וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: המועמד הירדני לאוסקר לא יופץ מסחרית בישראל

22.1.2016 / 18:14

לוואלה! תרבות נודע שמספר חברות הפצה ישראליות פנו אל הפקת הסרט "Theeb" שייצג השנה את ירדן באוסקר, אך זכו לתשובה שלילית. השחקן הישראלי-ערבי הישאם סולימאן, שסייע בהדרכת כוכבי הסרט, התאכזב מההחלטה: "זו יצירה מדהימה. חבל שעושים דבר כזה בגלל פוליטיקה"

Theeb.
מתוך הסרט "Theeb"

בשורות מאכזבות לחובבי הקולנוע בישראל, שביקשו לצפות ברשימת המועמדים המלאה לפרס האוסקר הזר השנה. הסרט הירדני "Theeb", שייצג את הממלכה ההאשמית בטקס היוקרתי שייערך בסוף החודש הבא, לא יופץ מסחרית בישראל. כך נודע היום (שישי) לוואלה! תרבות. חברת ההפצה הבינלאומית של הסרט הירדני הבהירה למפיציו הישראלים שנאסר עליהם למכור אותו לישראל. זוהי כמובן אינה הפעם הראשונה שבה סרט שנוצר במדינה מוסלמית לא נמכר להפצה בישראל. אשתקד החרימו גם יוצרי הסרט האיראני "טקסי", שזכה במקום הראשון בפסטיבל הסרטים של ברלין בשנה שעברה. עם זאת במקרה זה מדובר בהחלטה בעייתית יותר מכיוון שישראל וירדן מקיימות ביניהן יחסים דיפלומטיים.

השחקן הישראלי-ערבי הישאם סולימאן ("פאודה", "עבודה ערבית"), ששהה על סט הסרט במשך כשלושה חודשים כמדריך ומאמן לקבוצת השחקנים הבדואים שהשתתפו בו, הופתע לשמוע על ההחלטה. "זה מוזר מאוד. חשוב לציין שהשתתפו בסרט יוצרים מכל העולם. אני גם הייתי שם , נכון שאני ערבי פלסטיני אבל אני ישראלי שם", אמר סולימאן. "אני קצת מופתע. חבל שעושים כזה דבר בגלל פוליטיקה, אני לא יודע מי מוביל את זה אבל זה חבל. זו יצירה מדהימה ומאוד חזקה שחייבת להגיע לכל מקום ומקום". סולימאן טוען כי לא היה מסכים להחרמה אם היה נשאל. "אין לי הרבה כוח בעניין הזה, אני לא יוצר שם. אבל בעתיד הקרוב אם אתקל במשהו כזה אשמח שהאמנות תהיה מעל כל הסכסוכים. צר לי שהמיעוט שחי פה מקבל על הראש. העולם הערבי לא קלט שהוא חייב להיות צינור פתוח. הם צריכים להחליט מה הם רוצים מישראל: להיות מצד אחד בשלום ומצד שני ביחסים לא טובים זה פשוט מחרפן".

"Theeb", שמועמד גם בשתי קטגוריות בטקס פרסי הבאפט"א הבריטי, מגולל את סיפורים של שני אחים בדואים צעירים שנוטשים את שבטם בשיאה של מלחמת העולם הראשונה. הסרט הופץ לבתי הקולנוע באוגוסט 2014 והוקרן עד כה ב-25 מדינות. בין היתר הוקרן הסרט בפסטיבל ונציה, זכה ב-18 פרסים בינלאומיים וגרף כ-136,000 דולרים בקופות בארה"ב. מטה חברת MAD המופקדת על הפצתו העולמית של הסרט ממוקם באבו דאבי, עובדה שמספקת הסבר אפשרי נוסף להחלטה שלא להפיצו בישראל.

ממשרד התרבות נמסר בתגובה: "המשרד רואה את הקרנתם של סרטים זרים בארץ כחלק ממדיניות המעודדת לרב תרבותיות. באשר להקרנת הסרט 'Theeb' בישראל, בדקנו את פנייתכם ועולה כי הסרט הופק על ידי חברות ירדניות פרטיות. הסרט לא מוקרן בארץ בהקרנות ציבוריות אך ניתן להשכירו בספריות סרטים להקרנות פרטיות. אין בסמכותו של משרד התרבות להתערב בשיקולים של חברות פרטיות בחו"ל. בנוסף לכך, סרטים ירדניים לא הוקרנו בארץ בהקרנות ציבוריות במהלך השנים האחרונות (יש לציין שב-2009 הוקרן בישראל הסרט הירדני "קפטן אבו ראעד", ט.ק.) ולכן אין אנו רואים את המקרה הזה כהחרפה במדינות נגד ישראל".

ממשרד החוץ נמסר שהנושא נמצא בבדיקה.

  • עוד באותו נושא:
  • theeb

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully