וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמים בענף הקולנוע על הטענות נגד איבגי: "בתעשייה זה לא סוד"

שגיא בן נון וגלי גינת

3.2.2016 / 14:11

בעקבות תחקיר וואלה! NEWS שפורסם הבוקר ומביא את עדויותיהן של שש נשים שטוענות כי השחקן משה איבגי הטריד אותן מספרים גורמים בתעשייה: "כולם יודעים מזה". השחקנית שרית וינו אלעד לגל"צ: "אני לא יכולה להטיל ספק בשש נשים שונות שמספרות אותו סיפור"

עריכה: ניר חן

בעקבות פרסום התחקיר הבוקר (רביעי) בוואלה! NEWS, שהביא את עדויותיהן של שש נשים שטענו כי הוטרדו בידי השחקן משה איבגי, מספרים גורמים בתעשיית הקולנוע: "בתעשייה הדבר הזה הוא לא סוד".

"כולם יודעים מזה", מוסיף במאי שהשחקן שיחק בתפקיד ראשי בסרטו בעשור הקודם בהתייחסו להתנהלותו של האיש. לדבריו, בעת הצילומים, מישהי שעבדה בסרט פנתה אליו עם תלונה על השחקן. "היא אמרה לי שהוא שולח ידיים ונוגע לה בחזה, ושהיא אמרה לו 'יש לי חבר, תפסיק, תפסיק'. הוא אמר 'עזבי, חבר שלך לא פה".

יריב הורוביץ, יו"ר איגוד הבמאים, אומר: "אם זה נכון, זה מאוד מצער וחבל מאוד. זה לא ראוי. אני יכול להבין את האגו הזה של שחקנים, שמרגישים מלכי העולם ואז חושבים שהם יכולים לעשות מה שהם רוצים. אבל הם לא יכולים לעשות מה שהם רוצים. מצד שני, אני לא יכול לשפוט את זה כמו בית משפט. בכל מקרה, זה חמור, וזה חבל. אני לא חושב שזה לכבודו. הוא איש מוכשר מאוד. בארצות הברית יש לך כל כך הרבה שחקנים שהלכו באיזשהו שלב לעבור גמילה מסקס, אולי הוא היה צריך לעשות דבר כזה. באמריקה השיח כנראה יותר מתקדם".

השחקנית שרית וינו-אלעד התייחסה לפרסום ואמרה בגלי צה"ל: "היו רמזים לדברים, לא כאלה, אבל אני מנפנפת את זה ברגע, זה לא מזיז לי. זה התפתח בצורה אחרת עם נשים אחרות, מדובר פה בשש נשים מהפקות שונות ומתחומים שונים מהתעשייה שמספרות את אותו סיפור, אני לא יכולה להטיל בהן ספק".

משה איבגי, טקס חלוקת פרסי פסטיבל חיפה 2012. נמרוד סונדרס
בארגון השחקנים "סמוכים ובטוחים שמערך החוק במדינה יעשה את תפקידו". איבגי/נמרוד סונדרס

ארגון שחקני ישראל שח"ם, שפרסם לפני מספר חודשים אמנה העוסקת במניעת הטרדה מינית הצהיר בתגובה לתחקיר כי "בשח"ם סמוכים ובטוחים שמערך החוק במדינה יעשה את תפקידו נאמנה. שח"ם בשיתוף מרכז הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית בתל אביב, זמין לכל פניה ואנו מספקים כלים, סיוע ומעל לכל אוזן קשבת לשחקנים ושחקניות הזקוקים להם ואנו נמשיך לפעול כך גם בעתיד".

תגובות הגיעו גם מאירגוני הנשים. גל שרגיל יו"ר עמותת "אחת מתוך אחת", הפועלת למען נפגעות תקיפה מינית, אמרה לוואלה! NEWS: "אנחנו נמצאות שוב במצב שבו גבר בעל השפעה וכוח מנצל את מעמדו לתקוף מינית נשים ואחר כך לפטר אותן ולהשתיק אותן. אנחנו מחזקות את ידי המתלוננות, ומקוות שעוד נשים יבואו ויתלוננו גם. אנשים בעלי כוח ובכלל צריכים להבין שהשיח השתנה ומשתנה כל הזמן, והגבולות של מה מותר ומה אסור גם משתנים, וכדאי שיתחילו להפנים את זה".

"תופעת ההטרדות המיניות היא רחבת היקף, ובתעשיית המשחק נשים חשופות ביתר שאת לניצול ולפגיעה, בגלל אופי העבודה", אומרת אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעי ולנפגעות תקיפה מינית. "לצערנו, המציאות בשנים האחרונות מלמדת שכשיש ריבוי של תלונות, מנשים שונות שלא בהכרח מכירות אחת את השנייה, מדובר כנראה בתופעה סדרתית. נשים רבות לא מעוניינות להגיש תלונה במשטרה, אך רוצות לעצור את ההטרדה ולמנוע את המקרה הבא, והן פונות לאינטרנט ולכלי התקשורת. יתכן וזה לא המצב האידיאלי, אך לאור המוגבלות של התהליכים המשפטים והחשש של נשים לפנות לאפיקים אלו, יש לשבח כלי תקשורת שעושים עבודה מקצועית ומאפשרים הבאת מידע זה לציבור. אני קוראת לכל המוסדות שמעסיקים את איבגי לבדוק את התלונות, ולתת גיבוי מלא למתלוננות".

ח"כ מיכל רוזין (מרצ), לשעבר מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, מסרה בתגובה לתחקיר: "עלינו להגן על שחקניות, ועובדי תעשיית הקולנוע, הטלוויזיה והתיאטרון, וליצור אקלים שבו תלונה על הטרדה לא תגרור מחיר אישי מן הנפגעות, שבתעשייה הזו עלול להיות כבד ביותר. הטרדות מיניות לא קורות מעצמן אלא בחסות של סביבה שמאפשרת ולא מונעת אותן. תיאטרון הוא קודם כל מקום עבודה וזכויותיהם של העובדות והעובדים צריכות להיות מוגנות כערך עליון וכתנאי לביטוי האמנותי עצמו. השקנו בשנה שעברה אמנה, בשיתוף עם איגוד מרכזי הסיוע ושרת התרבות, אשר מסדירה קוד התנהגות למניעת הטרדות במרחבים אלה. אני קוראת לכל הגורמים המעורבים לעשות בדק בית רציני ולנקוט צעדים מידיים ליצירת אותו אקלים, ברוח האמנה שהשקנו".

"הוא מרשה לעצמו הכל"

שש נשים, המסרבות כרגע להיחשף פומבית, טענו כל אחת בנפרד בתחקיר כי השחקן הטריד אותן או נגע בהן בניגוד לרצונן. העדות המאוחרת ביותר מתייחסת למקרה שאירע ב-2013. גורמים נוספים שעבדו לצדו בהפקות סיפרו על תלונות נוספות מצד נשים בהפקה. נשים נוספות עמן דיברנו סיפרו גם הן על התנהגות בעייתית דומה, חלקן באופן מפורט. אולם נשים אלה ביקשו שהסיפור האישי שלהן לא יופיע בכתבה, מאחר שמדובר בתעשייה קטנה והן חוששות לשמן הטוב ולמקור פרנסתן. יצוין כי כל הנשים שהעידו בפני וואלה! NEWS לא התלוננו במשטרה. העדויות המלאות שמורות בידי המערכת.

"הייתי עוברת עשר פעמים ביום הטרדות מיניות", סיפרה אחת הנשים שעבדה ב-2013 בהפקה בה שיחק איבגי. לדבריה, חוותה מצדו הטרדה מילולית ופיזית ממושכת במשך חודשים. "היו סיטואציות שלא היו לי נעימות. זה היה בכל פעם בחילוף בין סצנה לסצנה. הוא היה סוטה. נוגע. מלטף. זורק הערות. מזמין לאורגיות. היה מבטים לחזה שלי והערות: 'מה הייתי עושה לך', 'איך הייתי רוצה לגעת', 'איך הייתי רוצה לזיין אותך'. 'חלמתי עליך בלילה וקמתי עם זקפה'. כאלה, דברים מגעילים. דברים שלא הכי נעימים לשמוע".

לדבריה, הוא אף ניסה לגעת באיבריה האינטימיים. "הוא כל הזמן ניסה. זה היה עשר פעמים ביום. הוא מרשה לעצמו הכל ומה שהוא רוצה, ועם מי שהוא רוצה. הבהרתי לו שבי לא נוגעים, כי זה לא נעים לי. הוא בא להתקרב, ואני דחפתי. עשר פעמים ביום, במשך שלושה חודשים ואני לא מגזימה. הוא לא יכול לעשות את מה שהוא עושה. זה צריך להיפסק. איש מבוגר, איבגי, השחקן הגדול, וואו, מהו בסופו של דבר? סוטה פאתטי".

תחקיר וואלה! NEWS

שש נשים טוענות: משה איבגי הטריד אותנו

לכתבה המלאה
שרית וינו אלעד. שי אוקנין
"לא יכולה להטיל ספק". וינו אלעד/שי אוקנין

"שנינו ישבנו על ספסל, והוא אשכרה כופה עלי את הנשיקה", סיפרה אישה נוספת. "נשיקה פה לפה. והוא מנסה לדחוף לי לשון ולקרב אותי אליו עם הידיים שלו. ממש דחפתי אותו, הייתי מאוד מאוד נסערת", סיפרה אחת הנשים, שהייתה שחקנית מתחילה בעת שאירע המקרה.

"היה יום צילומים אחד שצילמנו בבית מלון, באיזה חדר. אני זוכרת שפתאום, משום מקום, הוא נישק אותי על השפתיים", סיפרה ג', ששימשה עוזרת הפקה בצילומים עם איבגי בסוף העשור הקודם. "זה היה לחלוטין בניגוד לרצוני, בלי שום קשר. הוא ממש לא ביקש ממני רשות. אני זוכרת שזה נורא הפתיע והגעיל אותי. לא ראיתי את זה בא. לא הבנתי למה. זה היה מאוד לא קשור, מאוד לא במקום, לא רציתי בזה".

גורם מרכזי נוסף בהפקה נחשף לסערת הנפש של ג' לאחר המקרה. "היא היתה מאוד מאוד נסערת", סיפר הגורם. "היא היתה ילדה, והוא אוטוריטה. היא סיפרה על נשיקה בכפיה. זה קרה באחד החדרים על הסט. זה בתוך שניה התפוצץ, והגיע לכל האנשים בהפקה והיה הלם מוחלט".

תגובתו של איבגי לטענות הנשים: "אני רוחש כבוד רב לכל האנשים שעבדו ועובדים איתי. אני המום נוכח הטענות לכאורה המועלות בכתבה. מעולם לא פגעתי בכל צורה שהיא באדם גבר או אישה. מצפוני שקט".

  • עוד באותו נושא:
  • משה איבגי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully