החזיר לו את הצבע ללחיים. חבל שהוא לא הודיע שהוא גם אוסר את הפצתו, כי אז הוא היה נמכר גם בסתר. אני אחוז קנאה בדורית רביניאן שזכתה במה שאני לא זכיתי, שיפסלו אותי. אני מתעתד לכתוב את ספרי הבא ככזה שיפסל על ידי נפתלי בנט, כדי לקדם את המכירה שלו. אם הייתי בנצי גופשטיין מארגון להב"ה הייתי נותן לנפתלי בנט תואר יקיר ארגון להב"ה". באר הוסיף ואמר: "לפני כמה ימים, כשנפתלי בנט שיבח את השב"כ, דיבר נגד נוער הגבעות ונגד תג מחיר, היה לי ברור שהמניות שלו בקרב המצביעים שלו הולכות ופוחתות ושהוא צריך לתקן את זה. הוא ואנשי יחסי הציבור שלו חיפשו איזשהו עניין שיוכל להחזיר את כבודו האבוד ואת מניותיו. זאת ההזדמנות שנקרתה לו בדרכו. אני מוכרח להגיד שמתוך היכרותי את 'עם עובד' הוא עשה לספר טובה גדולה.

גם הסופר א.ב. יהושע התייחס לאפשרות זו. "אני מקווה שהפסילה הזאת תתן תנופה מחודשת לספר הזה ושיתווסף לו עוד קהל קוראים עצום, כי זה ספר ראוי, עמוק ועדין", אמר לוואלה! תרבות אמש. על פסילת הספר אמר יהושע: "אני כולי מתקומם! זה ספר מצוין וראוי שהיה רב מכר והרבה אנשים קראו אותו. הוא מתאר דברים ברגישות ואמיתיות והפסילה הזאת נראית לי מופרכת ובלתי נסבלת. מה פתאום הבהלה? איך אפשר לפסול ספר שמתייחסת למציאות בצורה כל כך רגישה ואמיתית. עכשיו יתחילו להילחם בספרים? עד לאן מגיעה הטיפשות, הרשעות והטמטום?! מי שוויתר על מגילת העצמאות בספר לאזרחות ושם במקומו תפילה, שזה מעשה פי אלף יותר חמור מהמעשה הזה, אז מה לנו להתפלא על הפיגוע התרבותי הזה".

המשורר נתן זך הגיב אף הוא במלים חריפות: "שר החינוך הוא מטומטם. אין מה לעשות נגד מטומטמים. המטומטמים הם הרוב. אנחנו המיעוט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully